Transu T5 virittelyyn kysymyksiä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ruostekasa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2006 21:38

Transu T5 virittelyyn kysymyksiä

ViestiKirjoittaja ruostekasa » 12.7.2009 18:53

Ekaa kertaa ollaan VAG-dieselin kanssa tekemisissä ja viritellä pitäis tätä hyötykumijalkaakin niin kuin kaikkia lelujakin... Auto on -07 2.5TDI 4 motion 96kw 6-v manuaali. Mittarissa 70tkm.

Tavoite olis saada EGR pois sotkemasta, laittaa vakio ahtimen tilalle vähän isompaa solmua, mutta vakio pakosarjaan,vaihtaa parempi cooleri alkuperisen tilalle, saada joku vähä päälle 200hv kestävää tehoa autoon joka menee vielä katsastuksesta läpi.

Osiasko joku VAG-D -guru neuvoa seuraavissa kysymyksissä:

- Mikä ahdin menis vakion tilalle sopivimmin. Onko noissa VNT kun ei edes stä oo tullu selvitettyä?
- Saako jostain valmista parempaa cooleria alkuperäsen tilalle sopivana sarjana?
- Missä kannattaa teettää softaus?
- Pitääkö vaihtaa suuttimia?
- Kannattaako tehdä jotain pakoputkelle?
- miten loota ja kytkin kestää noissa tälläset muutokset?
- Mitä muuta huomioida kun tohon hommaan rupee?

Kiitoksia jos joku jaksaa tähän kootusti vastata!!

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 12.7.2009 21:26

Katso onko hiukkassuodatin vai ei.

Jos ei niin 174hp:n ahdin menee heittämällä.

200hp tulee, että heilahtaa pelkällä (siis ahtimen vaihdon jälkeen) ohjelmalla.

Muita leegoja ei tuohon tarvitse muuttaa.

Kytkin ja loota kestää yli ainakin 270heppaa, kun ei väännöillä hulluttele.

Vakio pakosarja taas ei tätä kestä.

Coolerisarja on saatavilla n. 4 viikon päästä kun proto on viilattu siistimin tehdyksi kuin oem-laatu.

Vakio pakoputki menee ihan ok noille tehoille.

ruostekasa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2006 21:38

ViestiKirjoittaja ruostekasa » 13.7.2009 7:21

Kiitos!

Tyhmä kysymys: Miten totean tuon hiukkassuodattimen?

Coolerisarja kiinnostaa. Mistä ja mihin hintaan?

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 13.7.2009 12:06

Moron.
Jos laittaa ton 174hp:n ahtimen, niin eikö tarvitse vaihtaa moottorin ohjaus boxia? Vai hoidetaanko muutokset alkuperäiseen muokkaamalla softaa?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 13.7.2009 13:10

Katoppa www.turbotec.fi sivuilta. 194hv/ 461 nm pelkällä ohjelmalla. Ei varmaan kannata alkaa vaihtaan muuta kun se cooleri.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 13.7.2009 23:08

Turbon vaihtoon ei tarvitse vaihtaa moottorinohjausboksia. Ja ilman hiukkassuodatinta olevassa ei myöskään tule vikatiloja. vetää vaan paremmin ja pidemmälle kuin orkkis ja kestää vetää kärryäkin ilman, että kikkare sulaa. Siis vakiollakin ohjelmalla, kunnon softalla sitten saadaan kaikki hyöty irti.

Hiukkassuodin 130hp:ssä on isompi ahdin kuin ilman olevassa jo vakiona, mutta vaikka hiukkassuotimen poistaisikin niin eipäs siihen kyllä sitä 200 kannata koittaa rikkoa ihan heti.

174hp:n turbo on AINOA järkevä ahdin 130heppaisen piristykseen ja ylipäätään viilaamiseen.
Vakio turbo on saman kokoinen kuin 1.9l 130hp:n ahdin, eikä sillä voi turvallisesti ottaa yli 160heppaa. On kokeiltu ja särjetty sekä ajettu yli pari miljoonaa näin tehdyillä vehkeillä jotka vetävät kärryä ja kuskaavat ihmisiä. Joku voisi tietysti todistaa, että olen väärässä..

Jos haluaa vaihtaa suuttimet niin silloin ahtimeksi löytyy fin-turbolta sopivia variaatioita ja jopa järki hintaan.

Vakio cooleri toimii ja voi mitata sen 200heppaa, mutta paljon paremmaksi se kyllä vaihtamalla tulee. Sarjan saa ainakin allekirjoittaneen kautta kunhan olen tuohon omaan sen lopultakin hitsaillut.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 14.7.2009 0:44

LTR:llä onkin kokemusta kyseisistä laitteista, ja ohjelmointikin onnistuu.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 14.7.2009 23:00

Hiukkassuodatin (DPF) on sellainen iso peltipönttö pakoputkessa heti ahtimen jälkeen ja siinä pöntössä on kiinni muutama anturi.
Normi katalysaattori on T5:ssä vähän kauempana ahtimesta ja pönttö on pienempi ilman antureita.

DPF-mallien ja vanhempien mallien ahtimet ei käy ristiin.

ruostekasa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2006 21:38

ViestiKirjoittaja ruostekasa » 15.7.2009 14:34

Omasta härvelistä tuo hiukkassuodatin löytyy. Voiko sen poistaa ja laittaa jonkun putken tilalle? Mitä tehdään antureille joita siinä on kiinni, että ei tuu vikatiloja?

Sopiva resepti tuntuis sitten olevan:

- hiukkassuodattimen poisto
- 174hv:n turbo
- egr:n poistava softa
- Coolerisarjan asennus.

Eikö näin? Mistä saa järkevimpään hintaan noita 174hv ahtimia, vai kannattaako laittaa joku muu kun näin alusta tekee ja jokaisessa muussa projektissa on aina ruokahalu kasvanut syödessä ja joskus "mopojen" kans aika pahastikin..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.7.2009 19:21

DPF-mallin ahdin on sellaista uudempaa tekoa että siihen on nyt erittäin vaikea saada muuta ahdinta kuin tehokkaammasta mallista. Ei vaan ole sopivia osia.
Oikeasti ison ahtimen kanssa joutuu tekemään aivan kaiken uusiksi ja silloin kannattaa pakosarjakin uusia, jos se on yhtä huono kuin ilman DPF:ää olevissa.
Löytyy yksi 174hp DPF ahdin jos on tarvetta.

valtsu73
-
Viestit: 3
Liittynyt: 8.11.2009 14:39

ViestiKirjoittaja valtsu73 » 8.11.2009 14:43

Meneekö toi 174hp DPF:n turbo suoraan 130hp DPF:n orggisturbon tilalle? Ilmeisesti
174hp DPF-version turbo on Garrett GTB1752V?

-J

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.11.2009 19:58

Molempiin kysymyksiin vastaus on kyllä.

valtsu73
-
Viestit: 3
Liittynyt: 8.11.2009 14:39

ViestiKirjoittaja valtsu73 » 9.11.2009 9:48

Kiitos,

olisiko kenelläkään havaintoja dpf:n korvausputkista vajaavetoseen versioon? Kaikista
nurkista vetävän version pakoputken pään kiinnitys on eri kohdassa, jolloin 4wd version
putki ei tuohon vajaavetoiseen käy. Ainahan ton voi teettää jossain pajalla, mutta pitäs
repiä dpf irti malliksi ja ei oikein ehtis seisottaan autoa niin kauaa.

-J

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.11.2009 11:32

Vitosen kollektori on F1-autoista löytämieni juttujen perusteella melko erilainen härveli. Kollektorikulma on ~110 astetta nelosen 8-12 asteen sijasta. Kuvia voi vakoilla netistä V10 kilpureiden moteista. Tollaista tuossa omassa rakennelmassa on tavoteltu.

Uusi kollektori on 12 asteinen, mutta siihen on omat syynsä tilanahtaudella ja ehkä muillakin mietinnöillä. Tuossa kuva mokomasta.

Kuva

Kuva

Tässä hieman sarjan edistymistä.

Kuva

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.11.2009 18:17

Hups, näytti viestini tulleen väärään topikkiin. Tartteiskohan tota viinan kanssa lotraamista hieman vähentää ainakin näin työpäivien aikana...

tttdddiii
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.11.2006 16:19

ViestiKirjoittaja tttdddiii » 10.11.2009 17:27

Mitens kun tollanen 174hp lehauttaa dieselin tuoksun koppiin sisälle aina startatessa, ongelma alkoi jo kesällä. Tähän asti on polttoainesuodatin vaihdettu ja moottoritila perusteellisesti pesty, ei näy vuotoa missään, ajon jälkeen kun nuuhkii niin missään ei tuoksu.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 10.11.2009 19:27

Jos käy paikallaan n.minuutin niin minulla tuon tuoksun teki webasto. Huollettiin eikä käryä enää(jäi vain se normi-katku)

tttdddiii
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.11.2006 16:19

ViestiKirjoittaja tttdddiii » 11.11.2009 17:06

Minuutin päästä haju on jo haihtunut. Haju tulee heti startatessa. Olisko jossain niin pieni vuoto, että polttoaine tulee sumuna ulos jättämättä märkää länttiä. Onko tuo mahdollista dieselillä, jarruputkessa tuollainen vuoto on tunnetusti mahdollinen. Lopuksi sitten reikä menisi umpeen paikkojen lämmettyä.

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 17.11.2009 14:21

Kun kerran muutkin lainaa topicia, onko 130 hv 174 hv malleissa turbon lisäksi muuta eroa? Jarrut ja alusta on vissiin samat, koska vannekoko on sama?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 17.11.2009 16:57

Suuttimet, turbo ja ohjelma ovat erona. Muutoin sama miina.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 1.12.2009 20:20

Miten tuo T5 174hv ahdin mahtais toimia esikammio koneissa, 1.6 ja 1.9td ? Piisaako tuotto 110kw asti?

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 17.7.2015 14:35

Kaivetaan vanhaa topiccia esille niin ei tartte aloittaa uutta.

Mitä eroa noilla AXE ja BPC koneiden turboilla on? Ensimmäinen siis ilman DPF:ää 174hv ja toinen DPF:llä varustettu 174hv.

Vanhemman koneen turbo on GT2056V ja uudempi GTB1752V, tuosta voisi päätellä että ainakin kompura on uudemmassa pienempi, mutta riittääkö se silti samoihin teholukemiin?

Entä mikä tekee sen ettei nuo sovi toistensa tilalle? Ylempänä ainakin luki niin.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 17.7.2015 16:29

Kiinnitys pakosarjaan ja lohkoon täysin erilainen

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 18.7.2015 15:57

No joo, tuossahan nuo erot näkyy aika hyvin kun alkoi oikein tutkimaan.

AXE:
http://i.ebayimg.com/t/Turbolader-Turbo ... g/$_57.JPG

BPC:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA4MFgxMDgw/ ... r/$_57.JPG

Aika ison näköinen tuo pakopesä vanhemman koneen turbossa.
Lisäksi näyttäis että AXE koneessa on käytetty sekä GT2052V että GT2056V turboja, pienempi vissiin yleisempi.

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 19.7.2015 14:20

Jossain luki että tuo GTB1752V on 3rd generation VNT, eli nykyaikaisempi kuin tuo vanhempi GT20 ahdin.
Kompurasiipi on 38.5mm/52mm, mutta pakopuolesta ei ole mitään mainintaa löytynyt mitä kokoluokkaa se on.
EDIT: Nyt löytyi, pakosiipi on 43mm/39.5mm ja pesä A/R 0.74

Kuitenkin mietin että olisiko ihan tyhmä idea laittaa tuohon vakioahtimeen 41.5mm/56mm tai 43.4mm/56mm billettisiipeä, vai onko vaarana että pakopuoli on niin ahdas ettei tuolla saavuteta mitään?

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 30.7.2015 10:21

Vähän asiaa tutkimalla selvisi että jos internettiin on luottaminen niin Audin 2.7 tdi koneessa on ahtimena GTB1756VK jossa kompura on 41.5/56mm ja turbiini ~40/43mm, eli pakosiipi olisi sama tai lähes sama kuin T5:ssa ja kompurasiipi pykälää isompi.
Ja jos Garretti ja Audi tuollaiseen luottavat niin kai minäkin sitten...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa