Kakkoskoppasen vaihteistosta ja laturista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

wolkkaristi
-
Viestit: 46
Liittynyt: 18.4.2005 19:06

Kakkoskoppasen vaihteistosta ja laturista

ViestiKirjoittaja wolkkaristi » 14.8.2009 15:40

Osaisiko joku pätevämpi kaveri kertoa kokemattomalle että saako vaihdevivuston keskivaiheilla olevan jousen joka työntää vivustoa ylöspäin niin vaihdettua ilman että joutuu ahtautumaan auton alle ja ottamalla koko vivuston irti? Se jousi on kuoleutunut ja vaihdekeppi nököttää pohjassa että vahingossa ei tiedä meneekö pakki vai 1 vaihde päälle. Toinen huomio pisti silmään että kun laittaa auton käyntiin niin latauksen merkkivalo jää palamaan niin kauaksi aikaa kunnes polkasee hiukan kaasua, sitten se sammuu. Mistäs moinen voisi johtua? Laturin hihnan vaihdon jälkeen myös sama onkelma!! Niin ja kulkine on Vw golf kakkoskoppanen neljänvaihteen lootalla vuodelta 1986!
Hankalasti selitetty mutta toivottavasti joku saa selvää.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.8.2009 15:55

Laturin valo jää palamaan koska laturi ei aloita latausta. Laturi ymmärtää itsekseen aloittaa lataamisen kun sen kierrokset nousee tarpeeksi (se ensimmäinen kaasun polkaisu). Normaalisti laturi saa latausherätteen avaimen starttiasennossa, eli tarkista johdot.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 14.8.2009 23:45

Joissakin vuosimalleissa käytetään ranskalaismallista laturia jotka vaativat hieman tyhjäkäyntiä korkeamman kierrosluvun aloittaakseen lataamisen vaikka herätevirtapuoli olisikin kunnossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.8.2009 0:10

Mulla kuvatut oireet Boschin laturissa ja vika on mittariston ja laturin välissä. On niin hankala paikka ettiä laturin johtoa polkimien, sähkötaulun ja mittariston takaa että oon toistaiseksi antanu olla.

Mutta kysyjän tapauksessa helpoin aloittaa mittaamalla siihen ohueen johtoon tulevaa jännitettä kun sytytysvirta on päällä.

Toistaiseksi kesällä ei oireile mutta talvella kun sähkö on enempi kortilla niin silloin kylmänä joutuu melkein joka kerta käyttämään kierrokset jossai parissa tuhannessa että alkaa lataamaan.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 21.11.2009 18:30

Tuliko vaihdekepin ongelmalle ratkaisua? Saitko jousen vaihdettua?

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 21.11.2009 19:20

Muistaakseni vaihdekepin pitäisi irrota ilman että vivustoa irroittaa. Ite en kyllä keksinyt miten. Mulla on korjaussarjakin siihen valmiina, mutta jäi vielä vaihtamatta kun varaosavivusto oli ihan hyvä sen osalta.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 21.11.2009 22:51

Itsellänikin tuossa -86 vm mallissa sama ongelma elikä vaihdekeppi on melkosen alhaalla ja helposti menee pakki päälle ykkösen sijasta. En kyllä saanut tuota kapistusta purittua
kun en kanssa keksinyt kuinka puritaan. Niin ja tuosta laturista kanssa että itsellä samaa ongelmaa tosin niin että kun käy hetken niin valo sammuu kyl taikka kun polkasee hiukan kaasua. Eipä tuo häiritse kun muuten toimii.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 22.11.2009 15:26

Tänään pääsin tutkimaan vähän tarkemmin kapistusta. Jousi ei tunnu olevan väsynyt vaan keppi pääsee liikkumaan ylösalas. Saako tuota liikkumisvaraa säädettyä esim alakautta?

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 22.11.2009 19:54

Itsellä oli aikanaan kakkiksessa samanlaista vikaa, siinä oli vaihdekepin alla oleva kuppi haljennut ja keppi pääsi painumaan liian alas. Pallon muotoisen kupin pääsi muistaakseni vaihtamaan ilman vaihdekepin irroitusta

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 22.11.2009 20:10

Tarkoitatko osaa numero 21 tai sen yläpuolella olevaa?
Kuva

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 22.11.2009 22:57

Se on tuo osa 31, joka kuluu vanhemmiten ja pakkilukko lakkaa toimimasta. Osakokonaisuus 27 ei ollut marmoritiskilläkään pahan hintainen, vielä kun tosiaan keksii miten tuo paketti purkautuu.
Kuvan perusteella kyllä näyttäs, ettei muuta kun purkaa vaan.

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 24.11.2009 14:10

Juuri tuo kuppi numero 21 oli itsellä rikki. Tuo koko paketti lienee järkevintä laittaa kerralla. Kupin ainakin sai kätevästi alapuolelta auki.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 24.11.2009 20:29

Täytynee hakea marmoritiskiltä koko paketti. Tarkennatko kätevästi alakautta? Tarviiko purkaa tai siirtää mitään?

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 24.11.2009 20:55

Jos nyt en aivan väärin muista niin tunkilla vaan nurkkaa ilmaan, kömpiä auton alle ja kaks pulttia auki ja kuppi lähti irti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.11.2009 21:03

Yläkautta ei mitään mahista?

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 25.11.2009 11:03

Itse tilasin juuri tuon alkuperäsen vaihdekepin korjaussarjan (osanumero) 191 798 116 A slamitilta hintaan 18€, marmoritiskillä sanoivat hinnaksi 27,20€.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 25.11.2009 11:30

Mnjoo kävin tänään marmorilta tilaamassa sen siihen 27,20 € hintaan, noh ei tunnu tässä konkursissa missään :D. Jos joku viel kertoisi miten se repair kit vaihdetaan?

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 25.11.2009 11:35

Ei oo vielä omakohtasta tietoa kun satsi on vielä tilauksessa, mutta Vortexin foorumilla on muutama Shifter bushing replacement -opasta.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 29.11.2009 11:04

Joo vaihdettu on tuo repair kitti. Auto talliin ja pukeille. Tosiaan osa nr 21 oli kulunut pohjasta puhki. Alakautta vaihdoin: Pakoputken joutuu siirtämään pois tieltä/ irroittamaan kuten myös pakoputken suojapellin, omassa pakoputken kiristyspultit olivat sen verran ruostuneet et rälläkkää joutui käyttämään. Osa nr 3 aukee pohjasta neljällä 13 mm pultilla, samalla kannattaa irroittaa osa nr 11 eli siirtotanko laatikon päästä(vaihde vapaalla). Nyt kun siirtotanko ja osa nr 3/laatikko on kädessä pystyy irroittamaan pohjakupin sekä vaihdekepin pujottamaan pois laatikosta. Pallon/osa nr 31 saa vaihettu poistamalla holkin/osa 28. Uudet kamat tilalle, rasvat kuppiin ja eikun kasaamaan.
Varmasti sekava selostus, mutta toivottavasti jotain saa selvää :D

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 24.1.2010 20:15

Joo jotenkin noin se loppujenlopuks tais mennä. :)

Omasta (katillinen GTI) ei otettu ottanu pakoputkea pois, onnistu kyllä kahteen mieheen taiteilla ilmankin. Toinen survoo auton sisältä vermeitä alaspäin ja toinen kääntelee auton alla osia semmoseen asentoon, että ne tulee reiästä ulos. Helpottaa toki jos pudottaa putken tieltä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa