Motopark - esimerkki ekoterrorismista

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

Motopark - esimerkki ekoterrorismista

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.6.2009 0:50

Etelä-Savolainen moottorirata, jota moni alan harrastaja kehuu Suomen hienoimmaksi, on joutunut ekoterroristien kohteeksi aikalailla koko elinaikansa ajan. Nyt jopa eduskuntaa myöten: http://www.orastynkkynen.fi/?p=686

Noita kommentteja lukiessa nousee verenpaine väkisinkin kun huomaa miten ihminen voi olla tarvittaessa idiootti. Omaa asiaa ajetaan päättömästi perustellen ja touhottaminen on niin kovaa että faktat saa väistyä. Motoparkin toimintaa näkyvimmin vastustanut Pro Hällinmäki yhdistyksen keulahahmo muun muassa tarinoi seuraavasti:

Marja-Leena Nenonen kirjoitti:On ymmärrettävää, että esimerkiksi poliisit sekä palo- ja pelastustehtävissä toimivat tarvitsevat kiiretilanteita varten ajoharjoittelua, mutta tavallisten ajajien liikenteessä kaahailua ei tule kannustaa. On nimittäin todettu, että erityisesti rata-ajoa harrastavat nuoret miehet ottavat liikenteessä isompia riskejä – ja sen vuoksi joutuvat useammin ja vakavampiin onnettomuuksiin.

Minä haluaisin todella kovasti nähdä sen tutkimuksen missä noin on todettu. Pelkään pahoin että tämä on täysin kirjoittajan oman mielikuvituksen tuotetta, ei missään tapauksessa tutkittua faktaa. Juha-Pekka Pusa sen sijaan on ottanut asiasta oikeasti selvää, siitä hatun nosto hänelle:
Otimpa yhteyttä. Liikenneturvan koulutuspäällikön mukaan Liikenneturva ei ole tehnyt tutkimusta radalla tapahtuvan ajoharjoittelun vaikutuksesta tieliikenneonnettomuuksiin mutta kehoittivat ottamaan yhteyttä Helsingin yliopiston liikennepsykologian tutkimusryhmän Markus Mattsoniin. Kyseinen henkilö on tehnyt vuonna 2008 ajoneuvohallintokeskukselle tutkimuksen moottoripyöräilyn turvallisuudesta. Ko. tutkimuksessa käsiteltyjen vuosien ‘92-’03 kuolemaan johtaneista yksittäisistä moottoripyöräonnettomuuksista oli tieltäsuistumisonnettomuuksia 72%. Tutkijalautakunta piti näissä onnettomuuksissa välittömänä riskitekijänä ajoneuvon puutteellista hallintaa 61%:ssa tapauksista. Kyseisen tutkimuksen raportti on luettavissa mm. ake:n sivuilla. Vuosina 2004-2008 tieliikenteessä kuoli 137 motoristia, näistä suistumisonnettomuuksissa enää 56 eli 41% (lähde tähän Liikenneturvan tilasto). Näistä 56:sta onnettomuudesta 37 olivat tyyppiä suistuminen mutkassa. Eli mutkassa suistuminen oli syynä keskimäärin 27% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Vuosina 2007-2008 tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita motoristeja oli 63 joista mutkassa suistumisia (27%) noin 17. Jos näistä 17:sta tuo edelläviitatun tutkimuksen 61% johtui osittainkin pyörän puutteellisesta käsittelytaidosta niin se tekee noin 10 onnettomuutta joista vähintäänkin ne kaksi, uskallan väittää faktana, olisi ollut vältettävissä mikäli kuljettaja olisi hallinnut ajoneuvonsa paremmin.

Nythän on niin että koska mp-harrastus on yleistynyt (Motoparkin tapauksessa ainakin niinä päivinä joina olen radan palveluita itse ollut käyttämässä on ylivoimaisesti suurin osa maksaneista asiakkaista ollut moottoripyöräilijöitä) on myöskin suomen moottoriratojen käyttäjäkunnasta alati kasvava osa moottoriurheilun harrastajien sijaan ihan tavan kadulla ajelevaa motoristia joka käy radalla harjoittelemassa mp:n hallintaa turvallisemmassa ympäristössä. Tällaista harjoittelua ei autokoulu tänäkään päivänä tarjoa mikä, vaikka nyt ajokorttikustannuksia lisäisikin, saisi tulla pakolliseksi mp-korttia ajaville.


Tuolla on onneksi todella monta muutakin Motoparkkia puolustavaa kommenttia ja asiallisia vieläpä. Toivottavasti sinne ei edes tule yhtään asiatonta haistattelua, ne kun ei auta yhtään. Itse Tynkkynen on jo kerran tuolla yrittänyt mustamaalata näitä puolustelevia kommentteja, tosin aika epätoivoisesti tarttuen pariin rumaan sanaan.
Oras kirjoitti:Ilahduttavasti edes osa radan puolustajista on kyennyt osallistumaan keskusteluun käyttämättä sanaa “perse”.

Samaan aikaan tuolta on myös poistettu jo radan toimintaa puolustelevia kommentteja.. ilmeisesti jotkin kommenteista ovat osuneet liian arkoihin paikkoihin, tai sitten kaikki ne "perse" kommentit on poistettu, niitä kun ei tuolta löydy. Asiallisia perusteluja radan puolesta sitäkin enemmän.

Tässä vielä uusin Motoparkin toimintaa rajoittava ympäristölupapäätös:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... fi&clan=fi
Päätöksessä on luettavissa esimerkiksi Pieksänmäen kaupunginhallituksen kanta aiheeseen:
Pieksämäen kaupunki pitää tärkeänä Moottoriurheilukeskus Motoparkin toiminnan
jatkumista sekä toimintaedellytysten luomista sellaisiksi, että alue voi kehittyä moot-
toriurheilukeskuksena.

Moottoriurheilukeskus Motopark on tärkeä matkailukohteena, moottoriurheilun har-
raste- ja kilpailupaikkana sekä myös liikenneturvallisuuden koulutuspaikkana.


Myös tulevassa maakuntakaavassa on otettu rata-alue huomioon:
Motoparkin osalta kaavassa on osoitettu seutukaavan mukaisesti olemassa oleva ympäristöluvin luvitettu moottorirata. Motopark on valtakunnallisesti tunnettu moottorirata, jolla järjestetään vuosittain useita kilpailuja ja tapahtumia, jotka keräävät osallistujia ja yleisöä laajasti. Radalla järjestetään mm. moottoripyörä ja rata-autokilpailuja. Moottorirata toimii näin matkailukohteena, jolla on taloudellisessa mielessä positiivisia vaikutuksia maakunnalle. Radan yhteydessä toimii myös leirintäalue. Lisäksi se lisää kohderyhmässään alueen yleistä tunnettavuutta.
....

Alueelle osoitetun yleispiirteisen melualuemerkinnän osalta on annettu yksityiskohtaisempaa suunnittelua ohjaava määräys, joka estää uuden merkittävän asutuksen tai muun melulle herkän toiminnan sijoittumisen toiminnan välittömään läheisyyteen.


Ympäristön suojelu on tietysti tärkeä asia, mutta nykypäivänä sen varjolla voi estää ihan mitä vain jos vähänkin haluaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.6.2009 1:37

Vähän tuo kommentti pisti hymyilyttämään.

# Janne (11.6.2009 klo 3:30)

Oras Tynkkysen harrastuksiin näyttää myös kuuluvan matkusteleminen ulkomaille, ethän vaan käytä matkustamiseen lentokonetta, koska satun asumaan n. 2km päässä hki-vantaan lentokentältä, ja lentomelu saattaa ruveta häiritsemään meitä vantaalaisia niin pahoin että vaadimme hki-vantaan sulkemista…
Ps. hki-vantaan lentomelu ylittää oman asuntoni kohdalla motoparkin “melun” n. 20-kertaisesti, kaikkina päivinä klo 05.30-11.00 ja 15.30-21.00.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 27.6.2009 4:40

Toi on kyllä oikeasti todella surullista luettavaa että jonkun ajatus maailma on noin kapea ja ei pysty näkemään asioita kolikon molemmilta puolilta. Ihme tekstiä orakselta kun väittää että ajo-harjoittelu ei muka auttaisi tai vaikuttaisi liikenne turvallisuuteen parantavasti, typerää kirjoittaa jostain kuolontapauksesta ja väittää että "näyttäkää faktaa että harjoittelu oisi pelastanut muka jonkun ja nytkin kuoli yksi radalla" tuskin edes murto osaa tilanteista mitkä on vältetty harjoittelulla saadun opin myötä on edes kirjattu mihinkään mutta varmaksi voin sanoa että niitä on tuhansia. Motoparkin kaltainen moottori-ratakeskus tuo myös kunnalle vero-euroa sievoisen summan tuomalla tuhansia turisteja paikkakunnalle mikä on varmasti hyvä asia monelle virtasalmen kokoiselle kunnalle, tätä oras ei vissiin ole edes ajatellut. Toinen mikä ärsyttää että pitää väkisin ostaa tontti jostain moottori radan vierestä ja ruveta kateellisena valittamaan melusta vaikka ostaessa on varmasti tullut radan olemassa olo selväksi. Viherpiiperöt on saanut liian ison vallan tässä maassa.. en vaan ymmärrä ketkä niitä äänestää?

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.6.2009 12:58

Ahvenistohan seuraa perässä uusine ekoterroristeineen, joista yksi suurintä ääntä pitävä oli kanssa ei-paikkakuntalainen grynderi.... Sama kuin motoparkilla, ne ketä rata eniten häiritsee asuvat jossain muualla suurimman osan aikaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.6.2009 14:04

Se on vaan tää perisuomalainen kateus. "Jos en mäkään, niin ei saa muutkaan" - mentaliteetti on kovin yleistä.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.6.2009 18:41

Onneksi suomen moottoriurheilijat eivät pärjää missään, niin voidaan hyvinki vetää tulevaisuuden ajajilta se matto alta kokonaan.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.6.2009 19:37

Onneksi suomen moottoriurheilijat eivät pärjää missään, niin voidaan hyvinki vetää tulevaisuuden ajajilta se matto alta kokonaan.


Niinpä! On se kumma ettei suomen kuuluisat moottoriurheilijat vetoa ratojen puolesta vaan muistuttelevat vaan turvavöiden käytöstä, vissiin siitä saa vaan paremmin fyrkkaa....

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 27.6.2009 20:42

Olis muuten jännä tietää montako ylinopeussakkoa esim. Mika Kalliolla on moottoripyörällä ajettuna, ja samoin montako samanlaista Räikkösellä autolla ajettuna...

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 27.6.2009 21:41

26.6.2009 nimimerkki "sus" kirjoitti:Ajoharjoittelu ja rata:
- tieliikenteessä on rajoitettu nopeutta liikennemerkeillä
- niitä noudattamalla pitäisi moottoripyöräilynkin onnistua turvallisesti
- Suomessa max on 120 moottoriteillä
- radalla ajetaan varmasti yli 120 omatoimiharjoittelussa ja radalla olevat suorien pituudet, radan leveys etc. eivät korreloi moottoritien olosuhteita mitenkään
- mp-hallintakoulutus pitäisi tehdä olosuhteissa, joissa kikseille ei olisi tarvetta

Jep. Kiinni vaan kaikki moottoriradat. Liikenteessä on paljon turvallisempaa harjoitella ajoneuvonsa hallintaa.
Viimeksi muokannut jii_bee, 27.6.2009 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.6.2009 22:14

- mp-hallintakoulutus pitäisi tehdä olosuhteissa, joissa kikseille ei olisi tarvetta

Tarvitseeko tuota edes kommentoida? Kaiken oppimisen pitäisi olla ilmeisesti tylsää ja vastenmielistä. Sehän on todella väärin jos joku vaikka vähänkin saa nautintoa samalla kun oppii todella tärkeitä ajotaitoja.. Luulisi että tuon tason typeryys on jo todella kivuliasta.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 27.6.2009 22:23

Sehän se Motopark ja autourheilu on suurin ympäristöongelmistamme. Ei suinkas ryssien ladat ja Pietarin paskat Itämeressä.

Hmm, paljokohan keskiverto kansanedustaja tuottaa hiilidioksidia ilmakehään vuodessa puolueen puhujamatkoilla. Jos vaikka Oras sen meille ei poliittisille kertoisi?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.6.2009 23:02

Sehän on todella väärin jos joku vaikka vähänkin saa nautintoa samalla kun oppii todella tärkeitä ajotaitoja

Todellaki, välillä tuntuu että ei saa saada nautintoa mistään, ei saa olla hauskaa, pitää olla hiljaa ku kirkossa ja pitää naama norsunv#itulla päivästä toiseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2009 23:32

Ahvenistohan seuraa perässä uusine ekoterroristeineen
Olisko viitisen vuotta yleisänosastoilla valitettu että kun on kauheaa toi moottorin ääni ja rata on ollut siinä jostain 60-luvulta ja vuosi sitten muuttaneet kehtaa valittaa asiasta.

Muuttakoon maalle jos haluaa maaseudun rauhaa!

Toi rata on kylän ainut valonpilkku mitä mun mittarilla keksii. Täällä väestöpyramidi on muutenkin niin vinksallaan eikä uutta teollisuutta tule. Jos jättää pois kapiaiset, hoitsut ja metallimiehet niin jäiskö edes 20 % jäljelle.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.6.2009 2:19

Marja-Leena Nenosen Kommentti jaksaa ihmetyttää:
On ymmärrettävää, että esimerkiksi poliisit sekä palo- ja pelastustehtävissä toimivat tarvitsevat kiiretilanteita varten ajoharjoittelua, mutta tavallisten ajajien liikenteessä kaahailua ei tule kannustaa.

Miksi virkavallan edustajien kaahailu moottoriradalla on ymmärrettävää, mutta tavallisten kansaisten ajoneuvon hallinnan harjoittelu äkkitilanteita varten ei olisi hyväksyttävää?

Epäilen vahvasti että moottoriradan vastustajat eivät ole koskaan rataharjoittelua edes kokeilleet, vaan muodostavat mielipiteensä stereotypioiden ja moottoriurheilun pohjalta. Mielestäni heidän tulisikin käydä kokeilemassa ajoneuvonsa hallittavuutta radalla, ehkä opetella hieman hallintaa ja miettiä mielipiteitään vasta oman kokemuksensa pohjalta.

Koska tiukkaa tutkittua faktaa on vaikea saada vältetyistä liikennekuolemista ja niiden välttämisestä ajoharjoittelulla radalla niin tässä yksi karu näkökulma ja varma fakta asiasta: Yksikään radalla ajoharjoittelussa menehtynyt ei tule kasvattamaan liikennekuolematilastoa!

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 28.6.2009 3:50

Olisko viitisen vuotta yleisänosastoilla valitettu että kun on kauheaa toi moottorin ääni ja rata on ollut siinä jostain 60-luvulta ja vuosi sitten muuttaneet kehtaa valittaa asiasta


Kyllä se hämeenlinnassa pitäis tietää missä on moottorirata ja sen lähellä on melua, oikeastaan jos on niin tyhmä että muuttaa moottoriradan viereen ja rupee valittaa melusta, niin saman tien lähimpään sairaalaan sterilointiin, idiootit saa monesti idiootteja lapsia. Siinä vaiheessa kun ruvettais kattoo miten paljon veroeuroja kuntiin keräävät nuo moottoriradat ja mitä kaikkea niillä kustannetaan niin menis varmaan moni vastustaja hiljaiseks. Mitä enempi rajoituksia, vähempi veroeuroja.

Kuitenkin kun Motoparkin melurajoitukset ovat täysin mahdottomat ja ahvenistollakin melurajoitukset karsivat jo jossain tapahtumissa ajajien määrää.

Noille pirun ekoterroristeille pitäis ruveta pistää oikeasti kampoihin ja saada moottoriratoja puollustamaan nämä suomalaiset moottoriurheilun suurnimet. Olis noilla vanhoilla formulaukoillakin sen verta rahaa että voisivat ostaa motoparkin ja valittajien mökit ympäristöstä pois.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.6.2009 12:06

oikeastaan jos on niin tyhmä että muuttaa moottoriradan viereen ja rupee valittaa melusta, niin saman tien lähimpään sairaalaan sterilointiin
Ei asia ole aina noin yksiselitteinen. Jos alueen melutaso nykykaluston myötä lisääntyy tai viereen rakennetaan uusi moottorirata, niin mitä pitäisi tehdä, muuttaa pois ja olla hiljaa?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.6.2009 13:16

En jaksa uskoa, että melutaso mikään mieletön on... Miksei tehdä esim. meluesteitä tms. keinoin vähennetä sitä mahdollista melua?

- Jos pelkää melua, kannattaa muuttaa jonnekin keskelle korpea, ostaa niin paljon metsää samalla kertaa, että tietää varmaksi ette viereen tule mitään häiritsevää...

Mut se on vaan tätä, täällä kateus voittaa kiimankin. Jos jollain on jotain mitä itsellä ei ole, se pitää rikkoa. Jos jollain on kivaa, eikä itsellä ole, se pitää kieltää. Jos itse ei tee jotain, jota muut tekee, sekin pitää kieltää.

Voin oikein kuvitella, kun jotain perkeleen Avensis - demaria ahdistaa, kun jengi pitää autoillaan / pyörillään hauskaa radalla.. =)

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 28.6.2009 18:25

Jos alueen melutaso nykykaluston myötä lisääntyy


Nykykaluston? Eihän muinoin ollut edes mitään kovin kummoisia äänenvaimennuksia, varmasti melutaso radalla on ollut aivan muuta kuin nykyään.

hirvonen
-
Viestit: 103
Liittynyt: 31.3.2009 10:24

ViestiKirjoittaja hirvonen » 28.6.2009 19:39

se jeppe mikä yritti ahvenistoa ajaa alas asuu lieksassa...:)
no nyt on ympäristölupa uusittu niin saa rauhassa päristellä ainakin 5 vuotta...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 28.6.2009 20:21

An eiku Oras:lle mielipide ilmaistu.
Odotellaan linnan kutsuja http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/22780-o ... n-kohteena

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.6.2009 20:28

Eikä tää näemmä ole edes kukkahattutäti! - Olen yllättynyt.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.6.2009 20:54


Se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa, vai miten se oli. Hieman tuota Oraksen kommentointia sivusta seurannu monta vuotta ja tuntuu kyllä väliin kadonneen tyystin tuntuma normaaliin yhteiskuntaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.6.2009 6:53

Minua sylettää yleensäkin moottoriurheilun demonisointi. Puhutaan saasteista, vaikka moottoriurheilun rooli saastuttajana on merkityksettömän pieni verrattuna normaaliin henkilöliikenteeseen. Ei nähdä sitä, mikä merkitys moottoriurheilulla on tuotekehittelynä, työllistäjänä, viihteenä, urheiluna ym.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.6.2009 7:41

Kovin masentavaa luettavaa kun joka radalle ollaan asettamassa koko ajan tiukempia määräyksiä melun ja muiden takia.Mielestäni näiden "kukkahattu tätien" ei pitäis seurata mistään mediasta edes moottoriurheilua koska jos aletaan ajamaan kaikkia ratoja alas niin jossain vaiheessa suomalaiset moottoriurheilu tähdet loppuvat koska ei ole enään paikkoja joissa harjoitella.Ahvenistolla on jo suht tiukat melu säädökset ja se aiheuttaa jo harmaita hiuksia näissä harrasteluokan kilpureissa kun vanhat volkkarit pitää saada lähes hiljaisemmaksi kuin tehtaalta lähtiessä = /

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.6.2009 10:47

Puhutaan saasteista, vaikka moottoriurheilun rooli saastuttajana on merkityksettömän pieni verrattuna normaaliin henkilöliikenteeseen


Ja normaali henkilöliikenne on saastuttajan roolissa (ainakin Suomessa) pienessä roolissa verrattuna teollisuuteen. Tai liikenteeseen suuressa maailmassa. Menisivät viherpiiperöt vaikka Kiinaan valittamaan päästöistä, Suomessa on kuitenkin asiat todella hyvällä mallilla ko. asian suhteen.

Jos minulla olisi maailmankuva noin kapea ja omat mielipiteet noin jyrkkiä, niin olisi kyllä elämäkin äärimmäisen hankalaa ja tylsää. Kyllähän se vaan on tosiasia, että nämä asiat ovat juuri niin häiritseviä ja hankalia, kuin mitä niistä itse tekee.

Kyllä on olemassa paljon häiritsevämpääkin melua, mutta siihen ei sitten puututa oikeastaan millään tavalla. Kerrostalossakin saa porata ja piikata niin paljon, kuin sielä sieltää välillä 07:00 - 22:00. Ja väittäisin, että nuo molemmat kuulostaa v#ttumaisemmalta, kuin moottoriradalta puolen kilometrin päähän kantautuvat äänet. Tuossa tunti sitten viimeiksi heränneenä iskuporakoneen ääneen.

nimimerkillä: talvesta asti remonttia talossa (vesivaurioita ympäri taloa) ja vuorotyö

Onneks ens kuussa pääsee muuttamaan v*ttuun täältä..

imppa86
-
Viestit: 21
Liittynyt: 9.3.2008 13:29

ViestiKirjoittaja imppa86 » 1.7.2009 0:16

Ihan näin Lieksalaisena rupes kiinnostamaan että kukas meidän kylän terroristipoliitikoista on ahvenistoa alas ajanu :D repsin kyl huolella! Kyllä meitä riittää moneksi ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 1.7.2009 2:11

Siksi teollisuuden osalta puhutaan nk. päästömaksuista. - Kuitenkin varsin moni asia aiheuttaa (yhteiskunnan kannalta) ns. negatiivisen rajahyödyn...

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 1.7.2009 7:39

Joopajoo.

Pitäisiköhän sitä meikäläisenkin alkaa vaatimaan vt24:sen siirtoa/raskaan liikenteen siirtämistä rautateille tms? Talon nurkasta tielle 10 metriä.

"Emmä tienny, että sieltä tuollainen mekkala kuuluu"

jariuz
-
Viestit: 70
Liittynyt: 27.9.2006 12:42

ViestiKirjoittaja jariuz » 11.7.2009 0:11

Vuosia motoparkin radalla käyneenä ja sitä kautta sitä seurattua on tullut huomioitua näitten valitusten ja rata-alueen investointien mahdollinen yhteys. Ei minuakaan yrittäjänä/sijoittajana kovin suurta innokkuutta olisi laittaa rahojani kohteeseen jota yritetään tappaa joskin kiduttamalla. Harmittaa vain tuon itä- suomen ainoan radan rapistuminen varsinkin jos se johtuu näistä muutamista itkijöistä.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.11.2009 16:59

http://www.lansi-savo.fi/Uutiset/motopa ... 58139.html

Nyt näyttää jo todella huonolta, toiminta lakkaa jos uusin päätös astuu voimaan.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 10.11.2009 11:17

No voi helevettiläene!
Varmasti kaatuu koko rata, kun yrittäjä ei saa lähellekään omiaan pois noilla määräyksillä.

Mihinkäs unohtui tämä???

"Pieksämäen kaupunki pitää tärkeänä Moottoriurheilukeskus Motoparkin toiminnan
jatkumista sekä toimintaedellytysten luomista sellaisiksi, että alue voi kehittyä moot-
toriurheilukeskuksena.
Moottoriurheilukeskus Motopark on tärkeä matkailukohteena, moottoriurheilun har-
raste- ja kilpailupaikkana sekä myös liikenneturvallisuuden koulutuspaikkana."

Ja kumpikos on ollut ennemmin tontilla, se piipertäjä Hallinmäki mikälie vai Motopark?

Eikö niitä meluvalleja, maavalleja tms voisi lisätä, mutta ei taida kuitenkaan riittää valittajille, kun niistä ääni kuulostaa sata kertaa kovemmalta kuin mitä se oikeasti on..

Ei voi ymmärtää :( voivottelee TiPu 350km päässä Motoparkista

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 10.11.2009 15:54

Noin se vaan on. Ei tässä nyt pääpiirteittäin ole kysymys yksittäisten ihmisten mielipiteestä puolesta tai vastaan, vaan siitä että valtion viranomaisen sovittamia melurajoja on toistuvasti ylitetty. Toisaalta määräykset on kaikille samat... harvoinpa noita viranomaisen osalta tiukasti valvotaan, mutta jos siitä yksityiset ihmiset jatkuvasti kantelee niin silloin asia on pakko pistää seurantaan.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.11.2009 17:31

Ne rajat on sellasia että, ylittyvät kun tuuli liikuttaa lehtiä tai lintu sattuu aukasemaan nokkaansa siinä jossain vieressä.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 10.11.2009 17:51

Viranomaismääräysten hauskuus on siinä että saat sen ammattivalittajan mökin viereen pistää sahan ja vinguttaa sitä aamu seiskasta iltaysiin eikä se voi sille mitään ja varmasti ylittää sen äänen mitä motoparkista tulee. Eikä se voi siitä valittaa.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 10.11.2009 18:25

Enpä sano muuta kun,vittu,siinä menettää taas Suomi yhden historiallisen kiihdytys/moottoriradan.

Ei täällä saa harrastaa muuta kuin metsästystä ja kalastusta,josta jälkimmäinenkin kohta loppuu ku norppa sen suojeluhommeleillaan lopettaa.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.11.2009 18:28

Ja metsästys loppuu myös kohta jos saavat tahtonsa läpi ja lupia uuteen syyniin parin idiootin takia. Mutta jäähän meille se ikivanha suomalainen harrastus kun kännin veto.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 10.11.2009 18:36

keimolan moottorirata kun aikanaan suljettiin kivistössä asuvien valittajien takia,niin se päättyi onnellisesti kun saivat moottoriradan tilalle moottoritien...ja melu ei sieltä lopu enää koskaan.moottoriradalta ei sentään meteliä joka päivä kuulunut...

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.11.2009 1:28

...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.11.2009 8:32

taggis: Periaatteessa olet ihan oikeassa, säännöt on olemassa ja niitä pitäisi myös noudattaa. On vaan olemassa sääntöjä joiden noudattaminen on tehty käytännössä mahdottomaksi.

Toisaalta määräykset on kaikille samat.

Jos rva Nenosen mökkimaille asennetuilla dB-mittareilla alettaisiinkin seuraamaan rva Nenosen aiheuttamaa meteliä, niin veikkaisin että kyseinen rva Nenonen olisi mittausta vastaan. Ei hänen ainakaan hernekeittoa kannattaisi syödä ennen mittausta, koska mahdolliset kaasupäästöt rikkoisi maaseudulle asetetut melurajat. Kielletäänkö siis hernekeiton syöminen maaseudulla? Mitenhän luonnossa elävät eläimet saisi vielä poistettua tuolta alueelta aiheuttamasta laittoman suurta meteliä? Nykyisten säädösten mukaan loma-asuntojen alueella keskiäänitaso saa ylittää 45 dB vain neljänä päivänä kuukaudessa. Esimerkiksi normaalin puheen äänenpainetaso on 60-70dB.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.11.2009 11:28

No joo, totta. Tuollaisilla paikoilla pitäisi soveltaa jonkunsortin erikoismääräyksiä ja keskittää se rajoittaminen vaikka sitten niihin käyttöpäiviin. Toisaalta siinä tulee sitten taas se ongelma, että kukkahattutädit eivät mielellään kuuntelisi sitä "möykkää" milloinkaan ja ratayrittäjä mieluusti pitäisi toimintaa joka päivä aamusta iltaan.

Yritä tuossa nyt sitten saada jotain kompromissia aikaiseksi. Mummot ei halua muuttaa muuallekaan kun ovat tietty asuneet siellä jo 50 sukupolven ajan, rataa sitten taas on miltei yhtä hankalaa saada siirtymään jonnekin jossa se ei häiritsisi ketään.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.11.2009 12:48

Aika monesti tilanne on ollut, että moottoriradan varteen on kaavoitettu asuinalueita, jonka jälkeen siihen muuttaneet ihmiset ovat alkaneet valittaa yltiöpäisestä melusta. Esim. Oulun Iinatti, Keimola, jne.

Sama homma lentokenttien ja puolustusvoimien harjoittelualueiden kanssa, nämä väen vängällä tunkee ittensä asumaan "halvoille" tonteille, jonka jälkeen menee sepeliä kannikoiden väliin melusta.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.11.2009 13:45

Mummot ei halua muuttaa muuallekaan kun ovat tietty asuneet siellä jo 50 sukupolven ajan

Olisi nyt edes yhden sukupolven ajan asunut niin voisi löytyä tässä tapauksessa edes vähän ymmärrystä asialle..

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 11.11.2009 14:03

Aika monesti tilanne on ollut, että moottoriradan varteen on kaavoitettu asuinalueita, jonka jälkeen siihen muuttaneet ihmiset ovat alkaneet valittaa yltiöpäisestä melusta. Esim. Oulun Iinatti, Keimola, jne.

Keimolan tapauksessa on vielä se hauska puoli, että tosiasiassa mitään asutustahan siellä ei ole, ellei moottoritien toisella puolella olevaa Kivistöä lasketa mukaan. Mulla on sellainen kuva että valittajat oli ne kaksi maajussia joiden tuvat on siinä samalla puolella kuin itse rata oli aikanaan.

Keimolan menettäminen Enemmistö Ry:lle (tms) sinänsä oli kulttuurihistoriallinen perseraiskaus. Tärkeä ja kohtuullisen historiallinen rata kuopattiin sen siliän tien, ja vaikka sen elvyttäminen olisi vieläkin kaiketi mahdollista, ei sitä tule tapahtumaan sillä aluehan on kaavoitettu asuinkäyttöön (sic!!).

Viime syksynä vietin yhden illan kävellen rataa ympäri (suosittelen kaikille, siellä tuntee moottoriradan historian selkänahassaan) ja kuvaten sitä. 20 metrin päässä meluava moottoritie ja suoraan sitä sitä pääsuoran linjaa nousevat koneet eivät vissiin sitten haitanneet koskaan ketään, kun rata piti sulkea? Eivätkä varmaan häiritse tulevaisuudessakaan?

Onneksi alueen historia on ilmeisesti tunnustettu, sillä mahdollisesti joskus sinne rakentuvan asuinalueen tiet tulevat kulkemaan vanhaa ratapohjaa, ja tornikin on kaiketi tarkoitus säästää.

Mutta hei, käykää iltakävelyllä sillä radalla, varatkaa pari tuntia. Se on aika hieno paikka.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.11.2009 22:03

^Itsekin kävin sen kerran käppäilemässä ympäri. Suosittelen minäkin sitä muille. Rataa on vielä sen verran jäljellä että sen historian havinan todellakin tuntee siellä.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.11.2009 0:10

Lipsuu todella pahasti topicin alkuperäisestä aiheesta mutta menköön...
Historian havinaa Youtubessa:

Interserie at Keimola 1972
Roadrunners

Keimolaa ei suljettu pelkästään meluhaittojen takia. 70-luvun energiakriisi, yleisöpula, tupakkamainonnan kieltäminen ja tuon ajan yleinen negatiivinen suhtautuminen autourheiluun olivat tekijöitä, jonka takia radan toiminta vähitellen hiipui ja loppui kokonaan.

Nykyään moottoriradan toiminnan kannattavuus ei luulisi olevan kiinni ainakaan maksavista asiakkaista..?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 8.3.2010 19:10

Pro Motopark Facebookissa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 9.3.2010 0:45

Paljonkohan mahtais maksaa Keimolan korjaaminen...?
Toki joku pujoa perseestä työntävä torppais senkin kun herne voi saada pakokaasua, mutta ihan ajatustasolla :-/

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.3.2010 7:42

Keimolan palauttamiseen ei riitä raha, siihen tarvittaisiin ihme. Motopark on sen sijaan vielä pelastettavissa jos vaan tahtoa löytyy riittävästi moottoriurheilupiireistä.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 9.3.2010 10:27

Keimola on päästetty tarkoituksella hapettumaan. Tutulla oli tallitilat vanhoissa varikkopilttuissa ja nekin on nyt tuupattu nurin.
Siihen tullee asutusalue. Mahtaa olla jo kaavoitettu.


Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.3.2010 7:44

Erittäin hyvä kirjoitus aiheesta: http://heikkiskytta.net/2010/03/raggari ... olliseksi/

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 15.3.2010 20:49


Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.3.2010 21:05

EIKÄ!
Ongelmat alkoivat, kun eräs Virtasalmen Hällinmäen alueelle muuttanut kesäasukas alkoi vaatia ensiksi melumittauksia ja sittemmin tiukkoja melu- ja käyttörajoituksia radalle.

Kyseinen puuhahenkilö toimii ympäristöhallinnon palveluksessa, joten hän tuntee keinot, joilla ympäristöhallinto saadaan hankaloittamaan asioita. Hän ei kuitenkaan vielä ole päässyt lopulliseen päämääräänsä.

Päävalittajan ja hänen puolisonsa perustaman Pro Hällinmäki -liikkeen päämäärän puoliso julkisti Pieksämäen lehdessä 15.3.2010. Tuo päämäärä ei ole enempää eikä vähempää kuin koko moottoriradan laukkauttaminen!

Ei kyllä mene mun oikeustajuun, miten yksi tyyppi pystyy aiheuttamaan usealle ihmiselle mielipahaa ja harrastuksen lopettamisen. Mutta mikäs suomessa olisikaan oikeudenmukaista...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.3.2010 21:22

No kato se yksi ihminen on tietenkin parempi ja tärkeempi kuin ne muut yhteensä.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.3.2010 21:26

Ja se yksi asuu kaiketi Rovaniemellä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.3.2010 0:19

Tuomas, niinpä tietenkin... empä muistanutkaan että moottoriharrastaja on samaa kastia murhamiehen kanssa. :P

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.3.2010 0:24

Samaa tapahtuu ampumaratojen suhteen. Jopa PV:n ratojen. Joissain varuskunnissa esim yöammunnat on rajattu pariin päivään vuodessa ja yms muita rajoituksia.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 16.3.2010 9:57

^Näimpä. Ja täälläpäin on moottorirata kiertää osaa ampumaradasta. Ollaan ampujat ja moottoriurheilijat samassa veneessä ja ainakin ampujien puolelta löytyy jäsenistössä omiin muroihin kusijoita.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.3.2010 11:42

On hienoa, että nyt asiaan heräävät jo hieman vaikutuslvaltaisemmatkin tahot, kuten esim tuo Tuulilasin artikkeli, ja päätoimittaja (??) Ketonen

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 16.3.2010 12:08

Ny pitää vain toivoa, että on tarpeeksi vaikutusvaltaista tahoa mukana, että saatais nuo vanhat rajoitukset kumottua :) olis just oikea kohtalo noille inisiöille, kun pitää joka asiasta itkeä...

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.3.2010 12:42


DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 16.3.2010 14:35

Se tässä ei mun ajatusmaailmaan mahdu mitenkään, että valitetaan asioista jotka oli paikalla paljon ennenkuin itse muutti edes koko seutukunnalle. Olis pysyny poissa jos ei ympäristö miellytä.

Ihan samanlainen tilanne kuin Hannu Karpossa joskus oli:

Joku oli muuttanu asumaan hevostallin viereen joka oli ollu siinä iät ja ajat. Sit se teki jonnekin oikeuteen valituksen että sitä häiritsee kavioiden kopse, ääni siis, ja hevoset/talli pitäis lopettaa. Suunnilleen noin se meni...

Mut kuitenkin ihan uskomatonta että lait ja asetukset on niiiiiin pielessä että pystytään "kiusaamaan" ihmisiä/järjestelmää ihan puuta heinää olevilla jutuilla, kun maalaisjärki ois ihan yksioikoinen tuossakin asiassa: Pysykööt poissa jos ei äänet kiinnosta, jos kuitenkin muutat, saat sietää asiaa joka oli paljon ennen sinua.

Varmaan jokaisesta suomen kaupungista löytyy yökerho jonka naapuriin/yläkertaan on muuttanut ihminen joka haluaa lopettaa yökerhin toiminnan sen aiheuttamien äänien takia. En PYSTY ymmärtämään miksi ihmiset tunkee perseensä sinne missä eivät halua olla.

Olen tässä esittänyt vain omia mielipiteitäni asiasta, enkä tunne asiaa tai sen taustoja sen enempää mitä lehdistä ja netistä lukenut. Tälläisiä oloja asia on minussa aiheuttanut. Nämä ovat vain mielipiteitä ja tunteita asiaa kohtaan.
Viimeksi muokannut DjLeca, 16.3.2010 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 16.3.2010 16:15


Ongelmat alkoivat, kun eräs Virtasalmen Hällinmäen alueelle muuttanut kesäasukas alkoi vaatia ensiksi melumittauksia ja sittemmin tiukkoja melu- ja käyttörajoituksia radalle.



Itselle ei mene jakeluun se että Ihminen joka on muuttanut paikalle radan jo ollessa siellä pystyy valittamaan sen suljetuksi. Henkilö on jo ostaessaan kesämökin tiennyt radan olemassaolon, ei ole tullut yllätyksenä. Mielestäni jos ostat huonoa tavaraa ja tiedät sen huonoksi, niin asiasta ei voi valittaa. Jos ostat talon moottoritien vierestä, niin eihän kukaan voi valittaa asiasta niin että se suljetaan. Miten moottorirata sitten eroaa tuosta?

Pitäisi ajaa samanlaiset melurajat ja siten yrittää sulkea se tie mikä vie tämän mökkiläisen mökille...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.3.2010 16:50

Se on sitä ekoterrorismia. Ikävä kyllä ja sille ei voi oikein mitään. Jos joku haluaa valittaa ja lopettaa jonkun paikan, se on suht helppoa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.3.2010 17:46

Overdriveltä:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=113131&postdays=0&postorder=asc&start=300

.
Facebookin Pro Motopark -ryhmän laajan kannatuksen toi tilaisuudessa esille Pro Hällinmäki -ryhmän edustaja, joka nosti esille myös Overdrive.fi -sivuston ja allekirjoittaneen. Keskustelu ja minun kirjoitukseni ovat kuulemma "täynnä uhoa ja vääristeltyä" ja kuulemma minua ja Jari Kaplasta voidaan "epäillä jopa virheellisen ja tiedon tahallisesta levittämisestä julkisuudessa." Tämä Overdriven keskustelu on myös "saanut sellaisia sävyjä, että alueen asukkaiden turvallisuuden säilymisen voidaan täydellä syyllä pelätä vaarantuvan".



joten VAADIMME, että tämäkin keskustelu pidetään asiallisena, eikä turhia nimityksiä yms viljellä, jotta hyvää asiaa ei lähdetä tuolla tavoilla vääristelemään. Ei levitetä huhuja eikä kuulopuheita yms. Rikkeisiin tullaan puuttumaan ylläpidon taholta
Viimeksi muokannut rolle, 16.3.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 16.3.2010 19:01

Käräjille vaan kaikki foorumikirjottajat!
Mulle tuli kyl ainaki kauhian iso kiukkukohtaus tuosta. :|

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 21.3.2010 15:01

Jepjep, nämä on niitä asioita, jossa kiristys, uhkailu ja katteettomat luapukset ei auta, päinvastoin, alkaa vaan omat murot maistumaan pahalle.
Jos haluaa asiaan vaikuttaa, niin joko vaikuttaa hiljaisesti liittymällä johonkin puolustavaan ryhmään, tai oikeasti kaivaa faktoja aihesta ja tuoda ne esille asialliseen sävyyn valtakunnallisilla kanavilla. Myös vastapuyolen näkyviin.

Ps. Pitänee liittyä Naamakirjaan ihan vaan tätä varten!

Harley
-
Viestit: 29
Liittynyt: 8.5.2004 15:44

ViestiKirjoittaja Harley » 21.3.2010 17:27

On tämäkin nyt yhenlaista hulluutta. Sulkea nyt motoparkki kokonaan. Jos kaikki paikat mistä lähtee jotain ääntä ni pitäsi sulkea. Niin sithän voidaan kaikki kaupungit lakkauttaa, koska ainahan kaupungista ääntä löytyy. Ja maallakin moottorisahat ym. laitteet voi myydä vaikka itänaapureille, koska rajan sille puolelle mahtuu vielä ääntä. Ei voi ymmärtää. Verenpaineethan tässä nousee ku seuraa näitä juttuja.

Heikki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.9.2005 17:30

ViestiKirjoittaja Heikki » 29.4.2010 17:38

Overdriveltä:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... &start=300

Quote:
Facebookin Pro Motopark -ryhmän laajan kannatuksen toi tilaisuudessa esille Pro Hällinmäki -ryhmän edustaja, joka nosti esille myös Overdrive.fi -sivuston ja allekirjoittaneen. Keskustelu ja minun kirjoitukseni ovat kuulemma "täynnä uhoa ja vääristeltyä" ja kuulemma minua ja Jari Kaplasta voidaan "epäillä jopa virheellisen ja tiedon tahallisesta levittämisestä julkisuudessa." Tämä Overdriven keskustelu on myös "saanut sellaisia sävyjä, että alueen asukkaiden turvallisuuden säilymisen voidaan täydellä syyllä pelätä vaarantuvan".


joten VAADIMME, että tämäkin keskustelu pidetään asiallisena, eikä turhia nimityksiä yms viljellä, jotta hyvää asiaa ei lähdetä tuolla tavoilla vääristelemään. Ei levitetä huhuja eikä kuulopuheita yms. Rikkeisiin tullaan puuttumaan ylläpidon taholta


Nyt kun Googeln kautta tähän osuin... niin ihan väärinkäsitysten välttämiseksi. Overdrivellä ei ollut keskustelussa asiatonta uhkailua eikä allekirjoittanut tai Jari Kaplas ollut kirjoittanut sinne mitään mikä vaarantaisi kenenkään turvallisuutta tai koettelisi edes asiallisuuden rajoja.

Nuo lainaukset olivat Pro Hällinmäki -ryhmän edustajan kannanotosta ja he olivat ymmärtääkseni kokeneet jo pelkän Motopark-aiheesta keskustelun ja sen saaman huomion uhkaavana - mutta eihän moottorialan keskustelupalstalla voida kieltää keskustelua moottoriradasta, koska asia liittyy olennaisesti harrastukseen.

En tiedä miten juuri minä tai Jari Kaplas olimme valikoituneet tuohon heidän kannanottoonsa, mutta olettaisin että syy on se, että me kaksi olemme Facebookin Pro Motopark -ryhmän perustajia ja ainoat tuosta kolmikosta, jotka OD:lla keskusteluun osallistuimme. Mutta siis OD:lla on keskustelu pysynyt asialinjalla eikä sitaatissa mainitut henkilöt ole syyllistyneet asiattomuuksiin. Ugh.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.4.2010 8:14

Aivan. Tuostahan voi saada myös vääränlaisen käsityksen. Hyvä että Heikki selvensit.

Tiesin, ettei Overdrivellä ollut mitään laittomuuksia tapahtunut. Lähinnä valistin näppistensä äärelllä sanaista arkkuansa availevaa kansaa sen vuoksi, etteivät Motoparkin vastustajat saa "hyvää" syytä vesittää internetissä leviävää Motoparkin laajaa kannatusta joidenkin typerien ja ajattelemattomien kommenttien takia.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.5.2010 8:02

Länsi-Savo: Motopark joutuu vähentämään melupäiviä

Otsikointi on tuossa Länsi-Savon uutisessa vähän huono ja koko juttu kirjoitettu turhan negatiiviseen sävyyn, koska todellisuudessa tuo päätös oli merkki paremmasta tulevaisuudesta radan kannalta. Paljon huonompikin päätös olisi voinut tulla. Tuosta päätöksestä Pro Hällinmäki valittanee melko varmasti vielä, joten tilanne ei ole ohi. Nyt on kuitenkin ajopäiviä turvattu kesäksi.

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 11.5.2010 10:01

Tämän päivän savon sanomissa oli pieni juttu asiasta myös.
Mevitar Oy:n yrittäjä John Tuuli on pettynyt oikeuden ratkaisuun.
-Meiltä vietiin eikä uutta annettu, hän viittaa melu- ja hiljaisia päiviä koskeviin määräyksiin.
Tuuli laskee, että uusien määräysten myötä kesäkautena kertyy 44 hiljaista päivää...
...Pienenä lohtuna Tuuli pitää sitä, että tavallisina käyttöpäivinä desibeliraja nousee 55:stä 60:een. Tuuli keroo vievänsä asian korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Hän aikoo valittaa ainakin melupäivien määrästä ja meluviikonloppujen enimmäismelutasoja koskevista määräyksistä,

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 11.5.2010 14:48

Tähän kyllä laitan nyt pikku mainoksen,ja kaikki joukolla kattomaan jotta savon paras moottorirata säilyy kartalla.

Kiihdytyskisat ja Drift Series 15-16.5.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 11.5.2010 22:23

Pienenä lohtuna Tuuli pitää sitä, että tavallisina käyttöpäivinä desibeliraja nousee 55:stä 60:een


Aivan sairasta touhua... Mäkiautolla reinotossut jalassako tuolla pitää ajaa että ei tulis ääntä? Mies mikä menettää malttinsa saa enemmän desibelejä aikaseks kiroomallakin mitkä tuolla on sallittua. Ilkeetä että kaikki hauska kielletään ihme viherpiiperöiden takia.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.5.2010 0:03

No onneks meillä on valtatiet missä voi harrastaa kiihdytysajoja ja taajamat missä voi ottaa rata-ajoa, tätähän ne vihreät vissiin haluavat ;D hehehe ainoo vaan et pääsymaksut saattaa nousta korkealle ;D hehe vitsi vitsi

Heikki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.9.2005 17:30

ViestiKirjoittaja Heikki » 12.5.2010 10:53


Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.5.2010 12:03

Virtasalmi on ollut ja tulee aina olemaan pikkusieluisten ihmisten asuinpaikka. Nämä käyttäytymismallit on periytynyt jo monet sukupolvenajan siellä. Kai liikaa sisäsiittoisuutta kun samat ihmiset asuu pitkään samalla alueella ja risteytyy keskenään.

Ennen Motoparkkia porukka kyyläsi yleensä vain naapureitaan tai tiettyjä ihmisiä. Mutta onhan se hieno nähdä että kuoleva kylä saa ponnistettua vielä tälläisen korahduksen ennen lopullista unhoon painumista. Mites se meni: "Viimeinen sammuttaa valot."

Muistelisin että suurin osa näistäkin valittajista oli ihan innoissaan kun Motopark tuli. Olivat töissä siellä, vuokrasivat alueitaan leirintään yms.
Varmaan kun rahan tulo loppui niin kateus iski. Kun en minä saa, niin ei kukaan muukaan. Ja tämä jos mikä Virtasalmella osataan.

Terveisin 15 vuotta Virtasalmella asunut.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.5.2010 13:35

Mutta onhan se hieno nähdä että kuoleva kylä saa ponnistettua vielä tälläisen korahduksen ennen lopullista unhoon painumista.

Ei kai siinä kyläpahasessa muuta olekaan kuin Motopark. Joten voisiko jopa olla niin, että kaivavat omaa hautaansa...

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 12.5.2010 13:41

^ Yhäkin täytyy muistaa, että Pro-Hällinmäen primus motor ei ole paljasjalkainen paikkakuntalainen. On vaan saanut haalittua kasaan muutamia natiivejakin. Sinällään hauskuttaa tämä heidän purnatus siitä miten Hällinmäessä oli niin hiljaista ja auvoista ennen Motoparkkia. Kertoo jotain ko. henkilöiden paikallistuntemuksesta, en ole koskaan kuullut saati luullut että 24/7 pyörivä kaivostoiminta on luontoa tuhoamatonto tai häiritsemätöntä

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 12.5.2010 13:45

Ei kai siinä kyläpahasessa muuta olekaan kuin Motopark. Joten voisiko jopa olla niin, että kaivavat omaa hautaansa...


Onhan siellä Ekin Muovi (ja kumi ;)
Ja ei nämä valittajat kaiva omaa hautaansa, kun tutustuu ikäprofiiliin niin se toinen jalka on jo siellä.

Heikki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.9.2005 17:30

ViestiKirjoittaja Heikki » 12.5.2010 15:35

Se täytyy muistaa, että vaikka Pro Hällinmäki mielellään esiintyy virtasalmelaisten ja hällinmäkeläisten äänitorvena, niin kyse on kuitenkin suhteellisen pienestä joukosta, joka on muodostunut muutaman aktiivisen puuhaihmisen ympärille.

Kaiken kaikkiaan tässä "asianosaisverkostossa" on mukana hallinto-oikeuden päätösasiakirjan mukaan 52 henkilöä, joista käsittääkseni vähemmistö on tuolla radan lähellä vakituisesti asuvia ja pääosa ns. vapaa-ajan asukkaita. Lisäksi jos henkilöiden sukunimistä voidaan jotain päätellä niin mukana on useita henkilöitä samasta taloudesta tai mökkiporukasta eli todellisia "maanomistajia" ei suinkaan ole viittäkymmentä mukana - toki se on aina tulkinnanvaraista miten tuo "asianomainen" määritellään. Onhan FB:ssä jo yli 16.000 asianosaista moottoriharrastajaa radan puolella ja virtasalmelaisetkin keräsivät radan lähiympäristöstä yli 300:n nimen listan radan kannattajia.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 24.5.2010 19:54

Puskurissa näkyi olevan haastateltu kiistan molempia osapuolia, katsokaa ja ihmetelkää. http://ohjelma.yle.fi/puskuri

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 25.5.2010 7:11

Kannattaa katsoa tuo koko ohjelma myös, siinä on hieman paremmin saatu esille tämä Motoparkin haastattelu ja koko ympäristölupa-asia muissakin yhteyksissä.

http://areena.yle.fi/ohjelma/8ab3b350c5 ... edda7ba036

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 25.5.2010 12:35

Tuli tuosta puskurin haasattelusta mieleen...
Porukka haluaa että rata "siirrettäis" paikkaan missä siitä ei aiheutuisi meluongelmaa. Miksihän sitten eivät tarjoudu maksamaan sitä "siirtämistä"?
Helppohan se on ottaa rata rekan kyytiin :-D

Mitenhän mahdolliset meluvallit auttaisi tuohon?

Ja mitä tulee tuohon rataharjoittelun hyötyyn liikenteen kannalta, väitän itse muutaman kerran pelastuneeni inhottavalta tilanteelta ihan sen vuoksi että olen harjoitellut radalla. Nämä tapaukset toki liukkaalla, eli jäärataharjoittelu itselläni kyseessä.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 31.5.2010 21:00


rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.5.2010 22:53

Ei käy yrittäjää kateeksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.6.2010 7:23

Ei käy. Jos Motopark menetetään niin kuinka pian on joku vastaava kiihkoryhmä vaatimassa Jurvan, Ahveniston jne sulkemista? Ihmeellinen on tuo laki, jossa toinen voi häiriintyä ensin paikalla olevan toiminnasta (vaikka on varmasti ollut tietoinen tästä mahdollisesta häiriön lähteestä) ja saa vielä masinoitua valituksen, joka vielä tuomioistuimissakin menee läpi. On tää hieno maa.
Sehän on varmaa, että moottoriratoja ei niin vain uusia tilalle tulekaan jos nyt alkaa "asutuksen likellä" olevien alasajo...

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 1.6.2010 8:07

Ei muuten ole mikään ihme että Suomen hienoin moottorirata pystytettiin Ruotsin Gotlantiin. Alec Arho kyllästyi juuri tällaiseen käytökseen, Gotlannissa lupa heltisi tyyliin puolessa vuodessa.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 1.6.2010 10:13

Kyllä täytyy ihmisillä on paha olla, kun tolle tielle täytyy lähteä. Ei noille rahaa pidä antaa vaan pakkohoitoa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.6.2010 10:48

Edelleen ihmettelen suuresti kuinka maasta, jossa ei ole yhtään oikeaa suurta moottorirataa ja olemassa oleviakin ratoja vihataan ja laki sallii niiden terrorisoimisen, voi tulla niinkin paljon moottoriurheilun huippuja mitä Suomesta tulee. Muutenkin tuntuu että tässä maassa kukkahatut ja ituhipit saavat mielinmäärin tehdä kiusaa moottoriurheilulle.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 16.6.2010 9:32


kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.6.2010 10:08

^ oikein!

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 16.6.2010 10:55

Savon sanomissa sanottiin, että päätöksessä huomioitiin mm. se että toimintaa on radalla ollut jo 20 vuotta.
Eräs korvausvaatimuksen esittäjä oli ilmoittanut joutuneensa lisäämään lääkitystään melusta johtuen...
Oikea päätös tuli.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 16.6.2010 12:05

^ Ja 22 vuoden moottoriurheilutoimintaa ennen samalla alueella sijaitsi kuparikaivos, joka ei oletettavasti ollut mikään ihan hiljainen laitos sekään. Kummasti vaan on nyt sitten alkanut tuo melu häiritsemään. Minkähän takia tuonne lähiympäristöön on pitänyt alunperinkään hakeutua asumaan, jos moista melua ei siedä? Mahdolliset meluhaitat ovat varmasti olleet valittajilla alusta asti tiedossa.

Oikea päätös.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.6.2010 13:18

Eräs korvausvaatimuksen esittäjä oli ilmoittanut joutuneensa lisäämään lääkitystään melusta johtuen...


ja vieläkin riittämätön/väärä?

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 16.6.2010 14:32

Eiköhän hävinnyt osapuoli valita hoviin....

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 17.6.2010 17:26

se helvetin kukkahattu vois lisätä sen verran vielä lääkitystään että tajuis muuttaa muualle valittaa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 24.1.2011 13:22


Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 24.1.2011 14:12

Tuo Heikin kirjoitus on aika hyvä, kannattaa lukea.

Motoparkissahan on tapahtunut sen verran muutoksia että omistaja on vaihtunut.

http://www.lansi-savo.fi/Uutiset/10899782.html

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 26.1.2011 16:52

Näin paikallisena kyläläisenä vois sanoa, että koko asia on täys farssi. Mielestäni lähtökohtaisesti paisunut käsittämättömiin lukemiin. Ottaen huomioon, että ensinmäiset syytökset moottoridasta johtui "metelistä". Maailma on fanaattisten kukkahippien armoilla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa