Rouva oli lähdössä pidemmälle reisuulle ja 40 km lähdöstä raportoi hän, että "lähtee liikkeelle jäykästi ja vitonen ei mene päälle" -hetken päästä tuli ilmoitus, että ei pakkikaan pelaa. Menin paikalle ja totesin melkein heti pellin aukaistuani, että siirtäjän hela (osa 45) on korkannut.

Käytössä oli vain vaihteet 3 ja 4.
Vaikka T4 -mallin vaihteensiirto on jämäkästi toteutettu ja vieläpä hyvin vähillä nivelillä, tuon helan korkkaaminen halvaannuttaa koko siirtäjän. Hela oli siis kulunut puhki ja haljennut kahtia.
Laakkoselta löytyi hyllystä arvioni mukaan tarvittavat osat hela #015 311 544 ja kuskin puolen kuula 41, #701 711 166. Hinta osilla yht. 14€. Osan 42 olisi ehkä voinut vaihtaa samalla vaivalla.
Vaihdossa meni itsellä kaksi tuntia, lähinnä ihmetellessä, että miten tämä tehdään. Jos joutui toiste tekemään, menisi varmaan puolessa tunnissa. Reilun kolmen euron hela kannattaa vaihtaa ajoissa, itse en koskaan kokeillut, ehtikö siinä olla väljää.
- keula huoltoasentoon
- irrotetaan kepin alapäästä kiristin 21 (pannaan mieleen suurin piirtein, kuinka tanko 20 asettuu kepin alapäähän. Irrotetaan poikkitangon 62 M8 mutteri ja itse tanko
- kammetaan tanko 20 pois etukautta. Oletetaan, että hela on jo rikki, muutoin irrotetaan helan teline ensin-
- irrotetaan teline 44, joka on kiinni kahdella M8 ruuvilla. Jos vanha hela on vielä elossa, siivotaan se pois tangon kuulaa rikkomatta.
- uusi hela muljautetaan telineeseen taivuttamalla joustava hela rasvan kanssa paikoilleen
- voidellaan hela sopivalla rasvalla ja lyödään kuula 42 napakalla kumivasaran iskulla helaan.
- kuula 41 kammetaan irti ja ahdistetaan uusi paikalleen.
- pujotetaan tanko takaisin paikalleen ja kiristetään keppiin kiinni. Kepin asentoa joutuu melko varmasti mallaamaan, koska uudet osat muutavat siirtäjän geometriaa.
- voidellaan nivelet huolella.
- nautitaan huolettomasta ajosta ja täsmällisestä vaihteensiirrosta.
E: se oli ihan hiinä ja hiinä, että ei tilattu kaskon autopalvelun piikkiin hinausta ja vuokra-autoa matkaseurueelle kohteeseen. Syy, miksi porukka oli pakulla liikenteessä, oli juuri tuon vakuutuksen olemassa olo.
E2: Tuolla kuva ehjästä helasta paikoillaan. Tuolla T-luu heloineen ja palloineen paikoillaan.