[RATKAISTU] Golf 3 GTI pätkii eikä kierrä kunnolla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

AHaa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2010 22:39

[RATKAISTU] Golf 3 GTI pätkii eikä kierrä kunnolla

ViestiKirjoittaja AHaa » 18.8.2010 23:16

No niin, eli olen ollut nyt vajaan viikon onnellinen (??) volkkarin omistaja. Ostin Golf GTI 2.0 8V:n, vm. -96, ajettu 304 tkm. Autossa oli ostettaessa "pikkuvika", eli se ei kiertänyt yli 3500 rpm, vaan jäi räpättämään/paukuttamaan kuin rajoitinta vasten. Vastaavanlaisia ongelmia on ollut muillakin, tosin rajoitin on ollut yleensä 5000 rpm:ssä. Luettuani viestejä foorumeilta, tarkistin jaon (oli kohdillaan) ja vaihdoin jakohihnan. Vika ei yllättäen korjaantunut.

Kävin luetuttamassa vikakoodit, ja nollauksen jälkeen kun laitettiin kone käymään, ilmestyi hall-anturin vikakoodi. Foorumeiden perusteella tämä voi tarkoittaa ilmeisesti mitä vain, mutta kävin varmuuden vuoksi purkaamolta toisen ehjäksi väitetyn virranjakajan. Ei auttanut. Onko tässä moottorissa (malli AGG) hall-anturia, vai vain YKK-anturi? Mikä näiden ero on? Mikä tämän anturin tehtävä on? Entä kampiakselin asentotunnistin? Foorumeilta löytyi ristiriitaista tietoa.

Auto on pikku hiljaa mennyt huonompaan suuntaan, eli nyt ei kulje enää kuin pintakaasulla. Jos painaa reilummin, alkaa pahasti pätkiä/nykiä tai saattaa hyytyä ja booaata ihan täysin (=kipinä täysin poissa). Pintakaasulla (= noin 1/4 polkimen liikkeestä) veto palaa jälleen normaaliksi. Sen sijaan kierroksia ottaa nyt jo 4000 rpm. Kevyesti kiihdyttämällä kulkee kyllä yli satastakin, tosin kaikilla vaihteilla rajoitin ottaa vastaan tuossa 4000 rpm:ssä. Auto lähtee käyntiin pienen rykäisyn saattelemana lähes normaalisti.

Auton historiasta sen verran, että oli kuulema juuri ennen myyntiä jättänyt edellisen omistajan tien päälle, minkä seurauksena autoon oli vaihdettu (tarvike)puola, ja samalla oli ilmestynyt tämä rajoitinongelma. Huomenna koitan käydä purkaamolla testaamassa toista puolaa, vai olisiko Joensuun seudulla joku, joka haluaisi antaa puolansa pariksi minuutiksi lainaan?

Miten muuten tässä koneessa säädetään sytytysennakko? Haynesin opashan sanoo, että sen voi tehdä vain VW-huolto... mutta onnistuuko siis ihan normaalisti virranjakajaa kääntämällä ja vauhtipyörää katsomalla? Pitääkö jonkin anturin johto irroittaa säädön ajaksi?

Mikä muu voisi olla vikana? Kaasuläpän asentotunnistin? Kampiakselin asentotunnistin? ECU/muu rikki? VAG-com-johto tilauksessa, viikon päästä saadaan tarkempia tietoja.
Viimeksi muokannut AHaa, 10.9.2010 21:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 18.8.2010 23:34

Virranjakaja "lukittu" tapilla. Ei pysty säätämään. VW:n ohjelmilla pystyy ECU:n kautta säätämään ennakon. Näin ymmärtänyt.

Jos vika tullut puolan vaihdon jälkeen, kannattaa kokeilla toista. Eikös siinä tarvikepuolankin mukana tule se "ohjainyksikkö"?

Koita liittimiä putsailla, ilmamassamittarikin samalla katsastaa. Vika voi olla loppuenlopuksi pieni. :)

AHaa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2010 22:39

ViestiKirjoittaja AHaa » 19.8.2010 7:56

Päivitystä oireisiin: tänään kylmällä koneella töihin ajaessa kaasua pystyi käyttämään normaalisti, eli ei nykinyt millään kaasun asennolla ja vetoja löytyi normaalisti. Kierroksia ei tosin ottanut edelleenkään yli 4000:a. Loppumatkasta 5 km jälkeen alkoi pientä pätkimistä ilmetä.

Antureiden liittimiä jo nopeasti kävinkin läpi, samoin sytytysjohtosarja, pyörijä ja virranjakajan kansi tuli uusittua. Tutkitaan lisää illemmalla.

Olisiko joku joensuulainen halukas lainaamaan puolaansa hetkeksi tänään, niin saisi selville onko vika siinä?

vw nisti
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.8.2010 11:00

ViestiKirjoittaja vw nisti » 19.8.2010 12:13

joop mulla samanlaista vikaa,mulla on vain 92 vm gti eli 2e koneella,jossa ei oo ykk anturia ku hall anturi ohjaa myös sitä ,nyt en oo sit varma mut tohon vuosimalliin on vissiinki tullu jo erillinen ykk anturi joka pitäisi olla jossaki öljynsuodattimen lähistöllä lohkossakiinni..?
pitäisi itte nyt bensanpaineet mitata ,mulla on muuten ihan uusi virran jakaja sun golffiin pitäisi olla sopiva jos kiinnostaa...

AHaa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2010 22:39

ViestiKirjoittaja AHaa » 19.8.2010 17:50

Kiitos tarjouksesta, mutta kävin jo purkaamolta tuohon virranjakajan, kuten kirjoitin, eikä vika sillä korjaantunut... ilmeisesti entinenkin on siis vielä ehjä.

Tänään kävin taas purkaamolla kyselemässä puolaa, mutta eipä löytynyt... eli jos joku joensuulainen viitsisi auttaa, ja saisin kokeilla auton toimintaa ehjällä puolalla. Puolahan on helppo vaihtaa, kaksi pulttia auki ja kaksi johtoa irti. Sama puola löytyy ilmeisesti myös Venton ja Passatin 2-litraisista koneista? Vuosimalli noin -96.

Nyt täytyy lähteä mittailemaan antureita autodatan kanssa ja tutkimaan alipaineletkuja, sähköliittimiä ym...

AHaa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2010 22:39

ViestiKirjoittaja AHaa » 10.9.2010 21:52

Jeps, eli vika löytyi loppujen lopuksi tuosta tarvikepuolasta, jonka edellinen omistaja oli siihen vaihtanut. Vika saatiin paikallistettua paikallisessa autosähköliikkeessä, jossa 15 eurolla kokeilivat toista tarvikepuolaa, jolla auto toimi mainiosti. Olisihan se heti pitänyt arvata, kun vika oli kuulemma tullut puolan vaihdon jälkeen.

Kävin merkkiliikkeestä alkuperäisosan (126 eur), jolla on toiminut nyt jo useamman viikon hienosti.

Kiitos vastanneille avusta.

vw nisti
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.8.2010 11:00

hyvä ..

ViestiKirjoittaja vw nisti » 12.9.2010 17:40

harmillisen paskoja noi tarvike puolat kuullu kyl hemmetin paskaa niistä ,
mut hienoo et nyt toimii:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa