11cm pitkät 12mm epäkeskopultit
Valvoja: ffp jäsenet
11cm pitkät 12mm epäkeskopultit
Eli mistä paikasta tai laitteesta mahtaisi löytyä 11cm pitkät 12mm epäkeskopultit alustarakenteisiin liittyen? Mersu esim. ilmeisesti alustoissaan on epäkeskopultteja käyttänyt, mutta muistaakseni ne olivat 14mm, tai muuten ei löytyny sopivia, kun aikanaan jostain kyselin.
Tuo 11cm on siis pultilla oltava pituutta, ja paksuus 12mm. Kellään vinkkejä?
Tuo 11cm on siis pultilla oltava pituutta, ja paksuus 12mm. Kellään vinkkejä?
8A0501387C on Audi A4 2001 quattron takatuennassa camberin säätöpultti. 8A0501385A on siihen kuuluva epäkeskoprikka toiseen päähän, en muista tuliko se tuon pultin mukana. Pituutta tuollakaan ei kyllä albumin mukaan ole kuin 95mm, mutta ehkä jostain toisesta nelikkoAudista löytyisi perhealbumia selaamalla? Tuo on kuitenkin M12x1,5mm kierteellä.
Mullahan itseasiassa löytyykin omasta autosta myös takaa nuo samanlaiset pultit. Niissä ei taida pituus ihan riittää. Mutta pitää yrittää tutkailla löytyisikö jostain muusta mallista pidempiä ihan oman konsernin sisällä. Tiukkaa voi tehdä.
Sain paikalliselta varaosamyyjältä vähän listaa Monroen kataloogista, että missä autoissa on epäkeskoja käytetty. Ei kuulemma nähnyt niistä mittoja.
Näitä autoja olivat:
Opel Omega A, Vectra B, Chevrolet Lumina, Citroen Jumpy, Fiat Brava/Bravo, Fiat Scudo, Hyundai Elantra, Kia Pride, Lancia Dedra, Toyota Corolla 97 ->
Mersuja ei siinä kataloogissa ollut ollenkaan. Mersun varaosista kävin viime syksynä kyselemässä, eikä muistaakseni sopivia ainakaan tiskillä olleen myyjän mielestä löytynyt.
Sillä vähän täällä foorumeilla noista kyselen, kun tuntuu todella hankalalta löytää mittoja tuollaisille pulteille, pitäisi käydä varmaan kaikki merkkiliikkeet kyselemässä läpi, ja tietää minkä mallin osia kysellä.
Sain paikalliselta varaosamyyjältä vähän listaa Monroen kataloogista, että missä autoissa on epäkeskoja käytetty. Ei kuulemma nähnyt niistä mittoja.
Näitä autoja olivat:
Opel Omega A, Vectra B, Chevrolet Lumina, Citroen Jumpy, Fiat Brava/Bravo, Fiat Scudo, Hyundai Elantra, Kia Pride, Lancia Dedra, Toyota Corolla 97 ->
Mersuja ei siinä kataloogissa ollut ollenkaan. Mersun varaosista kävin viime syksynä kyselemässä, eikä muistaakseni sopivia ainakaan tiskillä olleen myyjän mielestä löytynyt.
Sillä vähän täällä foorumeilla noista kyselen, kun tuntuu todella hankalalta löytää mittoja tuollaisille pulteille, pitäisi käydä varmaan kaikki merkkiliikkeet kyselemässä läpi, ja tietää minkä mallin osia kysellä.
Kehtaisitko Christian joskus muistaessasi kysyä, että miten pitkät nuo pultit olivat? Pitää yrittää itse metsästää myös noilla osanumeroilla osia, jos olisivat tuurillaan sopivat. Kiitoksia jokatapauksessa jo vinkeistä! Kaikki tieto aiheesta on tervetullutta.
Ei välttämättä olisi huono idea kerätä johonkin yhteen paikkaan eri autoista löytyvien pulttien mittoja, ihan vain vastaisen varalle.
Ei välttämättä olisi huono idea kerätä johonkin yhteen paikkaan eri autoista löytyvien pulttien mittoja, ihan vain vastaisen varalle.
Löytyi!
8E0501387C on Audi A4/S4/Avant quattron, vuodelta 2005, ruuvi, pituus 110mm, kierre M12x1,5.
Ja jos tarvitaan pidempää, 8E0501387E on ilmeisesti A6/S6/RS6 C5-kopassa käytetty ruuvi, M12X1,5X114, prikka sille 4B0501385.
Vieläkin pidempää, 4F0501387A on 117mm (prikka 4F0501389A) ja 8E0501387B on 124mm pitkä (prikka 4B0501385).
Joko noista löytyy vai etsinkö vielä? :)
Edit: Jos tuohon Torsen-vehkeeseen olet etupäähän suunnittelemassa säätöjä, raportoithan projektin tänne hyvin! Toki muihinkin tehdyt säädöt kiinnostavat.
8E0501387C on Audi A4/S4/Avant quattron, vuodelta 2005, ruuvi, pituus 110mm, kierre M12x1,5.
Ja jos tarvitaan pidempää, 8E0501387E on ilmeisesti A6/S6/RS6 C5-kopassa käytetty ruuvi, M12X1,5X114, prikka sille 4B0501385.
Vieläkin pidempää, 4F0501387A on 117mm (prikka 4F0501389A) ja 8E0501387B on 124mm pitkä (prikka 4B0501385).
Joko noista löytyy vai etsinkö vielä? :)
Edit: Jos tuohon Torsen-vehkeeseen olet etupäähän suunnittelemassa säätöjä, raportoithan projektin tänne hyvin! Toki muihinkin tehdyt säädöt kiinnostavat.
No niin. Epäkeskopultit sai merkkiliikkeeltä tilaamalla. Jos joku muu sattuu tarvitsemaan tietoa, niin tässä ois kuva pulteista. Myyjän mukaan nuo olivat muistaakseni -98 A6 quattroon.
Eli tuossa on :
124mm ilmoitetut pultit 8E0 501 387 E
epäkeskoprikat WHT001974
M12 mutterit N 906 350 01
Käytännössä tuon pultin mitta on epäkeskon juuresta pultin päähän 124mm. Epäkeskoprikan ja pultin kanssa tuo yltää max 108mm kappaleesta läpi, ja minimi on 87mm. Näin pikaisesti mittailtuna.
E: Myyjä onnistui tilaamaan mulle nuo pisimmät pultit, vaikka pyysin 114mm... =) No ei se mitään, eiköhän nuokin toimi.

Eli tuossa on :
124mm ilmoitetut pultit 8E0 501 387 E
epäkeskoprikat WHT001974
M12 mutterit N 906 350 01
Käytännössä tuon pultin mitta on epäkeskon juuresta pultin päähän 124mm. Epäkeskoprikan ja pultin kanssa tuo yltää max 108mm kappaleesta läpi, ja minimi on 87mm. Näin pikaisesti mittailtuna.
E: Myyjä onnistui tilaamaan mulle nuo pisimmät pultit, vaikka pyysin 114mm... =) No ei se mitään, eiköhän nuokin toimi.
Eivät toimineet. =( Alkuperäiset nopeat mittailut olivat pahasti pielessä. Noissa liian pitkissä pulteissa loppuu kierteet ja epäkeskon ura kesken. Ei olisi varmaan auttanut, vaikka myyjä olisi osannut tilata nuo 114mm pultit, jotka pyysin.
Epäkeskopultit pitäisi saada sellaiset, joissa väliin "puristettava" kappale on noin 70mm. Jos lyhemmissä pulteissa kierreosa on saman mittainen kuin noissa, niin nuo MR:n mainitsemat A4 quattron takapään pultit ajanevat asiansa. Audissa ne ovat 95mm, kun taas Passatissa pultit ovat 114mm pitkät, osanumerolla 8E0 501 387 B.
Noissa MR:n listaamissa numeroissa on jotain pientä sekaannusta, tai jotain muutosta osanumeroissa . Sain 124mm pitkät pultit tuolla E päätteellä, ja 114mm pitkät pultit ovat B päätteellä.
Tutkailu jatkuu... =)
Epäkeskopultit pitäisi saada sellaiset, joissa väliin "puristettava" kappale on noin 70mm. Jos lyhemmissä pulteissa kierreosa on saman mittainen kuin noissa, niin nuo MR:n mainitsemat A4 quattron takapään pultit ajanevat asiansa. Audissa ne ovat 95mm, kun taas Passatissa pultit ovat 114mm pitkät, osanumerolla 8E0 501 387 B.
Noissa MR:n listaamissa numeroissa on jotain pientä sekaannusta, tai jotain muutosta osanumeroissa . Sain 124mm pitkät pultit tuolla E päätteellä, ja 114mm pitkät pultit ovat B päätteellä.
Tutkailu jatkuu... =)
Juu, ei se mitään. Noilla osanumeroilla päästiin kuitenkin jäljille, vaikka vähän ristissä olivatkin. Myyjä onnistui vaan tilaamaan mulle 124mm pultit, vaikka nimenomaan pyysin 114mm pitkiä, oli osanumerot mitä hyvänsä... =)
Mutta tosiaan, meidän omat mittaukset käyttökohteesta olivat sen verran keturallaan, että nekin 114mm pultit olisivat olleet liian pitkät. Nyt mulla on nuo A4 quattron 95mm pultit osanumerolla 8A0 501 387 C, ja niihin prikat WHT 001 656. Noilla päästään kiristämään pultti alle 70mm paksuun kappaleeseen. Nuo epäkeskot löytyvät ainakin vanhemmista A4:sta sekä 80:stä.
Passatin ja A4:n nelikoissa nuo takapään epäkeskot ovat tosiaan erilaiset. Passatista löytyy 114mm pultit ja A4:stä 95mm pultit. Noissa 95mm pulteissa on pienemmät epäkeskot verrattuna noihin saamiini 124mm pultteihin. Mutta säätövaraa on silti ruhtinaallisesti.
Mutta tosiaan, meidän omat mittaukset käyttökohteesta olivat sen verran keturallaan, että nekin 114mm pultit olisivat olleet liian pitkät. Nyt mulla on nuo A4 quattron 95mm pultit osanumerolla 8A0 501 387 C, ja niihin prikat WHT 001 656. Noilla päästään kiristämään pultti alle 70mm paksuun kappaleeseen. Nuo epäkeskot löytyvät ainakin vanhemmista A4:sta sekä 80:stä.
Passatin ja A4:n nelikoissa nuo takapään epäkeskot ovat tosiaan erilaiset. Passatista löytyy 114mm pultit ja A4:stä 95mm pultit. Noissa 95mm pulteissa on pienemmät epäkeskot verrattuna noihin saamiini 124mm pultteihin. Mutta säätövaraa on silti ruhtinaallisesti.
3bg Passatin etupäähän niitä suunnitellaan. Etummaisen alatukivarren korin päähän. Alkuperäinen pultti on pidempi, mutta epäkeskon pitää kiristyä 70mm paksuun kiinnikkeeseen. Toinen pää pultista on vähän syvennyksessä.
Reikiin pitää tehdä säätövaraa, ja hitsata epäkeskoja varten haitat, joita vasten niitä käännellään.
Ja siltä varalta, että joku Personal Forum Jesus eksyy tähän topiciin, niin vastaus on valmiiksi, että ei kiinnosta.
Reikiin pitää tehdä säätövaraa, ja hitsata epäkeskoja varten haitat, joita vasten niitä käännellään.
Ja siltä varalta, että joku Personal Forum Jesus eksyy tähän topiciin, niin vastaus on valmiiksi, että ei kiinnosta.
Erittäin mielenkiintoista... Mitenkäs tuo tukivarsihelvetti käyttäytyy jos tuota etualatukivartta "lyhennetään" eli viedään sisälle päin? (Oletuksena, että halutaan korjata miinusta camberista pois)
Ei ole itselle tullut mieleen että sen voisi tehdä vain toisella alatukivarrella. Kuvia toteutuksesta olisi mielenkiintoinen nähdä. Minulta löytyy yksi irtoapurunko A4:sta jos on tarve saada mittoja tai jotain...
Ei ole itselle tullut mieleen että sen voisi tehdä vain toisella alatukivarrella. Kuvia toteutuksesta olisi mielenkiintoinen nähdä. Minulta löytyy yksi irtoapurunko A4:sta jos on tarve saada mittoja tai jotain...
Jutun taustalla on se, että kyseiseen autoon on ostettu Slamitin tukivarsisetti siihen maailman aikaan, kun samaa sarjaa mainostettiin vm1997-2005,eikä ollut tiedossa että etummaiset alatukivarret "eivät käy". Menivät paikalleen niinkuin ei mitään, mutta jo valmiiksi vähän liian suuri camber kasvoi reilusti. Auton eturenkaat ovat liki kuin F1 autossa... =D Camberia on muistaakseni viimeisen säädön mukaan -2.00 ja -2.20...
Jo silloin tuli mieleen, että pitäisikö asia yrittää ratkaista säätöjen teolla, koska originaalit/lyhemmät tarvikemallin etummaiset alatukivarret vaihtamalla ei oltaisi kuitenkaan päästy vielä ohjearvojen sisään. Tämä rojekti on vaan vähän virahtanut... =)
Muuta kokemusta tukivarsihelvetin käyttäytymisestä ei ole kuin tuo. Kun tuota Slamitin sarjaakin nykyisin mainostetaan 3bg:hen vain noiden etummaisten alatukivarsien erolla, niin tarkoitus on säädöllä saada se vain takaisin "normaaliksi" ja kokeilla säätää sitä tukivartta vielä hieman pidemmälle sisäänpäin. Luulisi "tukivarsihelvetin" toimivan niinkin päin, kun suurista mittaeroista ei varmastikaan ole kysymys.
Jos nuo "väärät" tukivarret eivät toimi tuon säädön kanssa, niin sitten vaihdetaan tilalle oikeat, ja kokeillaan vetää niitä hieman sisäänpäin.
Jo silloin tuli mieleen, että pitäisikö asia yrittää ratkaista säätöjen teolla, koska originaalit/lyhemmät tarvikemallin etummaiset alatukivarret vaihtamalla ei oltaisi kuitenkaan päästy vielä ohjearvojen sisään. Tämä rojekti on vaan vähän virahtanut... =)
Muuta kokemusta tukivarsihelvetin käyttäytymisestä ei ole kuin tuo. Kun tuota Slamitin sarjaakin nykyisin mainostetaan 3bg:hen vain noiden etummaisten alatukivarsien erolla, niin tarkoitus on säädöllä saada se vain takaisin "normaaliksi" ja kokeilla säätää sitä tukivartta vielä hieman pidemmälle sisäänpäin. Luulisi "tukivarsihelvetin" toimivan niinkin päin, kun suurista mittaeroista ei varmastikaan ole kysymys.
Jos nuo "väärät" tukivarret eivät toimi tuon säädön kanssa, niin sitten vaihdetaan tilalle oikeat, ja kokeillaan vetää niitä hieman sisäänpäin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa