Lupo 1.8T 20vt ajatusleikki
Valvoja: ffp jäsenet
Lupo 1.8T 20vt ajatusleikki
Lueskelin ulkomaalaisia Lupo foorumeja ja siellä oli useampi 1.8T koneinen Lupo. Samoin mobile.dessä löytyy ainakin yksi. Lupoa en omista, mutta ajatus 20VT swapin mahdollisuudesta on kiinnostava. Ulkomaan forumeilla tuntuu olevan se meininki että jos joku asiasta kysyy niin v#"%uilu alkaa samantien ja eihän niitä onnekkaita ahdista suomalainen pykälä viidakko, joten avataan tänne keskustelua.
Leikitään että Lupo GTI on lähtöauto niin ei tarvitse miettiä jarrujen, alustan jne. vastaavuuksia. GTI:ssähän on 1598cc/ 91,7kW moottori, joten suurin/tehokkain laillinen moottori on 1997,5cc/110,04kW. Eli valitaan Golf IV GTI:n 110kW versio. Teho/paino suhde pysyy laillisuuden rajoissa.
Asennus on varmasti oma taiteenlajinsa, josta itsellä ei minkäänlaista ammattitaitoa, mutta leikitään että tämä ei ole este. Ilmeisesti ainakin moottorinkannakkeet, vetarit, pako-ja ahtoputkistot saisi kehitellä uusiksi. Joku joka ymmärtää asiasta paremmin voi kertoa miten tuo käytännössä voisi mennä.
Katsastushenkilö taitaa edellyttää että pakopiipusta tulee swapin jälkeen edelleen kukkasia. Emme mielellään osallistuisi VTT:n tai minkään muunkaan puolueettoman tahon testeihin, joten ilmeisesti ainakin moottorin, vaihteiston, moottorinohjauksen ja saatelaitteiden tulisi olla tyypitetty toistensa kanssa. Vaihdelaatikko siis mukaan luovuttaja-autosta ja taas näppärä ongelmaton asennus, jonka käytännön toteutuksesta itsellä ei pahemmin käsitystä. Viisaammat voivat valistaa.
Viimeistään nyt pitää miettiä miten toteutetaan moottorinohjaus. Onnistuuko moottorinohjauksen siirtäminen luovuttaja-autosta vai pitääkö asentaa jokin muu moottorinohjausjärjestelmä. Onnistuuko näiden sovittaminen auton alkuperäisiin sähköihin siten että ajonesto, mittaristot, airbagit, ESP jne. toimivat tai eivät ainakaan anna vikakoodeja? Joudutaanko jotain ottamaan pois pelistä tai esim. airbagin merkkipolttimoita nyppimään irti? Leikitään että auto on vm.2000 niin säästytään OBD-asioilta ainakin vuosikatsastuksissa. Luetaanko vikakoodeja muutoskatsastuksen yhteydessä? Jos asennetaan jokin muu kuin moottorin alkuperainen moottorinohjaus niin onnistuuko sen piilottaminen/naamioiminen niin ettei muutoskatsastuksen yhteydessä tule ongelmia? Allekirjoittaneen kokemus näistä asioista on edelleen vastasyntyneen tasolla. Jos joku näistä jotain ymmärtää, voisi hän vähän leikkiä mukana ja valistaa tyhmempiään.
Tätä projektia ei siis ole itsellä tarkoitusta tai taitoja toteuttaa, mutta kyseisen swapin laillisuus tässä maassa kiinnostaa sekä teorian että käytännön osalta.
Leikitään että Lupo GTI on lähtöauto niin ei tarvitse miettiä jarrujen, alustan jne. vastaavuuksia. GTI:ssähän on 1598cc/ 91,7kW moottori, joten suurin/tehokkain laillinen moottori on 1997,5cc/110,04kW. Eli valitaan Golf IV GTI:n 110kW versio. Teho/paino suhde pysyy laillisuuden rajoissa.
Asennus on varmasti oma taiteenlajinsa, josta itsellä ei minkäänlaista ammattitaitoa, mutta leikitään että tämä ei ole este. Ilmeisesti ainakin moottorinkannakkeet, vetarit, pako-ja ahtoputkistot saisi kehitellä uusiksi. Joku joka ymmärtää asiasta paremmin voi kertoa miten tuo käytännössä voisi mennä.
Katsastushenkilö taitaa edellyttää että pakopiipusta tulee swapin jälkeen edelleen kukkasia. Emme mielellään osallistuisi VTT:n tai minkään muunkaan puolueettoman tahon testeihin, joten ilmeisesti ainakin moottorin, vaihteiston, moottorinohjauksen ja saatelaitteiden tulisi olla tyypitetty toistensa kanssa. Vaihdelaatikko siis mukaan luovuttaja-autosta ja taas näppärä ongelmaton asennus, jonka käytännön toteutuksesta itsellä ei pahemmin käsitystä. Viisaammat voivat valistaa.
Viimeistään nyt pitää miettiä miten toteutetaan moottorinohjaus. Onnistuuko moottorinohjauksen siirtäminen luovuttaja-autosta vai pitääkö asentaa jokin muu moottorinohjausjärjestelmä. Onnistuuko näiden sovittaminen auton alkuperäisiin sähköihin siten että ajonesto, mittaristot, airbagit, ESP jne. toimivat tai eivät ainakaan anna vikakoodeja? Joudutaanko jotain ottamaan pois pelistä tai esim. airbagin merkkipolttimoita nyppimään irti? Leikitään että auto on vm.2000 niin säästytään OBD-asioilta ainakin vuosikatsastuksissa. Luetaanko vikakoodeja muutoskatsastuksen yhteydessä? Jos asennetaan jokin muu kuin moottorin alkuperainen moottorinohjaus niin onnistuuko sen piilottaminen/naamioiminen niin ettei muutoskatsastuksen yhteydessä tule ongelmia? Allekirjoittaneen kokemus näistä asioista on edelleen vastasyntyneen tasolla. Jos joku näistä jotain ymmärtää, voisi hän vähän leikkiä mukana ja valistaa tyhmempiään.
Tätä projektia ei siis ole itsellä tarkoitusta tai taitoja toteuttaa, mutta kyseisen swapin laillisuus tässä maassa kiinnostaa sekä teorian että käytännön osalta.
Jos auto on vähäpäästöinen eli viimeistään vuodesta VM92 ja uudemmat taitaa aina vaatia vvt mittauksen? Eli akelta poikkeus lupaa? Eri asia taitaa olla saako edes=)
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm
Onko säännöt tiukentunut? Eikös ennen ainakin ole riittänyt jos siirrettävä tekniikkakokoonpano (moottori/vaihteisto/moottorinohjaus/saatelaitteet) on tyypitetty vähäpäästöiseksi?
edit: Eikös tuolla Aken sivuilla lue: "Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."
edit: Eikös tuolla Aken sivuilla lue: "Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."
Jos vaihdettava kone täyttää samat päästömääräykset kohde Lupon kanssa, niin testejä ei tarvita. Eli melko läheltä samaa vuosimallia pitäisi varmaan olla.
En täs koneen painot, meneekö +20% yli: 1.8t vs. 1.6 gti Lupon kone? Houkutteleva ajatus, ja ainakin briteissä on jonkun verran tehty kuten varmaan myös Saksassa. PVW:ssä oli esillä joskus n 400hp 1.8T Lupo, jota luonehtivat varsin pelottavaksi laitteeksi...mielelläänhän tuollaisessa pelkäisi :)
En täs koneen painot, meneekö +20% yli: 1.8t vs. 1.6 gti Lupon kone? Houkutteleva ajatus, ja ainakin briteissä on jonkun verran tehty kuten varmaan myös Saksassa. PVW:ssä oli esillä joskus n 400hp 1.8T Lupo, jota luonehtivat varsin pelottavaksi laitteeksi...mielelläänhän tuollaisessa pelkäisi :)
Eikös se vaatimus ole vain että pakoputki pitää olle E-hyväksytty? Nuo E-hyväksytyt putket vaan sattuvat sopimaan tietynlaiseen autoon.
Tuolla AKE:n sivuilla on moottorin vaihdon edellytykset ja vaatimukset. En nyt äkkiseltään löytänyt estettä, mutta voihan se este löytyä silti joistain muista pykälistä.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Tuolla AKE:n sivuilla on moottorin vaihdon edellytykset ja vaatimukset. En nyt äkkiseltään löytänyt estettä, mutta voihan se este löytyä silti joistain muista pykälistä.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Tuossa linkissä ei suoraan otettu kantaa ey-tyyppihyväksyntäjuttuihin, jotka kumoavat osan noista jutuista. Mutta kyllä sieltä linkki löytyy erääseen Aken soveltamisohjeeseen, mikä kannattaa alusta lukea:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Minun oppimääräni mukaan tyyppihyväksyttyyn autoon ei edelleenkään vaihdeta mitään muuta kuin siihen malliin tyyppihyväksyttyä moottoria (muutoskatsastuksella, erikoislupa on aina asia erikseen). Tietenkin jos paukkuja riittää 1.8t:n tyypittämiseen esim Lupoon, mutta se ei ole ihan halpa eikä lyhyt tie.
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Minun oppimääräni mukaan tyyppihyväksyttyyn autoon ei edelleenkään vaihdeta mitään muuta kuin siihen malliin tyyppihyväksyttyä moottoria (muutoskatsastuksella, erikoislupa on aina asia erikseen). Tietenkin jos paukkuja riittää 1.8t:n tyypittämiseen esim Lupoon, mutta se ei ole ihan halpa eikä lyhyt tie.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Offtopic: Taas! Euroopassa onnistuu monenlaiset rakentelut, mutta täällä niin_v*tun_eurooppalaisessa maassa ei autolle saa tehdä paljoakaan vaikka oikeasti lähettäisi kiveksensä AKE:lle.
Ok, onhan Saksassakin jotain vanteisiin liittyvää "epäkohtaa" mutta tämä takapajula taitaa olla ainoa paikka missä mennään sähköpiiska kädessä jokainen lakipykälä läpi kun autoa katsastaa :-/
Sorry vuodatus, mutta tuossakaan projektissa ei "oman ymmärtämykseni mukaan" ole mitään sellaista että virkamiesten täytyisi se ihan väkisellä torpata.
Itse kannatan tuollaista kokeilumieltä :-)
Ok, onhan Saksassakin jotain vanteisiin liittyvää "epäkohtaa" mutta tämä takapajula taitaa olla ainoa paikka missä mennään sähköpiiska kädessä jokainen lakipykälä läpi kun autoa katsastaa :-/
Sorry vuodatus, mutta tuossakaan projektissa ei "oman ymmärtämykseni mukaan" ole mitään sellaista että virkamiesten täytyisi se ihan väkisellä torpata.
Itse kannatan tuollaista kokeilumieltä :-)
AKE:han ei ole enää olemassa... Noita säännöksiä on rukattu viime vuosina jonkin verran uusiksi, se onko niistä mitään iloa en osaa sanoa. Siellä kuitenkin vilahtelee sellaisia sanoja kuten yksittäishyväksyntä, joten ehkä kannattaisi soitta/meilata jollekulle Trafissa (tai lakimiehelle) ja kysyä että mitä nykyään oikeasti vaaditaan.
Sinänsä kumma että uusiin autoihin ei muutoksia saa tehdä, mutta vanhaan kakkikseen voi heittää pienellä (byrokraattisella) vaivalla sen saman moottorin. Kumpi sitten on 1.8T tekniikanvaihdon kanssa ajettavuudeltaan ja turvallisuudeltaan paremmalla tasolla 80-luvun kakkis vai 2000-luvun Lupo?
Miten tuollaiset asiat voi olla kärjistetysti kiinni siitä, onko autossa ollut alunperin katalysaattori vai ei.
Miten tuollaiset asiat voi olla kärjistetysti kiinni siitä, onko autossa ollut alunperin katalysaattori vai ei.
okei muotoilen mitä sanoin toisin, eli sun pitää vakuuttaa ne siitä minkä takia tarvitset jonkun muun moottorin siihen autoon, kuin valmistaja on siihen laittanut. Jos valmistaja kirjoittaa sulle todistuksen, että moottori käy autoon, niin mä _käsitin_ että se hyväksytään sit ihan muutoskatsastuksella.
Näinhän se menee: Uudemman tekniikan saat laittaa hevosvoima jne.. rajoissa. Päästöt pitää olla vähemmän tai samat kun mihin swappi ollaan tekemässä. Maahantuojalta tilaa paperit akseli painoista,päästöistä ja mitä nyt sattuukaan tarviimaan muutoskatsastukseen eli ns: vastaavuustodistus. Omissa muutoskatsastuksissa mitä oon tehnyt ja jutellu tutun katsurin kanssa niin tälläistä hän ainakin kerto että jos nämä päästöt,tehot,painot kohallaan niin ei mitään esteitä ole.
Jos valmistaja kirjoittaa sulle todistuksen, että moottori käy autoon, niin mä _käsitin_ että se hyväksytään sit ihan muutoskatsastuksella.
Vain ja ainoastaan mikäli moottorin paino ei kasva yli 10% ja teho yli 20%. Mikäli haluaa vaihtaa painavamman tai tehokkaamman koneen, on siihen saatava poikkeuslupa. Poikkeusluvan saanti ei tosin ole kovin helppoa (= lähes mahdotonta). Poikkeusluvan voi saada mikäli auton valmistaja hyväksyy kyseisen vaihdon tai muuten sallii autoon vaihdettavan painavamman ja/tai tehokkaamman koneen. Näin ainakin asiat oli ennen AKEn aikana. Tiedä sitten mikä on tilanne nykyään.
Mä olen tämän tyyppisen keikan tehnyt ja leimannut ilman kikkailuja.
150hv 1.8T koneen saa lupoon istuttaa, ainoa kysymysmerkki on moottorin paino, josta ei tod näk ole olemassa mitään muuta dokumenttia kuin tekniikan vaihtajan oma mittaus. Joka ainakin mun tapauksessa kelpasi.
Tuollanen Lupo on helvetin tukeva auto pienestä koostaan huolimatta. Ihan 400 hepoa tuskin tarvitsee, kunhan nyt vaikka sen 340:kin...
150hv 1.8T koneen saa lupoon istuttaa, ainoa kysymysmerkki on moottorin paino, josta ei tod näk ole olemassa mitään muuta dokumenttia kuin tekniikan vaihtajan oma mittaus. Joka ainakin mun tapauksessa kelpasi.
Tuollanen Lupo on helvetin tukeva auto pienestä koostaan huolimatta. Ihan 400 hepoa tuskin tarvitsee, kunhan nyt vaikka sen 340:kin...
Ainakin vanhemmissa autoissa on tehty usein painon kanssa juuri noin, eli kaikki peltiosat hiilikuitua/lasikuitua ja kaikki muu mahdollinen takakonttiin. Kantavuuden takia helposti häviää yksi henkilöpaikka jos on tiukille valmistaja alunperin laittanut painot. Itselläni onneksi päinvastainen tilanne nyt menossa, 1.6litrainen moottori on kevyempi kuin orkkis 0,85litrainen :D
No siis niin, joo.
Tosiaan, tuo on 180hv kone, joten menis moottorikoodin väärentämiseksi. Katsari kun ei hyväksy tehojen tiputtamista tai kuristamista. Mekaanisia erojahan 150 ja 180 hv koneissa ei ole.
Jos luistonestot yms. on vakiovarusteita, niin ne pitää saada toimimaan. Mun mielestä moottorin ohjaus ei juttele airbagien kanssa mitenkään.
Tosiaan, tuo on 180hv kone, joten menis moottorikoodin väärentämiseksi. Katsari kun ei hyväksy tehojen tiputtamista tai kuristamista. Mekaanisia erojahan 150 ja 180 hv koneissa ei ole.
Jos luistonestot yms. on vakiovarusteita, niin ne pitää saada toimimaan. Mun mielestä moottorin ohjaus ei juttele airbagien kanssa mitenkään.
2000 luvun auton kiroja... Itse sain juuri helvetillisellä tappelulla paperit kakkos koppasen etuvedon muutoksesta nelivetoiseksi että ei ne mahdottomia ole. Pitää tietää vain kaikki porsaanreijät ja mennä niiden mukaan.. tai sitten sytyttää sisällisota ja kaataa hallitus sekä sen pakana jumalat kuten trafi..
Itse aiheeseen. E hyväksyntä tarkoittaa että auton osa on testattu ja todettu turvalliseksi tieliikenteeseen. Toisin sanoen auton kun auton osia voidaan laittaa mihin tahansa autoon. Miksi muka nämä tuunarit olisivat sitten jotain peräkärryn valoja upottaneet takavaloiksi jos se ei olisi sallittua??
Lupoon tuon 1.8t laittamisessa huolestuisin noista päästöistä. Päästö lappu maahatuojalta ja vertailu lupon tehokkaimpaan moottoriin. Sitten "mallisarjan" painavimman moottorin paino esim diisseleissä on aika painava kone (tämäkin saadaan maahantuojalta) lupon akseli massat löytyvät tuolta konehuoneen metallilätkästä ja kyllä se maahantuojakin ne löytää eteenkin näissä uudemmissa.
Erikois lupaa tämä ei tietääkseni tarvi!! Maahantuojalta hirveä nippu paperia ja konttorille mars. Kerrot maahantuojalle minkalaista projektia ajattelit(muista kertoa aihio autosi valmiste numero niin kaikki paperit saadaan suoraan liitettyä omaan kulkineeseesi ettei tarvi alkaa sitä selvitellä että onko tämä nyt kyseinen auto mistä ollaan luvat annettu) ja he pistävät tarvittavat tiedot paperilla tulemaan.
Tässä tapauksessa ei vetotapa yms muutu jotenka ihan simppeli homma
Lupoa en tunne oikein hyvin mutta siinä on 1.6 VAG tekniikka.. ainakin alle 00 vuoden vaginoissa on kaikki lohkot samanalaisia jotenka uskoisin että tuo käy heittämällä kiinni. Vaihteiston kiinnitys voi olla mikä tuottaa ongelmia ei muuten. Sähköissä... no niihinkään en ole tutustunut paljoa mutta moottorin ohjaus jauhaa shaissea 98vm audeissa ja passateissa mittariston kanssa jossa on ajonesto eli jos haluat auton lähtemään vielä käyntiin niin tarvii laittaa mittaristo samasta autosta josta moottorin ohjaus on otettu(vältät 85€ syncronointi laskun laakkosella. Ajon esto ei suostu hyväksymään mittariston lähettämää tunnistus koodia jos näitä ei ole syncronoitu keskenään vw keskustietokoneelta) Lisäksi muistaakseni laki pakotti että kaikissa oliko 98jälkeen valmistetuissa autoissa on oltava ajonesto? joku paikatkoon mutta ainakin tuon ikäisessä tuommoinen ongelma oli.
Se että alkaisit tekemään lupon ja 20vt sähkösarjoista yhtenäistä voi mennä henkinen elämä, järki ja mielenrauha että suosittelen ottamaan samasta autosta kojelauta+sisälmykset ja kaikki sähköt+moottori voiman siirto+etu pään alusta ja tälläisiä osia niin säästyt isolta vaivalta. Luposta en tiedä yhtään miten alustan osat käy keskenään, mutta tuossa on tosiaan tämä jarrujenkin riittävyys ongelma sekä moottorin painosta tuleva alustan mahdollinen riittämättömyys.. Noh maahan tuoja osaa kertoa näistä muutettavista osista enemmän sitten. Helppo tämä ei tule olemaan sen voin sanoa kokemuksesta....
Golf mk4 ja mk2 naittaminen yhdeksi on jo ihan saamarin vaikeaa...
Jos kaipaat 20vt konetta tai tietoa siitä niin laita viestiä...
Suurin apu tulee maahantuojalta, paikalliselta konttorilta ja tuomio Trafilta..
Itse aiheeseen. E hyväksyntä tarkoittaa että auton osa on testattu ja todettu turvalliseksi tieliikenteeseen. Toisin sanoen auton kun auton osia voidaan laittaa mihin tahansa autoon. Miksi muka nämä tuunarit olisivat sitten jotain peräkärryn valoja upottaneet takavaloiksi jos se ei olisi sallittua??
Lupoon tuon 1.8t laittamisessa huolestuisin noista päästöistä. Päästö lappu maahatuojalta ja vertailu lupon tehokkaimpaan moottoriin. Sitten "mallisarjan" painavimman moottorin paino esim diisseleissä on aika painava kone (tämäkin saadaan maahantuojalta) lupon akseli massat löytyvät tuolta konehuoneen metallilätkästä ja kyllä se maahantuojakin ne löytää eteenkin näissä uudemmissa.
Erikois lupaa tämä ei tietääkseni tarvi!! Maahantuojalta hirveä nippu paperia ja konttorille mars. Kerrot maahantuojalle minkalaista projektia ajattelit(muista kertoa aihio autosi valmiste numero niin kaikki paperit saadaan suoraan liitettyä omaan kulkineeseesi ettei tarvi alkaa sitä selvitellä että onko tämä nyt kyseinen auto mistä ollaan luvat annettu) ja he pistävät tarvittavat tiedot paperilla tulemaan.
Tässä tapauksessa ei vetotapa yms muutu jotenka ihan simppeli homma
Lupoa en tunne oikein hyvin mutta siinä on 1.6 VAG tekniikka.. ainakin alle 00 vuoden vaginoissa on kaikki lohkot samanalaisia jotenka uskoisin että tuo käy heittämällä kiinni. Vaihteiston kiinnitys voi olla mikä tuottaa ongelmia ei muuten. Sähköissä... no niihinkään en ole tutustunut paljoa mutta moottorin ohjaus jauhaa shaissea 98vm audeissa ja passateissa mittariston kanssa jossa on ajonesto eli jos haluat auton lähtemään vielä käyntiin niin tarvii laittaa mittaristo samasta autosta josta moottorin ohjaus on otettu(vältät 85€ syncronointi laskun laakkosella. Ajon esto ei suostu hyväksymään mittariston lähettämää tunnistus koodia jos näitä ei ole syncronoitu keskenään vw keskustietokoneelta) Lisäksi muistaakseni laki pakotti että kaikissa oliko 98jälkeen valmistetuissa autoissa on oltava ajonesto? joku paikatkoon mutta ainakin tuon ikäisessä tuommoinen ongelma oli.
Se että alkaisit tekemään lupon ja 20vt sähkösarjoista yhtenäistä voi mennä henkinen elämä, järki ja mielenrauha että suosittelen ottamaan samasta autosta kojelauta+sisälmykset ja kaikki sähköt+moottori voiman siirto+etu pään alusta ja tälläisiä osia niin säästyt isolta vaivalta. Luposta en tiedä yhtään miten alustan osat käy keskenään, mutta tuossa on tosiaan tämä jarrujenkin riittävyys ongelma sekä moottorin painosta tuleva alustan mahdollinen riittämättömyys.. Noh maahan tuoja osaa kertoa näistä muutettavista osista enemmän sitten. Helppo tämä ei tule olemaan sen voin sanoa kokemuksesta....
Golf mk4 ja mk2 naittaminen yhdeksi on jo ihan saamarin vaikeaa...
Jos kaipaat 20vt konetta tai tietoa siitä niin laita viestiä...
Suurin apu tulee maahantuojalta, paikalliselta konttorilta ja tuomio Trafilta..
Lupoa en tunne oikein hyvin mutta siinä on 1.6 VAG tekniikka.. ainakin alle 00 vuoden vaginoissa on kaikki lohkot samanalaisia jotenka uskoisin että tuo käy heittämällä kiinni.
Lupon 1.6:lla ja 1.8 20vt:llä ei ole mitään yhteistä, joten heitämällä ei käy kiinni mikään. Moottori on aivan eri planeetalta, mikään kannake ei sovi, eikä oikeen mikään muukaan. Jos kakkiksen 1.6/1.8 ja 1.8 20vt:n moottori on samaa moottoriperhettä, ei se merkkaa sitä että jokainen 1.6litrainen moottori maailmassa on samaa perua 1.8 20vt koneen kanssa.
Se että alkaisit tekemään lupon ja 20vt sähkösarjoista yhtenäistä voi mennä henkinen elämä, järki ja mielenrauha
Sähköhommat olisi pienin ongelma tälläisessa projektissa...
Joo no kuten sanoin en tiedä noita lupojen suhteen oikein mitään. Ajattelin et kun noi Saksaliset on hiukan nuukia niin olisiko ollut tässäkin tapauksessa mutta ei sitten vissiin.
Kuten sanoin on aika paljon hommaa.. tuo sähkö puoli on myös ongelma
Sanokoot tietonsa muutoin ne jotka lupoista jotain tietäävät.
Kuten sanoin on aika paljon hommaa.. tuo sähkö puoli on myös ongelma
Sanokoot tietonsa muutoin ne jotka lupoista jotain tietäävät.
MikaJ on hyvinkin oikeassa siinä ettei moottori istu sinne noin vain, kaikki moottori kannakkeet pitää taikoa. Ja niinkuin Drager sanoi, ei tässä periaatteessa mitään erikoislupia tarvitse, ja saadaan "helposti" täysin laillisesti tehtyä. Lupo GTI 1.6 16V kun on teholtaan 125hv ja samalla mallisarjan tehokkain niin siihen tuo 20% tehonlisäys tuokin lopputulokseksi sopivasti sen 150hv.
Päästöjen osalta minun tapauksessani katsastustoimipiste ja Trafi päättivät ettei sille asialle nyt tehdä mitään eikä lähetä sen suhteen soveltamaan mitään muutoksia. Eli auton tietoihin jää Lupon alkuperäinen ja sillä sipuli. Lupon alkuperäinen moottori on nk. EURO4-normin mukainen ja niin on Lupooni upotetun 1.8T moottorinkin.
Dragerin paperilappusuosittelua kannattaa kuunnella, itse sain tarvittavat paperit tutuilta suoraan tehtaalta, mutta kait sieltä maahantuojaltakin harrastusmielistä porukkaa löytyy?
Omassa tapauksessani tarvittiin todistaa seuraavat tiedot:
- Lupon (runkonumero mukaan) alkuperäisen vaihteiston kuivapaino + alkuperäisen moottorin kuivapaino, teho ja päästönormi.
- Uuden vaihteiston kuivapaino + uuden moottorin kuivapaino, teho ja päästönormi.
- Minun tapauksessani uuden moottorin paino ylitti sallitun 20% painolisäyksen kun vertaa Luponi alkuperäiseen 1.6 16V GTI moottoriin, joten dieselmoottoria tarvittiin vertailumoottorina.
Uuden moottorin suhteen vain teho ja päästönormi tarvitsee tulla autoon asennetusta, painoa voi vertailla eri koneesta ja litratilavuutta vaikka kolmannesta mallisarjan mistä tahansa moottori vaihtoehdosta. Moottorin paino saa siis aikaisemmista kommenteista poiketen kasvattaa maksimissaan 20% (mutta erikoisehdoin kun menee yli sen 10%)
-->> http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Niinkuin Dragerkin tuossa jo mainitsi niin sähkötkin vaatii hiukan työtä, kun Lupon ja 1.8T tekniikan sähköt pitää yhdistää. Joten jos projektiin i-vtec lähdet niin suosittelen lämpimästi että olet yhteydessä vaikka Car Creativen Timo Schmidt:iin ja pyydät pojilta hiukan jeesiä projektin kanssa. Ellei nyt siis väkisin halua keksiä pöyrää uudestaan :)
-->> http://www.car-creativ.de/shop.html
Jos taas on pelkästään sähköapuja vailla niin LTJ / Markenteilen Heinz ja Christian auttaa varmasti myöskin mielellään, minulta vaan terveisiä ;)
-->> http://www.markenteile.eu/
Mikäli sinulla on kysymyksiä projektistani niin vastaan mielelläni, kunhan vaan kerkeän ;)
Päästöjen osalta minun tapauksessani katsastustoimipiste ja Trafi päättivät ettei sille asialle nyt tehdä mitään eikä lähetä sen suhteen soveltamaan mitään muutoksia. Eli auton tietoihin jää Lupon alkuperäinen ja sillä sipuli. Lupon alkuperäinen moottori on nk. EURO4-normin mukainen ja niin on Lupooni upotetun 1.8T moottorinkin.
Dragerin paperilappusuosittelua kannattaa kuunnella, itse sain tarvittavat paperit tutuilta suoraan tehtaalta, mutta kait sieltä maahantuojaltakin harrastusmielistä porukkaa löytyy?
Omassa tapauksessani tarvittiin todistaa seuraavat tiedot:
- Lupon (runkonumero mukaan) alkuperäisen vaihteiston kuivapaino + alkuperäisen moottorin kuivapaino, teho ja päästönormi.
- Uuden vaihteiston kuivapaino + uuden moottorin kuivapaino, teho ja päästönormi.
- Minun tapauksessani uuden moottorin paino ylitti sallitun 20% painolisäyksen kun vertaa Luponi alkuperäiseen 1.6 16V GTI moottoriin, joten dieselmoottoria tarvittiin vertailumoottorina.
Uuden moottorin suhteen vain teho ja päästönormi tarvitsee tulla autoon asennetusta, painoa voi vertailla eri koneesta ja litratilavuutta vaikka kolmannesta mallisarjan mistä tahansa moottori vaihtoehdosta. Moottorin paino saa siis aikaisemmista kommenteista poiketen kasvattaa maksimissaan 20% (mutta erikoisehdoin kun menee yli sen 10%)
-->> http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Niinkuin Dragerkin tuossa jo mainitsi niin sähkötkin vaatii hiukan työtä, kun Lupon ja 1.8T tekniikan sähköt pitää yhdistää. Joten jos projektiin i-vtec lähdet niin suosittelen lämpimästi että olet yhteydessä vaikka Car Creativen Timo Schmidt:iin ja pyydät pojilta hiukan jeesiä projektin kanssa. Ellei nyt siis väkisin halua keksiä pöyrää uudestaan :)
-->> http://www.car-creativ.de/shop.html
Jos taas on pelkästään sähköapuja vailla niin LTJ / Markenteilen Heinz ja Christian auttaa varmasti myöskin mielellään, minulta vaan terveisiä ;)
-->> http://www.markenteile.eu/
Mikäli sinulla on kysymyksiä projektistani niin vastaan mielelläni, kunhan vaan kerkeän ;)
Re:
Nyt tämä olisi sitten kaupan -> https://www.nettiauto.com/volkswagen/lupo/8968093
Ei ole vielä edes missään lehdissä ollut, joten nyt toteuttamaan! ;)

Ei ole vielä edes missään lehdissä ollut, joten nyt toteuttamaan! ;)

Re: Lupo 1.8T 20vt ajatusleikki
Tämä seikka taitaa olla Lupon omistajalle ihan se ja sama, mutta 1.10.2015 voimaan tulleiden määräysten auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta myötä poistui tuo vaihdettavan moottorin massan prosenttiraja.
Tuo apukuskin paikka saattaisi siis olla palautettavissa ihan vain neuvottelemalla asiasta katsastushenkilön kanssa..?
Tuo apukuskin paikka saattaisi siis olla palautettavissa ihan vain neuvottelemalla asiasta katsastushenkilön kanssa..?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa