lämpöaika/kytkin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

lämpöaika/kytkin

ViestiKirjoittaja 50787032 » 1.4.2010 18:56

todenäköisesti rikki... missä se on? montako johtoa siihen tulee? tuleeko nesteet pihalle jos ruuvaan sen pois? paljonko se maksaa? varaosaliikkeessä ei ollut sellaista, mistä sen saisin? voinko ohittaa sen jollain lailla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2010 19:09

Profiilin kulkineessa se on sylinterinkannen vasemmassa päädyssä. Tuonnäköinen.

Jonkin verran nestettä tulee pihalle muttei paljoa. Ehkä litra?

Harmillisen kallis se uutena muistaakseni on. Boschia myyvästä autosähköliikkeestä ainakin pitäisi saada. Eiköhän noita käytettynäkin löydy...

Sen voi ohittaa vaikka palautuvalla painonapilla. Startilta sähkö kytkimelle ja edelleen kylmäkäynnistyssuuttimelle. Maajohto ja sulake tietysti kans.

Kannattaa nyt ensin testata se ennen vaihtoa. Toinen nasta menee kylmänä maihin (runkoon) ja toisessa nastassa pitäisi olla joku n Ω resistanssi koska se on lämmitysvastus. Lämpimänä se maahan mennyt nasta avautuu. Se siis maadottaa kylmäkäynnistyssuuttimen kylmässä startissa ensimmäiset viitisen sekuntia. Suuttimelle plussa tulee startilta.

Tuossa jonkinlainen kaavio.

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 2.4.2010 10:00

elikkä se toimis myös niinki että laittaisin suoraan suuttimelle 12v starttauksen aikana??

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 2.4.2010 10:01

Sen voi ohittaa vaikka palautuvalla painonapilla. Startilta sähkö kytkimelle ja edelleen kylmäkäynnistyssuuttimelle. Maajohto ja sulake tietysti kans.

mikä johto tuosta startista?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 2.4.2010 10:41

Eiköhän noita käytettynäkin löydy...


Mitä järkeä ostaa käytetty osa? Ehkä esim. renkaiden osalta sen ymmärtää, toisin kuin antureiden kanssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.4.2010 17:51

elikkä se toimis myös niinki että laittaisin suoraan suuttimelle 12v starttauksen aikana??
No ei oikein koska silloin se antaa aina startin aikana lisäbensaa ja sillä saa kasteltua tulpat. Lämpö-/aikakytkimen tarkoitus on siis antaa lisäbensaa vain kylmänä ja silloinkin joitain sekunteja.

mikä johto tuosta startista?
Solenoidilta toinen niistä abikoliittimen näköisistä. Toki vois olla kätevämpää pitää purkkaviritykset miminissä ja johdottaa lämpö-/aikakytkimeltä nappi ohjaamoon.

Kannattaisi nyt ensin varmistaa että se lämpö-/aikakytkin on oikeasti viallinen eikä vika oo esim. solenoidissa niinkuin mulla oli.

Mitä järkeä ostaa käytetty osa?
Marmoritiskillä osa on jotain 220 € ja autosähköliikkeen hintakin huomattava. Käytettynä tuntuisi saavan niin halvalla ja lisäksi kun noissa on vikatiheys aika harva niin itse ehdottomasti aloittaisin käytetyllä.

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 7.4.2010 19:49

Se siis maadottaa kylmäkäynnistyssuuttimen kylmässä startissa ensimmäiset viitisen sekuntia. Suuttimelle plussa tulee startilta.

Tein napin lämpöaikakytkimeltä suoraan ohjaamoon. Eli nyt saa maata kun nappia painaa!? Vai saako? Eikö tuon nyt pitäis toimia?
Mistä tuo ensimmäiset 5sec tulee??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.4.2010 22:07

Se siis maadottaa kylmäkäynnistyssuuttimen kylmässä startissa ensimmäiset viitisen sekuntia. Suuttimelle plussa tulee startilta.
Juh. Tai no, solenoidilta...

Tein napin lämpöaikakytkimeltä suoraan ohjaamoon. Eli nyt saa maata kun nappia painaa!? Vai saako? Eikö tuon nyt pitäis toimia?
Riippuu ihan siitä mihin napin kytkit...

Se viitisen sekuntia tulee kaksoismetallista jota lämmitetään startin aikana. Lämmettyään se katkaisee toisesta nastasta maakontaktin ja kylmäkäynnistyssuutin menee kiinni.

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 8.4.2010 7:01

lämpöaikakytkimeltä rosvoliittimillä... onko tämä kaksoismetalli siellä kytkimen sisällä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2010 18:16

Tarkoitin että mitkä kaksi kontaktia aiot yhdistää kytkimellä? Toivottavasti sen oikean johdon niistä yhdistät kytkimen kautta maahan niin sitten toimii. Väärän johdon kun maadotat niin tulee oikosulku.

Kaksoismetalli on siellä sisällä niinkuin tuo kaavio näyttää.

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

kylmäkäynnistyminen

ViestiKirjoittaja 50787032 » 29.8.2010 11:46

kk-suutin saa starttauksen aikana 12v eli suuttimet ja kytkimet ovat ehjät.. sahauttaa vain paljon (sillälailla vähä niinku potkii takaisin/"möyhii") ennenkuin lähtee käymään. bensa haisee ja saattaa paukahtaa putkessa.
taitaa olla kipinä puolella?
uuet tulpat+ johdot vaihdettu. puola toimii.
voiko pyörijä/jakajan kansi olla viallinen, jos kuitenkin sitten kun käynnistyy nii käy hyvin ja tasaisesti eikä sammuile??

voiko hall-anturi oirehtia tuollalailla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.8.2010 17:41

Koitapa puhaltaa Hall-anturi puhtaaksi jos se on öljyinen. Mulla se vähän pätki ja puhallus auttoi taas vähän aikaa.

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 29.8.2010 20:48

kumpaan suuntaan sytkät säätyy virranjakajaa kääntelemällä?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.8.2010 1:11

Mulla on joku villi muistikuva että tuo pitää kylmäkäynnistyssuutinta auki joko 7sek/35C. Nämä on oikeasti tosi hataria muistikuvia.
Periaatteessa K-Jet ei välttämättä tarvi koko kylmäkäynnistyspiiriä jos kaikki muu on kunnossa...
Mikä oire viittaa tuon anturin viallisuuteen?

voiko pyörijä/jakajan kansi olla viallinen

Voi, vaihda nekin. Myös Hall -anturi voi aiheuttaa ongelmia.
Mites muuten tulpanhatut? Nekin menee ajan kanssa aika pashaksi....

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 31.8.2010 22:03

Kylmäkäynnistyssuuttimen max aukiolo noin 8sek -20 asteessa..

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 21.3.2011 1:06

mk2 gti 16v kr..
Pitäisikö mullakin olla tuollainen valkoinen kaksinapainen liitin tuossa?
http://elementti.kuvat.fi/kuvat/16v/DSC_0009.JPG/small
Ainoa kaksinapainen liitin on Lämpöaikakytkin, sitte on 3kpl yksinapaisia liittimiä..

50787032
-
Viestit: 53
Liittynyt: 19.8.2009 12:12

ViestiKirjoittaja 50787032 » 23.3.2011 22:06

lämpöaikakytkin oli sökö, joten kk-suutin ei toiminut startatessa. No näppäränä miehenä tein rosvoliittimillä kk-suuttimeen suoraan 12v ja painokytkimen ohjaamoon. ja palmun alta käyntiin..eli homma toimii..
nyt pukkas uuden ongelman.. startille tulee joku abikoliitin jossa kaksi mustaa johtoa. nämä suli kuorineen, sekä kk-suuttimelle tuleva musta johto suli myös poikki asti..

edelleen kuitenkin tämä omatekemä kytkin kk-suuttimelle napsahtaa ja startti pyörii mutta auto ei enää lähde käyntiin..
missä nyt vika?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2011 22:09

Puritko omat viritelmät, korjasit johdot ja koitit uudestaan käynnistää?

Jossainhan on oikosulku jos johdot sulaa poikki asti.

Jos väkisin haluat napilla käyttää kk-suutinta niin laita se lämpö-/aikakytkimen tilalle niin se ei saa sähköä kuin startissa, kuten se kylmänä tekeekin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 104 vierailijaa