Pumpparikoneen apulaitteista outoa kolinaa/kalkatusta?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

Pumpparikoneen apulaitteista outoa kolinaa/kalkatusta?

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 30.4.2009 19:12

Heitti mielenkiintoisen sivuäänen ATD -pumpparin apulaitteisiin. Ajattelin vian olevan ilman muuta automaattikiristimessä ja vaihdoinkin sen heti. Mutta sama outo ääni vaivaa aina vaan. Jakopäästä ääni ei tule, koska ilman apulaitehihnaa moottori käy aivan normaalisti.

Seuraava epäilys on ilmastoinnin kompura, mutta siinä ei tunnu mitään välystä, eikä hihnan pyöriessä näy minkäänlaista vapinaa/epätasapainoa kummassakaan tilanteessa ilmastoinnin päälläolon suhteen. Itse laite toimii ja kylmää puskee, huollettukin on viime kesänä. Muissakaan hihnapyörissä ei tunnu, eikä näy väljää, ei ohj.tehostimen, eikä laturin.

Ainut vikapaikka tuntuisi olevan jäljellä; Kampuran värinänvaimennin. Onko näitä hihnapyöriä mennyt näistä kulkineista? Fiatin tavara-autopuolelta tuttu juttu, mutta minä en kyllä ole näistä ongelmista vw -puolella liiemmälti kuullut huudeltavan...

Josko jollain on omakohtaista kokemusta poikittaiskoneisen pumpparikoneen ongelmista ko. asian suhteen, niin ilolla ottaisin vastaan vinkkejä mahdollisista vikapaikoista. Niin ja kulkinehan oli Skodan ykkösoku vuosimallia -04, jonkinverran piristelty ahtimen ja ohjelman voimin... ajettukin on vain 130tkm, ja hihnanvaihdon jälkeenkin ~20tkm/vajaa vuosi.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 30.4.2009 19:20

Veikkaisin että laturin hihnapyörä jumittanut, sen pitäs pyöriä toiseen suuntaan vapaasti niin ettei laturin akseli pyöri.

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 30.4.2009 19:35

Tuo laturin pyörähän kyllä pyöritti akselia molempiin suuntiin, kun sitä kokeilin... Täytyypä vielä kerran käydä kokeilemassa tuo asia. En kiinnittänyt tuohon kyllä kummemmin huomiota, kun yhden A3 Audin laturin laakereita vaihtaessa en tällaiseen kytkimeen törmännyt...

Onkos tuohon jokin korjauskeino, vai marssinko suoraa eioo varaosatiskille?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 30.4.2009 20:20

kyllä siinä sellainen vapaakytkin pitäs olla. Satasen pintaa marmorilla voi saada tarvikkeenakin

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

ViestiKirjoittaja Tonkka » 30.4.2009 20:42

itselle juts tuon vaihdoin ja oli 45€ kyseinen osa. Aiheutti juurikin ärsyttävää kolkatusta tyhjäkäynnillä kun kiristin väpätti hihnaa vasten..

holkki 1966
-
Viestit: 12
Liittynyt: 11.9.2007 22:06

ViestiKirjoittaja holkki 1966 » 1.5.2009 20:15

AXB transun laturin vapaakytkin oireili siten että kääntämällä ohjaus aivan laitaan rupesi moniurahihna pomppimaan hulluna ja ääntämään jonkun verran.Korjaantui vaihtamalla.

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 7.5.2009 22:35

Itselläni ATD ja vuosi sitten olisi pitänyt vaihtaa vapaakytkin, joten vaihdettiin koko laturi kun oli jo sen verta kilsoja tullut. Tietenkään alle 200tkm ajetuun autoon ei kannata laturia vaihdella.

Ääni oli sellainen koliseva/kolkattava ja moniurahihna & kiristinrulla väpätti aika villisti. Ääni kylläkin kuului vain tyhjäkäynillä ja lähinnä kylmällä koneella.

Laturin vaihdon jälkeen ääni hävisi mutta olisi se hävinnyt sillä vapaakytkimen vaihdollakin.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.5.2009 11:13

Saako se moniurahihnan kiristin väpättää yhtään ? Nimittäin vanhemmilla on ATD -koneinen Bora -05, vaihdoin siihen sen kiristimen (laakerivika), mutta edelleen se kiristin hieman väpättää.

Voikohan toi laakerivika johtua siitä kiristimen väpättämisestä ?

Jos sen väpättämisen aiheuttaa laturin vapaakytkin, niin ilmeisesti pelkän vapaakytkimen voi vaihtaa ?

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 9.5.2009 9:09

Vapaakytkimen voi vaihtaa, ja jos haluaa elämänlaatua parantaa huomattavasti, hommaa lainalle/ostaa siihen tehdyn erikoistyökalun.

Vapaakytkimiä on saatavilla vapaan varaosakaupan puolellakin.

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 13.5.2009 23:37

Minkänäkönen osa tuo vapaakytkin on ja mihin kohtaan laturia se tulee?

Onko uusissa 2.0TDI BKD -pumppareissa myös tuo kytkin?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.5.2009 0:30

se mötti laturin päässä missä hihnakin pyörii

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 20.5.2009 17:46

Käytin autoa ilmastointilaitteen huollossa ja samalla pyysin tutkimaan tuota resonointiääntä, joka vehjekseni kiristimen suunnalta mielestäni kuuluu. Tuomio oli, notta juuri tuo laturin hihnapyörän vapaakytkin jumittaa --> näin saa väpättämään tuon kiristimen. 90€ maksaisi marmorilla uusi pyörä. Kilometrejä mittarissa 65tkm ja ääni kuului jo 50tkm:n kohdalla.... ei se siitä ole mihinkään muuttunut tuolla välillä, mutta eihän tuo vapaakytkin tunnu mitään kestävän jos noin nopiasti alkaa jumimaan. Uusi kiristin olisi muuten maksanut 77€.

Aion käydä kysyyn varaosatiskeiltä halvempaa vaihtoehtoa.

Minkälainen on tuo erikoistyökalu ja mistä sen saisi lainaan, jos/kun se kerran helpottaa vaihtotyötä huomattavasti?

Voisiko joku olla niin noheva sälli, että kirjoittaisi tähän topikkiin vaikka lyhkäset ohjeet pyörän vaihtoon ja siihen tarvittavat työkalut?

Kuvittelisin, että pitää ottaa ainakin sisälokari irti, hihna irti, laturi irti ja sitten ihmettelemään miten tuon pyörän saa vaihdettua? ...pistäkää tosiaan ihmeessä neuvoja.


n. 160€ sanoivat työn hinnaksi marmorilla. Tuohon hintaan askartelen mielellään vaikka muutaman tunnin ittekseni ja opinpahan samalla jotain uutta. Lisäksi saa sitten virallisen luvan hommata asennuskaljaa! =)
Viimeksi muokannut Ahtopaine, 20.5.2009 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 20.5.2009 18:07

Juu, eli kyllähän se vapaakytkin tuossa omassani oli jumissa. Helpoimmalla pääset, kun otat laturin kainaloon ja marssit autosähkökorjaamoon, jossa ko. erikoistyökalu kuuluu kalustoon. Ei ole monen minuutin homma vaihtaa hihnapyörää, joten saatat päästä pelkän osan hinnalla, kunhan osa on siitä korjaavasta liikkeestä... Reilun satasen säästin tuohon Ahtopaineen ilmoittamaan hintaan nähden.

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 20.5.2009 20:46

Millä ilveellä se siihen akseliin on oikein värkätty, kun tarvitaan joku erikoisvärkki? ...oisko jollain heittää linkkiä, mistä löytyis kuva tuosta työkalusta?

Eikö sitä jumitusta voisi jotenkin herkistellä, jos lähtis taasen toimimaan?


Täytyypä käydä kyseleen paikallisista autosähköhuolloista tarjontaa...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 20.5.2009 21:57

Mikä idea siinä vapaa-kytkimessä on, nimittäin vanhempien Boraa vaivaa vielä tämä vika :

Mikhauta kirjoitti:Saako se moniurahihnan kiristin väpättää yhtään ? Nimittäin vanhemmilla on ATD -koneinen Bora -05, vaihdoin siihen sen kiristimen (laakerivika), mutta edelleen se kiristin hieman väpättää.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 21.5.2009 9:19

Vapaakytkimen ideologiasta en tiedä, mutta sen kyllä että vaihto ei tule onnistumaan muilla kuin tähän tarkoitukseen suunnitellulla työkalulla. Niinkuin JuzzaP tuossa mainitsikin. Laturin ja uuden hihnapyörän kanssa ku menee pajalle, niin vaihtotyö on minuutin homma ammattilaiselle ("No, paa joku euro kahvikassaan.").

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 21.5.2009 10:47

Tarvitset vag 3310 ja vag 3400 avaimet, jotta saat vapaakytkimen vaihdettua. 3310:lla saat hihnapyörän irti ja 3400:lla itse vapaakytkimen.

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 21.5.2009 12:46

Mikhauta kävin äsken tutkimassa oman kalkattajan tilanteen tuon kiristin rullan väpätyksen osalta. Kyllähän se luonnollisesti kuuluu dieselissä väpättää hieman ja omassani liike oli kylläkin todella vähäistä. Nypytys oli kiintopisteen kohdalta arvioituna n. 5 - 7mm luokkaa.

Silloin kun vapaakytkin oli omasta rikki/särki niin liike oli varmaan 1 - 1,5cm eli jonkin verran enemmän ja se ääni oli tyhjäkäynillä voimakas kalkatus/korina.

Kiintopisteenä pidin siinä kiristimen kiinnitys kohdan päällä olevaa nypykkää ja arvio on silmä ja peukalo määräinen (Melko selkee selitys :D).

EDIT: Lisäyksenä sellaista, että kävin myös katsomassa tuon väpätyksen isäukon autosta. Auto on Skoda Occu II 1.9TDI PD 77kw (BKC) koneella ja DSG lootalla. Kiristin rulla ei tyhjäkäynnilä väpättänyt ollenkaan ja eikä pahemmin missään muussakaan tilanteessa.

Jos tästä tutkailusta olis apua...

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 21.5.2009 20:30

Abaut 30€ tulis posteineen nuo työkalut maksaan... onko kukaan tuolta tilannu mitn? http://www.dieselkontor.de/index.php Vähän huonosti on yhteystietoja tarjolla jne. Liekö tuolta uskaltas pistää tilaukseen...


Tarviiko ottaa laturin välttämättä irti vai pystyykö duunaan paikallaan?


Marmorilla sanosivat, että se vapaakytkin tulee tuon hihnapyörän mukana, eli jos ostaa uuden hihnapyörän niin tarviiko tuota vapaakytkinavainta välttämättä hankkia ollenkaan, jos se uusi on kerran valmiiksi hihnapyörässä kiinni? ...vai saako niitä vapaakytkimiäkin ostettua erikseen?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 21.5.2009 21:58

se vapaakytkin on siinä hihnapyörässä, se hihnapyörä itsessään on se vapaakytkin. kylläpä sinä työkalut tarviit jos meinaat tuon irrottaa. pulttimopo on tuossa hyvä niin lähtee kerralla eikä kakistele yhtään.

paikallaankin voi koittaa mutta voin sanoa että ei ole helppoa. ja samalla kun purat laturia niin vaihda hiilet, ne tulee jännitteensäätimen mukana ja maksaa tarvikkeena jonkun kympin

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 22.5.2009 14:01

Autolla ajettu tosiaan 65tkm, eli ei pitäs hiilet vielä olla juuri kuluneet. Meinaat että kannattaisi jokatapauksessa vaihtaa?

Kävin vähän tiedustelemassa hintoja. Autosähköliikkeestä tarjosivat ko. vapaakytkinhihnapyörää (19-31077) hintaan 88€ sis. asennuksen, sikäli mikäli vie laturin mennessään eikä vastusta ihmeemmin. Max 5. min hommaksi sanovat sitä.

Halvin varaosaputkahinta pyörälle oli sitten 58€. Eli jos tuohon ostan omat erikoistyökalut tulee hinnaksi abaut sama 88€.

Pikkusen olisin kalleellaan jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle, jäisihän siitä ittelle työkalut ja mahtava lähes ainutkertainen elämys asennushommasta. Työkaluja voi tarttea toisennin kerran tai sitten ne voi myydä kerran käytettynä etiäpäin... tietty vois kysästä paljonko ottavat pelkästä asennuksesta.

Tuosta varaosaputkasta (heilläkin oma huoltokorjaamo) sanosivat suoraan, notta eivät vaiha mitään noita hihnapyöriä, kun ei kuulemma meinaa onnistua ja kun eivät liian hienoina virityksinä kestä mitään... tuskastuneet vissiin noihin. Vertauksena heitti, että sama homma kun eivät vaihda Volvon automaattilaatikoihin öljyjä. Pitäs käydä ajaan 50km ennen vaihtoa autolla, että tietäs missä kunnossa se on. Tulevat pirun asiakkaat öljyjen vaihon jälkeen valittaan, että laatikko ei toimi enää... =P


Hei JuzzaP onhan nuo työkalut (VAG 3310 ja 3400) varmasti oikeat tälle meikäläisenkin vehkeelle, etten menis ja hommais sitten vääränlaisia vehkeitä?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.6.2009 23:08

Mikhauta kirjoitti:Saako se moniurahihnan kiristin väpättää yhtään ? Nimittäin vanhemmilla on ATD -koneinen Bora -05, vaihdoin siihen sen kiristimen (laakerivika), mutta edelleen se kiristin hieman väpättää.


Tämä asia selvisi vapaakytkimen vaihdolla. Nyt kiristin ei väpätä yhtään. Samalla selvisi myös itse kytkimen toiminta/idea :

Vapaakytkin antaa laturin pyöriä "vapaasti", kun diesel -moottori luonnostaan käy vähän sykäyksittäin / "nykien". Ilman tuota vapaakytkintä laturi yrittäisi pyöriä nopeammin kuin itse apulaitehihna.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 4.6.2009 21:12

Vaikuttaisiko tämä vapaakytkinasia/hihnankiristin koko moottorin tärinään tyhjäkäynnillä? Tuossa kaverin AVF (passat) moottori tärisee, kun omani Boran ASZ pysyy ihan paikallaan.

Tuo kaverini Passatti myös resonoi kummallisesti ~1700 prm tietämillä tasakaasulla tai lievällä moottorijarrutuksella ajettaessa?!

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 5.6.2009 10:16

Kannattaa tarkistaa onko moottorikannakkeet kunnolla kiinni. Omassa Golfissani kuului myös lievää kolinaa/resonointia tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Vika löytyi moottorikannakkeesta josta pultit olivat jostain syystä irronneet.

Pirkkavolkkari
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.5.2009 12:08

Kitinää tyhjäkäynnillä rattia kääntäessä.

ViestiKirjoittaja Pirkkavolkkari » 28.9.2009 13:48

Seat Leon TDI 1.9 ARL 110 kW, alkoi pitää kummaa kitinää ja vinkui tyhjäkäynnillä, kun rattia käänsi. Sama ääni kuului ajaessa kaarteeseen pienillä kierroksilla. Hieman kun polki kierroksia, ei ääntä enää kuulunut. Automaattikiristin, vai mikä se laite onkaan, heilui, mutta en muista miten suuri liike siinä oli, kun ongelmia autossa ei vielä ollut. Foorumeja selatessa veikkailin tuota laturin vapaakytkimellistä hihnapyörää syyksi. Seat Center Helsingissä osasi antaa osanumeronkin: 022-903-110-C. Nyt uusi hihnapyörä on paikallaan ja kitinät hävisivät. Kiristinkään ei juurikaan enää liiku. Toivottavasti ongelma korjautui tällä.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 26.2.2010 21:43

Onko kellään lainata tuollaista hylsyä millä vapaakytkimen saa irti? Auto on tuossa helsingin lauttasaaren pihalla osissa, ja tarve olisi kova.

Vai irtoaisiko rikkimenneenä ja täysin jumissa ollessaan papukaijalla ja akselia kääntämällä? Uusi mennee vuorostaan papukaijalla ja torxilla kiinni kun räikkä ei päästä siihen suuntaan, ymmärsinkö oikein?

edit: yht-tiedot pois, ostan uuden laturin

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 3.9.2010 21:05

olisko kenelläkään laturin vapaapyörän irroitus työkaluja Seinäjoen lähellä?

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 4.9.2010 19:41

Omalla vastuulla, mutta itse sain vapautettua jumissa olevan vapaakytkimen vanhaa hihnaa apuna käyttäen viilapenkissä. Pari kierrosta hihnapyörän ympärille ja penkiin, torxilla myötäpäivään, ja irtosi. Vielä laadukasta sprayvaseliinia laakerin rakoon ja poratulla jääkiekolla/paineilmalla rasvat pakotetusti sisään. Kiristin ainakin rauhoittui.

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 13.8.2011 18:32

Ongelmana apulaitteiden suunnalta tuleva "rahina/kitinä. Auto on ATD koneella oleva nelos golffi ja mittarissa 225tkm. Alkoi yllättäen aamukäynnistyksen jälkeen rahiseen konehuoneessa jokin. Täristää jonkinverran tyhjäkäynnillä penkkiä tuo rahina. Kun antaa pikkuisen kaasua niin ääni ja tärinä häviää. Kun kääntää renkaat linkkuun ja kun ohjaustehostin alkaa "tekemään työtään" eli kierrokset laskee, niin ääni kovenee ja kuulostaa että jokin hihna luistaisi hieman. Kaikki nämä oireet häviää noin 10km matkan jälkeen. Kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä mikä tuo pirun kitinä saattaa olla.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 16.8.2011 22:31


tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.8.2013 12:34

BIFfiin kärryä hinatessa BKD rupesi pitämään outoa metallista kihnutusta.

Kitkutus oli voimakas, harmi kun ei tuolloin tajunnut kuvata videota.

Kun kärry jäi pois, kitkutus katosi myös.
Takaisin tullessa kitkutus alkoi taas ja loppui yhtä mystisesti.

Myöhemmin huomasin ilmiön liittyvän koneen lämpöihin.
Kärryn kanssa öljyt oli 100 asteen tuntumassa ja ilman 90 astetta.
Hinattaessa ei ajettu kuutosella.

Paikallaan, kun konetta käyttää ja odottelee lämpöjen nousua, kitkutus alkaa; tosin ei likikään niin voimakkaana.
Vesien ja öljyjen lämmöt 100 asteessa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 3.8.2013 12:41

Vesipumpun ratas irti? Lämmöt nousee rasituksessa liikaa ja pitää outoja kitinöitä rutinoita...

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 3.8.2013 14:31

Mulla lähti 2 vuotta sitten avf koneellisesta passatista vesipumpusta siipyörä irti ja lämmöt kans tappiin. Tosin mitään ääniä se ei kyllä aiheuttanut.

Oletko tarkastanut sähkötuulettimien toiminnan, ettei lähde niistä sitä ääntä. 1 teholle menevät kun laittaa ilmastoimmin päälle, mutta 2 teholle lähtee vasta kun lämmöt nousee johonkin lähemmäs 100'C en muista enää tarkkaa lämpöä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.8.2013 15:16

Ei tuossa vedet lämpene normaalisti kuin sen 87-90 asteeseen, öljytkin aina 90 asteen molemmin puolin.

Polarfissista on kätevä seurata arvoja.

Rupellitkin pelittää normaalisti, econ nappulalla ne tietty sammuu heti.

Kitinä jatkui.


Kilometrejä on 190tkm, vesipumppu uusittu jakopään kanssa ~115tkm

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.8.2013 18:30

Eipä oo kitkutusta vielä ilmennyt uudelleen normaalissa ajossa...

jubatsu
-
Viestit: 47
Liittynyt: 28.3.2009 12:59

ViestiKirjoittaja jubatsu » 2.2.2016 14:06

Nostellaas vanhaa aihetta.. ARL koneiseen 1M Leoniin edessä vapaakytkimen vaihto. Onkos kellään kokemusta pystyykö vaihtamaan ilman laturin irroitusta?

Youtubesta löytyy video ALH koneelle ja näyttää että tilaa olis enemmän. Tulee tuo pesunestesäiliö eteen, eikä avaimet mahdu väliin... Sen enempää tutkimatta onkohan paha rasti irroittaa tuo säiliö? Vai pitääkö ruveta modaamaan avaimia..

jubatsu
-
Viestit: 47
Liittynyt: 28.3.2009 12:59

ViestiKirjoittaja jubatsu » 11.2.2016 17:01

Itse itselleni vastaten, jos sattuu jollekkin olemaan jatkossa hyötyä. Vaihto onnistuu ilman laturin irroitusta, mutta ahdasta on. Pesunestesäiliötä ei saa kokonaan pois ihan pikku hommalla, mutta otin letkut ja kiinnitysmutterit auki, jolloin säiliön sai siirrettyä vähän eteenpäin ja vapaakytkimen sai vaihdettua juuri ja juuri.

Tässä sarjassa oli ainakin sopivat avaimet Boschin 120A laturiin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804055/Laturi-tyokalusarja-13-osainen

Aikaa hommassa meni reilu tunti ja ylimääräiset äänet/tärinät hävis.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: felisia ja 77 vierailijaa