Öljyn paineet katos audista

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

perlord
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.9.2009 10:02

Öljyn paineet katos audista

ViestiKirjoittaja perlord » 14.9.2009 10:47

Mulla sytty audiin ”oil pressure” valo ja auto hinattiin audi liikkeelle. Pienen selvityksen jälkeen sieltä todettiin että öljynpaineet todella puuttuivat ja korjaustoimenpiteenä on öljypumpun vaihto, se siis oli mennyt sököksi. Öljypumppua pelkästään ei saa vaihdettua vaan vaihtoon menee moduuli missä on tasapainoakselia ja öljypumppua yms. härpäkettä matkassa. Pelkät varaosat maksaa yli 1500€ ja työ kustannusarvio liikkuu jossain 3000€ nurkilla.

Kone on TDI2.0 ja vuosimalli 2006, mittarissa noin 190.000km. Ite oon ajanut kärryllä noin 4000km, ostin sen vajaat kaksi kuukautta sitten. Onko kenelläkään kokemuksia että mikä tässä on audin tai audin maahantuojan vastuu? Entäs myyjän? tai meikäläisen eli ostajan vastuu? Kyseessä on osa jota ei vaihdeta lainkaan huoltoohjelmassa ja sen pitäisi kestää tyyliin 500.000km.

Jos auto on tasan kolme vuotta vanha niin ei sen pitäisi laueta tuolla tavalla. Vähintäänkin seuraksena on henkilökohtainen protesti ja vaihdan merkkiä mikäli maahantuoja ei tule vastaan. Tämä on kolmas audi millä ajelen mutta nyt taisi merkki tosiaan vaihtua.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 14.9.2009 13:21

Siis ostitko yksityiseltä vai liikkeestä? Jos liikkeestä alle puoliska vuosi sitten, pitäisi mennä heittämällä niiden laskuun.. Jos ostit yksityiseltä, maahantuoja voi maksaa jotain.. Ehkä kaikki ehkä ei, riippuu varmaan huoltohistoriasta ja muusta...

perlord
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.9.2009 10:02

ViestiKirjoittaja perlord » 14.9.2009 13:50

Ostin autoliikkeestä ja autolla on täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria.

Kyseessä ei ole ns. kuluva osa eli sitä ei koskaan edes vaihdeta missään huoltoohjelmassa. Se käsittääkseni tarkoittaa että osalle ei ole ennakoitu minkäänlaista ikää vaan sen pitäisi kestää yhtä kauan kuin moottori murisee.

Kuluttaja-asiamies kertoi että myyjän pitäisi olla vastuussa, mutta minun pitää osallistua korjaus kustannuksiin koska saan autoon uusia osia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2009 14:47

eihän se moottori enää murise, joten eikö se kestänyt juuri oikean määrän?

Eli autosta ei voi hajota mitään osia mitkä eivät ole huollon piirissä ilman että se on täysin epänormaalia ja aina valmistajan korvattava, hienoa... Kannattaa siirtyä johonkin muuhun merkkiin sitten, en kyllä äkkiä keksi semmoista autoa minkä valmistaja antaa tuollaisen takuun autoilleen.

Taas herätys... 190tkm ajettu moottori on jo aika tavalla rullattu vanhus, kyllä sieltä osia hajoaa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 14.9.2009 16:24

Elikkäs, myyjäliikkeeseen yhteys -> päätätte missä korjataan -> kysytte hinta-arvion?, sovitta paljonko on sun osuus. Tuossa taitaakin olla mitä voi tehdä..

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 14.9.2009 22:31

Auto nyt on sentään oikeaan osoitteeseen viety. Pyydä henkilökuntaa selvittämään päätteeltään mitä sanoo valmistaja asiaan. Tuli vastaantuloa tai ei, seuraavaksi pyydä henkilökuntaa tekemään vikailmoituksen maahantuojalle. Omakohtaisessa tapauksessa maahantuoja lähti leikkiin samalla prosenttiosalla kuin myyjäkin, oli tosin eri viasta kyse mutta näin sävelet menee. Jos myyjä ei maksa mitään, ei maahantuojakaan lähde mukaan tai jos huoltokirjassa ilmenee puutteita ei mt tai valmistaja lähde mukaan.

Kilsojahan autollasi jo on paljon, joten kustannusjako selviää kyseisestä osasta saadusta käyttöhyödystä, eli olettamuksesi on että öljypumppumoduuli pitäisi kestää 500 tkm, valmistaja saattaa olla eri mieltä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.9.2009 22:33

Onko koneen tyyppi BSS?

Siihen saa erikseen öljypumpun ja sen akselin mikä sieltä oikeasti menee. Paskamainen vika.

Akseli 6 euroa ja pumppu 170 euroa, tasapainosydeemi 1600€

SuperBissa siis näin, samanlainen systeemi siinäkin.

Audilta et saa mitään korvausta, ihan turha yrittää. Myyjäliikkeestä pitäs saada.

perlord
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.9.2009 10:02

ViestiKirjoittaja perlord » 15.9.2009 10:28

En tiedä koneen tyyppiä tarkalleen, ainoastaan että se on 2.0TDI ja tehoa 103kw. Mistäs sen sais tietää?

Audi liikkeestä sanottiin että akselia ja öljypumppua ei saa erikseen. Tähän suuntaanhan nämä menee ilmeisesti sen takia että varaosia olis vähemmän mitä vaihdetaan ja että asiakas saisi maksaa aina itsensi puhki kun jotain hajoaa.

Tuntuu tietysti aika vmäiseltä maksaa just tyyliin 1600€ tasapainoakselista joka on täysin kunnossa. Suhde hommassa on suurinpiirtein sama kuin että pitäisi vaihtaa koko tuulilasi aina kun pyyhkijät kuluu puhki.

Huollan romun ja sovin myyjän kanssa jotain.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 15.9.2009 14:12

Esimerkiksi huoltokirjan ekalta sivulta, vaikka sillä moottorikoodilla ei ole mitään hyötyä asian kanssa.

Homma etenee suurinpiirtein näin: Kampiakselilta välittyy voima hammasrattailla tasapainoakselille, josta se välittyy 5mm kuusiotapilla öljypumpulle. Öljypumpun ja sen kuusiotapin saa erikseen ostaa, mutta niillä ei tee mitään koska vika on tasapainoakselissa. Tasapainoakselin päässä on sen 5mm kuusiotapin paikka joka on nyt mennyt pyöreäksi, jotenka ö-pumppu ei pahemmin pyöri.

Sen tapin kun uusisi jakohihnanvaihdon yhteydessä(120tkm), niin säästäisi jonkusen roposen kun tasapainoakselin pää säilyisi 6 kulmaisena.



Anyway myyjäliikkeen tuo kuuluisi suurimmaltaosin maksaa, maahantuontia ei todnäk kiinnosta kun et ole auton esimmäinen omistaja.

Assari
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.2.2006 0:05

ViestiKirjoittaja Assari » 25.2.2010 11:15

Mulla olisi ilmeisesti omaan kulkineeseen samanlainen homma tiedossa. Joutuu vaan vähän pyytään apua kuluttajaneuvojalta, kun myyjäliike ei "halua" ottaa vastuuta.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.2.2010 18:58

Superbeissa menee pyöreäksi se öljypumpun kohta akselista, minkähän tähden audeista se vetopää? Supperin kone on BSS 2.0 tdi. Voi selvitä kymmenellä eurolla + parin kolmen tunnin töillä. Luulis saavan sen kuusiokolotapin Skodalta ainakin?

Assari
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.2.2006 0:05

ViestiKirjoittaja Assari » 25.2.2010 22:13

Eli meikäläisen autossahan on "ketju ja kiristin" yhdistelmä, mikä tullaan todennäköisesti päivittämään tuohon "ratasvetoiseen".

audi_laatuako
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 11.3.2010 21:20

Audi varsinaista premium laatua...

ViestiKirjoittaja audi_laatuako » 11.3.2010 21:34

Aivan sama vika 2,0 TDI:ssä kuten nimimerkillä perlord. Auto vuosimallia 2006, huollot tehty ohjelman mukaisesti, ensimmäinen omistaja. Öljypumppu levisi kun autolla oli ajettu 185.000 km. No, 3 viikkoa odottelua, korjauskustannukset 2.650 e. Auto ajoon, selvisi että myös turbo oli levinnyt samassa yhteydessä, korjauskustannukset 1.300 e. Öljypumpun ei tulisi levitä missään olosuhteissa näillä kilometreillä, ko. tyyppistä vikaa olisi voinut odottaa 70-luvun autoissa mutta ei 2000-luvulla. Näitä kuulemma tulee menemään kuin huttua jatkossa, tiedoksi vain muillekkin.

Kerronpa samalla kuinka paskaa laatua nämä uudet audit ovat muutoinkin, vikalista omastani (audi a4 avant 2006 2,0 TDI):
-keskuslukituksen avaimet rikki, vaihdettu takuuaikana
-radion integroitu antenni, vaihdettu takuuaikana
-kuskin puolen ikkunan nostin rikki, ei korjattu takuuaikana
-egr-ventiili 105 tkm
-etup. laakeri, vaihdettu takuuaikana
-söi öljyä takuuaikana 30tkm matkalla 7 litraa, audin mukaan "normaalia" (siirryin longlifeista normaaleihin täyssyynteettisiin ja 15 tkm huoltoväliin-->kulutus 1,5 l / 15 tkm)
-polttoainepumppu 140 tkm
-öljypumppu 185 tkm
-turbo 185 tkm

Eli tässä teille sitä premium laatua, minulle riitti nyt, maahantuojan suhtautuminen asioihin erittäin vittumaista pallottelua ja vastuunkiertelyä. No omalta osaltani tulen kertomaan ko. asioista mahdollisimman laajalle, jotta mahdollisimman moni valitsisi muiden merkkien tuotteita.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.3.2010 21:40

Oli sit oikein rekisteröidyttävä tänne että pääsis haukkumaan autoa?

Aika kypsää touhua sanon minä.

Ootko kuullut sellasesta että BMW ja Mercedes Benz merkkisissä autoissa on vähintäänkin yhtä paljon vikoja? Ja aina niin luotettavana pidetyssä Toyotissa taitaa olla vain vikoja.

Näitä yksilöitä sattuu missä on vaikka mitä. Ei se silti tarkoita että koko konserni olis perseestä!

Elämä vaan välillä on. Rahalla tuostakin onneks selviää tosin.

Mä en vaan jaksa ymmärtää että miks Diudeista menee noi koko tasapainolaitteet vaihtoon. Superbissa missä on sama kone niin riittää pelkkä akselin vaihto, pyörähtää öljypumpun kohdalta. Uudella akselilla kuntoon. Rahastusta???

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 11.3.2010 22:21

Paska laatu on paskaa, olipa keulalla mikä hyvänsä merkki. Ja se pitää pystyä sanomaan ääneen. Hyvä että ongelmista puhutaan, niin tietää tarkistaa kyseiset kohdat mikäli kyseisiä autoja harkitsee.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 12.3.2010 2:28

Kyllä tuo on ihan hyvä purkaa edes jonnekkin mitä vikoja autossa on, itekkin kyllä yllätyin aika paljon kun ekan vaggilaisen ostin, että miten surkeaa laatua se kuitenkin sitten on vaikka kaikki kaverit ja muut kehuivat ja ylistivät maasta taivaisiin, että parempaa ei olekkaan.

Ehkä se suurin asia, ei vaggilaista talvella, ei kestä ja mitä kummallisemmat osat hajoavat. Parhaana ehkä tuo golffin etuovi jonka saa talvella siihen kuntoon, että maksaa 1000euroa kunnostaa takaisin ehjäksi.

heh, odotellaas millon iteltä tuo öljypumppu laukeaa, vai meneeköhän kaksoismassapyörä kuitenkin ensin? Hahhah, helekättää siihen malliin ettei taida kesään asti kestää.

Assari
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.2.2006 0:05

ViestiKirjoittaja Assari » 13.3.2010 12:25

Siksi ne tasapainolaitteet menee vaihtoon/päivitetään, koska "ketjuvetoinen" öljypumppu muutetaan ratasvetoiseksi. Sain oman kulkineeni juuri huollosta, johon tuo öljypumppu remontti jouduttiin tekemään. Korjauskulut olivat 3300€, onneksi meni pitkälti myyjäliikkeen piikkiin.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 13.3.2010 13:03

Tosiasiahan se on että uudet autot kestää samoin kuin taulutelkkarit... muutama vuosi ja roskiin.
Itse pääsin aikoinaan aika komeasti kuittailemaan sukulais ukolle kun se osti ihan uuden coupe mersun ja mulle vittuili että mitä sä ajelet noilla vanhoilla ritsoilla "mulla oli sillon gsi kadetti". Meni muutama kuukaus eteenpäin ja ukko kehu kuinka vähän on tullu kilometrejä niin sain sanottua että eihän niitä kilometrejä mittariin tule kun kokoajan lavetilla kuskataan korjaamoille. Oli ties mitä vikaa kokoajan ja aina vaan sammu risteyksiin ja ties minne eikä lähteny käyntiin.
90luvulla sai vielä kehuttua jos oli 90luvun auto että kyllä on hyvä kun ei tarvi kokoajan korjaa mutta nyt jos on samalta vuosituhannelta auto niin saa ostaa melkosesti antureita ja nippeleitä koko ajan.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 13.3.2010 19:53

Se on se lisähinta minkä joutuu maksamaan paremmista kyydeistä, turvallisuudesta, lisävarusteista jne. mitä vuosien saatossa autoihin on tullut. Ei mulla silti yhtään kadettia ikävä ole, vaikka semmosiakin on 3kpl ollut. Mieluummin ajelen tämän vuosituhannen autolla silläkin uhalla että joku osa hajoaa mitä raketista ei edes löytynyt.

Sama homma telsujen kanssa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 13.3.2010 22:06

^Oikein!

Laitan nyt tännekkin, jos joku sais talteen rikkinäisen tai oireilevan öljypumpun/koneiston äänen.

Golffissa nyt 123tkm.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.3.2010 22:12

Eikai BKD koneessa ole pumppujen kanssa ongelmia?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 14.3.2010 5:25

Eiköhän se sekin hajoa vielä, aika muikeat äänet alkaa olla kylmäkäynnistyksessä omassa autossa. Vissiin vauhtipyörä rahisee kivasti, tai sitten se pumppu.. vaiko molemmat? :D BKD kyseessä. Vauhtipyörän puolelta kuuluu ja varsinkin kun alta kuuntelee ja katsoo siihen pyörään niin aika vahvasti siitä tuntuis lähtevän.. tosin hytkyyhän tuo auto myös, että aika selvä juttu alkaa olla.

Mutta mutta, noihin talviongelmiin palatakseni, en saanut tänään tankattua autoa kuin 10 litraa ja siihen meni aikaa n. 15 minuuttia, ei mennyt vaan aine sisään, meinashan tuo ruveta hiukkasen ärsyttämään jo loppuvaiheesta. Heitti vielä kintuille muutaman desin kun rykäs ilmaa pois välistä.

.. ei paljoa naurattanut.

Jusmu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 3.5.2010 13:27

ViestiKirjoittaja Jusmu » 3.5.2010 13:35

Minulla A4 2.0TFSI 2006 juuri huollossa. Tyhjäkäynnillä auto tärisi ja kylmänä käynnisttäessä piti ihme rohinaa. Auto ostettu liikkestä 2 kuukautta sitten. Liikkeestä sain 6 kuukauden takuun joten takuuseen menee. Tasapainoakseli paskana, samalla menee öljypumppu uusiks joka siis kiinni tasapainoakselissa. Korjaus maksaa 2500-3000€.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.5.2010 15:21

Selvitin tuon oman BKD:n öljypumpun tyypin: ketjukäyttöinen.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 3.5.2010 16:00

Erikoista kyllä toi tapin kuluminen, eikös sitä voisi koneistaa kuntoon?

Ihmeen paljon jänniä vikoja nois 2.0tdil vehkeis. 3.0 tdi:sta ei o oikein kuulunut
taas muuta ku ekan mallin suutinprobleema. Koskeeks noi viat myös noita c'mon rail
koneitakin vai pumpparia vain?

Eipä taida nykysin saada semmoista autoa, missä ei olisi jotain vikaa.
Paitsi tietty tojotat ja datsunit, kun niiden kuskit on joka puolella heti kehumassa omiaan. :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa