2001 T4:n yläpallonivelen vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

2001 T4:n yläpallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja mclean » 17.12.2008 10:58

Ko. laitteen alapallonivelen vaihto on selvää kauraa mutta mitäs pitää ottaa huomioon yläpallossa? Lähinnä kiinnostaa, että meneekö pyöräkulmat uudelleensäätöön? Vai tarviiko tuohon säätöön kajota ensinkään?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.12.2008 11:20

Ei tarvitse koskea säätöön ja kulmatkin säilyy.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 17.12.2008 12:27

Jousi pitää löysätä ja kulma merkata pistepuikolla. Laske tarkkaan montako kierrosta löysäät jousta ja laita ylös. Lämpöä ja voimaa kysytään että saat pallon irti tukivarresta, paineilmataltta on kätevä.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 17.12.2008 13:49

Laske tarkkaan montako kierrosta löysäät jousta


Eikö riitä, jos mittaa sen kierteen pituuden, joka tulee mutterin ohi ? Kamala homma pitää lukua, paljonko se mutteri on pyörinyt. Omassani se ainakin oli "riittävän kova homma" pyöritellä aukipäin.

Kierteen uittaminen CRC:llä tms. muutaman päivän ajan etukäteen helpottaa kummasti avaamista.

Kuten todettu, voima ja lämpö ovat avainsanoja tuon homman onnistumiselle.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 17.12.2008 19:19

Riittää kyllä,kun vaikka työntömitalla mittaat kierteen pituuden,iItse juuri vaihdoin omaani kaikki nivelet.
Yllättävän helposti tuo sujui,taisi tuo alapallon kartio tehdä kaikkein eniten kiusaa.Yläpallo lähtee helposti irti kun polttaa yhden hitsipuikon kempillä siihen päälle,antaa jäähtyä ja vähän koputtelee niin irtoaa hyvin.
Jouset sain hyvin löysättyä,kun eivät olleet ruosteessa.
Mun mielestä kannattaa sitte laittaa jotkut laatukamat tuonne,ettei tarvi taas kohta alkaa puljaamaan.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 17.12.2008 19:44

Mihin tuo jousen löysääminen liittyy? Estääkö jousen paikoillaanolo jotenkin nivelen irroituksen? Alapalloa irrottaessani panin merkille, että siinähän se yläpallo köllötteli tukivarren päässä...sen kun irrottaa. En ymmärrä...vielä tuota.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 17.12.2008 19:53

Mihin tuo jousen löysääminen liittyy? Estääkö jousen paikoillaanolo jotenkin nivelen irroituksen?


Ei estä.

Alapalloa irrottaessani panin merkille, että siinähän se yläpallo köllötteli tukivarren päässä...sen kun irrottaa.


Sitten vaan irrottamaan. Kirjoittele kuulumisia kun on homma hoidettu

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 17.12.2008 19:54

Et sää pysty sitä palloa irrottaa,kun se ylätukivarsi painaa niin mahottomasti alaspäin sitä napaa.
Tietysti sinne ylätukivarren ja korin väliin jos saat jotain,että poistaa tuon jännityksen,niin sitte ei tarvi ruuvata sitä jousta,tai jollain raudalla saat nostettua ylätukivarresta,niin onnistuu myös niin.
Itsellä ainaskin oli kaikkein helpoin tapa löysätä nuo jouset sieltä säädöistä ja niin ne tekee kuulemma myös joissain merkkiliikkeissä.

Tää olikin mukava aihe,kun just sain nuo omaani vaihdettua.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 17.12.2008 20:02

Aikoinaan vaihdoin myös kyseiset osat ja tuin muistaakseni tukivarren jotenkin paikalleen kun en tiennyt tuota jousen löysäys hommaa. Nyt jälkeenpäin ajatellen kun tietää tuon, on paras tapa löysätä se jousi.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 17.12.2008 20:14

itse laitoin tukiraudan sinne ylätukivarren alla ja hyvin kävi. CRC:tä ja lämpöä vaati, mut niiden jälkeen onnistu helposti. Sitten tunkilla meni uusi paikoilleen. Huolellinen puhdistus tietekin booreihin, ennenkuin laitat uuden tilalle.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 17.12.2008 20:22

Tein myös sellaisen "ulostyöntäjän" tuolle yläpallolle, vähän vasaraa ja kiristystä niin kyllä se lähti ilman lämpöäkin ( ei ollut saatavilla) mutta kovassa oli. Tarvikeliike pallot laitoin tilalle ja hyvin on ainakin 3 vuotta 30000 km kestänyt.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 17.12.2008 20:34

Minun olikin tarkoitus nostaa koko keulaa ylätukivarresta. Minulla on semmonen rautaväkkyrä, joka tukeutuu varteen ja kulman voi laskea ko.raudan varaan lattiaan tukien.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 18.12.2008 10:21

Sitte se onnistuu kyllä ilman jousten löysäämisiä.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 18.12.2008 11:04

Onnistuu hyvinkin, samalla se tukee tukivartta kun lyö yläpalloa irti, se irtoaa sitten alaspäin ja yläpuolella on sellainen sokka joka pitää tieten irroittaa ekaks.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 26.1.2009 19:56

Noniin. Yläpallo vaihdettu. Ainut vaiva oli nivelen irrotus boorista ja sekin oli nopea temppu irrottaa. Asetyleenipolttimella polttoleikaten siinä meni melkein kymmenen sekuntia. Vaseliini tosin poksahti aika jämäkästi hapen kanssa.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 26.1.2009 20:31

Aika rajut oli työkalut!

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 27.1.2009 16:17

Työkalu oli raju mutta hellävarainen. Päältä päin niveleen reikä ja siitä pieni leikattu ura kohti reunaa. Nivel irtosi sitten kevyesti kopauttamalla. Runkokappale eli se tukivarsi ei juuri ehtinyt isommin lämmetäkkään ja silmukka pysyi koskemattomana.

Niin ja vielä....jousta ei tarvi löysätä. Tukee vaan auton ylätukivarresta lattiaan ja homma rulettaa.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 27.1.2009 17:25

Tuota yläpallonivelen irroitusta helpotaa kun vaikka edellisenä päivänä puhdistaa sen yläpuolen jossa sokkakin on, laittaa jotain ohutta öljyä/ ruosteen irroitusta ja lämmittää kuumailmapuhaltimella vielä vähän että öljy tunkeutuu paremmin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.7.2010 17:31

Onko yläpallon asennukseen jotain jippoa muuta kuin tunkilla koko napaa yläspäin ja samalla siitä ylätukivarren silmukasta naputtelee booreja paikoilleen?

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 23.7.2010 20:15

Itse vaihdoin pari viikkoa sitten, aika helppo homma loppujen lopuksi kumminkin päin. Pallo meni booreilleen juurikin napaa tunkkaamalla ja samalla naputtelemalla tukivarren lenkkiä ympäriinsä. Eli pyrin koputtelemaan sivusuunnassa, en tukivartta alaspäin lyömällä. Toki kunnon putsaus ensin ja tilkka öljyä liukasteeksi.

Irroitus onnistui myös helposti niin, että hitsailin sopivan A-pukin tukemaan tukivartta mahd. lähellä niveltä. Pallo ensin löysälle kartiosta ja auton paino ko. pukin päälle. Ensin kolkuttelua ympäriinsä ja pari kunnon iskua moskalla palloon (lukitussokka irti toki) ja nivel putosi irti. Pelkääjän puolella meni muutama isku enemmän, mutta aika helpolla sekin lähti.

Huoltohistorian mukaan vanhat pallot oli vaihdettu 8v ja 150tkm sitten.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa