VW Golf IV 1.9tdi hankinnassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

VW Golf IV 1.9tdi hankinnassa

ViestiKirjoittaja Joni88 » 16.11.2008 13:52

Jees, eli haulla en löytäny haluamiani tietoja/infoa joten uutta laitoin...

Hankinta listalla on pari vaihtoehtoa audi s4 -94 korvikkeeksi. yhdeksi potentiaaliseksi ehdokkaaksi on noussut tuo otsikon golffi... yhtä yksilöä oon kattonu, joka on 85kw malli alunperin, mutta nyt lastulla 111kw. Auto on 6-v manuaali vm - 00

Mieleen noussut muutamia kysymyksiä:

1. Onko tuota kuinka helppoa/halpaa virittää jos tavoite olis esim 200hp/400nm? ja mitä tulisi tehdä?

2. Tyyppivikoja / muuta jota on ko autosta hyvä tietää ennen nimen paperiin laittammista?

3. Millasia suoritusarvoja tollasella noin 150hp koneella saadaan, esim 0-100kmh / 80-120kmh jne...
eli tossa nyt alkuun jotain kysymyksiä, joita varmasti tulee paljon lisää, viimeistään sitten kun auto on pihassa:P kiitoksia jo etukäteen!

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 16.11.2008 17:23

itsellä olisi ainakin sellainen tuntu että noissa 85kw versioissa olisi kannentiivisteongelmia ja lastutettuna turbo alimitoitettu. oliskohan moottorikoodi ollut ajm

itse ainakin etsiskelisin afn 81kw versiota, joka ei ole pumpparikone. virityspotentiaalia siinäkin. miinuksena 5-vaihteinen laatikko
isot suuttimet,ahdin,hyvä softa,dp ja putkisto niin uskoisin että teholukemat varmasti olevat jossain 170-180hv miksei enemmänkin...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 16.11.2008 18:14

tai siis mielummin agr,alh tai asv moottori. ne on jakaja pumpulla ja saat voimaa helpolla lisää ihan kohtuullisen paljon

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 16.11.2008 20:05

nyt meni ohi, pumppari kone? yhtä yksilöä katsonu jonka konetyypistä omistaja ei ollut varma, epäili olevan ahf... onko tuo kone millanen kestävyydeltään ja viritys potentiaaliltaan?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 16.11.2008 20:14

näkee sen moottori koodin huoltokirjan ekalta sivulta tai jakopäänkopasta. tuo ahf moottori kanssa on jakaja pumpullinen

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 16.11.2008 20:21

varmaa tietoa on, että siinä "ahf" yksilössä on vakiona tehoa 110hp ja siinä on boxi jonka pitäs tuottaa 130hp... väännöistä en tiiä....

ja mitä meinaa tuo kohtuudella paljon tehoa? eli tartteeko tuohon tehdä vähemmän operaatioita saavuttaakseen samat tehot kuin toi 85kw malli? olisko laittaa jotain esimerkkiä miten esim ahf koneesta saa sit sen 170-180hp? riittääkö boxi/lastu, dp ja putkisto? vai pitääkö ahdinta päivittää?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 17.11.2008 20:48

jees, eli nyt tuli lisäinfoa noista yksilöistä joita oon kattelli. eli tuo 150 heppainen on ajm koneella oleva, johon on koko kone vaihdettu turbon rikkoutumisen vuoksi. kytkimet, turbot konerempat jne tehty, eli pitäis olla kunnossa tuolta osin...

mietinkin että miten tuo kolopallo liikahtaa tuolla 150heppaisella ajm koneella? eli voiko ees toivoa 0-100kmh aikojen menevän alle 8s? ja sitt etuo ohituskiihtyvyys, eli onko mahdollisuuksia edes hyvänä päivänä taittaa 80-120kmh 5sekunnin aikaan? nämä kysymykset kuulostavat varmasti todella teini/amis jutuilta, mutta että tietäs mitä odottaa...

ja mites se viripotentiaali oli tossa koneessa? jos hakee vaikka niitä 170-180hp tehoja niin onko turbo laitettava heti vaihtoon vai voiko pikkuvireillä (putkisto, dp, ilmanputsari, tehoboxi) päästä noihin lukemiin?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 18.11.2008 5:57

Arl on 110kw vakiona. Ajm 85kw. Jos todella haluaa ruveta virittämään niin ehdottomasti joku muu kuin pumppusuutin kone. Turbo menee vaihtoon noille tehoille niin samalla kannattaa etsiä vähän reilumpi. Vakio suuttimet ei piisaa minnekään eli saman tien racet tilalle

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 18.11.2008 9:03

kuten eerop sanoikin eli viritysmielessä otollisin kohde olisi se afn. tuottaa vakiona 81kw eli 110hv
lähtökohtana ehkä parempi kuin agr jossa 66kw 90hv ainakin kytkimen keston kannalta.
tais 110hv versiossa moottorissakin olla vähän järeämpää tavaraa kuin agrssä
turbo,suuttimet mallia race ja softa perään niin ollaan jo mukavissa teholukemissa
tietenkin jos itselläsi on tietty kriteeri vuosimallille niin pumppusuutinkoneet ovat sitten jo 2000 ja uudemmissa golfeissa

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 18.11.2008 9:09

mikä noissa pumppusuutin koneissa sitte on huonoa virityksen kannalta verrattuna ei pumppusuuttimella varustettuihin?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.11.2008 9:49

Lähinnä kai se että niihin suurempien suuttimien/kärkien löytäminen ja asentaminen taitaa olla melkoisesti vaikeampaa. Lisäksi pumpparikoneissa on nokkakoneiston, erityisesti paininkuppien kulumisongelmia.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 18.11.2008 15:53

tais 110hv versiossa moottorissakin olla vähän järeämpää tavaraa kuin agr:ssä


voin muuten sanoa että agr ja afn moottorissa on aika iso ero. agr on tässä tapauksessa se järeämpi.

afn moottori löytyy 3 golffista, ei enää iv(4) korisesta jota tässä ilmeisemmin haettiin. iv:stä löytyy ahf(110hv), agr(90hv hukkis), alh(90hv ja vnt), asv viimeisin jakajapumppu(110hv) ja tässä olivat moottorit jotka ovat huomattavasti parempia virityksen kannalta.

afn ja ahu ovat samanlaiset ja ovat vanhempaa moottoria

anteeksi jos toistan itseäni mutta tarkkuutta näihin asioihin!

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 18.11.2008 18:31

eli siis myös tuo agr kone on hyvä virityksen kannalta? eli eli... tässä nyt oon kallistumassa saman konsernin autoihin josta innostus aikoinaan lähti, niin eikö borassa ole kans tuo agr kone? yhtä boraa tullu katottua jossa tehoboksi... onko tuo kone miten loppuun ajettu jos 300tkm mittarissa? ja sitte että miten tuo agr koneen ahdin kestää viritystä, jos tavoitteena on tuo 170+ hp, eli tekeekö sillä vakioahtimella mitään jos tavoitteet noinkin korkealla...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.11.2008 18:40

Taitaa olla sellainen 120hp maksimit sille ahtimelle.
Eli vaihtoon menee:
-suuttimet
-turbo
-cuuleri
-putkisto
-softa

kaalimato
-
Viestit: 7
Liittynyt: 23.6.2008 18:15

ViestiKirjoittaja kaalimato » 5.12.2008 18:24

Miltähän tämä yksilö teidän mielestä vaikuttaa.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2212840

Itsellä ei ole kokemusta diesel autoista, joten onko noi kilometrit jo liikaa ja onko noissa jotain muuta huomioitavaa osto tilanteessa?Juu ne kilometrit oli 380tkm.
Viimeksi muokannut kaalimato, 5.12.2008 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.12.2008 18:40

Vaikea sanoa kilometreistä, kun niitä en ilmoituksesta onnistunut löytämään.

Jyppe_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 6.11.2008 10:59

ViestiKirjoittaja Jyppe_ » 31.12.2008 12:35

Elikkä itellä on tuollainen 6v manuaali, 96kw -02 Golf. Virityksestä sen verran että pelkällä karalan lastulla siihen saatiin 136kw kaikilla muilla vakio osilla. Uuden jäähyn keulalle tarvii, koska vakio väläri ei pysty jäähdyttämään turboa isommalla tehomäärällä.

Coolerin pistämisen jälkeen voi käydä uudestaan pumpulla koska kytkin pitäisi kestää lähes 500nm ja +220hp.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 31.12.2008 13:36

http://www.nettiauto.com/simpleSearch.p ... 3&vsv=1&PN[0]=car_info&PL[0]=viewVehicle.php?id_car=2212840
Löytyy halvempia ja vähemmän ajettuja (pitääkö olla tuunattu).

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 9.6.2009 14:18

Mikä konetyyppi 2002 vuosimallin 4 farkku kolffissa yleensä nokalla makaa?
Edit: Eli 96kw on asz.

VB ahdin+ohjelma tilalle ja ollaan 200hv/400+nm.
Viimeksi muokannut SR2001, 18.3.2010 7:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 9.6.2009 15:59

2002 vuosimallin 4 farkku kolffin yleisintä moottoria en osaa sanoa, mutta 96kw on ASZ.

jekhba
-
Viestit: 60
Liittynyt: 17.3.2010 23:02

moron

ViestiKirjoittaja jekhba » 17.3.2010 23:04

LähetäLähetetty: 18.11.2008 18:40 Viestin aihe:
Taitaa olla sellainen 120hp maksimit sille ahtimelle.
Eli vaihtoon menee:
-suuttimet
-turbo
-cuuleri
-putkisto
-softa



paljonkos tollaset sit maksais ?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 18.3.2010 7:48

Suuttimet siinä tonnin kieppeillä jos isompia halajaa

jekhba
-
Viestit: 60
Liittynyt: 17.3.2010 23:02

moo

ViestiKirjoittaja jekhba » 18.3.2010 15:00

entäs muut ?

ybi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 21.3.2010 9:58

ViestiKirjoittaja ybi » 21.3.2010 10:02

ovatko kaikki 90hp neloskoriset jakajapumpulla

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 21.3.2010 10:35

Kyllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa