EGR:n tulppaaminen oulussa
Valvoja: ffp jäsenet
EGR:n tulppaaminen oulussa
Tiedättekö kuka tai mikä korjaamo tekisi EGR:n tulppaamisen kohtuu kustannuksilla. Itsellä ei aika ja taidot riitä. Jos se olet sinä, ota privana yhteyttä, tai jos tiedät edullisen korjaamon, ilmoita tässä topicissa.
Kiitos.
Kiitos.
Eiks se mahtas olla vaan helpompi AJAA sillä autolla, ei siitä egr:stä ole yhtään mitään haittaa kunhan käyttää välillä kierroksiakin, tietysti jos aina ajaa 1500 kierroksella niin.. Pysyis se ahdinkin ehkä kunnossa..
niinpä niin... Olenkin vissiin ensimmäinen joka on tulppausta miettimässä
Jostain viidakkorumpu on kertonu että takseihin noita olisi merkkihuollossa tehty ainakin aiemmin. voi olla legendaakin
Sitä samaa minäkin olen kuullut.
Jos on enemmänkin kilsoja autolla takana niin suosittelen putsaamaan/putsauttamaan imusarjan samalla. Jos on kiinnostusta moottorinohjaimen päivitykseen niin muistelen että esim. turbotecin softalla ei sytytä valoa vaikka letku on irti.
Saakos oulusta turbotecin softaa keneltäkään? Mitä kokemuksia powerflasistä?
e: vastaan itselleni, eli juurikin powerflas asentaa tota softaa. Minkälaisia käyttökokemuksia ohjelmasta tippilootalla varustettuun autoon asennettuna?
niinpä niin... Olenkin vissiin ensimmäinen joka on tulppausta miettimässä
Jostain viidakkorumpu on kertonu että takseihin noita olisi merkkihuollossa tehty ainakin aiemmin. voi olla legendaakin
Sitä samaa minäkin olen kuullut.
Jos on enemmänkin kilsoja autolla takana niin suosittelen putsaamaan/putsauttamaan imusarjan samalla. Jos on kiinnostusta moottorinohjaimen päivitykseen niin muistelen että esim. turbotecin softalla ei sytytä valoa vaikka letku on irti.
Saakos oulusta turbotecin softaa keneltäkään? Mitä kokemuksia powerflasistä?
e: vastaan itselleni, eli juurikin powerflas asentaa tota softaa. Minkälaisia käyttökokemuksia ohjelmasta tippilootalla varustettuun autoon asennettuna?
Milläs imusarjat ja muut tötteröt helpoiten puhtaaks. Kaivelin omastani ruuvimeisselillä isoimmat veks kun jouduin hitusen konehuoneesta putkia purkamaan... Melko tymäkkää tököttiä on, kuinka kauan saa liene uittaa liukkareissa ja hinkata pulloharjalla ennenku irtoo. Kaasulla ei varmaan uskaltane polttaa, suattaapi muutella muotoaan nuo osat, ja istuvuus huonoa kasatessa...
Milläs imusarjat ja muut tötteröt helpoiten puhtaaks. Kaivelin omastani ruuvimeisselillä isoimmat veks kun jouduin hitusen konehuoneesta putkia purkamaan... Melko tymäkkää tököttiä on, kuinka kauan saa liene uittaa liukkareissa ja hinkata pulloharjalla ennenku irtoo. Kaasulla ei varmaan uskaltane polttaa, suattaapi muutella muotoaan nuo osat, ja istuvuus huonoa kasatessa...
Tapoja on monia, itse käytin tulta ja muutamaa erilaista, metallista nuohousharjaa
Muutama kuva omasta "projektista" Click
mä laitoin kans imu sarjan täyteen riisseliä ja liekkiperään... palaa perkeleen kauan mut tulee siitä hyväkin kun kopauttelee vielä kunnolla lattiaan tai johonkin kovaan ni lähtee kaikki paska käveleen.
Ja turha vinkue et se menee rikki... EI MENE.. 3 kertaa jo tehty samalla kaavalla voimia säästelemättä... ;)
Ja turha vinkue et se menee rikki... EI MENE.. 3 kertaa jo tehty samalla kaavalla voimia säästelemättä... ;)
Mutta kylläpäs muuttuu..
Egr kun on käytössä niin moottori imee vähemmän puhdasta ilmaa Maffin läpi.
Voit todentaa helposti tämän katsomalla vag-commilla group 3 ja vertaat maffin arvoa tyhjäkäynnillä, sekä tulpattuna että ilman.
Käytössä näyttää 1.9 l n. 300 ja tulpattuna 430-500. Riippuu vnt-siipien perusasennosta ja miljoonasta muusta jutusta mutta haarukka on tuon suuntainen.
Egr kun on käytössä niin moottori imee vähemmän puhdasta ilmaa Maffin läpi.
Voit todentaa helposti tämän katsomalla vag-commilla group 3 ja vertaat maffin arvoa tyhjäkäynnillä, sekä tulpattuna että ilman.
Käytössä näyttää 1.9 l n. 300 ja tulpattuna 430-500. Riippuu vnt-siipien perusasennosta ja miljoonasta muusta jutusta mutta haarukka on tuon suuntainen.
Seison siis korjattuna. Kun EGR ei ole enää auki pakopaineet kasvavat ja näin ahdotkin tyhjäkäynnillä. Tämä johtaa siihen että ahdin pukkaa enemmän tavaraa läpi kuin olisi tarvetta koneen kannalta. Unohdin taas kerran että näissä ei ole kaasuläppää rajoittamassa ilman läpimenoa. Jotenkin noinko?
Syttyykö tuo vikavalo sitten siitä että ilmamäärä on liian suuri tyhjäkäynnillä? Tämähän olisi helpohkosti korjattavissa, jotkut mainostavat osaavansa poistaa tuon vikavalon syttymisen kun EGR:n tulppaa.
Syttyykö tuo vikavalo sitten siitä että ilmamäärä on liian suuri tyhjäkäynnillä? Tämähän olisi helpohkosti korjattavissa, jotkut mainostavat osaavansa poistaa tuon vikavalon syttymisen kun EGR:n tulppaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
.
Siitähän se.
Ristiriita ohjelman ja todellisuuden kanssa tulee siis siitä, että egr-kartassa on jokaiselle kierrosluvulle ja syöttömäärälle määrätty egr-venttiilille oma asentonsa, sekä haarukka, jonka puitteissa ko. tilanteessa pitää moottoriin mennä ilmaa.
Kun pakokaasun tulo estetään, onkin kaikki moottorin imemä ilma tullut ilmamassamittarin läpi ja ohjainlaite tunnistaa tämän.
Pakosarjasta tuleva, "korvaava" ilmamäärä ei ole enää pelissä mukana.
Siitä aiheutuu ristiriita, ilmamäärä kasvaa "liian suureksi" ohjelmoituun nähden, joka on tehty ajatellen kierrätysilmaa (=pakokaasua), ja josta seuraa "moottorivalo".
Ahtamiseen, tai ahtamattomuuteen voi vaikuttaa halutulla tavalla.
Jos tilannetta ei ohjelmallisen egr,n poiston jälkeen mitenkään normalisoida, pyrkii ohjelma kevyillä kuormituksilla ahdattamaan ahtimella turhankin paljon tarpeeseen nähden.
Siitä ei ole oikein mitään etu ainaskaan.
Mutta harvempi sitä kehtaa ruveta naplaamaankaan... kyllä se toimii.
Voisiko pienempi MAF lukema tyhjäkäynnillä EGR ollessa toiminnassa johtua siitä että samaa ilmaa kierrätetään pakosarjasta imusarjaan, joten tuoretta ilmaa ei MAFfin läpi virtaa niin paljon koneeseen?
Ahtoa nämä perus henkilöauto TDI moottorit eivät liene tuottavan thjäkäynnillä
Siitähän se.
Ristiriita ohjelman ja todellisuuden kanssa tulee siis siitä, että egr-kartassa on jokaiselle kierrosluvulle ja syöttömäärälle määrätty egr-venttiilille oma asentonsa, sekä haarukka, jonka puitteissa ko. tilanteessa pitää moottoriin mennä ilmaa.
Kun pakokaasun tulo estetään, onkin kaikki moottorin imemä ilma tullut ilmamassamittarin läpi ja ohjainlaite tunnistaa tämän.
Pakosarjasta tuleva, "korvaava" ilmamäärä ei ole enää pelissä mukana.
Siitä aiheutuu ristiriita, ilmamäärä kasvaa "liian suureksi" ohjelmoituun nähden, joka on tehty ajatellen kierrätysilmaa (=pakokaasua), ja josta seuraa "moottorivalo".
Ahtamiseen, tai ahtamattomuuteen voi vaikuttaa halutulla tavalla.
Jos tilannetta ei ohjelmallisen egr,n poiston jälkeen mitenkään normalisoida, pyrkii ohjelma kevyillä kuormituksilla ahdattamaan ahtimella turhankin paljon tarpeeseen nähden.
Siitä ei ole oikein mitään etu ainaskaan.
Mutta harvempi sitä kehtaa ruveta naplaamaankaan... kyllä se toimii.
Periaatteessa EGR on suljettu kierto, joten jos EGR-putken tilavuuden jättää huomioimatta en näe mitään muuta mahdollisuutta sille että MAF mitta suurempia ilmamääriä moottorin kierrosluvun pysyessä vakiona kuin että ahdin pyörii kovempaa.
Ei se MAF:in läpi tuleva ilmamäärän kasvu oikein muulla voida selittää, eihän? Moottorin läpi menevä ilma on suhteellisen vakio samalla kierrosluvulla kun tässä ei ole kaasuläppää, meni sitten osa kaasuista kiertämässä pakosarjan kautta tai ei. Eihän se EGR-kierto mikään perpeetum mobile ole, että kone kävisi pelkillä itsensä nollasta tuottamilla pakokaasuilla?
Ja kyllä se VNT-ahtimen kompura tuottaa jotain jo tyhjäkäynnillä. Ei ehkä "plussan puolelle" laskettavia ahtoja mutta ylipainetta kuitenkin.
Ei se MAF:in läpi tuleva ilmamäärän kasvu oikein muulla voida selittää, eihän? Moottorin läpi menevä ilma on suhteellisen vakio samalla kierrosluvulla kun tässä ei ole kaasuläppää, meni sitten osa kaasuista kiertämässä pakosarjan kautta tai ei. Eihän se EGR-kierto mikään perpeetum mobile ole, että kone kävisi pelkillä itsensä nollasta tuottamilla pakokaasuilla?
Ja kyllä se VNT-ahtimen kompura tuottaa jotain jo tyhjäkäynnillä. Ei ehkä "plussan puolelle" laskettavia ahtoja mutta ylipainetta kuitenkin.
näinhän se on, kierrättää sitä samaa, jo kertaalleen poltettua ilmaa uudelleen ekoilun nimissä..
Miten muuten yleensä näissä tiisseleissä noi päästöt? Itellä kun ei ole aiemmin 90luvun tiisseleitä ollu, niin miten näkyy päästö mittarissa leimalla esim tulpattu egr tai tyhjennetty katti? Omani on vento eko-td (aaz)
Miten muuten yleensä näissä tiisseleissä noi päästöt? Itellä kun ei ole aiemmin 90luvun tiisseleitä ollu, niin miten näkyy päästö mittarissa leimalla esim tulpattu egr tai tyhjennetty katti? Omani on vento eko-td (aaz)
Mites toi MAF:in huijaaminen siten, että tulppaat pakokaasujen pääsyn imusarjaan, mutta laittais tuosta egr-venttiililtä putken esim. ilmanputsarikoteloon, jolloin se käytännössä olisi toiminnassa. Tällöin nokeentuminen poistuisi mutta suodatettua ilmaa olisi tarjolla.....
Niin, pitäskö tuon toisen pään nyt olla siten MAF:fin jälkeen, että arvot pysys balanssissa.
Onko kukaan kokeillu tämän tyylistä patenttia, toimiiko?
Niin, pitäskö tuon toisen pään nyt olla siten MAF:fin jälkeen, että arvot pysys balanssissa.
Onko kukaan kokeillu tämän tyylistä patenttia, toimiiko?
Tuossa kerrotaan englannin kielellä kuinka EGR:n aiheuttamaa sotkua pienennetään:
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#j
Vag-comilla siis käsketään ohjausta, että "älä ota niin paljon kierrätettyä ilmaa käyttöön".
Ei poista imusarjan paskoontumista kokonaan, mutta kuitenkin pienentää sitä. Eikä syty valot. Jos joku on ajanut tuolla muutoksella 100 000km niin kertokoon kokemuksistaan!
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#j
Vag-comilla siis käsketään ohjausta, että "älä ota niin paljon kierrätettyä ilmaa käyttöön".
Ei poista imusarjan paskoontumista kokonaan, mutta kuitenkin pienentää sitä. Eikä syty valot. Jos joku on ajanut tuolla muutoksella 100 000km niin kertokoon kokemuksistaan!
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17.2.2010 10:58
Itse pähkäilin tässä samaa, että jos nappaisi ilmanputsarikotelolta letkun EGR:lle. En jaksanut rueta kokeilemaan. Asiantuntevilta kommentteja..?
Tulipa sitten hoidettua tulppaus ihan perinteisesti. Aluksi tuli heitettyä laippa väliin ja vikavalohan se pomppas, ehkä hieman sai parannettua kun sääti Vag comilla EGR:n käyttöastetta pienemmäksi, mutta lopulta valo pomppasi silti. Ratkaisuksi 6mm reikä laippaan ja vikavalo pysyy poissa. :)
Tulipa sitten hoidettua tulppaus ihan perinteisesti. Aluksi tuli heitettyä laippa väliin ja vikavalohan se pomppas, ehkä hieman sai parannettua kun sääti Vag comilla EGR:n käyttöastetta pienemmäksi, mutta lopulta valo pomppasi silti. Ratkaisuksi 6mm reikä laippaan ja vikavalo pysyy poissa. :)
Tein samat eli laitoin umpilaipan siinä toivossa että voimaa.com ohjelma olisi jotenkin rukattu näiltä osin, mutta eipä ollut ja vikavalo pomppas puolen tunnin käytön jälkeen.
Auttaako tuo laippa jos siinä on 6mm reikä eihän se kovin iso ole se normaali reikäkään kun juuri sitä venttiiliä rassailin..
En tietysti muistanut katsoa tuliko egr putki ennen vai jälkeen turboa pakosarjasta mutta eihän sitä pakokaasua mene imusarjaan ellei se tule isommalla paineella mitä raitisilma imusarjassa.
Eli toisin sanoen onko egr aina kiinni kun imusarjassa on hitusenkaan ylipainetta? Jos egr on auki silloin kun imusarjassa on painetta niin tuo luonnon ilmasta raittiit ilmat nappaavaputki patentti ei toimi vaan se puhaltaa imusarjan paineet pihalle kun siellä on isompi paine mitä ulkona.
Pistin kyselyä paljonko voimaa.com ottaa egr:n disabloinnista mutta taitaa tulla suolainen hinta. Sanoivat että eivät tee sitä automaattisesti viritysohjelmassa vaan vain erillisestä pyynnöstä.
Jos jollakin on sellainen ohjelma samassa moottorityypissä niin senhän vois imasta vag comilla jos olen oikein käsittänyt?
Auttaako tuo laippa jos siinä on 6mm reikä eihän se kovin iso ole se normaali reikäkään kun juuri sitä venttiiliä rassailin..
En tietysti muistanut katsoa tuliko egr putki ennen vai jälkeen turboa pakosarjasta mutta eihän sitä pakokaasua mene imusarjaan ellei se tule isommalla paineella mitä raitisilma imusarjassa.
Eli toisin sanoen onko egr aina kiinni kun imusarjassa on hitusenkaan ylipainetta? Jos egr on auki silloin kun imusarjassa on painetta niin tuo luonnon ilmasta raittiit ilmat nappaavaputki patentti ei toimi vaan se puhaltaa imusarjan paineet pihalle kun siellä on isompi paine mitä ulkona.
Pistin kyselyä paljonko voimaa.com ottaa egr:n disabloinnista mutta taitaa tulla suolainen hinta. Sanoivat että eivät tee sitä automaattisesti viritysohjelmassa vaan vain erillisestä pyynnöstä.
Jos jollakin on sellainen ohjelma samassa moottorityypissä niin senhän vois imasta vag comilla jos olen oikein käsittänyt?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17.2.2010 10:58
Itse pähkäilin tässä samaa, että jos nappaisi ilmanputsarikotelolta letkun EGR:lle. En jaksanut rueta kokeilemaan. Asiantuntevilta kommentteja..?
En pidä itseäni millään tapaa asiantuntijana, mutta vastailempa kuitenkin.
Kaveri käväs tossa eräänä iltana esittelemässä uusinta hankintaansa, 3bg passattia käsittääkseni tuolla 130hv pumppari koneella. Siinä sitten renkaiden potkimisen lomassa toki kurkattiin myös voimanlähdettä ja siellä oli EGR:n "Imuputki" vedetty putsarikoteloon. Ei polta vikavaloa eikä vag-com tutkimusten ja kulun perusteella vaikuttanut moottorinohjauskaan "optimoidulta" eikä vikakoodeja löytynyt.
Tämän perusteella itsellä viikonloppuna tuohon omaan olympia ifaan vastaava projekti edessä. Ei tuo moottorin vikavalo minua häiritse mutta kaikkia kyytiläisiä tuntuu häiritsevän, lisäksi tietysti onhan se hyvä että ko. valo toimii "oikein" eli syttyy kun oikeasti on jotain "pielessä", nythän sitä ei tuosta kokoajan loimottavasta valosta huomaa.
^ Kyllähän tuo tuli katsottua, joskaan mitään muistikuvaa ei ole siitä mitä se näytti :)
Tämä kyseinen peli oli -05 alkuvuoden vehkeitä, eli viimeisiä 3bg passatteja ja kyllä noi ainakini 2.5TDI ympäristössä sytyttää vikavalon kun vaikka vaan letkun nappaa irti. Itsellä oli joskus tuollainen 130hv pd vuosimallia 02 tai 03 ja se ei myöskään sytyttänyt valoa.
Maalaisjärjellä ajateltuna, luulis että ahtopaine karkaa tonne putsariin koska EGR-venttiili on painepuolella ja pakokaasu tulee paineella tonne kiertoon, toisin kun ilmanputsarilta.
Tämä kyseinen peli oli -05 alkuvuoden vehkeitä, eli viimeisiä 3bg passatteja ja kyllä noi ainakini 2.5TDI ympäristössä sytyttää vikavalon kun vaikka vaan letkun nappaa irti. Itsellä oli joskus tuollainen 130hv pd vuosimallia 02 tai 03 ja se ei myöskään sytyttänyt valoa.
Maalaisjärjellä ajateltuna, luulis että ahtopaine karkaa tonne putsariin koska EGR-venttiili on painepuolella ja pakokaasu tulee paineella tonne kiertoon, toisin kun ilmanputsarilta.
Itse olen myös yrittämässä lähiakoina sormeilla tuota EGR:ää jotenkin, mutta heräsi sitä ennen mielenkiinto tuohon poraamista kohtaan. Ymmärrän miten se 6mm reikä poistaa vikavalon (MAF:in läpi kulkema ilmamäärä pienenee lähelle entistä kun kone saa ilmaa reiästä anturin jälkipuolella ja ECU luulee ilman tulevan EGR:ltä), mutta eikö tuollaisella viritelmällä sotketa ECU:n käsitys ilmanmäärästä koneessa ja sitä myöten sekoiteta moottorin käymistä? Eikö kaasuläpän jälkeen vapaasti koneeseen virtaava ilma muka mitenkään vaikuta koneen käyntiin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa