16 venttiiliä karkasi ja tilalle saapui 20 ja T.

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

16 venttiiliä karkasi ja tilalle saapui 20 ja T.

ViestiKirjoittaja Ville V » 7.2.2007 21:08

Viime kesänä löytyi sopivasti autoon nahkasisusta. Ovipahvit vaan eivät kovin hyvin sopineet kokonaisuuteen. Jo tekniikanvaihdon yhteydessä autoon tuli sähköikkunat, joten ovipahveissa oli vielä ylimääräiset reijätkin.

Projektiin tarvitut / käytetyt välineet:
pistosaha, ovipahvien leikkelyyn
keinonahka 1,5m^2, yhteensä mustaa ja viininpunaista
pehmikevanu 1^m2, kaikkialle yksi kerros, joihinkin kohtiin useampi
kiillon kestopren kontaktiliima, levittämiseen pensseleitä
rakennusnitoja
lasikuitumatto ja hartsi, ovipahvien kokoon leipomiseen
voipaperi kaavoja varten
nahan ompeluun tarkoitettu ompelukoneen neula ja todella kestävää lankaa

Ensin purettiin ovipahvit autosta pois.
Tässä lähtötilanne,etuovipahvi irti autosta.
Sitten laulattelin vähän pistosahaa ja tilanne oli tämä.
Sitten alkoi kaavojen teko. Rulla voipaperia paloiksi ja eikun leikkaamaan ja sovittelemaan. Tässä kaavat etuoveen.
Kun kaavat alkoivat istua oli aika alkaa kankaan leikkelyyn. Yksillä kaavoillahan saa molemmat ovet kun vain muistaa kääntää ne ympäri.Piirrä ja leikkaa, muista saumavarat!

Tämän jälkeen oli aika harjoitella Husgvarnan käyttö. Neulana oli nahan ompeluun tarkoitettu neula ja lankana jotain mikä ei vetämällä mennyt poikki. Kangaskaupasta hain. Kiitos pikkusiskolle ja tyttöystävälle. Ja siihen jäi se ompeluapu. Ei auttanut muuta kuin harjoitella. Hetken tovin, lue muutaman tunnin, kuluttua oli ensimmäisen oven nahat ommeltuna. Ompelu osoittautui suht helpoksi. Ja lopputuloksen kannalta, mitä tarkemmin leikkaa, piirtää ja ompelee, sitä helpompi on nahka venytellä oveen.

Tässä sitten molemmat ommeltuna, ja tässä käyttämäni vanu. Vanu oli noin sentin paksuista ja hintaa sillä oli pari euroa neliöltä. Keinonahka maksoi muuten 9 euroa neliöltä.

Sitten oli aika hieman pilkkoa takaovipahveja. Niitä en leikellyt niin radikaalisti kuin etummaisia. Tässä kuvassa näkyy punaisella ne kohdat, jotka ajoin pistosahalla halki. Olisi muuten joutunut halkaisemaan pahvin kolmeen osaan jos olisi tehnyt niin kuin etuovipahville. Tässä sitten taas voipaperin avulla kaavoja takaovipahveille.
Tässä toinen takaoven nahoista ommeltuna.

Sitten oli aika aloittaa kankaiden liimaus / niittaus pahveihin. Vanhoihin ikkunanveivien reikiin tein venerista sopivat läpyskät. Kankaat liimailin sieltä täältä ja saumat kokonaan. Saunojen kohdat varmistin ampumalla niitit piiloon jäävästä osasta ovipahvin läpi. Tässä liimauksen aloittelu. Reunat varmistin myös niiteillä ampumalla niitit ennen kankaan taittoa takapuolelle etupuolelta niitit läpi. Kankaan taitettuani painon sen sitten niiteistä läpi ja käänsin niitin väkärät vinoon. Pysyypä ainakin paikallaan.

Takaovipahveja kun en kokonaan halkaissut oli yläreuna tehtävä niin että liimasin sen ensin kiinni ja varmistin niittaamalla. Sitten käänsin kankaan ympäri joten saatiin kaunis sauma myös takapahvien yläreunaan. Sitten vain paljon liimailua ja niittejä.

Tässä sitten etupahvi keskiosan vielä ollessa irrallaan. Kuva melkein valmiista takaovipahvista. Ja tässä vielä etuovipahvien verhoillut keskiosat.
Rypyt saattavat kuvissa näyttää melko reiluilta, mutta salaman vaikutuksesta näyttävät isoilta. Todellisuus on paljon tasaisempi. Viimeviikonlopulla sitten kuiduttelin pahvit takaisin kokoon takapuolelta. Siitä ei valitettavasti ole vielä kuvia, koska piti palata espooseen opintoja suorittelemaan. Jatkan kunhan taas vain pääsen talliin. Lisää kuvia seuraa.

Tähän astisesta hommasta voin todeta, että työtä siinä on ollut. Mutta mitäpä sitä ei harrastuksen vuoksi tekisi. Ja aikaa tuohon myös palaa ihan kiitettävästi. Hiljaa hyvä tulee. Rahallisestikaan tämä ei ole investointina suuri kunhan ei laske omalle työlle hintaa.
Viimeksi muokannut Ville V, 24.7.2007 22:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 7.2.2007 21:50

Nonih, ihan siistithän niistä tuli!

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 8.2.2007 11:05

hyvä tuli,

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 11.3.2007 23:14

Vihdoin ja viimein löyty vapaa viikonloppu ja sain asenneltua pahvit takaisin autoon. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Vielä ku jaksaa ton vaihdekepin- ja käsijarrukahvan pussukan tehdä ni saa kaikki samasta kankaasta. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tässä hantinpuolen ovet.
Tässä kuskinpuolen ovet.
Tässä takaovi lähemmässä tarkastelussa.
Tässä kuva hantin ovelta.

Skoda Superbissa oli kivasti valot valaisemassa noita ovenavauskahvoja niin aikani kuluksi lisäilin sinne myös pienet punaiset ledit. Ne ei noissa kuvissa näy, mutta otetaan kuva joskus pimeällä. Ovat mukavan näköiset ja nyt ei voi olla löytämättä kahvaa.

Seuraavaksi tarvis opetella vähän muovihitsausta. Autopurkaamolta löytyi sopivassa kunnossa oleva puskuri, jota tarttis ruveta parsimaan kasaan. Sitte taas ku löytyy sopiva viikonloppu.
Nyt olisikin kaikki hyvät vihjeet muovihitsauksesta tervetulleita. Joku kun sanoo että kolvi on hyvä ja toinen taas puhuu että kuumailmapuhallin supistajalla olis hyvä.
Puskuri on materiaalina ABS muovia ja mulla on myös toinen rikkinäinen puskuri joka on samaa materiaalia, joten täyteaineen saan siitä.
Alotanko siis vaan tökkimään kolvilla?

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 11.3.2007 23:32

Ihan kivan näköiset pahvit oot väsänny! Itsellä samahomma meneillää kakkakoppaan..

Tuota muovihitsailua tullut harrastettua jonkun verran ja kolvilla olen hitsaillu ne mitä on tarvinnu, mutta tuo kolvi mitä olen käyttänyt on aika julma... Sellasen huomasin kanssa että mitä leveemmältä sitä muovia kolvasi, sitä paremmin sauma kesti taivuttaa. Ja lopuksi käytin muovin pinnan lämpöpuhaltimella kiiltävänä..

http://img291.imageshack.us/img291/8127/kolvi0pm.jpg

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 12.3.2007 7:54

Käytä vaan sitä kuumailma puhallinta niin ei halkea niistä hitsatuista kohdista heti esimmäisessä osumasta

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 12.3.2007 9:20

Helvetin hieno jälkeä. Oliko vaikea päällystää noi etuovien kaiutinpaikat?

JAR1
-
Viestit: 232
Liittynyt: 5.10.2005 19:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja JAR1 » 12.3.2007 17:49

mitkä vanteet noi on tuossa ekassa kuvassa?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 12.3.2007 17:54


Boser
-
Viestit: 707
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Boser » 12.3.2007 18:11

Livenä noita viikonloppuna pällisteltiin. On se Ville vaan näppäri sormistaan, eli hienoa jälkeä oli. :thumpsup

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 12.3.2007 18:13

Joo, eli vanteet on Schmidt space-linet 9x16 et 15, joka nurkassa, niinkuin albanzo totes.

Ja noista etuovien kaiutinpaikoikkejen päällystämisestä. Yhdestä palasta jos sen olis tehny ni ei olis nahka varmaan venynyt. Nyt mulla on siinä yks sauma ni ei tarvii venytellä niin hirveästi. Nyt jos tekis uudelleen ni pistäisin varmaan toisenkin sauman. Sit olis ihan vaan ku liimat kehiin ja tiputtais kankaan päälle. Toi ompelukoneen käyttö on ihan hyödyllinen noissa hommissa. Tietysti jos haluu saumattoman niin sit vaan kuumaa ilmaa ja vesihöyryä niin venyy tuo keinonahka mukavasti.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 26.3.2007 17:10

Viikonlopulla kerkes taas hetkeks ropaileen. Eli alottelin puskurin muokkailemisen. Tarkotuksena oli siis tukkia hieman ylimmääräisiä reikiä venton etupuskurista.

Homma alkoi sillä, että käytiin ostaan romarilta toinen puskuri sopivaan muutaman kympin hintaan. Vintille tuli silloin tekniikan vaihdon yhteydessä varastoitua yksi hieman mutkalla oleva golffin takapuskuri, joka nyt sai luvan toimia luovuttavana osapuolena. Jotta puskurissa kulkeva ura saatiin jatkuvaksi sahasin pistosahalla venton puskurista
tällaisen palasen pois.

Sen jälkeen luovuttaja puskurista leikattu pala muotoiltiin sopivaksi.

Ja sulateltiin hieman kiinni. Työkalu ei ehkä ole paras mahdollinen mutta hyvin se ajoi asiansa. Isä kertoi iäksi 35 vuotta. Melko vanha. Lopputulos vilkunreikien osalta näkyy kuvissa:

1
2
3

Homma osoittautui yllättävän helpoksi. Liitoksista tuli todella kestävät. Kestää taivuttaa oikein kunnolla. Ennen hitsailua poistin maalit sauma-alueelta. Hitsauksen suoritin ensin ulkopuolelta melkein läpi asti ja sitten takapuolelta myös. Näin varmistuin siitä että sauma on varmasti läpi asti sulanut. Ja saumaan kuten myös valonpesurien reikiin sulattelin täyteainetta jota veistelin golffin puskurista irti. Aikaa hommaan kuluu. Tulihan tuossakin saumaa jo melkein neljä metriä. Tarkoitus olis jatkaa kunhan taas talliin asti ehtii. Eli ainakin vielä kilvenupotus pois ja oonpahan pohtinut myös niiden alarivissä olevien sivukolojen tukkimista. Katsotaan miten mieli muuttuu.

Lisäksi jatkoin vähän ompelua. Ompelin samasta materiaalista kuin ovipahvit vaihdekepin suojapussin. Näkyy kuvassa , mutta kuva on huono. Nappasin lähtiessäni kännykkäkameralla. Parempia kuvia kun taas tallille joutaa. Tai sitten kun saan vielä sen käsijarrukahvan pussukankin ommeltua.

jontte
-
Viestit: 106
Liittynyt: 22.11.2006 14:16

ViestiKirjoittaja jontte » 26.3.2007 17:43

komea projekti täytyy myöntää :) jatka samaan malliin ! ja riittävästi tietoa tuli hitsauksesta mikä ei ole kellekään pahaks !

#82
-
Viestit: 21
Liittynyt: 18.6.2006 18:51

ViestiKirjoittaja #82 » 26.3.2007 19:01

Laitas vielä kittailuista ja muista pohjustuksista kuvasarjaa!? Mikäs kitti muuten tollasiin on se optimi?

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 26.3.2007 21:05

heh. itse olen ajatellut aivan samaa projektia omalle puskurille. Mut taidan jättää väliin kun sekin on nyt nähty :D

Mut tulee kyl hyvän näköinen tosta.

edit: :D v

edit 2: Nimen omaan itelleppä itelle. Jokun ihmeen takia piti tämäkin avautuminen tähän kirjoittaa ;)

Noh jonkun mielestä huono jättää tekemästä ja toisen mielestä hyvä.
Mut mielipiteitä on kuin sääskiä Lapissa ;)
Viimeksi muokannut Ilja1, 26.3.2007 22:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 26.3.2007 21:23

heh. itse olen ajatellut aivan samaa projektia omalle puskurille. Mut taidan jättää väliin kun sekin on nyt nähty :D



täällähän on kyllä ihan kivasti näitä kavereita jotka jotka jättää jutut tekemättä ku ne on jo jossain autossa. typerää varsinkin jos lukee saksan ja jenkkien foorumeita. jää projektit tekemättä.

itelle se auto tehää ei siksi et voidaan leuhkia toisille et miepä tein ton ennen ku sie ees mietit sitä... my opinion...

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 12.4.2007 15:22

Pääsiäisenä ehti taas hieman jatkaa muovin sulattelua. Hyvä tuuletus kannattaa varmistaa tässä hommassa. Hitsailun tiimoilta kehittyy melko paha krääsä. Tosta puskurin kittailusta en vielä tiedä. Eiköhän siihen ihan muovikittiä tule käytettyä. Ja sen jälkeen sit filleri ja väri.

No kuitenkin homma jatkui niin että leikkasin puskurista pistosahalla kilvenupotuskolon pois. Sitten taas luovuttajapuskurista sopiva pala tilalle, jotta saadaan puskurin urasta siisti ja yhtenäinen.

Kolvi kuumaksi ja tovin kuluttua olikin puskuri taasyhtä isoapalaa.

Loppuun sitä hetken hion 80 hiomapaperilla ja näyttää siltä että lopputulos on varsin hyvä. Suurilta kittauksilta säästyy kokonaan. Että kaikille ketkä meinaa tähän ryhtyä niin käyttäkää reilusti sitä täyteainetta. Vaikka näyttää että kuumana on tasainen kutistuu muovi jäähtyessään. Eli syntyy kuoppia. Ja lisäksi jos jaksaa hetken käyttää siihen tilalle tulevan kappaleen sovitteluun on lopputulos hyvä.
Tällähetkellä mennään tällaisessa tilanteessa:

1
2
3

Tästä taas jatketaan ku talliin ehtii. Ehkä jo ensiviikonlopulla. Vilkut tarttis johonkin sijoittaa. En vain ole vielä ratkaissut mihin. Katsotaan mitä keksitään. Ja käsijarrukahvasta irrottelin kanssa pussukan pois. Sekin tarvis leikellä ja ommella niin alkais oleen sisusta kunnossa. Onko jollain tietoa / kokemusta mitä maksaa kahden niskatuen verhoiluttaminen aidolla nahalla? Kotona olevalla ompelukoneella kun ei oikein nahkaa saa ommeltua.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 12.4.2007 15:41

Vilkut tarttis johonkin sijoittaa. En vain ole vielä ratkaissut mihin.


Kuva

Umpioihin kenties? Itsehän pähkäilin silloin pitkän aikaa, kun tasainen puskuri laitettiin että mihinkä ne vilkut pistäis. Hätäratkaisulla meni sitten umpioon ja sieltä sitten jotenkin vilkkuivat. Noissa Switchin IV-look umpioissa oli paikka, takaa se oli ummessa eli joutu vähän porailemaan. Jos katsastamaan sillä olisi mennyt niin todennäköisesti hylsy olisi tullut. Muuta järkevää paikkaa ei oikein ole :/

Sitä mietittiin myös jos olisi laittanut puskurin ritilöiden taakse ns. piiloon ja olisivat näkyneet vain vilkuttaessa.
Viimeksi muokannut AaJee, 13.4.2007 0:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.4.2007 16:28

Miksiköhän se ei siellä umpiossa kelpaisi. On aika onneton tuikku aito nelosmallin etuvilkkukin, monesti olen ihmetellyt, että ompa huomaamaton. Tulee tietty verrattua kirkaslasi kolmosen puskurivilkkuun, jolla on pinta-alaakin moninkertaisesti.
Jos noita vilkun koloja piilottelee, niin kannattaisikohan kuitenkin jättää rekkarin kolo paikoilleen? Voisin kuvitella, että sen paikka on kuitenkin parempi siinä, missä se on aina ollut.
Puskurin uraan voisi kehitellä jotain keventävää, kuten esim. ykkösen GL -malleissa ollut hopeanvärinen lista.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.4.2007 17:38

...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.4.2007 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 13.4.2007 0:19

Omavalmiste umpiovilkuista taitaa puuttua sopiva E-merkintä mikä saattaa kiinnostaa katsastus-henkilöä.


Se on kattos sitä tuninkia. Taitaa aika monestakin asiasta mitä autoon laitetaan/tehdään niin puuttua katsastusmiehen hyväksyntä. Kyllä aika kyylä inssi saa olla jos niitä katsellaan, itsellä ei taida kertaakaan olla missään laitteessa katsottu, että onko lain vaatimat merkinnät valoissa. Mutta eipä aloitella tätä leimasinjeesustelua taas.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.4.2007 8:03

Kuka heittää ensimmäisen kiven?

Omassa lötkössäni oli muutaman vuoden Custom Autocraftin kokopunaiset takavalot ilman e-merkintää, mutta eipä niistä mitään sanomista ollut. Nykyisin on katu-uskottavuuden säilyttämiseksi Hellan vastaavat 8)

BTW: joskus tien päällä näkee niin vahvasti teinitummennettuja takavaloja, että ei sieltä paljoa valo kiilu. Lyhty on kuitenkin e-merkinnällä varustettu.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 17.4.2007 14:27

Kyllä niissä vilkuissa juu saisi se E merkintä olla. Helpottaisi kummasti elämää. Nyt jo tummennetut takavalot tuottaa ongelmaa katsastuksessa kun ovat kuulemma liian tummat. Ei aina jaksaisi vaihtaakaan pelkästään katsastusta varten.
Tuo vilkun hyppääminen tuonne etu-umpioon on varsin todennäköinen vaihtoehto. Katsotaan mitä saan aikaiseksi.

Taas tuli viime viikonlopulla hetki puskuria hiottua ja pakkeloitua. Pakkolointiin käytin muovikittiä merkiltään Flex. Ohessa muutama kuva.
1
2
Vielä tarttis hiukan hioo ja sit filleri päälle. Ehkä jos ensi viikonlopulla ehtis. On vain nuo messut että voi olla et jää haaveeksi. Kittiä ei joutunut kauheesti käyttämään.

veeärkutonen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.3.2004 20:03

ViestiKirjoittaja veeärkutonen » 17.4.2007 15:09

on kyllä jumalauta käden taidot kohallaan. hienoa työtä, ei voi muuta sanoo.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 17.4.2007 15:16

Pikkupuskurikakkiksen mustat etuvilkut vaan sovittaa kulmaritilöihin. Kannattaa tosin tarkastaa tuo vilkun minimikorkeus maanpinnasta...

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 17.4.2007 15:21

Eihän tuo vaadi kuin aikaa tuo nysvääminen.
Joku nokkela sen minimikorkeuden vois jostain selvittää? Tai tietääkö joku?
Voi muuten Juice olla ettei näy sieltä ritilöitten takaa tarpeeksi sivuille. En tiiä, tuli vain mieleen.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 17.4.2007 15:48

Ei kai etuvilkkujen kovin paljoa tarvitse sivulle näkyä? Sivuvilkut sitä varten ;)

Etu- ja takasuuntavalaisimen on sijaittava vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudella.


Tuossa siitä korkeudesta.

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 17.4.2007 15:52

^minimikorkeus 350mm maksimi 1500mm AKE valomääräykset

E. hidas..

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 17.4.2007 15:53

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Etu- ja takasuuntavalaisimet saavat sijaita korkeintaan 400 mm etäisyydellä auton ulko-reunasta. Kahden valaisevan pinnan välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon leveys on enintään 1300 mm. Sivusuun-tavalaisimen on sijaittava vähintään 500 mm ja enintään 1500 mm korkeudella. Etu- ja takasuuntavalaisimen on sijaittava vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudel-la. Jos ajoneuvon rakenne tämän estää, voidaan sivusuuntavalaisimet kuitenkin asen-
8
taa enintään 2300 mm korkeudelle ja muut suuntavalaisimet enintään 2100 mm kor-keudelle. Sivusuuntavalaisin saa sijaita auton etupäästä mitattuna korkeintaan 1800 mm etäisyydellä, paitsi auton rakenteen estäessä näkyvyysvaatimusten täyttymisen 2500 mm.
Etusuuntavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulos- ja 45° sisäänpäin. Sivusuun-tavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa taaksepäin vähintään 5-60° sektorilla auton kyl-jestä mitattuna. Takasuuntavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulos- ja 45° si-säänpäin. Suuntavalaisimien tulee näkyä vaakatasosta 15° ylä- ja alapuolelle. Mikäli valaisimet sijaitsevat enintään 750 mm korkeudella, riittää valaisimen näkyvyydeksi 5° vaakatasosta alaspäin.

Eli eikös toi 35cm ole se vaatimus. (itsekkin menossa huomenna mittailemaan puskuriin "lopullisia" vilkun paikkoja)

edit: olinpas taas unessa (-h-i-d-a-s-) =)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 17.4.2007 16:04

AaJee kirjoitti:Ei kai etuvilkkujen kovin paljoa tarvitse sivulle näkyä? Sivuvilkut sitä varten ;)


Tuossahan se vastaus tulikin, Kalle H:n peistaamassa AKE-tekstissä:
    Etusuuntavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulos- ja 45° sisäänpäin.

Eli eipä tarvii näkyä lainkaan sivulle :)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

Vanteiden reunojen kiillotusta.

ViestiKirjoittaja Ville V » 1.5.2007 16:18

Nyt tässä vapun tienoilla ehti tas hieman harrastamaan. Puskuri alkaa oleen maalausta vaille. Vilkkujen paikat ovat vielä edelleen ratkaisematta. Tuossa muutama ilta sitten iski kuitenkin kipinä vanteiden reunojen kiillottamisesta. Yhdestä kun oli jo lakka hieman lähtenyt niin kipinän innoittamana tuli sitten kiillotettua kaikista vanteista reunat. Vanteet ovat Schmidtin tekeleet ja reunat olivat sorvatut. Tämä helpotti hommaa hieman. Ensin nitro morssilla vaan lakka pois ja sitten hiomaan. Riitti kun aloitti 600 vesihiomapaperilla. Sillä lähti kivuttomasti pois se sorvin jälki. Tämän jälkeen sitten vaan 800 paperi, 1000 paperi ja pyyhkäisin vielä lopuksi 2000 hiomapaperilla. Sitten rättilaikka ja kiillotusaina kehiin.

Ensin siis vanteet irti ja hieman suojausta maalarinteipillä. Ettei tuu vedeltyä nitro morssia sinne minne sitä ei haluta. Aine menee kuitenkin maalarinteipistä läpi, mutta tällä tavalla jää hieman aikaa sen pois pyyhkimiseen. Tässä vanne teipattuna.

Sitten vaan nitro morssit pintaan. Lakka alkoi kuplia heti miten aineen levityksen jälkeen. Vain yhteen vanteeseen joutui pistämään aineen kahteen kertaan. Tässä morssit levitettynä.

On se muuten se Gti golffin vakio vanne melko syvällä tuolla kaaressa :-)

Sitten hetki odottelua ja uusi kerros jonka jälkeen pesu painepesurilla. Niinkuin näkyy lähti lakka tiehensä.

Sitten vain raakaa hiontaa. hiontaa, 2000 paperin jäljiltä, valmis kiillotukseen

Kun kaikki vanteet oli hiottu peittelin taas puolia ja vanteen sisäosia jeesus teipillä jottei rättilaikka polta maalia niistä pois. Tässä vanne uudelleen peiteltynä.

Tämän jälkeen rättilaikka porakoneeseen ja kiillotusaine esille. Suojalasit ja hengitys suojain on kova sana. Tässä välineistöä.

Ja eikun porakone pyörimään ja kiillottamaan. On siinä hiotulla ja kiillotetulla pinnalla pieni ero kiillossa. Tässä vielä joitain kuvia kiillotuksesta:
1
2

Kiillotuksen jälkeen vielä pesu ja vahat päälle. Tässä sitten lopputulos vanteet irrallaan ja sitten autossa paikalla:
1
2
3
4
5
6


Eli työhön tarvitut välineet:
-Maalarinteippi ja jeesusteippi
-pieni pensseli nitro morssin levitykseen ja nitro morssi
-rättilaikka ja kiillotusaine
-hiomapaperia (600, 800, 1000, 2000)
-motivaattoria eli lonkeroa, jota kului melkoisasti.
- hermoja ja pitkäjänteisyyttä

Homma hoitui kahdessa päivässä. Lauantaina otin vanteet irti autosta ennen puoltapäivää. Illalla noin 1.00 oli kaikki vanteet hiottu ja kiilloteltu. Sunnuntaille jäikin sitten enää vain vahaus. On tuossa vaan hommaa. Sormenpäät on aivan rikki. Ja kuten minulle kerrottiin on se kiillotus melko likaista hommaa. Voiko valkoinen mies enää paljon tummemmaksi muuttua.
Suur kiitos Boserille pienoisesta hionta avusta.

Ompelin myös tuon puuttuneen käsijarrun pussukan. Nyt alkaa olemaan kaikki sisustan verhoilut saman sävyisiä. Tässä näkyy käsijarrun pussi.

touk0
-
Viestit: 24
Liittynyt: 8.11.2006 13:44

ViestiKirjoittaja touk0 » 2.5.2007 14:34

Juma, komiathan niistä tuli, ja ukkoki komistunu sit viime näkemän =)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 28.5.2007 20:01

Taas on ehtiny vähän harrastaa. Tuli hommattua takalasinlippa, siis se sinne lasin yläreunaan. Olin jo unohtanutkin kuinka hyvin nuo tuning osat sopii paikalleen. Sitä mattigin muoviliparettakin sai tunnin pari hioo ja sovittaa ja hioo ja veistää ja sovittaa että se istuu siihen niin että miellyttää silmää. Kuvaa ei ole vielä. Otetaan sitte ku saa siihen ja puskuriin värin päälle ja osat paikalleen.

Sisustan verhoilu jatkui takapenkin osalta. Nyt oli pakko turvautua oikein verhoilijaan. Oma kone ei enää aidosta nahasta ja muovista suostunu meneen läpi. Eli tarkoitus oli saada cl venton kangastakapenkistä niskatuat ja keskikyynärnoja niskatuettomaan ja keskinyynärnojattomaan nahkapenkkiin.
Ensin penkit irti.

Tästä lähdettiin
Sitten vain pehmuste lyttyyn ja kankaaseen löysää jotta saa muovilipareet käännettyäauki.
Sen jälkeen kangas ylös. Kangas on vielä keskeltä tuollaisilla rautalanka koukuilla kiinni. Ne pujottelee vapaaksi ja ollaan tässä tilassa.

Sitten sama nahkaverhoilulle. Kas näin.

Niskatukien kiskot ovat siis vaihdettavissa penkistä toiseen kuten keskikyynärnojakin. Tässä näkyy nuo niskatukien kiskot. Ovat ihan ruuveilla penkin rungossa kiinni. Tässä näkyy.
Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä ja hyvä tulee. Kokoomisessa vaikein on saada ne rautalanka koukut takasin. Tässä mies työssään.
Niskatuettomassakin penkissä oli kivasti vielä pehmusteessa reijätkin niskatukia varten. Ihme säästöä. Luulis et samalla vaivalla törkkäis ne niskatuet sitte kaikkiin penkkeihin. Toinen mikä on ihme säästöä on se että nahkapenkeistä vain istuin ja selkänojaosat ovat aitoa nahkaa. Sivut ovat sitten jo keinonahkaa. Säästöhän sekin on.

Tässä lopputulos, johon olen erittäin tyytyväinen. Nahka on todella lähellä alkuperäistä:
1
2
3
Ompelun teki autoverhoomo Laiho. Työnjälki hyvä, hinnasta jouduttiin vähän taisteleen.

Viimeviikolla saapui myös uudet takavalot. Enää ei pitäis olla katsastussedällä sanomista että on liian tummat noi pakkivalot ja vilkut.
Tästä lähdettiin
Uudet vs vanhat
Uudet kirkkaat paikallaan:
1
2

Merkiltään ovat DEPOt. Sopivuus aika hyvä. Vähän jää noi keskimmäiset sisäreunasta ulos mutta ei pahasti.
Tästä taas jatketaan.

puerco
-
Viestit: 1641
Liittynyt: 7.10.2003 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 28.5.2007 21:45

Hienosti istuu sisusta ja ei valotkaan hullummat ole. :)

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 28.5.2007 22:25

Noi takavalothan on ihan ko mulla ;)

p3c
-
Viestit: 74
Liittynyt: 13.2.2007 21:10

ViestiKirjoittaja p3c » 28.5.2007 22:57

aivan identtiset nuo vanhat takavalot kuin omassanikin (yhtä tummennetut). tänään hain leiman eikä katsastussetä natissu mitään :)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 30.5.2007 18:38

Niin näyttää xite olevan. Kumma juttu.
Tässä autossa ja kotopaikkakunnan katsastusasemalla ne ei niistä vaan tykännyt. En sanonutkaan etteikö niillä olisi läpi päässyt.
nim. viimeiset viisi vuotta noilla tummennetuilla valoilla katsastanut

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 24.7.2007 22:35

Taas on hieman tapahtunut täälläkin suunnalla. Puskurin tekeminen koki pienen takapakin, koska tapahtui pieni pako, jota ei saatu enää estettyä. Tästä se alkoi parikuukautta sitten. 16 venttiiliä lähdössä karkuun.
Tästä ei sitten enää voitukaan palata takaisin, koska uusi omistaja halusi omansa.
No eipä voinut muuta kuin soittaa Valkolle, jolle kiitos uuden tekniikan toimittamisesta. Uutta odottaessa oli hyvä hieman siistiä konehuonetta. Onhan sinne kerennyt aikojen saatossa kertymään hieman paskaa. Näkyy hyvin ensimmäisessä kuvassa. Tässä tulos pienen putsailun jälkeen.
Laatikkoakin vähän painepesurilla päästelin puhtaaksi.
Ja sieltähän se sitten viime sunnuntai iltana saapui. Tilalle siis 20 venttiiliä ja T. Tätä venttiilien lisääntymistä täällä turun suunnalla kun on tainnut ennenkin tapahtua. Mistä lie moinen?
Tästä se sitten lähti. Maanantaiksi rokulipäivä töistä ja yötä myöden tallissa. Nyt mennään tässä vaiheessa:
Tällainen saapui
Yöllä se sitten irtosi
tyhjää
Siinähän se

Aamulla sitten vielä visiitti paikalliseen VV-autoon ja laatikollinen osia, pientä huoltoa varten. Ensiviikonlopulla jatketaan taas kunhan vain tallille kerkeää.

Jos joltain löytyy ilmostoidusta Golf kolmesta tai ventosta se lämmityslaitteen kotelon hanttarin puoleinen osa niin olen kiinnostunut ostamaan sen. Siis se puoli jossa on puhaltimen moottori ja ilmastoinnin höyrystin. Viestiä vaan tulemaan.

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 25.7.2007 15:45

Kohta vento puhaltaa kunnolla..:D Prkl oisit myyny vanhan koneen mulle.:D Mitäs katsastus/päästö systeemit menettele ku on tollanen kone tulossa

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.7.2007 18:26

Ei tuossa tarvi päästöjen tai leiman kanssa kikkailla jos jättää alkuperäiset saastelaitteet ja ahdistimen paikoilleen. Sillon katotaan vaan että alusta ja jarrut on sopivat ja päästöja varten vw:lta todistus että kone täyttää euro3 normin vuonna xxxx.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 25.7.2007 19:05

Mikähän mahtaa olla syy sitten siihen että vastaavia (vento/mk3 golf) swappeja ei ole aikaisemmin tullut pahemmin vastaan?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 25.7.2007 21:24

Itse joskus aatelin samanlaista hommaa ja selvittelin AKE:lta asiaa, He totesivat asiaan että moottori täytyy olla hyväksytty kyseisessä automallissa vaikka alkuperäiset saate härvelit jättäisikin paikoilleen, ja siihen se sitten kaatuikin.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 25.7.2007 21:25

no jos ne jampat vaan kulkee kädet taskuissa... (?)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 25.7.2007 21:25

Niinkuin tuossa jo mainittiin ei katsastuksessa pitäisi olla ongelmia. Maahantuojalta vain se päästölappu. Alustaltaan tuo jo vastaa vr6:sta. Sillon viime tekniikanvaihdon yhteydessä sen jo osoitin katsastusmiehelle toteen.

Sähköt tuossa ei ihan suoraan mene. Niitä joutuu vähän kasaileen leikkaa liimaa periaatteella. Se lienee varmasti yksi syy. Sitten jos haluaa käyttää auton alkuperäistä mittaristoa tulee ongelmaksi vielä tuo moottorin ajonesto. Siihenkin löytyy kyllä ratkaisu. Jos taas vaihtaa mittariston joutuu tekeen jotain nopeusmittarille, mittariston sähköille ja bensamittarille.

Rixaa: Olisit soittanut sillon kun se motti oli myynnissä. Sopiva kasa rahaa niin omistaja vaihtui. Ei siinä sitten ruvettu enää odottelemaan.

Tuossa pariviikonloppua sitten vaihdoin alustaan myös power flexin puslat, jotka toimitti Kiiltovaunu. Eteen tukivarsiin ja taka-akseliin. Jos loppuis vetely ja auto kulkisi suoraan. Tästä ei ole kuvia koska kamera ei sattunut tuolle reissulle mukaan. Operaationa aika helppo. Tekstit osiosta löytyy hyvät ohjeet. Suurin ongelma tosiaan oli niiden vanhojen puslien irroitus, koska käytössä ei ollut prässiä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.7.2007 22:29

Mitä te oikein purnaatte? Vastahan oli myynnissä mk3 Golfi jossa 20vT. Ei kai tuossa ole mitään syytä miksei tuota sais leimattua? jos tähän on nyt taas tämä katsastusjeesustelu pitää laittaa.

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 25.7.2007 22:46

Eiköhän se ole omaa tietämätömyytään/saamatomuuttaan jos tuota ei sais leimattua.
Mutta itse projektiin todella hieno projekti ja projekti kertomus on parhaasta päästä ainakin minun mielestä.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 25.7.2007 22:48

Tässäpä tämä on. Itsekkään en näe estettä leimalle. 1.8T on puhtaampi kuin 1.8i.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 25.7.2007 22:55

Kuten tuossa aikaisemmin kävi jo ilmi ei leimaamisessa pitäisi olla mitään ongelmaa. Joten se katsastus jeesustelu voidaan unohtaa. Jos jotain tulee kerron siitä kyllä kiinnostuneille.

Tyhmäähän olisi jos en olis käyny ensin katsastusinssiltä kysyyn et voiko ton tehdä.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 26.7.2007 16:10

Itsekkin puslaa vaihtaessa menin korjaamolle irotuttamaan sitä koska ei prässiä ollut niin se vaan sahas edellisen irti...

Tämä vento on kyllä yksi hienoimmista.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 27.7.2007 16:20

Tähän asti ainoa ongelma on ollut siinä että uudempaan koriin ei saa liimata vanhempaa pataa (siis eli euro-luokituksista). Uudempaa voi aina pistää kiinni vanhempaan koriin :)

Ja hieno vento on tulossa!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 27.7.2007 18:20

Tähän asti ainoa ongelma on ollut siinä että uudempaan koriin ei saa liimata vanhempaa pataa..

Mites tää liittyy siihen et tuota 1,8T konetta ei olla suomessa juurikaan nähty III-golfissa tai Ventossa?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 27.7.2007 19:38

Halusin vain tuoda julki oman kokemukseni, enkä löydä lyttyyn tätä projektia, joka on eritäin hyvä ja mielenkiintoinen, josko tästä saisi itsekkin uutta pontta omaan yrittämiseen

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 31.7.2007 22:22

Projekti eteni taas hieman viimeviikon lopulla. Tekniikan mukana kun tuli ilmastoinnin kompura ja kasa letkuja ja putkia niin ei niitä voinut jättää käyttämättä. Osoittautui vaikeaksi ja todella kalliiksi löytää / hommata kolmos golffin ilmastoitumalli lämppärinkotelosta. Pienen tutkiskelun jälkeen hihat heilumaan ja romarien kalliit hinna unholaan. Tuossa A3 keulassa kun oli paikalla audin automaatti-ilmastoitu malli lämppärinkotelosta. Sitä siinä pyörittelin käsissäni ja totesin että on ne saksalaiset insinöörit olleet laiskoja. Kotelohan on perusmuodoiltaa ja kiinnityksiltään melkein samanlainen kuin kolmos golffissa.
Näppäränä tee se itse miehenä säästöt mielessä alkoi sitten muutostyö. Eli paloittelemalla kolmos golffin lämppärinkotelo ja yhdistelemällä se Audin ilmastoituun koteloon saatiin tuloksena yksi kotelo joka sopii Ventoon. Ei ihan heittämällä menny, mutta lauantaina kun koko päivän uhrasi asialle oltiin hyvässä vauhdissa.
Automaatti-ilmastointiahan ohjataan moottoreilla ja siellä ei vaijereille paikkoja ollut. Kun taas manuaalikoteloa ohjataan vaijerivälitteisesti. Suoritettiin siis leikkaa ja liimaa, sovita ja liitä operaatioita. Tuloksena hyvä ja toimiva kokonaisuus, manuaalimalli. Lisäksi piti vielä modifioida kotelosta tulevat suulakkeet sopivaksi Venton koelautaan.
Opiskelija kun haluaa säästää niin tällä jäi taskuun reilusti euroja.

Sunnuntaina sitten alkoi sovittelu. Tästä lähdettiin. Sitten tein pahvista sapluunan koteloiden ja audin tulipellin avulla. Tässä sapluuna aseteltuna Venton keulalle.

Reikien tekoa varten hommasin pistosahaan metalli terän. Alkuun porasin kulmiin reijät ja ajoin sätkyllä suorat osat. Meni todella kivuttomasti. Viimeistely viilalla. Tuossa tuo kennon lähtöjen kolo. Vedenpoistoreiän tein poraamalla pieniä reikiä vieriviereen ja hiomaterällä tein reiästä pyöreän ja siistin. Sellainen reikäterä olis tietysti ollut loistava, mutta sellaista ei tähään hätään löytynyt. Tulipelti oli yllättävän ohkaista ja reikien teko onnistui helposti. Sitten sovitettiin.
Sinnehän se sopii. Ja eriste paikalleen pistettynä.

Eli itse tekniikan osalta ei kauheasti edistytty. No ensi kesänä saa sitten istua viileässä autossa. Jipii. Mitä nyt vähän alottelin konetta huoltaan. Poistelin turhia hiluja ja koneenkorvia. Kunnon huolto moottorille sitten seuraavaksi kun tallille ehtii. Vauhtipyörä toimitettiin myös sorvattavaksi ja tasapainotettavaksi. Käytän siis tuota ABF (16v) moottorin vauhtipyörään. Alkujaan vaaka näytti sille ja uudelle kytkimelle 1.5kg enemmän massaa kuin AGU:n (20vt) kaksoismassavauhtipyörälle ja kytkimelle. Laatikoksikin jää siis tuo ABF moottorin kyljessä ollut.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 15.8.2007 21:50

Ettei viikonloppuisin pääsisi tylsistymään on hommia riittänyt. Vähän vaan aika kortilla kun vain viikonloppuisin kerkee tekemään ja sitten on muitakin menoja. No viimeviikonlopulla tuli kuitenkin edistystä.
Kun kone kerran oli irrallaan oli siihen helppo tehdä pieni huolto. Vaihdoin jakopään hihnan ja muut hilut, termostaatin, vesipumpun, tulpat ja muutamia stefoja. Tässä jakopää koottuna, ja vanhasta koneesta jätetty koneen korva kiinnitettynä. Stefoista vaihdon vauhtipyörän puoleisen kampiakselin stefan ja sitten laatikon pääakselin stefan. Eipähän rupee sitte ainakaan sieltä vuotamaan. Ei meinaan kauheesti kiinnosta jumppaa tota laatikkoa tuolta turhaan enää pois. Muita stefoja pystyy sitten jo vaihteleen tossa paikallaan mikäli tarve vaatii. Venttiilikopan kannen käytin myös irti joten siihenkin tuli sitten vaihdettua tiiviste.Syy siihen selviää kuvista.
Vauhtipyötä saapui myös koneistamosta. Tältä se näyttää koneistuksen jälkeen.
Koneistettu vauhtipyörä.

Sitten vaan vauhtipyörä, kytkin ja paineasetelma paikalleen. Tässä nuo paikallaan. Kasaamisessa käytin uusia pultteja sekä vauhtipyörään ja paineasetelmaan ja kiristyksen apuna oli momenttiavain. Näin tulee sitten varmasti tehtyä kaikki oikein ja mitään särkemättä. Kytkimen keskitin motonetin kytkimenkeskityssarjan avulla. Ja eikun laatikko kiinni. Nyt oli sitten paketti valmis keulille.
Valmiina
keulille
Kuten kuvistakin näkyy oli käytössä elefantin kärsä. On tuo vain mainio apu näissä hommissa.
Täältä puuttuu jotain
Ei puutu enää
Sinne se sujahti
Imusarja olis seuraavana kiillotus listalla. Venttiilikopan kannen kiillotus tapahtui samaan tapaan kuin yllä selostettu vanteiden kiillotus. Oli muuten valu jälki todella kamalaa ja kuoppia ja purseita riitti.

Hetken kerkesin alkaa jo mallailemaan ahtoputkia ja sähköjä. Ihan vain silmäilin miten ne kaikki tuonne mahtuu. Kuten kuvista huomaa siirsin paisuntasäiliön hanttimiehen puolelle ja ilmanputsarinkotelo pitäisi vielä taiteilla tuonne kuskin puolelle. Ahtoputki ja pakoputki tarvikkeitakin on jo hommailtu. Kunhan pääsisi vain toteuttamaan itseään.

Ainiin. Putkistoksi tulee siis 2.5" rosteri putkisto. Aattelin kahta läpivirtaavaa pönttöä. Onkos kokemuksia jääkö äänet liian koviksi. Myös ne kenellä on kokemusta vois kertoo mielipiteitä millaisia pönttöjä tuonne kannattaisi pistää. Autolla tullaan ajamaan myös pitkää matkaa joten mitään kauheeta huminaa ei viitsisi kuunnella.
Viimeksi muokannut Ville V, 2.10.2007 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 15.8.2007 22:04

Hyvältä näyttää.

Akku vänkärin puolelle tai peräkonttiin niin tulee tilaa ilmanputsarille.

Boser
-
Viestit: 707
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Boser » 15.8.2007 22:52

ahkera mies. :)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 15.8.2007 23:17

Mites tää liittyy siihen et tuota 1,8T konetta ei olla suomessa juurikaan nähty III-golfissa tai Ventossa?


Ei mitenkään, ainoastaan tohon muutama viesti ylempänä mainittuun jeesusteluun ettei olisi mahdollista (mukamas).

Mutta on kyllä jännä juttu ettei ole kovin 'suosittu' swappi Suomessa, vortexia/saksanvoorumeita lukiessa on näitä melko monta tullut vastaan.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 16.8.2007 19:35

Tuleeko muuten ahdin kauheen lähelle tota takimmaista koneen korvaa? mulla on omassa Seatissa 2" tuuman rosteri läpivirtauspöntöin eikä ole äänekäs sisälle matka ajossakaan, ulkopuolen autoa äänen eron erottaa ihan jo tyhjä käynnilläkin

Pena K.
ffp jäsen
Viestit: 296
Liittynyt: 9.9.2003 17:22

ViestiKirjoittaja Pena K. » 17.8.2007 10:19

Aattelin kahta läpivirtaavaa pönttöä. Onkos kokemuksia jääkö äänet liian koviksi.

2.5" putkisto, kahdella simonssin läpivirtaavalla mökäpöntöllä ja kierrosten ollessa 4500 irtosi 75db:tä. Omasta mielestä riittävän hiljainen.

iceman
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.7.2007 1:23

ViestiKirjoittaja iceman » 20.9.2007 18:01

mites tämä rojekti edistyy? joko on savut otettu? :))

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 20.9.2007 19:26

ai että mikä rojekti.. peukku ylös

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 20.9.2007 20:42

Pikkuhiljaa se edistyy. Taas vain kun alko tämä koulu niin ei pääse tallille ku viikonloppuisin rakentelemaan. Osia on hommailtu ja jotain yritetty siinä sivussa rakentaakin. Savuja ei oo vielä saatu mut eiköhän nekin aikanaan. Tekeminen kun ei tunnu loppuvan millään vaikka kuinka rakentaa. Ja mikään ei tunnu sopivan sinne mihin kuuluisi.

Ei oo kauheesti kerenny tätä topiccia päivitteleen ku on toi koulunalku vieny vähän taas huomion muualle. Mut jos tähän nyt taas vähän jotain laittais esille. Eli tuo A3:n ilmastoinnin asentelu tuohon ventoon ei ihan oo bolt on. Ja kun se coolerikin täytyy vielä saada johonkin jouduin keulasta heittään vähän tavaraa pois. Eli tällaisen palan leikkasin irti jotta sai syylärin lähemmäksi konetta.
Tilalle tuli sitten kaksi tällaista. Toinen siis vanhan flektin tilalle ja toinen ilmastointia varten. Paljon isompia flektejä siihen ei enää mahtuisi. Sitten vain kauhea sovittelu ja mallailu ja kiinnikkeiden rakennus. Tuo noiden omavalmiste juttujen tekeminen on vain niin kauhean hidasta. Leikkaa liimaaa, sovita ja leikkaa liimaa...
Ja kaikki jotka miettivät samaa niin kerrottakoon nyt että harmaita hiuksia aiheutti se että kun leikkas ton palan tosta "lukkopellistä" pois niin siitä tuli todella löysä. Eli sitäkin joutui vahvistelemaan reilusti. Eli nykyisin menee rauta siitä keskeltä ylhäältä alas. Sillä sen sai melko tukevaksi. Tässä kuvassa näkyy nuo yläpään kiinnikkeet. Tai oikeastaan se yksi ei mahdu kuvaan. Alhaalta se syyläri tiputetaan vain reikiin. Nämäkin korvat joutui itse tekemään. Kaikki on nyt kuitenkin niin tehty että kiinnikkeissä on aina kumia välissä joten ei pitäisi tärinän rikkoa kennoja.

Tässä alkaa keulalla oleen sitte kaikki tarpeellinen ja ilmastoinnin kennokin löysi paikkansa. Se on kiinnitetty tuohon palkkiin joka tulee runko aisojen välille. Nyt sinne ilmastoinnin kennon ja syylärin väliin jäi tilaa myös sille A3n vakio coolerille. Eipähän tuu sitte senkään osalta katsastuksessa ongelmia.
Ja olihan sitä sitten pakko sovittaa tulevaa puskuria ja uusia etuvaloja. Puskuri siis omavalmiste hitsailtu josta löytyy ylempää topicissa juttua ja valot vitos kori golf look a liket. fiilistelyä

Audin bensahuurujenkeräys systeemitkin löysi paikkansa. Ylävesiletkuunkin joutui tekemään jatkon. Juuri tällaisia kiinnikkeitä ja jatkopaloja tehdessä se aika vain jotenkin tuppaa kulumaan.

Vanhan putkiston kaivoin myös
pois ja aloitin uuden rosterisen tekemisen. Putkisto on siis 2.5" ja down pipe 3". Tässä viime viikonlopun saldo. Migillä heppailin osat kasaan ja tigillä sitten hitsattiin saumat.

putkisto 1
putkisto 2
putkiston osia
Katallysaattoriksi tulee siis tuo 16v ABF moottori vanha. Siinä kun sattui sopivasti olemaan kolme tuumanen sisäänmeno ja 2.5 tuumanen ulostulo. Laipat ovat 6mm rosteri levystä leikattuja. Vaimentimina nyt sitten kaks simonssin rosteripönttöä peräkkäin ja yksi S3 audin etupönttö joka tuli tuohon akselin etupuolelle. Kaikki ovat läpivirtaavia joten täytyy toivoa ettei tule mitään kauheita ääniä. On se kumma jos nyt ruostuu putki :-)

Ahtoputkiakin oon vähän kerenny väsäileen. Ne ovat myös 2.5 tuumasia ja hitsattu tigillä. Osa vielä puuttuu mut jos tänä viikonloppuna sais nuo putkiston ja ahtoputket valmiiksi. Tässä yksi ahtoputki.

Sika hintasta toi rosteri ja rosteri mutkat. Mut tuntuu noilla liikkeillä olevan melko hyvät katteet ku sopivilla suhteilla on alennus prosentit rreilusti yli 50% eikä vielä mee tappiolle. Mut elämä on. Ja sama tuntuu olevan noissa silikoniletkuissa.

Eli nyt alkaa oleen konehuoneessa kaikki mitä sinne kuuluukin. Sit tarvis kuhan saa noi ahtoputket ja putkiston kuntoon ni ruveta ihmetteleen niitä sähköjä. Ja kaikille pikku purtiloille, putkille ja letkuille paikkoja.
Tästä on taas hyvä jatkaa.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 21.9.2007 17:07

kylläpäs oli karseet hiontajäljet sulla kakstonnisen jäljiltä.jos kunnolla tehdään eikä oikasta missään vaiheessa niin kyllä kiillotetun vanteen pitäs hiukka paremman näkönen olla. tuleepi paljon syvempi ja täysin peilikiilto.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 23.9.2007 10:05

Moottorinkin on liian pieni ja liian vähän ahtimia. Alle kaksi litraiset on starttimoottoreita ja yksi puhallin sopii hyvin tukankuivaajaksi. Muutenkin ihan tusina projekti.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 23.9.2007 13:46

^^ no en kyllä tarkottanut että projektissa olisi vikaa,on hieno projekti.eikös se kuulukkin niin olla että täällä kommentoidaan ja ilmaistaan mielipiteitä?mielipiteeni tällä erää koski vanteita..

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 23.9.2007 14:40

Tais olla Villen joku bi-turbo projektia vetävä kaveri tuon kommentin takana. Ei välttämättä kannata lukea niin tosissaan... :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.9.2007 15:39

Moottorinkin on liian pieni ja liian vähän ahtimia. Alle kaksi litraiset on starttimoottoreita ja yksi puhallin sopii hyvin tukankuivaajaksi. Muutenkin ihan tusina projekti.

HAH!!!Niin ja perusteella tämä on Ventossa tusina projekti Suomen maalla??

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 23.9.2007 18:27

Sarkasmi on hankala huumorinala

iceman
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.7.2007 1:23

ViestiKirjoittaja iceman » 23.9.2007 23:42

hyvältä näyttää! kaverilla on pikku poikana onnistunu ne lumipallot, ei oo ollu peukalo keskellä kämmentä hajottamassa :P

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 4.10.2007 18:00

Mitäs tälle rojetille kuuluu?=)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 4.10.2007 18:52

Pikkuhiljaa se etenee. Ahtoputket ja putkisto ovat nyt kasassa ja seuraavaksi pitäs alkaa noita sähköjä ihmetteleen. Saumat on kaikki hitsattu tigillä. Siitä kiitos kaverille. Tuo tigillä hitsaus ei vielä onnistu. Harjoitusta kaipais.
Tää kun asuu ja rakentaa eri paikkakunnilla, hidastaa tuota projektia valtavasti. Nyt on ollu myös yhet tuparit ja ens viikonlopulla olis varpajaisetkin ni menee aina koko rakennusviikonloppu pilalle. Eiköhän siitä kuitenkin savut saada jo lähiaikoina. Ainakin toivon niin. Vanhasta moottorista jätin vedenlämpö ja öljynlämpö anturit. Ni noilla saa nuo vanhan mittariston mittarit näyttään oikein. Vielä vähän jännittää mitä se mun kierroslukumittari näyttelee. Voipi olla että ihan jotain muuta ku oikeeta. Mut sehän selviää ku saadaan sähköt kasaan.

Tosta vanteiden hinkkaamisesta. Olis kai niistä saanu paremmatkin ku olis vaan jaksanu hinkata. Niitä kuitenkin joutuu vähän väliä kiillotteleen ni siinä ne tasottuu pikkuhiljaa.Tällähetkellä on kuitenkin muutakin mielessä kun vanteiden reunat.

Ja kai se tuolla "starttimoottorillakin" liikkuu ihan riittävästi.
mcpete: erona on vain se et sä saat terotettuu 2 kynää kerralla :-)

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 5.10.2007 20:22

Montako raitaa sulla jää asfalttiin kun polkasee lämää? Mulla ei jää yhtään..=)

Jaksamista projektiin! Sano emännälle et jää nuo kotkotukset vähemmälle ja keskity siihen rakennukseen. Opiskelustakin voi vähän karsia.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.10.2007 16:46

Kyllä se juorukello toimii, älä nyt ressaa.

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 11.10.2007 22:53

Mitä virkaa noissa mkV look valoissa tuo vaalea raita hoitaa tuossa alalaidassa? Onko siinä parkki vai kuinkas?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 12.10.2007 0:37

Mitä virkaa noissa mkV look valoissa tuo vaalea raita hoitaa tuossa alalaidassa? Onko siinä parkki vai kuinkas?

Nelosessa ainakin oli vilkut....

Hämy
-
Viestit: 35
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja Hämy » 14.10.2007 10:28

Tässä pari harvinaisempaa keulailmettä ventoon... toi jälkimmäinen omaan silmää miellyttävä.
1 ja 2

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 14.10.2007 10:45

Melkoista kun pitää jo ventoihinkin alkaa asentelemaan kakkiksen keuloja :)
Kukahan ehtii ensimmäisenä tehdä saman mkIV tai mkV golffille...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.10.2007 11:20

Jollain omalla pervolla tavallaan aika hienoja nuo kakkismodaukset :D

Onkohan ensimmäisessä peräti bemarin umpiot, kun näyttävät hiukan pienemmiltä ja ovat vielä linssioptiikalla varustetut..

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 14.10.2007 22:16

Noissa mkV valoissa komos golffiin on tosiaa parkki tuossa alhaalla. Mutta vilkun siihen ajattelin laittaa ja parkin sit muualla. Näin on suunniteltu.

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 15.10.2007 0:41

Juu ajattelinkin että tod. näk. siinä parkki on. Sullahan ei enää puskurissa ollutkaan vilkkuja niin tuonnehan ne siististi toteuttaa.
Onkohan ensimmäisessä peräti bemarin umpiot, kun näyttävät hiukan pienemmiltä ja ovat vielä linssioptiikalla varustetut..

Tai sitten on vain modattu tällaisista: http://i13.ebayimg.com/01/i/000/b7/38/5ce1_1.JPG

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.10.2007 16:32

Hieno putkisto! Mistä hommasit tarvikkeet eli putket ja laipat tuon rakennukseen?

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 22.10.2007 17:19

Tuon putkiston materiaarit löyty suurimmaksi osaksi Turusta sellaisesta rautaromu liikkeestä. Sattu just oleen tullu kuorma jostain rosteriromua ja siellä oli putkea ja mutkia. Hintaa tuollaisella käytetyllä rosterilla oli 6 euroa/kg. Lisäksi hommasin ahtoputkia varten haponkestävää putkea ja mutkia tutun kautta lvi Dahlilta. Tuntuu olevan tuolla rosterilla melko moinen hinta, jos ihan normi hintaan aattelis ostavansa.

Tuo haponkestävä ei kuitenkaan oo hyvää pakoputkimateriaalia. Menettää ruosteenestokykynsä ja kuumalujittuu jossain 600 asteen paikkeilla. Eli putkiston alkuosassa on tuloksena kuulemma pikainen halkeaminen.

Laipat kaveri leikkasi töissä laaserilla. Ne ovat paksuudeltaan 6mm ja kesti hitsaamista ihan hyvin vääntymättä. Laipat tehtiin 200sx Nissanin pakoputken laipan mukaan, koska motonetista saa tuohon tiivisteen valmiiksi hintaan 2,35 euroa/kpl. Katalysaattorin liitokseen kaveri leikkas kans laipan niin siihenkin sää nyt alkuperäisen golf 3 2.0 16v gti:n tiivisteen.

Hitsauksen jälkeen kävin sitten vielä kaikki saumat läpi peittaus aineella, jotta ei ala korroosio iskemään.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 22.10.2007 21:37

Viikonlopulla sai taas projektia hieman eteenpäin. Etenee vain niin kauhean hitaasti. Mutta nyt on sähköt ilmastoinnin johtoja vaille valmiit. Eli viime tekniikanvaihdosta satuin jättämään talteen venton 1.8 ABS moottorin sähköt. Nämä yhdistettiin audin johtosarjaan ja tuloksena tuli yksi kaunis johtonippu. Tähän samaan johtonippuun olisi vielä tarkoitus lisätä nuo muutamat ilmastoinnin johdot. Tässä johtosarja autossa paikallaan. Sinne se näyttää sopivan.

Kytkettäväksi jäi audin sarjasta 21 johtoa. Näistä kuitenkin osa yhdistettiin samaan maadoitukseen ja osa aina samaan virransyöttöön. Lisäksi jätin ABF:n johtosarjasta ulkolämpötila-anturin, jarrupalojen kulumisanturien ja öljynlämpöanturin johdot, jotka lisättiin tähän tehtyyn sarjaan. Noille on sulakerasian takana G1, G2 ja F liittimissä omat pinnit.
Koneen lämpötila-anturiin joutuu laittamaan vastuksen väliin jotta saa mittarin näyttämään oikein. ABF:n vedenlämpömittarin anturi ei tuohon AGU:n sopinut. Suur kiitokset Terolle avusta sähköjen teossa.

Viikonlopulla tuli tehtyä myös ECU:lle teline, joka yhdisteltiin ABF:n ja AGU:n telineistä. Barometrillekin tein pienen kiinnikkeen, jotta saa sen tuonne kaukaloon. Telineille vähän maalia pintaan.

Koska en halunnut käyttää Audin mittaristoa vaan pitäydyin venton omassa, piti ajonesto ongelma ratkaista jotenkin. Tähän löytyi apu transporterista. AGU:ssa oleva ajonestohan on mallia IMMO2 ja se sijaitsee mittaristossa. Transportereissa ja pooloissa on ollut tuota IMMO2 ajonestoa irrallisena purnukkana. Purkaamolta löytyi vuosimallin 2000 portterin ajonesto, lukupuola ja avaimet sekä vuosimallin 1998 transporterista johtosarja tuolle ajonesto purnukalle. Lukot sarjottelin uudelleen tuolle transporterin avaimelle, joten nyt ei tarvita monia avaimia sisäänmenoon ja käynnistykseen. Ajonesto löysi myös paikkansa kojelaudan sisältä.

Moottorilta tuleva diagnoosipiuha siis kiertää tuon purnukan kautta ennen kuin menee diagnoositöpselille. Ja koska alle 2000 luvun transportereissa on sama sulakerasia kuin 3 golffissa ja ventossa, sopi tuon johtosarja suoraan paikalleen.

Bensansaannin takaamiseksi päätin vaihtaa myös bensapumpun. Alkuperäisen tilalle tankkiin tuli walbron 255LPH-HP pumppu. Tämän asennus ei sitten ollutkaan niin helppoa kuin olin ajatellut. Eli pumppuhan on tankissa, jonne pääsee takaluukusta. Kolme ruuvia irti ja kansi pois. Sitten letkut irti ja iso mutteri auki. Nyt saadaan tankin kansi irti. Tankkiasetelma irtoaa kääntämällä sitä vastapäivään muutaman kymmenen astetta. Tässä tankkiasetelma. Tässä näkyy suodatin, joka on pumpussa kiinni.

Suodatin asetelman pohjassa. Klipsuja aukomalla saa asetelman pienempiin osiin.Tässä näkyy sitten vanha pumppu vasemalla ja uusi walbro oikealla. Pumput

Kuten kuvasta näkyy koko eroa oli jonkin verran kuten myös pohjaan tulevalla suodattimella. Joten päätin olla tuhoamatta alkuperäistä tankkiasetelmaa ja kävin purkamassa Oili Jaloselta tuollaisen asetelman, jota sai sitten leikellä. Asetelman tarkoitushan on olla melko tiivis jo palaava bensa tulee tuonne asetelman sisään. Tämä tiiveys siksi että tyhjällä tankilla, mutkissa ei pumppu sitten ima ilmaa vain saa bensaa tuolta asetelman sisältä. No eikun miettimään.

Asetelman pohjassa olevaa reikään isonsin hieman jotta saa suodattimen näkymään kunnolla. Tuon reijän isontaminen vapautti sen verran tilaa että sai suodattimen juuri samalle korkeudelle kuin oli se alkuperäinen Suodatin.Tässä asetelma pohjasta katsottuna walbron suodattimella. Sitten tein pumpulle kiinnikkeet kotelon kylkeen. Asennuksessa on huomattava käyttää todella ohkaisia muttereita asetelman ulkopuolella, jotta asetelma mahtuu takaisin tankkiin. Mutterien kiinnipysymisen varmistin kääntämällä itsetehdystä alulevystä reunaa niin, että mutteri ei pääse tankin sisällä auki.

Tässä kiinnike pannat.

Kuten nyt kuvasta huomaa jää tuonne asetelman pohjalle melko iso kolo ja bensa ei siellä kovin kauaa pysy. Tämän ratkaisin tekemällä muovista tuonne pohjalle levyn jossa on juuri suodattimen kokoinen kolo. Levy pysyy paikallaan bensapumpun alla ja toisesta päästä sitä pitää alhaalla tuo suodattimen kärki. Suoritin pienen kokeilun ennen kuin tuon asensin tankkiin. Kun sen kaatoi täyteen kesti reilun 20 sekuntia ennen kuin se tyhjeni. Lopputulos ei varmasti ole yhtä tiivis kuin tuo tehtaalta tullut, mutta toivotaan että toimii. Kun tuohon huomioi että sinne tulee sitten kokoajan myös bensaa takaisin niin luulisi bensansaannin olevan turvattu myös tyhjemmällä tankilla. Sitten sen näkee kun pääsee ajelemaan. Jos on huono niin täytyy sitten miettiä jotain muuta.

Sitten vain asetelman kasaus ja pumpun johtojen kolvaus. Kansiosasta leikkasin myös osan pois että sain letkulähdön ja liittimen näkyviin. Myös lähtevän letkun jouduin vaihtamaan sellaiseen, joka lähtee pumpulta 180 asteen mutkalla, koska walbrossa on letku lähtö suoraan ylöspäin. Vakio pumpussa kun se oli sivulle. Tuolla tavalla se mahtuu tuonne tankkiin nätisti ja tilaa jäi vielä reilu sentti mittausteni mukaan. Tässä sitten koko komeus valmiina tankkiin menoa varten:

Asetelma ilman bensan korkeus anturia
Asetelman yläpää
Asetelma täysin kasassa

Tähän bensapumppu projektiin aikaa meni noin puolipäivää. Suuri osa siitä vain miettimiseen ja ideointiin sekä sovitteluun. Se tankin reikä kun on niin saakelin pieni. Jos samanmoiseen meinaa ryhtyä, niin suosittelen että käy romarilta hakeen tollasen
tankkiasetelman. Omani maksoi reilun kympin kun itse purin sen sieltä pois. Pumpulla oli hintaa reilu satanen ja se hommattiin HM-Osatuonnista. Pumppu oli valmis asennussarja 200sx nissaniin. Mutta näytti se tuonnekin sopivan. Nissanissahan tuo pumppu tulee
vain sellaisen tangon päähän muutamalla nippusiteellä.

Nyt onkin sitten kaikki rakentaminen oikeastaan projektin osalta tehty. Loput ovat sitten pelkkää kasaamista ja sovittelua. Savujen toivossa on hyvä elää. Koulun tenttijakso vaan hieman häiritsee. Ehkä parin viikon päästä.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 22.10.2007 22:20

On se vaan s*atanan kova äijä vääntämään! :O

mazz
-
Viestit: 94
Liittynyt: 9.10.2003 9:43

ViestiKirjoittaja mazz » 23.10.2007 18:15

Tonnehan kannattaa bensalinjaan laittaa kerääjäsäiliö väliin, jos tuo ei toimi tuo viritys.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 14.11.2007 21:25

Mietin kyllä tuota kerääjäsäiliötä, mutta eikö se mene jo hieman liikaa motorsportin puolelle. Tämähän on vain harrastamista. Edistystä on tapahtunut. Johtosarja on nyt paikallaan ja sain siihen ilmastoinnin johdotkin lisäiltyä. Viime viikonlopulla uskalsi sitten pistää akun paikalleen. Tero saapui tietokoneen kanssa kylään.
Perjantai illan tulos:
VW Transporterin immo2 ajonesto hyväksyi parikseen AUDI 1.8T:n ohjainlaitteen ja yhteys ecuun onnistui. Tuloksena vag comin ruudulla, No fault codes found. Melko leveä hymy kasvoi tässä vaiheessa allekirjoittaneen kasvoille.
Lauantaina ja sunnuntaina sitten hymy korvissa keulan ja muiden osien kasailua ja sunnuntaina juuri ennen tallilta lähtöä liemet sisään. Bensapumpun rele paikoilleen ja virrat päälle. Walbro heräili henkiin ja tämän jälkeen muutama kierros startilla. SE KÄY.

Kierroslukumittari ei tiennyt tuon taivaallista, joten se tarvitsee lisätutkimusta. Tero kertoi että mittaristosta täytyy mahdollisesti poistaa jokin alasvetovastus, jolla homman saisi korjattua. Oskilloskooppi kehiin ja tutkimaan. Myös öljynpainevalo vilkutteli, mutta saattaa johtua väärästä tavasta kytkeä se. Kolmos golffeissa kun antureita on kaksi ja tuossa AGUssa enää vain yksi. Joten sekin kaipaa tutkimista.

Auto kävi noin 10s kun tuli kiire opiskelemaan pääkaupunkiseudulle. Viikonlopulla jatkuu taas tutkiskelu. Nyt on mekaaninen öp-mittarikin, jotta saa varmistuttua onko koneessa öljynpaineita vai ei. Tuo öp-valon vilkkuminen saattoi johtua kyllä siitäkin ettei pumppu ehtinyt niitä vielä nostamaan. Kone kun on ollut tyhjillään melko pitkään.

Motivaatiokäyrä on taas melko korkealla. Nyt jaksaa taas rakentaa. Kohta jos pääsisi oikein ajamaan sen kanssa.

Ilmastoinnin johtosarjan tein sisällekin valmiiksi. Nyt ilmastoinnista ei oikeastaan puutu enää kuin yksi letku joka täytyy teettää. Joten näyttää vahvasti siltä että ensi kesänä saa kabiiniin kuljettajalle viileää ilmaa. Kestää hermo täällä pääkaupunkiseudun ruuhkissakin.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 21.11.2007 18:55

Projekti etenee. Öljyn paineet kohdillaan ja kone käy nätisti. Nostajat naputti hetken aikaa, mutta äänet hävis ku öljy lämpes.

Oskilloskoopilla tutkittiin vähän tuota kierroslukumittaria ja niinhän se oli että jännitteenjako ei ollut ihan kohdallaan. Kanttiaalto ei käynyt missään vaiheessa maissa, joten tuolla selittyy tuo kierroslukumittarin toimimattomuus. Potentiometrillä haeskeltiin sopivaa vastusarvoa. Tuolla pitäisi saada tuo rundarikin toimimaan. Eli yksi ongelma vähemmän.

Tuohon öljynpainevalon vilkkumiseen vaikuttaa myös kierrokset. Eli ne ovat yhteydessä toisiinsa. Nyt kun rundari toimii on helpompi jatkaa tuon tutkimista. AGU:ssa on vain yksi anturi ja ABF:ssa kaksi. Tuo AGUn ja ABFn korkeapaine anturi toimivat vielä juuri vastakkaisin päin. Eli toinen on auki ja toinen kiinni kun on paineita. Päädyin hommaamaan mittariston kanssa yhteensopivat anturit. Näin tuo ongelma on helposti ratkottavissa. Ja anturit kun maksavat kympin kappale niin ei ole edes pahan hintaista.
AGUn öljynsuodattimenjalassa vaan on noita reikiä niin vähän että ei riitä kaikille antureille. Vielä kun kiertelin kiinni tuon ajotietokoneen öljynlämpöanturin. Audi 100 löytyi sopiva jakopalikka noille antureille, joten hommasin sellaisen sopivan banjopultin kera. Kiitokset Juicelle kun kertoi tällaisen olemassaolosta.

Eli homma rupeaa kaikilta osin näyttämään siltä, että pääsen todellakin leimalle vielä tämän vuoitaoden puolella. Viikonlopulla kasailin jo sisustaa ja testasin myös ilmastoinnin sähköt ohittamalla painekatkaisimen. Kaikki toimii niin kuin pitää. Taas tuli lisänappuloita kojetauluun. Unohdin ottaa kuvia mukaan viimeviikonlopulta. Lisäilen niitä sitten myöhemmin.

Lyhykäisyydessään siis sähköt alkavat olla kaikilta osin valmiit. Lämpömittarin anturin jatkoksi täytyy vielä lisäillä joku 30-50 ohminen vastus, jotta saa mittariston lämpömittarin näyttämään oikein.

Putkistosta ensivaikutelma oli erittäin positiivinen. Putkisto siis 2,5 tuumaista rosteri ränniä kolmella läpivirtaavalla vaimentimella. Ääni ei ole todellakaan mikään paha. Ei tyhjäkäynnillä eikä kaasuteltaessa. Ajossa sitten näkee millaista murinaa pitää kovemmilla kierroksilla. Ääni on kylläkin melko matala.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.11.2007 20:29

Hyvä Ville! Peukkuja projektille ja kyllä tätä on mielenkiinnosta seurattava ;)
E: Muistatko, että mikä oli tuon Walbron tuotenumero tjsp`?

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 21.11.2007 21:42

Tuotenumerosta ei oo hajua. Se oli sellainen valmis sarja Nissan sx.n. Mut niissä tulee kaikissa mukana tarvittava liitin, klemmarit ja suodatin. Noissa nissanin sarjoissa tulee siis tuollainen suodatin kun minulla oli. Joskus niitä walbron sivuilta kattelin niin joihinkin malleihin oli erimallinen suodatin.

Täältä kun katsoo niin se oli tuollainen setti kun on näihin: Nissan 240SX 89-94, Nissan 240SX 95-99 on tarjolla. Ja nimenomaan tuo 255LPH-HP versio.

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.11.2007 0:59

Mikäs tuon audi 100:sen jakopalikan osanumero on?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.11.2007 8:04

078 103 717 B

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 23.11.2007 20:14

Hattua täytyy Villelle nostaa. Moni ei jaksa noin huolellisesti tehdä ja olethan jo hirveen ison työn tehnytkin. Koskas tämä esitellään GTI lehdessä?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 2.12.2007 13:01

Miten on kaaret levitetty? En näin pikaisella katsomisella löytänyt.. Ajattelin lähinnä tuota takakaarta, että mitä sille on tehty? On vaan se takaovi melko lähellä, että miten sen kanssa toimitaan? Hieno auto ja iso peukku työn laadusta!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.12.2007 13:25

En tiiä, mut jotenki vähän haiskahtais kakkakopan kaarilta?

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 2.12.2007 17:11

Ei ole mitkään valmiit kaaret. Ne on tehty ihan leikkelemällä ja hitsaamalla.
Tällä tavalla.

Ensimetrit ajettu. Hyvin toimii. By bass rikki, joten sakkaus äänet sen mukaiset. Lisää tekstiä ja kuvia myöhemmin. Ehkä tänä iltana jos ehtii.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 2.12.2007 18:07

Joo no noin vähän epäilinkin, että olis tehty. Kiitos vastauksesta.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 4.12.2007 18:54

Kuten tuossa ylempänä totesin pääsin ajamaan ensimetrit viime perjantaina. Ei ole riumulla rajaa kun volkkarilla ajaa. Fiilis oli sen mukainen kun huomioi, että auto on viimeksi ollut liikuteltavissa moottorin voimalla viime toukokuussa.

Öljynpainevalo toimii ja siihen oli ratkaisuna tuo, että hommasin ne ABF koneen anturit. Ja siihen väliin tuli tuo Juicen mainitsema osanen numerolla 078 103 717 B. Näkyy tässä kuvassa. Vähän joutu öljynsuodattimen jalkaa hiomaan, että mahtui paikalleen. Nyt on tosiaan sitten kaksi anturi kiinni ja öljynpainevalo toimii.

Konehuoneen kasailin valmiiksi ja nyt pitäs saada vielä sisusta läjään, että pääsis leimalle. Kasattu konehuone. Imusarja ja ahtoputket pitäisi vielä jaksaa kiillotella. Tuo koneen ilmanotto jäi nyt mihin jäi, mutta sitä on koko talvi aikaa parannella. Tuonne hantin etukulmaan jäi kauhea tyhjä tila, joten luulen että se siirtyy sinne. Mutta kaikki aikanaan. Kuvassa ylävesiletku on vielä auki ja siihen on syynä se, että koneistelin eilen koululla mittariston vedenlämpöanturille sopivan holkin. Vastuksella sen kalibroiminen oli kovin vaikeaa, joten päädyin siihen, että laitan ABF.n anturin siihenkin. Näyttääpä mittari sitten varmasti oikein. Tuo moottorinihan oli automaatti-ilmastoidusta autosta, joten siinä oli kuvasa näkyvä anturi heti mittariston lämpöanturin vieressä. Tuollainen mikä tulee vain sokalla kiinni. Ja tiivistys hoituu o-renkaalla. Tuota mittariston anturia ei voi ottaa pois, koska AGU:ssa ecu saa samalta anturilta myös tiedon. Anturi on nelinapainen. Tällaisen koneistelin. Nyt saa tuohon ilmastoinnin lämpöanturin (jolla en tee mitään) paikalle tuon ABF.n anturin.
Sori nuo viimeiset kuvat ovat vähän huonoja, mutta ei ollut muuta kameraa kuin kännykkä.

Joku kyseli tuolla, jossain topicissa kuvia kolmos golffin hanskalokeron valosta ja siitä miten se jousi siellä on. Tässä heille muutama kuva:
1
2

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 28.12.2007 13:47

Tänään kävin konttorilla näyttämässä Ventoa ja leima tuli paperiin. Kuvia tulossa myöhemmin. Nyt nauttimaan ajelusta. Niin kauan tuo auto seisoi paikoillaan.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.12.2007 14:07

Onneksi olkoon leimasta.. Pitääkin tässä joku päivä tulla paheksumaan valmista autoa..

-Henkka3B-
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.7.2006 15:55

ViestiKirjoittaja -Henkka3B- » 25.2.2008 1:43

Tuo haponkestävä ei kuitenkaan oo hyvää pakoputkimateriaalia. Menettää ruosteenestokykynsä ja kuumalujittuu jossain 600 asteen paikkeilla. Eli putkiston alkuosassa on tuloksena kuulemma pikainen halkeaminen.


auton alla ei kokemusta happokkaasta ole mutta kaverilla on kiukaan "pakoputkena" putki haponkestävää eikä tietääkseni ole miksikään muutamassa vuodessa mennyt. tosin tämähän ei joudu kosketuksiin sen pirun maantiesuolan kanssa. josko se on se pahan alku ja juuri. mene ja tiedä.

ja oli ilo lukea huolellisesti tehtyä projektikertomusta. auto on varmasti antanut tähän mennessä suurimman kiitoksen toiminnallaan huolellisuudesta.

mites kun aina pitäisi kehitystyön mennä eteenpäin niin onko tälle mietitty mitään uutta?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 9 vierailijaa