1,9TDI (77kW) vatkaa tyhjäkäynnillä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

1,9TDI (77kW) vatkaa tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja TKe_ » 21.4.2009 8:50

Auto on 07 passat variant 1,9TDI 77kW (moottorin koodi BXE). Vaihdoin autoin tämän kuun alussa, autossa on tehdastakuuta elokuuhun.

Autossa on sellaista vikaa, että se "vatkaa" (täristää) tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämminnyt vähintään 70 asteiseksi mittarin mukaan. Ei siis vatkaa kylmällä koneella. Tuolla vatkauksella/ravistuksella on eri asteita eli toisinaan se ei vatkaa juuri lainkaan ja toisinaan se taas vatkaa niin voimakkaasti, että on hierovat penkit autossa. Tuntuu kuin tuo vatkaus/ravistus olisi pyörivää liikettä. En ole varma, että pahentaako moottorijarrutus vatkausta, välillä tuntuu siltä. Vatkaus tuntuu sekä kytkin pohjassa, että ylhäällä.

Auto on käynyt pajalla ja huolto on sitä mieltä, että vika johtuu kaksoismassavauhtipyörästä ja ovat sen nyt vaihtamassa ensi viikolla. Mitä mieltä, että kannattaisiko samalla avauksella vaihtaa kytkin, kun huolto sitä heti kauppasi (kytkinsetti pitäisi itse maksaa)? Autolla on ajettu 85tkm ja pääasiassa maantiellä eli ei korttelirallia. Jotenkin itsellä sellainen tunne, että kytkimen ei pitäisi olla kovin kulunut vielä, mutta jos vika on tuossa kaksoismassavauhtipyörässä niin onko se voinut vioittaa myös kytkintä?

Tosin, kun luin foorumeilta vastaavia keskusteluja niin eipä se ole kirkossa kuulutettu (itse asiassa jäi sellainen kuva eri keskusteluista, että harvemmin tuo tyhjäkäynnillä ravistaminen johtuu tuosta kaksoismassavauhtipyörästä), että vika johtuisi parimassasta vaan vaihtoehtoja on myös:

Kytkin
Pumppusuutin
Moottorinkannake
Pumppusuutinjohtosarja
Moottorin softa
Kondensiovettä ahtoputkessa

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 21.4.2009 9:27

Itselläni oli 150tkm kohdalla vielä kytkimen kitkapinta kuin uusi, eikä vastapuoli paineasetelmassa tai vauhtipyörässäkään ollut vielä kulunut oikeastaan ollenkaan. Autolla tosin on ajettu matkaa enempikin.

Tuo vatkaaminen on melko helppo todentaa sillä että vaikuttaako kytkimen painaminen asiaan. Mikäli takuuseen saat uuden vauhtipyörän niin se kannattaa toki vaihdattaa - se kun hajoaa jossain vaiheessa kuitenkin :).

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 22.4.2009 12:29

Miten tuon todennuksen saa tehtyä tuolla kytkinpolkimella?

Mikähän lienee "virallinen" kanta, että jos parimassa on rikki niin pitääkö silloin vaihtaa myös kytkin?

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 27.4.2009 8:43

Kun kerran varma ratkaisu takuu niin auto liikkeeseen ja sanot vain et poistakaa tuo vika etkä selvittele ite tai vaivaa päätä sillä enää sekunttiakaan..

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 13.6.2009 17:42

Vaihdoin tuossa Gofin uudempaan ja havaitsin juuri tämän kaltaista vatkausta.. ATD:ssä ei ollut koskaan moista havaittavissa.. Tämä on joku BKC, vissiinkin.. 96000 on mittarissa nyt ja muuten on kaikki ok.. Kulkee hyvin ja kuluttaa vähän.. Aattelin lyödä rankan Forte-kuurin ja vaihtaa suodattimet yms.. Ei tuo nyt niin rassaavaa ole, että pitäisi k**pä otsassa ajella.. Mielummin tuosta "ominaisuudesta" luopuisi tietysti..

Tyhjäkäyntikin on kyllä noin 800, kun ATD:ssä se oli reilu 900kier./min

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 16.7.2009 12:32

Palataanpa vanhaan aiheeseen. Auto on muutaman kerran käynyt pajalla asian tiimalta. Ensiksi vaihtoivat takuuseen parimassan -> ei vaikutusta. Toisen kerran säätivät ruoskutusennakkoa -> ei vaikutusta. Kolmannella kerralla autoa tutkittiin maahantuojan laatiman vikalistan mukaan ja mitään ei autosta löytynyt -> huolto totesi "vatkauksen" olevan ominaista tälle konetyypille. Ei ole jaksanut enää siitä välittää.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 5.8.2009 19:13

Juu, työkaveri vaihtoi hiljattain -06 A4:n 77kw koneella ja mainitsin hänelle tästä vatkauksesta. Kuullosti olevan tuttu ominaisuus Audissakin..

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 6.8.2009 0:31

Pistäkääs kaapeli kii ja kattokaa vag-comilla ne "suutinten korjausarvot". Itselläni kaikki ovat tasaisesti alle 0.5:n, mutta kaverilla passatissa yksi on jotain -2.5 ja se kone juurikin vatkaa....

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 6.8.2009 21:00

Tuollaisia bxe moottorillisia passatteja on ollut useampi, joissa talvella on vettä kondesoitunut ahtoputkiin ja aiheuttaneet kiertokangen antautumisen(täristävää käyntiä). Osviittaa tuohonkin näkee juurikin suuttimien korjausarvoista,

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 7.8.2009 21:42

Korjausarvot ovat 0,3 sisällä

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

ViestiKirjoittaja janzu77 » 20.8.2009 11:31

Mulla on kanssa Bxe- koneinen vempele tänään jo toista päivää (ja kolmatta kertaa kaikkiaan) pajalla tutkittavana tyhjäkäynnin ravistelun takia. Tandempumppu vaihdettin jo kerran ja softat tsekattu (kuulemma). Nyt jatkuu ajoituksen ja suuttimien tsekkauksella, odotellaan innolla mitä sieltä seuraavaksi "löytyy" sitten. Boschin testerin mukaan kaikki on kunnossa omatoimisesti mitattuna.

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

ViestiKirjoittaja janzu77 » 21.8.2009 12:32

Päivityksenä edelliseen; merkkiliike ei osannut sanoa missä vika on. Nokan ajoitusta säädetty "hiukan", mutta ei auttanut asiaan. Seuraavana vaihtoehtona on kokeilla (!) kaikkien suuttimien vaihtoa, mutta takuuta ei ole että korjaantuisi silläkään. Maahantuojalle menee kysely, mutta taitaa olla ajanhukkaa. Odotellaan siis että jokin laukeaa ja korjataan sitten. Hienoa...

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 6.9.2009 12:31

Oletko janzu77 saanut asiaan mitään lisätietoa? Mulla tosiaan tehdastakuu loppui jo, mutta voisi käydä tämän asian tiimoilta vielä valittamassa, kun asiahan on todettu ennen takuun päättymistä. Mullehan merkkiliike sanoi, että se on koneen "ominaisuus"... Työkaverilla on vastaava ominaisuus autossa ja hän soitti maahantuojalle, josta oli sanottu, että ei autossa tuommoista "ominaisuutta" kuulu olla.

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

ViestiKirjoittaja janzu77 » 7.9.2009 15:18

Enpä ole saanut. Merkkiliikkeen työnjohtaja kertoi tosiaan laittavansa kyselyn maahantuojalle mutta mitään ei ole tuon viimeisen 3 pv kestäneen huoltokeikan jälkeen kuulunut... Kyllä merkkiliikkeessä myönsivät että vika on olemassa, mutta korjauskeinoa ei ole. Vakioselityksenä oli että "onhan noita aina joskus tullut vastaan".

temestos
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.10.2008 19:17

ViestiKirjoittaja temestos » 9.9.2009 11:46

En tiedä avittaako mutta Itsellä täristi ja tyhjäkäynti heijasi aina kun moottori lämmennyt jos ilmastointi oli päällä. Vikana oli alipainevuoto alipainepumpun juuresta. Samalla tosin säädettiin suuttimet mutta tuo tyhjäkäynnin vatkaus ja täristäminen johtui tuosta alipainevuodesta. Moottorina 1.9TDi

tiisselikiesi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.10.2006 19:35

ViestiKirjoittaja tiisselikiesi » 25.9.2009 20:13

samaa vikaa 1.9 tdi -07 bxe. tähän mennessä vaihdettu muistaakseni
kaksoismassa
tandempumppu 2 kertaa
polttoainepumppu 2 kertaa
säädetty ajoitusta
ohjelma päivitetty ja kokeiltu muita ohjelmia
kaikki pumppusuuttimet+ johtosarja
ilmamäärämittari
lisäksi taisi olla imuilman lämpötila testerin mukaan jotain 80asteista vaikka pitäisi olla 45asteista? Tässä näitä mitä muistan merkkihuollon kertomana. Toivottavasti auttaa.
Lisäksi hirveesti hermoja sekä huollosta ja kiesin omistajalta.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 26.9.2009 10:31

mulla kanssa vatkasi tuo 74kw AVB passat.
Lämpimänä ja reippaan ajon jälkeen vatkaus vaan lisääntyi.
Nyt tuli vihdoin heitettyä kaksoismassa romulavalle
ja tilalle perinteinen kiinteä vauhtipyörä.

Kaikki tärinät ja värinät katosi kerrasta.

Jarsku
-
Viestit: 7
Liittynyt: 4.2.2007 18:51

ViestiKirjoittaja Jarsku » 15.4.2010 5:57

Mistä ostit AVB moottoriin kiinteän vauhtipyörän? Muistatko mitä maksoi?

Taitaa olla edessä vauhtipyörän vaihto....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa