1.8T 3B Passat AEB ahtovuoto kannessa!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

1.8T 3B Passat AEB ahtovuoto kannessa!

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.12.2009 16:51

Nyt on jonkinaikaa ihmetelty ahtovuotoja ja viimein tuli paineistettua ahtoputket ja vuoto tulee venttiilikopan alta, takareunasta, nokka-akselin jokin tiiviste. Siinä on kannen puolella, eli tiivisteen alapuolella juuri joku puolipallon tuntuinen kolo (peukalonpään kokoinen), ja tiivisteen yläpuolelta tuntuu vuotavan, öljyä puskee hieman siitä aukosta, näkyy kuplivan.
Kuuluisiko tuonne edes mennä ahtoputkia pitkin ilma? Mikä tiiviste tuo vuotava on? Itellä on korjausopas muualla, ni ei pysty siitä katella. Tällähetkellä tuohon ei muuta pysty tehdä kun kiristää päälllä olevaa 3.a torx ruuvia, mutta kuinka tiukalle? En löydä juuri tähän hätään mitään kuvia, jos joku sattuisi tietämään tai pääsemään katsomaan niin auttaisi paljon. Kiitoksia. :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.12.2009 18:28

No tuo vuoto johtuu siitä, että ilmamassamittarin kohdalta tehty painetesti paineistaa myös huohotusletkut ja sitä kautta venttilikopan. Tuolla vuodolla ei auton toiminnan kannalta ole merkitystä, eikä se auton normaalin toiminnan aikana aiheuta ahtovuotoa.

Kannattaahan se tietysti korjata jos se öljyä paljon vuotaa, mutta ahtovuoto se ei ole.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.12.2009 18:38

No sitä kävin itsekkin ihmettelemään koska tuollahan pitäisi vain öljy kiertää venttiilikopan sisällä tai sielläpäin. Ei paljoa tihkuta, eikä ole kauhean märkänä öljystä. Mistäs tuo ahtojen testaus kannattaa sitten tehdä? kannattaako tukita kaasuläppä jotenkin? Mikä on se letku joka vuotaa yleisimmin imusarjan alta, ja siinä on olut muillakin halkeamia?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.12.2009 19:23

Kyllä se mittaus tulee tuolla tavalla varsin hyvällä tarkkuudella oikein tehtyä. Sillä selviää selkeät ja isot vuodot, mutta kaikkein pienimpiä ja ahtopaineen mukaan laajenevia ei välttämättä saa selville. Jos tukkii huohottimen paluun ahtimen imuputkeen, uskaltaa järjestelmää paineistaa hieman enemmän.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.12.2009 21:46

Siis tuolla äskeisellä mittauksella sinne järjestelmään en saanut painetta edes sen vertaa että rengaspainemittarin viisari olisi noussut. Kiristin äsken kun ajoin koneen lämpimäksi ne 3 pulttia siitä päältä, jos se olisi nyt tiiviimpi. Täytyy huomenna koittaa tuota toista mittausta siten ettei ne huohotusjärjestelmät häiritsisi. Samallahan näen että ahtopainemittarini näyttää oikeaa lukemaa (rengaspainemittarin kanssa).
Eli seuraavan mittauksen teen siten että tukin sen huohottimen paluuletkun. Jos sillon saisi paineet nousemaan. 1bar:han sen pitäisi kestää ja vuodoy tulisi huomattua.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 27.12.2009 0:46

Rengaspainemittarin virtaus on liian pieni, jos on auton toiminnan kannalta kyseessä edes "pieni" vuoto.
Hommaa jostain säädettävä paineensäädin jonka kautta ihan suoraan letkuliittimellä liität sen omiin systeemeihisi. Pysyy virtaus ainakin mahdollisimman kohdillaan... Kuitenkin virtausta ihan eri määrä ;-) Laita siihen säätimeen vaikka sitten se 1bar asetukseksi, älä kuitenkaan täysiä...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 27.12.2009 2:39

Näin, itellä justiinsa bleedin hankinta edessä, piti jälleen painetestata mutta vanha bleedi on jossain kaverin hallussa eikä kompurasta kovin tarkkaan saa säädettyä kun alue on 0-16bar...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.12.2009 2:46

Rengaspainemittarin virtaus on liian pieni
Eihän mittarin läpi kuulu virrata ilmaa?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 30.12.2009 12:28

No laitoin kompuran toiseen ulostuloon maks 1,5bar ja tulppasin sen huohotusletkun siitä imuletkun päältä puupalikalla. Painetta sain järjestelmään ahtomittarin mukaan 0,5bar maksmimissaan, ja ne kesti siellä vain kymmenisen sekunttia. eikös siellä pitäisi kestää paineet kauemmin jos ahtoputket ei vuoda? Siellähän on kaikenlaisia yksitie venttiileitä ja yms.
- Mikä on se letku imusarjan alla jossa useilla on ollut halkeamia?
- Onko tuo tulppaus tehty oikein vai onko siellä vielä jotain joka pitää sulkea mittauksen ajaksi?
- Osaako joku sanoa ohjeet mittaukselle?
Tein muovipullosta adapterin tuohon imuputkeen(korkissa peltivanteesta revitty venttiili)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 30.12.2009 17:07

Se letku on huohottimen putki, kun sulla on tulpattuna se huohotinventtiilin reikä turbon imuputkesta niin halkeamalla huohotinputkessa ei pitäisi olla vaikutusta mittaustulokseen mitenkään.

Tolla tavalla toi mittaus neuvotaan tehtäväksi lähes joka lähteessä jonka ite tiedän, eli en ainakaan usko että siellä enää mitään olisi ja omassa autossa sain juuri tolla tavalla paikallistettua kaikki ahtovuodot. Annoin ensin puolen barin verran painetta, kuuntelin ja paikallistin isommat vuodot, vaihdettiin osat ja lisättiin paine yhteen bariin, jonka jälkeen vaihdettiin vielä pari osaa ja se oli siinä.

Jos on muuten vaikea havaita vuotoja, eikö jostain saisi koneelle vaaratonta merkkisavua tms. jolla vuotokohdat näkisi selkeästi? Noista jos jollain on tietoa niin viestiä tulemaan.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 6.1.2010 13:49

Nyt tuli eilen testattua se uudestaan ja rakensin uuden adapterin ettei varmastikkaan vuoda. Eli säilykepurkin pohjaan paineilmaventtiili. hintaa yht n.3€. :D Tulppasin sen huohotusventtiilin kohdan siitä n75 päältä muovisella viinipullon korkilla. Painetta laitoin varovasti nostaen yli 1 bar (kompuran mittarissa neula ei laskenut alle 1bar)
http://www.youtube.com/watch?v=s29Q77hK-i4
Koneesta ei kuulunut mitään vuotoja tms. vaan pelkästään öljypohjan tuntumasta semmoinen ääni kuin jokin olisi kuplinut (öljy). Ääni kuului voimakkaimmin öljykorkin reijästä kuuneltuna ja tiheni/voimistu mitä enemmän sinne painetta laittoi.
Miten tuonne pitäisi päästä tuota ahtoilmaa? ihmettelen...
Paineet tuntui pysyvän sisällä, ei kuulunut vuotoja. Miten tuo huohotusventtiili pitäisi toimia? Sen kun otin pois, ylemmältä puolelta tuli vajaa puoli desiä öljyisen hajuista vettä (sen verran siis kun siihen venttiiliin ja mahtuu). Ei kai ole normaalia?
Ja miten tuon venttiilin pitäisi toimia? tuntuu nyt että pystyy puhaltamaan molemmilta puolilta ilman läpi. Onko ok?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.1.2010 16:46

Eihän mittarin läpi kuulu virrata ilmaa?


Ok, ehkä ajattelin jotain tällaista kirjoittaessani:

Kuva

Eli tuon "letkun" läpi ei virta tarpeeksi...

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 7.1.2010 18:04

Kyllä kai tuolla mittarilla sinne putkistoon saisi ilmaa laitettua vaikka 1bar ja tarkastettua jonkin ajan päästä onko siellä vielä ilmaa jäljellä.
Miten tuonne öljypohjalle pitäisi päästä ilmaa tuolta ahtoputkistosta? Vai mistä tuo kupliva ääni voisi tulla?
Mikä tuo venttiili on ja miten sei toimii joka on tuossa huohotusjärjestelmässä?
Nyt ei vaikuttanut että vuotoja olisi mutta pitää vielä testata se uudestaan kun pääsee oman kompuran luokse.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa