Scirocco 4motion
Valvoja: ffp jäsenet
Scirocco 4motion
For non-Finnish speaking/reading visitors, there will be an English version of this project in pajalle.com website in the coming weeks.
Noniin, viimein pääsee kirjoittelemaan tästä projektista. Pitkään on pitänyt odotella. Jotku on tästä jo kuulleetkin, mutta on pitänyt malttaa. Halusin paljastaa tämän vasta kun on saatu kaikki paperityöt tehtyä ja auton muutokset katsastettua. Käytännössä lähes kaikki muutokset on tehty melkein kaksi vuotta sitten, mutta silloin jäi muutamia pikku juttuja vaiheeseen ja lopulta ne tuli hoidettua vasta kun määräaikaiskatsastus alkoi painaa päälle... samalla sitten se muutoskatsastuskin.
--
Tarina alkaa kesältä 2013, kun aloin miettiä Superbin myyntiä. Yhtenä vaihtoehtona mietin autokauppaan vaihdossa tarjoamista ja mietin mikä voisi olla hauska peli tilalle. Sciroccoa oli pitkään tehnyt mieli joten kävin katsomassa Tampereella Rinta-Joupilla siellä myynnissä olevaa R:ää.
Kauppoja ei kuitenkaan tullut, koska Rinta-Jouppi ei halunnut kolarikorjattua autoa vaihdossa - vaikka kuinka vakuuttelin että tämä on pajalle.com laatua :)
Lopulta marraskuulla sain Superbin myytyä ja kävin luovuttamassa sen ostajalle Tampereella. Tuli siinä mieleen käydä katsomassa onko Scirocco vielä kaupan ja olihan se. Siltä seisomalta tehtiin kaupat.
Kyseinen yksilö oli 45tkm ajettu, ihan perus vm. 2011 ärrä. Siis 195kW 2.0 TFSI etuveto aikalailla karvalakkivarusteilla - puuttui mm. cruise ja navi.
Tuossa vielä todisteeksi kilometrit mittaristosta :)
Penkit. Taakse mahtuu hyvin kaksi lastenistuinta (ja myös lapset). Käytännössähän Scirocco on tehty mk6 Golfin kanssa samalle pohjalevylle, joten sisätilat ovat melkein samat. Takana jalkatilaa on yhtä hyvin, joskin takapenkki on vain 2-paikkainen. Päätilaa on hiukan vähemmän. Takaluukku on hiukan pienempi.
Heti alkuun teetin autoon myös Ceramic Pro -käsittelyn Kankaanpään Autopesussa. Helpottaa puhtaana pitämistä merkittävästi.
Noniin, viimein pääsee kirjoittelemaan tästä projektista. Pitkään on pitänyt odotella. Jotku on tästä jo kuulleetkin, mutta on pitänyt malttaa. Halusin paljastaa tämän vasta kun on saatu kaikki paperityöt tehtyä ja auton muutokset katsastettua. Käytännössä lähes kaikki muutokset on tehty melkein kaksi vuotta sitten, mutta silloin jäi muutamia pikku juttuja vaiheeseen ja lopulta ne tuli hoidettua vasta kun määräaikaiskatsastus alkoi painaa päälle... samalla sitten se muutoskatsastuskin.
--
Tarina alkaa kesältä 2013, kun aloin miettiä Superbin myyntiä. Yhtenä vaihtoehtona mietin autokauppaan vaihdossa tarjoamista ja mietin mikä voisi olla hauska peli tilalle. Sciroccoa oli pitkään tehnyt mieli joten kävin katsomassa Tampereella Rinta-Joupilla siellä myynnissä olevaa R:ää.
Kauppoja ei kuitenkaan tullut, koska Rinta-Jouppi ei halunnut kolarikorjattua autoa vaihdossa - vaikka kuinka vakuuttelin että tämä on pajalle.com laatua :)
Lopulta marraskuulla sain Superbin myytyä ja kävin luovuttamassa sen ostajalle Tampereella. Tuli siinä mieleen käydä katsomassa onko Scirocco vielä kaupan ja olihan se. Siltä seisomalta tehtiin kaupat.
Kyseinen yksilö oli 45tkm ajettu, ihan perus vm. 2011 ärrä. Siis 195kW 2.0 TFSI etuveto aikalailla karvalakkivarusteilla - puuttui mm. cruise ja navi.
Tuossa vielä todisteeksi kilometrit mittaristosta :)
Penkit. Taakse mahtuu hyvin kaksi lastenistuinta (ja myös lapset). Käytännössähän Scirocco on tehty mk6 Golfin kanssa samalle pohjalevylle, joten sisätilat ovat melkein samat. Takana jalkatilaa on yhtä hyvin, joskin takapenkki on vain 2-paikkainen. Päätilaa on hiukan vähemmän. Takaluukku on hiukan pienempi.
Heti alkuun teetin autoon myös Ceramic Pro -käsittelyn Kankaanpään Autopesussa. Helpottaa puhtaana pitämistä merkittävästi.
Ennen kuin lähdetään sen nelivedon kimppuun, niin lisätään ne muutama puuttuva varuste, eli cruise ja navi. Tästä löytyy myös hiukan detaljimpi selostus pajalle.com:sta:
Cruise
Navi
Cruise saadaan helposti, vaihtamalla viiksi. Sitä varten pitää irrottaa ratti ja vähän suojamuoveja.
Jotta ratin saa irti, täytyy ensin irroittaa airbag. Käännä rattia 90 astetta, jolloin pääset vääntämään ratin takaa näkyvistä reijistä jousia, jotka pitävät airbagin paikallaan.
Bägin johdot irti, pultti auki. Ratin oikea asento on hyvin merkitty.
Ohjauspylvään ylempi suojamuovi lähtee kampeamalla irti, alta paljastuu kaksi ruuvia, avaa ne.
Vaihtoon menee tässä tapauksessa myös rattiakselin ohjainlaite spiraaleineen, että se viiksi. Kaikissa autoissa ohjainlaitetta ei tarvitse vaihtaa, jotkut osaavat/ymmärtävät cruisen vakiona. Meillä kävi huono tuuri.
Navin vaihto alkaa kampeamalla soittimen ja ilmastoinnin säätimet ympäröivä muovikehys varovasti irti. Muovinen lasta/työkalu olis parempi...
RNS-510 ostin eBaystä. Mukana tuli jälkiasenteinen GPS-antenni, jonka asensin kojetaulun sisään. On toiminut oikein hyvin.
Hiukan koodailua VCDS:llä ja hienosti toimii. Lopuksi kasailut päinvastaisessa järjestyksessä.
Cruise
Navi
Cruise saadaan helposti, vaihtamalla viiksi. Sitä varten pitää irrottaa ratti ja vähän suojamuoveja.
Jotta ratin saa irti, täytyy ensin irroittaa airbag. Käännä rattia 90 astetta, jolloin pääset vääntämään ratin takaa näkyvistä reijistä jousia, jotka pitävät airbagin paikallaan.
Bägin johdot irti, pultti auki. Ratin oikea asento on hyvin merkitty.
Ohjauspylvään ylempi suojamuovi lähtee kampeamalla irti, alta paljastuu kaksi ruuvia, avaa ne.
Vaihtoon menee tässä tapauksessa myös rattiakselin ohjainlaite spiraaleineen, että se viiksi. Kaikissa autoissa ohjainlaitetta ei tarvitse vaihtaa, jotkut osaavat/ymmärtävät cruisen vakiona. Meillä kävi huono tuuri.
Navin vaihto alkaa kampeamalla soittimen ja ilmastoinnin säätimet ympäröivä muovikehys varovasti irti. Muovinen lasta/työkalu olis parempi...
RNS-510 ostin eBaystä. Mukana tuli jälkiasenteinen GPS-antenni, jonka asensin kojetaulun sisään. On toiminut oikein hyvin.
Hiukan koodailua VCDS:llä ja hienosti toimii. Lopuksi kasailut päinvastaisessa järjestyksessä.
Viimeksi muokannut Heikki J., 26.1.2016 20:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Noin kuukauden jälkeen kävi pikku vahingo, ajoin auton maassa erään kadun päässä olevaan n. 15-20cm pitkään maasta törröttäneeseen kakkoskakkosen pätkään. Ryskähti aikalailla. Kakkoskakkonen antoi periksi, mutta niin antoi myös puskuri ja vähän muutakin muovia.
Sitten edellisestä reilu viikko, joulun pyhinä 2013, myrskytuuli oli heittänyt tielle ison oksan enkä sitä iltapimeässä ehtinyt väistää - tuloksena mielenkiintoinen peitsi Sciroccon keulaan. Huomasin tuon vasta kotona relu 5km myöhemmin. Tuhoa tuli lisää, mm. vaihteiston jäähdytyskennoon tuli pieni vuoto.
Kennon vuoto saatiin korjattua väliaikaisesti kemiallisella metallilla.
Keulalle tuli upouusi puskuri ja paljon muutakin uutta osaa.
Sitten edellisestä reilu viikko, joulun pyhinä 2013, myrskytuuli oli heittänyt tielle ison oksan enkä sitä iltapimeässä ehtinyt väistää - tuloksena mielenkiintoinen peitsi Sciroccon keulaan. Huomasin tuon vasta kotona relu 5km myöhemmin. Tuhoa tuli lisää, mm. vaihteiston jäähdytyskennoon tuli pieni vuoto.
Kennon vuoto saatiin korjattua väliaikaisesti kemiallisella metallilla.
Keulalle tuli upouusi puskuri ja paljon muutakin uutta osaa.
Sitten itse asiaan. Olihan minua varoiteltu että miten mahdan pystyä ajamaan neliveto-Superbin jälkeen etuvetoisella. Ja vielä melko tehokkaalla. Talven tullen etuveto alkoikin kyllä aikalailla ahdistaa ja alettiin hullutella ajatuksella josko muuttaisi Sciroccon nelivetoiseksi. Näitä ei ole tehtaalta nelivetona tullut, joten hiukan hankalampi projekti muutoskatsastuksen kannalta. Siinä sitten järkeiltiin, että koska Scirocco on niin lähellä Golfia, niin kyllä siihen hyvät perustelut Trafia varten keksitään.
Päätimme, että hommataan jostain Golf R:n tekniikka, niin ovat mahdollisimman lähellä toisiaan olevat lähtökohdat. Katselimme purkaamoilta (lähinnä Ruotsista, Suomessa R:iä oli niin kovin vähän) voimansiirtopaketteja, mutta päädyimme lopulta ostamaan kokonaisen kolaroidun auton. Autosta oli purettu jo sisusta pois, joten saimme oikeastaan juuri sitä mitä tarvitsimme. Tai no, moottoria emme olisi tarvinneet, mutta arvelimme, että siitä pääsee kohtuu helposti eroon.
Suunnittelimme Golfin hakemisen niin, että pääsimme samalla retkellä katsomaan Ruotsin MM-rallia, eli retki ajoittui helmikuun alkuun vuonna 2014. Huovilan Paavo lähti vetojuhdaksi Cayannensa kanssa. Purkaamolla oli aluksi hiukan hämminkiä, kun siellä olikin kaksi kolaroitua R:ää, molemmista oli sisustat myyty ja oli pientä kielimuuriakin. Lopulta toinen saatiin halliin sisälle.
Purkaamo ei ollut oikein halukas sellaisenaan antamaan autoa kärryn kyytiin. Pelkäsivät, että joku hullu suomalainen vielä korjaisi Ruotsissa korjauskelvottomana purkuun tuomitun auton, joten jouduimme hiukan palastelemaan koria. Päädyimme leikkaamaan siitä katon irti - siitä syystä että arvelimme että korin muita osia (esim. helmoja ja pilareita) voisi ehkä joskus vielä käyttää jossain muussa kolarikorjausprojektissa.
Katon irroitus ei ihan helppoa ollutkaan, kuten tästä videosta näkyy. Lopulta kuitenkin riittävä pala kattoa saatiin irti ja päästiin nostamaan autoa kyytiin.
Lopulta, MM-rallin jälkeen kotiuduttiin ja päästiin Peksin uudessa hallissa vertailemaan mitä eroa Golfilla ja Sciroccolla sitten oikeasti onkaan.
Tällä erää nyt tämän verran, tulevina päivinä sitten lisää...
Päätimme, että hommataan jostain Golf R:n tekniikka, niin ovat mahdollisimman lähellä toisiaan olevat lähtökohdat. Katselimme purkaamoilta (lähinnä Ruotsista, Suomessa R:iä oli niin kovin vähän) voimansiirtopaketteja, mutta päädyimme lopulta ostamaan kokonaisen kolaroidun auton. Autosta oli purettu jo sisusta pois, joten saimme oikeastaan juuri sitä mitä tarvitsimme. Tai no, moottoria emme olisi tarvinneet, mutta arvelimme, että siitä pääsee kohtuu helposti eroon.
Suunnittelimme Golfin hakemisen niin, että pääsimme samalla retkellä katsomaan Ruotsin MM-rallia, eli retki ajoittui helmikuun alkuun vuonna 2014. Huovilan Paavo lähti vetojuhdaksi Cayannensa kanssa. Purkaamolla oli aluksi hiukan hämminkiä, kun siellä olikin kaksi kolaroitua R:ää, molemmista oli sisustat myyty ja oli pientä kielimuuriakin. Lopulta toinen saatiin halliin sisälle.
Purkaamo ei ollut oikein halukas sellaisenaan antamaan autoa kärryn kyytiin. Pelkäsivät, että joku hullu suomalainen vielä korjaisi Ruotsissa korjauskelvottomana purkuun tuomitun auton, joten jouduimme hiukan palastelemaan koria. Päädyimme leikkaamaan siitä katon irti - siitä syystä että arvelimme että korin muita osia (esim. helmoja ja pilareita) voisi ehkä joskus vielä käyttää jossain muussa kolarikorjausprojektissa.
Katon irroitus ei ihan helppoa ollutkaan, kuten tästä videosta näkyy. Lopulta kuitenkin riittävä pala kattoa saatiin irti ja päästiin nostamaan autoa kyytiin.
Lopulta, MM-rallin jälkeen kotiuduttiin ja päästiin Peksin uudessa hallissa vertailemaan mitä eroa Golfilla ja Sciroccolla sitten oikeasti onkaan.
Tällä erää nyt tämän verran, tulevina päivinä sitten lisää...
Viimeksi muokannut Heikki J., 25.1.2016 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Malttia kaima, malttia. Lisää on tulossa jahka ehditään kirjoittelemaan ja kuvia uppimaan. Tänään ei ihan yhtä paljoa, mutta muutama kuitenkin.
Näin jälkikäteen ajateltuna tämä on aika suoraviivainen muutos. Osat on melko pitkälti bolt-on, ja nyt kun tietää miten menetellä sähköjen ja koodailujen kanssa, niin toisen vastaavan tekisi parissa viikossa iltahommina :) Mutta kun ei ollut minkään sortin lähdemateriaalia mistä matkia, niin meni asioiden ihmettelyyn aika paljon ylimääräistä aikaa, etenkin ESP:n toimintaan saattamisen kanssa (siitä lisää myöhemmin).
Täytyy myös kiitellä itseään siitä, että tuli ostettua tekniikanluovuttajaksi nimenomaan ärrä-mallin Golf. Golfista saatiin paljon sellaisia osia, joita ei alun perin välttämättä uskottu edes tarvitsevamme, ja toisaalta autojen samankaltaisuus helpotti paperisotaa Trafin kanssa.
---
Jahka Golf oli siis tallille saatu, alettiin sitä purkaa, jotta päästiin paremmin ihmettelemään mitä eroa korissa, etenkin takaosastolla on. Aiemmin oli jo varaosaohjelmista tutkittu, että valtaosa lattiapelleistä oli Sciroccossa ja Golfissa samoilla varaosanumeroilla, ainoastaan takaluukun lattia oli selvästi erilainen.
Takapenkin alta ainoa ero on se, että Golfissa on kaksi aukkoa, koska polttoainetankki on kaksiosainen. Kuskin puolella on siis toinen reikä, jossa on koho bensamittaria varten. Samassa johtonipussa menee johdot Haldex-pumpulle.
Käytimme Golfissa virrat päällä, jotta saimme skannattua auton VCDS:llä. Käyntiin ei sentään pystytty laittamaan, sen verran oli mm. sähköjohdot kärsineet kolarin seurauksena. Täyttä varmuutta tekniikan toimivuudesta ei siis vielä ollut.
Purkutyöt etenevät ja Peksin halli täyttyy pikkuhiljaa...
Golfissa oli DCC-alusta, tässä yksi antureista. Jossain kohtaa oli mielessä siirtää DCC-alusta Golfista Sciroccoon, mutta se olisi vaikeuttanut madallusta ja myöhemmin johtosarjaa peratessa tuli huomattua, että johtosarja oli rakennetty niin syvälle osaksi auton johtosarjaa, että johtosarjan integroiminen Sciroccon johtosarjaan olisi ollut niin iso työ, ettei mitään järkeä.
Etupään tekniikka lattialla. Moottori, vaihteisto ja etuakseli otettiin yhtenä pakettina alas.
Sisällä vielä paikallaan kojetaulun sisällä oleva palkki, lämppärin puhallin ja johtosarja.
Pari kuvaa tekniikasta. Käytännössä ainoa ero on vaihteisto, jossa on kulmavaihde kardaania varten. Muuten vaihteistokin on välityksiä myöden sama kuin Sciroccossa. Downpipe on myös erilainen johtuen kardaanin viemästä tilasta.
Golfin moottorissa on jostain syystä 4kW enemmän tehoa (moottorikoodit CDLA vs CDLF). Ero on ilmeisesti vain softassa, mitään muuta eroa ei moottoreista olla keksitty. Sain myytyä moottorin n. parin tonnin hintaan joten lopulle autoa jäi hintaa n. 5000 euroa. Jos tuolle nelivetoistamiselle joku hintalappu pitää laittaa ja omalle työlle ei laske hintaa, niin about tuon verran se sitten jäi maksamaan. Tai no, Trafin lupa ja muutoskatsastukset kustansivat myös yhteensä n. 500 euroa. Ja jäi siitä Golfista vielä jotain myytävääkin, mm. yksi ylimääräinen R:n jarrusetti. Viimeksi tällä viikolla siitä meni lämppärin kenno hyötykäyttöön.
Näin jälkikäteen ajateltuna tämä on aika suoraviivainen muutos. Osat on melko pitkälti bolt-on, ja nyt kun tietää miten menetellä sähköjen ja koodailujen kanssa, niin toisen vastaavan tekisi parissa viikossa iltahommina :) Mutta kun ei ollut minkään sortin lähdemateriaalia mistä matkia, niin meni asioiden ihmettelyyn aika paljon ylimääräistä aikaa, etenkin ESP:n toimintaan saattamisen kanssa (siitä lisää myöhemmin).
Täytyy myös kiitellä itseään siitä, että tuli ostettua tekniikanluovuttajaksi nimenomaan ärrä-mallin Golf. Golfista saatiin paljon sellaisia osia, joita ei alun perin välttämättä uskottu edes tarvitsevamme, ja toisaalta autojen samankaltaisuus helpotti paperisotaa Trafin kanssa.
---
Jahka Golf oli siis tallille saatu, alettiin sitä purkaa, jotta päästiin paremmin ihmettelemään mitä eroa korissa, etenkin takaosastolla on. Aiemmin oli jo varaosaohjelmista tutkittu, että valtaosa lattiapelleistä oli Sciroccossa ja Golfissa samoilla varaosanumeroilla, ainoastaan takaluukun lattia oli selvästi erilainen.
Takapenkin alta ainoa ero on se, että Golfissa on kaksi aukkoa, koska polttoainetankki on kaksiosainen. Kuskin puolella on siis toinen reikä, jossa on koho bensamittaria varten. Samassa johtonipussa menee johdot Haldex-pumpulle.
Käytimme Golfissa virrat päällä, jotta saimme skannattua auton VCDS:llä. Käyntiin ei sentään pystytty laittamaan, sen verran oli mm. sähköjohdot kärsineet kolarin seurauksena. Täyttä varmuutta tekniikan toimivuudesta ei siis vielä ollut.
Purkutyöt etenevät ja Peksin halli täyttyy pikkuhiljaa...
Golfissa oli DCC-alusta, tässä yksi antureista. Jossain kohtaa oli mielessä siirtää DCC-alusta Golfista Sciroccoon, mutta se olisi vaikeuttanut madallusta ja myöhemmin johtosarjaa peratessa tuli huomattua, että johtosarja oli rakennetty niin syvälle osaksi auton johtosarjaa, että johtosarjan integroiminen Sciroccon johtosarjaan olisi ollut niin iso työ, ettei mitään järkeä.
Etupään tekniikka lattialla. Moottori, vaihteisto ja etuakseli otettiin yhtenä pakettina alas.
Sisällä vielä paikallaan kojetaulun sisällä oleva palkki, lämppärin puhallin ja johtosarja.
Pari kuvaa tekniikasta. Käytännössä ainoa ero on vaihteisto, jossa on kulmavaihde kardaania varten. Muuten vaihteistokin on välityksiä myöden sama kuin Sciroccossa. Downpipe on myös erilainen johtuen kardaanin viemästä tilasta.
Golfin moottorissa on jostain syystä 4kW enemmän tehoa (moottorikoodit CDLA vs CDLF). Ero on ilmeisesti vain softassa, mitään muuta eroa ei moottoreista olla keksitty. Sain myytyä moottorin n. parin tonnin hintaan joten lopulle autoa jäi hintaa n. 5000 euroa. Jos tuolle nelivetoistamiselle joku hintalappu pitää laittaa ja omalle työlle ei laske hintaa, niin about tuon verran se sitten jäi maksamaan. Tai no, Trafin lupa ja muutoskatsastukset kustansivat myös yhteensä n. 500 euroa. Ja jäi siitä Golfista vielä jotain myytävääkin, mm. yksi ylimääräinen R:n jarrusetti. Viimeksi tällä viikolla siitä meni lämppärin kenno hyötykäyttöön.
Erikoisen värinen sisäpuolelta Golffi.
Eikö ne raaski enää maalata niitä sisältäkin?
Scirocossa väriä näkyy löytyvän sisältäkin.
Edit:Ei tuokkaan, pisti vaan silmään tuo erikoinen armeijaväri ja kun toisessa oli kuitenkin pintäväri sisälläkin.
Eikö ne raaski enää maalata niitä sisältäkin?
Scirocossa väriä näkyy löytyvän sisältäkin.
Edit:Ei tuokkaan, pisti vaan silmään tuo erikoinen armeijaväri ja kun toisessa oli kuitenkin pintäväri sisälläkin.
Viimeksi muokannut Sebastian, 26.1.2016 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siinä se Sciroccoon kaivattu taka-akseli nyt on. Vielä tosin Golfissa kiinni tässä vaiheessa.
Jostain kardaanista se Jonne Aaronkin laulaa.
Polttoainetankki otettiin myös talteen.
Golfin taka-akseli lattialle pudotettuna.
Johtosarja irrallaan. Ihan silkasta mielenkiinnosta punnittiin paljonko Golfin johtosarja painaa, vaaka näytti 16,5 kiloa.
Ja tämän verran siitä johtosarjasta jäi käyttöön. Tässä nipussa kaikki nelivetokonversion vaatimat johdot. Haldex-pumpun ohjaus, CAN-väylä ja polttoainemittarille kaksi johtoa.
Pekan halli alkaa olla melko täynnä Heikin harrasteita...
Tämän verran jäi sitten jäljelle itse autosta. Kun takaluukun lattia oli rälläköity talteen, saatiin kärrätä kori ja paljon muuta tarpeetonta roinaa hallista pihalle. Tuossakin vielä tuo moottori ja etuakselisto ohjaustehostimineen on ylimääräistä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ennen kuin aloimme pilkkoa Sciroccoa, punnitsimme siitä akselimassat, jotta muutoksen jälkeen pystymme kertomaan paljonko autoon tuli lisää painoa.
Siitä se sitten lähtee. Penkit ensin pois. Myös kojetaulua purettiin hiukan. Kuvassa Golfin ja Sciroccon mittaristot vierekkäin.
Kardaanitunnelissa oleva lämpösuojapelti on melkein samanlainen. Golfissa on keskellä vain aukkoja kardaanin tukilaakeria varten.
Taka-akselin pudotus tapahtui nyt jo vanhalla rutiinilla hetkessä.
Ennen etuakselipalkin alas laskemista irroitimme rattiakselin alapään nivelestä. Tämä siitä syystä, että hammastanko laskettiin alas etuakselipalkin mukana.
Nivelen irroittamisen jälkeen ratti pääsee pyörimään vapaasti, ja 4-vuotias poikani rikkoikin sitten yhden airbagin spiraalin autoa "ajaessaan"...
Raidetangon ja kallistuksen vakaajan päät, hiukan sähköjohtoja ja muutama pultti auki ja etuakselipalkin saa laskea alas hammastankoineen päivineen. Tämä siis tehtiin sen takia, että päästiin vaihtamaan vaihdelaatikko.
Tässä kohtaa projektia olimme niin työn touhussa, että unohtui ottaa vallan kuvat kun vaihdelaatikko vaihdettiin. Sinänsä siinä nyt ei mitään kummallista ole. Kun laatikko oli vaihdettu, nostimme etuakselipalkin takaisin paikalleen. Kaiken kaikkiaan parin tunnin homma tuo laatikon vaihto.
Tähän kuvaan on merkitty taka-akseliston ja jousien kiinnityspisteet. Ne siis ovat aivan samat etu- ja nelivetoisessa. Ainoa ero on varapyöräkotelo (takaluukun pohja). Golfin taka-akselisto ei mahdu Sciroccoon paikalleen syvemmästä varapyöräkotelosta johtuen. Sciroccossa on alunperin ihan oikea varapyörä (kapea sellainen), eikä mitään kompuroita ja paikka-ainepulloja. Golfissakin varapyörälle on paikka, mutta se on tehty tavaratilan kustannuksella. Pohjan päällä on styroksista tehty korotus, jonka sisään varapyörä uppoaa (ja näin madaltaa/pienentää tavaratilaa.
Tässä vielä kertaalleen Sciroccon takaluukun pohja sisäpuolelta. Alla vertailuna Golfin vastaava.
Siitä se sitten lähtee. Penkit ensin pois. Myös kojetaulua purettiin hiukan. Kuvassa Golfin ja Sciroccon mittaristot vierekkäin.
Kardaanitunnelissa oleva lämpösuojapelti on melkein samanlainen. Golfissa on keskellä vain aukkoja kardaanin tukilaakeria varten.
Taka-akselin pudotus tapahtui nyt jo vanhalla rutiinilla hetkessä.
Ennen etuakselipalkin alas laskemista irroitimme rattiakselin alapään nivelestä. Tämä siitä syystä, että hammastanko laskettiin alas etuakselipalkin mukana.
Nivelen irroittamisen jälkeen ratti pääsee pyörimään vapaasti, ja 4-vuotias poikani rikkoikin sitten yhden airbagin spiraalin autoa "ajaessaan"...
Raidetangon ja kallistuksen vakaajan päät, hiukan sähköjohtoja ja muutama pultti auki ja etuakselipalkin saa laskea alas hammastankoineen päivineen. Tämä siis tehtiin sen takia, että päästiin vaihtamaan vaihdelaatikko.
Tässä kohtaa projektia olimme niin työn touhussa, että unohtui ottaa vallan kuvat kun vaihdelaatikko vaihdettiin. Sinänsä siinä nyt ei mitään kummallista ole. Kun laatikko oli vaihdettu, nostimme etuakselipalkin takaisin paikalleen. Kaiken kaikkiaan parin tunnin homma tuo laatikon vaihto.
Tähän kuvaan on merkitty taka-akseliston ja jousien kiinnityspisteet. Ne siis ovat aivan samat etu- ja nelivetoisessa. Ainoa ero on varapyöräkotelo (takaluukun pohja). Golfin taka-akselisto ei mahdu Sciroccoon paikalleen syvemmästä varapyöräkotelosta johtuen. Sciroccossa on alunperin ihan oikea varapyörä (kapea sellainen), eikä mitään kompuroita ja paikka-ainepulloja. Golfissakin varapyörälle on paikka, mutta se on tehty tavaratilan kustannuksella. Pohjan päällä on styroksista tehty korotus, jonka sisään varapyörä uppoaa (ja näin madaltaa/pienentää tavaratilaa.
Tässä vielä kertaalleen Sciroccon takaluukun pohja sisäpuolelta. Alla vertailuna Golfin vastaava.
Sciroccon varapyöräkoteloa olisi toki voinut pienentää sen verran, että taka-akseli mahtuu paikalleen, mutta me päätimme tehdä "elegantisti" ja vaihtaa Sciroccoon koko takaluukun lattian VW:n korjausohjeiden mukaisesti. Itse lattiapelti kun on ulkomitoiltaan täysin samanlainen.
Ensin Peksi irroitti tuon takaluukun lattiapellin tuosta aiemmin Golfista irti rälläköidystä pohjakappaleesta.
Seuraavaksi sitten puukkosaha laulamaan ja Sciroccon kimppuun.
Hieman viimeistelyä ja takaluukku on valmis ottamaan vastaan Golfin takaluukun pohjan.
Lopuksi teimme vielä sen toisen polttoainetankin vaatiman aukon takapenkin alle. Käytimme sapluunana Golfista irti sahattua palasta. Upotuskin tuota reikää varten on jo valmiina.
Sitten vielä vähän väriä päälle ja suoja-ainetta pohjaan.
Pohjaan piti tehdä vielä kaksi pientä lisäystä, eli lisätä kiinnikkeet kardaanin tukilaakeria varten (nekin irroitettiin Golfista), sekä polttoainetankille yksi lisäkiinnike (siitä kuva myöhemmin).
Näin korimuutokset ovat valmiit ja päästään pikku hiljaa kasailemaan. Siitä sitten seuraavalla kerralla...
Ensin Peksi irroitti tuon takaluukun lattiapellin tuosta aiemmin Golfista irti rälläköidystä pohjakappaleesta.
Seuraavaksi sitten puukkosaha laulamaan ja Sciroccon kimppuun.
Hieman viimeistelyä ja takaluukku on valmis ottamaan vastaan Golfin takaluukun pohjan.
Lopuksi teimme vielä sen toisen polttoainetankin vaatiman aukon takapenkin alle. Käytimme sapluunana Golfista irti sahattua palasta. Upotuskin tuota reikää varten on jo valmiina.
Sitten vielä vähän väriä päälle ja suoja-ainetta pohjaan.
Pohjaan piti tehdä vielä kaksi pientä lisäystä, eli lisätä kiinnikkeet kardaanin tukilaakeria varten (nekin irroitettiin Golfista), sekä polttoainetankille yksi lisäkiinnike (siitä kuva myöhemmin).
Näin korimuutokset ovat valmiit ja päästään pikku hiljaa kasailemaan. Siitä sitten seuraavalla kerralla...
Ennen kuin tekniikkaa aletaan asentaa paikalleen, tarvitaan polttoainetankki. Tämäkään ei ollut ihan suoraviivainen juttu.
Kuten nähdään, Sciroccon (vasemmalla) ja Golfin tankit eroavat aikalailla, kardaani kun kulkee keskeltä autoa tankin "läpi". Golfin tankki on siis tavallaan 2-osainen. Golfin tankki ei suoraan sovi Sciroccoon, koska täyttöputkin on erilainen. Tankin luukku on Sciroccossa suhteessa edempänä. Päädyimme vaihtamaan tuon täyttöputken. Se ei ole mitenkään erillinen/irrallinen osa, vaan vedimme sen kylmästi vain poikki ja teimme putken juureen jatkon.
Ruotsissa tankki oli myös porattu pohjasta puhki purkaamossa, kun autosta oli tyhjennetty nesteet pois. Tukimme reijän pulttaamalla reikään sopivan kokoisen pultin tiukkaan.
Hyvin on molemmat patentit pitäneet jo pidemmän aikaa.
Kannattaa siis laittaa tankki paikalleen ennen taka-akselin asennusta. Me pulttasimme akselin ensin. Saa sen tankin jälkikäteenkin, mutta helpommin menee jos ei tarvitse pujotella tukivarsien ohi.
Tässä näkyy vielä se yksi kiinnike, joka piti lisätä tätä erimuotoista tankkia varten.
Sisäpuolelta johdot kytkettynä ja luukut suljettuna.
Kuten nähdään, Sciroccon (vasemmalla) ja Golfin tankit eroavat aikalailla, kardaani kun kulkee keskeltä autoa tankin "läpi". Golfin tankki on siis tavallaan 2-osainen. Golfin tankki ei suoraan sovi Sciroccoon, koska täyttöputkin on erilainen. Tankin luukku on Sciroccossa suhteessa edempänä. Päädyimme vaihtamaan tuon täyttöputken. Se ei ole mitenkään erillinen/irrallinen osa, vaan vedimme sen kylmästi vain poikki ja teimme putken juureen jatkon.
Ruotsissa tankki oli myös porattu pohjasta puhki purkaamossa, kun autosta oli tyhjennetty nesteet pois. Tukimme reijän pulttaamalla reikään sopivan kokoisen pultin tiukkaan.
Hyvin on molemmat patentit pitäneet jo pidemmän aikaa.
Kannattaa siis laittaa tankki paikalleen ennen taka-akselin asennusta. Me pulttasimme akselin ensin. Saa sen tankin jälkikäteenkin, mutta helpommin menee jos ei tarvitse pujotella tukivarsien ohi.
Tässä näkyy vielä se yksi kiinnike, joka piti lisätä tätä erimuotoista tankkia varten.
Sisäpuolelta johdot kytkettynä ja luukut suljettuna.
Taka-akseli menossa paikalleen. Tässä ei sitten enää mitään kummallista, akseli paikalleen ja pultit kiinni.
Tässä kun kameran salaman valaisemia kuvia katsoo, niin tosi harrastaja olisi varmaan purkanut akseliston, hiekkapuhaltanut ruosteet pois ja maalannut osat. Ei tuo oikeasti niin ruosteinen ole, miltä kuvissa näyttää. 41tkm ajettu...
Kardaania asentaessa alkoi näyttää yllättävän ahtaalta, etupäästä ei millään paikalleen. Syykin selvisi äkkiä - kallistuksenvakaajassa on pieni ero. Golfin vakaajassa on mutka kardaanin kohdalla. Piti vielä kerran laskea etuakselipalkkia hiukan alas, että sai vakaajan vaihdettua.
Kardaani paikallaan, pakoputken loppuosaa vaille valmis.
Pakoputkisto on siis muuten Golfista, mutta peräpönttö Sciroccon. Golfissa on ulostulot keskellä vierekkäin, Sciroccossa reunoilla.
Sähköjen asennustyöt käynnissä. Samalla kun auto oli purettu, asensin eBaystä ostamani peruutuskameran. Kamera (ilmeisesti peräisin jostain Bentleyn mallista) asennettiin takapuskuriin rekisterikilvein yläpuolelle ja johdot tuotiin auton muun johtosarjan mukana eteen. Kameran kuva näkyy RNS-510:n näytöllä. En tiedä onko Sciroccoon ikinä saanut peruutuskameraa alkuperäisenä, ainakaan tuon ikäisiin.
CAN-väyläjohdot kytkettiin CAN-gatewayn liittimen lähelle.
Mittaristolle tankin anturin johdot. Tässä kohtaa on epäilys, että kaikki ei ihan toimi jossain niiinkuin pitäisi, koska bensamittari näyttää hiukan väärin (vaikka tankin tankkaa täyteen, ei mittari näytä aivan täyttä). Ei ole ehtinyt selvitellä tarkemmin, koska tankin tyhjentymisen mittari näyttää kuitenkin oikein.
Vaihdoin myös keskikonsolin Golfista peräisin olevaan. Siinä on AUX-IN ja tuo media interface, jota ei ole kyllä tullut kertaakaan käytettyä... samoin myös mukitelineet löytyy takapenkkiläisille.
Takaluukussa lattiamattoa vaille valmista. Vararengas jää nyt pois. Sitä varten pitäisi askarrella jonkinlainen koroke takaluukkuun. Kuskaan ennemmin kompuraa ja paikka-ainepulloa. Kompura mahtuu juuri lattiamaton alle varapyörän upotukseen ja pullo tavaratilan kylkeen pieneen koloon. Takaluukusta lattiamaton paikalla ollessa muutosta ei havaitse mistään.
Kun auto oli nipussa, tehtiin loppupunnitus. Tankissa sama määrä bensaa.
Painoa tuli lisää etuakselille 37 kiloa ja taka-akselille 39 kiloa. Yhteensä 76 kiloa. Kantavuus riittää niin, että auto säilyy nelipaikkaisena myös muutoskatsastuksen jälkeen. Ihan kauheasti ei kyllä pelivaraa jäänyt.
Tämän jälkeen hiukan VCDS:llä koodailua. Neliveto lisättiin rasti-ruutuun -menetelmällä CAN-Gatewaylle ja moottorin ohjainlaitteelle. Muistaakseni. En oo nyt 100% varma enää pistettiinko rasti vielä jonnekin muuallekin. Ja ei muuta kuin koeajolle. Neliveto pelasi hienosti. Vikakoodeja jäi vielä ABS-ohjainlaitteelle. Siitä tulikin sitten hiukan pidempi juttu, josta seuraavalla kerralla. Valokuvien metadatan perusteella konversio oli ESP:tä lukuunottamatta valmis 2.3. eli noin 2,5 viikkoa sen jälkeen kun Ruotsintuliaista alettiin purkaa. Projektia tehtiin lähinnä iltaisin ja kahtena viikonloppuna vähän pidempää päivää.
Kesäksi autoon tuli pikipäin kesävanteiksi ostettua DSM:n .005:t. Piti tulla täysvalkoiset, mutta tuli sitten osittain kiillotetut.En tykännyt, mutta tulipahan kokeiltua.
Taustalla ärrä-Golffi,joka minulla oli myös samoihin aikoihin.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kyllä mää katoin sillon ku kävin Peksiltä sen VR6 Syncron lootan hakemassa, että ei jumalauta, oikeastikko nää jantterit rupee tähän jumppaan? :D Hyvä että rupesitte. Onpahan nyt sitte semmonen Scirocco ettei oo monella, ja jossa kestää eturenkaat pikkusen pidempään ku muissa. ;)
Ammattitaitoista ja pelotonta rakentelua! Tämmöstä lisää. :)
Ammattitaitoista ja pelotonta rakentelua! Tämmöstä lisää. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiitos kommenteista. Mutta ihan ei vielä olla maalissa - kuten tuossa tuli todettua, niin ESP ei vielä ollut toiminnassa. Kaikki muut vikakoodit saatiin nollattua, mutta ESP:lle jäi vikakoodi 18055 - Check Coding of ECUs on Powertrain Data Bus. ABS-jarrut kyllä toimivat, mutta ESP ei, ja mittaristossa paloi kaksi keltaista vikavaloa. Aika monta iltaa ihmeteltiin, että mikä koodaus on pielessä. Kokeiltiin myös ABS-ohjainlaitetteen koodeja muuttaa, mutta se ei hyväksynyt oikein mitään koodia.
ABS:n koodaus on aikalailla huonosti dokumentoitu. VCDS:kin näyttää vain muutamien bittien osalta mitä ne tarkoittavat. Erinäisten puolalaisten yms. keskustelupalstojen ja google translatorin avulla alkoi pikkuhiljaa aueta mitä kukin koodin 18 tavusta ja bitistä tarkoitti. Paljon silti jäi vielä epäselväksi ja monenlaisia yhdistelmiä kokeiltiin. Selvisi mm., että osa tavuista on valmistenumeron viisi viimeistä numeroa "koodattuna". Minulla oli onneksi samaan aikaan täysin toimiva Golf R, samaa vuosimallia ja ABS-ohjainlaite samalla varaosanumerolla. Ajattelin, että pakko homma on saada toimimaan koska Golfissa ja Sciroccossa on aivan sama ohjainlaite.
Yritin mm. muodostaa koodia, joka oli kopioitu Golfista, mutta valmistenumeroon viittaavat tavut oli korvattu Sciroccon valmistenumerolla. Mutta ei, joka kerta coding rejected. Hommasin lainaan myös toisen kaapelin VCDS:n lisäksi, mutta ei silläkään saatu koodausta onnistumaan.
Koodien vertailua myös vaikeutti hiukan se, että Golfissa oli DCC-alusta, Sciroccossa ei. En tiennyt vaikuttaako tuo jotain ESP:n toimintaan - mutta en löytänyt mistään netistä tietoa että joku bitti viittaisi DCC:hen. Kyselin apuja myöskin Ross-Techin foorumilta. Moni siellä yritti auttaa, mutta mitään varsinaista ratkaisua sieltä ei löytynyt. Keskustelu kuitenkin ohjasi pikkuhiljaa tajuamaan, että ABS-ohjainlaite on sen verran "kiero", että se kuuntelee CAN-väylästä mittariston lähettämää ajoneuvon malli-/tyyppikoodia, eikä anna koodata ristiriitaista tyyppikoodia itseensä. Eli kun mittaristo väittää autoa Sciroccoksi, ei ABS-ohjainlaite anna koodata itseään Golfiksi. Ja Scirocco ei voi olla neliveto. Mittaristoon tuo tyyppi taas on "kovakoodattu", sitä ei VCDS:llä pysty muuttamaan.
Nettiselailujen kautta löytyi kyllä tyyppi, joka olisi ilmeisesti pystynyt mittariston EEPROMia puukottamaan niin, että tyyppi olisi muutettu Golfia vastaavaksi. Samoihin aikoihin päätimme kuitenkin kokeilla, että mitä tapahtuu, jos laitamme autoon Golfin mittariston. Liitin on samanlainen, joten ei muuta kuin mittaristo kiinni ja kokeilemaan.
Mittaristo ainakin pelasi - mikä oli odotettua. Ajonesto tietenkin puuttui peliin, mikä sekin oli odotettua. Mutta parasta oli se, että ABS-ohjainlaite vihdoin hyväksyi Golfin koodin! ABS-vikakoodit olivat saman tien tiessään. Nyt oli jäljellä sitten enää kaksi ongelmaa - ajonesto, ja se, että mittaristo ei oikein sopinut Sciroccon kojetauluun. ABS:n koodailujen kanssa oli taisteltu sen verran pitkään, että nämä ongelmat tuntuivat aika pieniltä.
Golfista oli jäänyt yksi avain jäljelle, joten avainten "sopeutus" saatiin ratkaistua vaihtamalla Sciroccon avaimesta se uraosa Golfin avaimeen. Tämän jälkeen piti enää saada mittaristo ja ECU ymmärtämään toisiaan. Tähän on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa - vaihtaa Golfin ECU tai sitten disabloida Sciroccon ECU:sta Immo. Molemmat konstit toimivat.
Mittariston sovitus kojetauluunkin onnistui lopulta paremmin kuin hyvin. Tarkemmin kun mittaristoja vertaili, niin nehän olivat erilaisesta ulkonäöstään huolimatta kuitenkin hyvin samanlaisia. Kun mittaristot purki, sisuskalut olivat lähes täysin samat. Päädyimme sitten vaihtamaan Golfin mittariston piirilevyn Sciroccon mittariston kuoriin.
Ja niin siinä sitten lopulta kävi, että meillä oli toimiva paketti! Auto kävi, nolla vikakoodia!
Voittajafiilis!
ABS:n koodaus on aikalailla huonosti dokumentoitu. VCDS:kin näyttää vain muutamien bittien osalta mitä ne tarkoittavat. Erinäisten puolalaisten yms. keskustelupalstojen ja google translatorin avulla alkoi pikkuhiljaa aueta mitä kukin koodin 18 tavusta ja bitistä tarkoitti. Paljon silti jäi vielä epäselväksi ja monenlaisia yhdistelmiä kokeiltiin. Selvisi mm., että osa tavuista on valmistenumeron viisi viimeistä numeroa "koodattuna". Minulla oli onneksi samaan aikaan täysin toimiva Golf R, samaa vuosimallia ja ABS-ohjainlaite samalla varaosanumerolla. Ajattelin, että pakko homma on saada toimimaan koska Golfissa ja Sciroccossa on aivan sama ohjainlaite.
Yritin mm. muodostaa koodia, joka oli kopioitu Golfista, mutta valmistenumeroon viittaavat tavut oli korvattu Sciroccon valmistenumerolla. Mutta ei, joka kerta coding rejected. Hommasin lainaan myös toisen kaapelin VCDS:n lisäksi, mutta ei silläkään saatu koodausta onnistumaan.
Koodien vertailua myös vaikeutti hiukan se, että Golfissa oli DCC-alusta, Sciroccossa ei. En tiennyt vaikuttaako tuo jotain ESP:n toimintaan - mutta en löytänyt mistään netistä tietoa että joku bitti viittaisi DCC:hen. Kyselin apuja myöskin Ross-Techin foorumilta. Moni siellä yritti auttaa, mutta mitään varsinaista ratkaisua sieltä ei löytynyt. Keskustelu kuitenkin ohjasi pikkuhiljaa tajuamaan, että ABS-ohjainlaite on sen verran "kiero", että se kuuntelee CAN-väylästä mittariston lähettämää ajoneuvon malli-/tyyppikoodia, eikä anna koodata ristiriitaista tyyppikoodia itseensä. Eli kun mittaristo väittää autoa Sciroccoksi, ei ABS-ohjainlaite anna koodata itseään Golfiksi. Ja Scirocco ei voi olla neliveto. Mittaristoon tuo tyyppi taas on "kovakoodattu", sitä ei VCDS:llä pysty muuttamaan.
Nettiselailujen kautta löytyi kyllä tyyppi, joka olisi ilmeisesti pystynyt mittariston EEPROMia puukottamaan niin, että tyyppi olisi muutettu Golfia vastaavaksi. Samoihin aikoihin päätimme kuitenkin kokeilla, että mitä tapahtuu, jos laitamme autoon Golfin mittariston. Liitin on samanlainen, joten ei muuta kuin mittaristo kiinni ja kokeilemaan.
Mittaristo ainakin pelasi - mikä oli odotettua. Ajonesto tietenkin puuttui peliin, mikä sekin oli odotettua. Mutta parasta oli se, että ABS-ohjainlaite vihdoin hyväksyi Golfin koodin! ABS-vikakoodit olivat saman tien tiessään. Nyt oli jäljellä sitten enää kaksi ongelmaa - ajonesto, ja se, että mittaristo ei oikein sopinut Sciroccon kojetauluun. ABS:n koodailujen kanssa oli taisteltu sen verran pitkään, että nämä ongelmat tuntuivat aika pieniltä.
Golfista oli jäänyt yksi avain jäljelle, joten avainten "sopeutus" saatiin ratkaistua vaihtamalla Sciroccon avaimesta se uraosa Golfin avaimeen. Tämän jälkeen piti enää saada mittaristo ja ECU ymmärtämään toisiaan. Tähän on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa - vaihtaa Golfin ECU tai sitten disabloida Sciroccon ECU:sta Immo. Molemmat konstit toimivat.
Mittariston sovitus kojetauluunkin onnistui lopulta paremmin kuin hyvin. Tarkemmin kun mittaristoja vertaili, niin nehän olivat erilaisesta ulkonäöstään huolimatta kuitenkin hyvin samanlaisia. Kun mittaristot purki, sisuskalut olivat lähes täysin samat. Päädyimme sitten vaihtamaan Golfin mittariston piirilevyn Sciroccon mittariston kuoriin.
Ja niin siinä sitten lopulta kävi, että meillä oli toimiva paketti! Auto kävi, nolla vikakoodia!
Voittajafiilis!
Kerronpa tähän kohtaan sitten hiukan miten tämä projekti saatiin muutoskatsastettua. Sciroccoahan ei ole tosiaan tehtaalta nelivetona tullut joten kyseessä on Trafin luvan vaativa muutos. En ollut aiemmin tällaista lupaa hakenut, mutta sain hiukan vinkkejä aiemmin luvan hakeneelta ja sen myös saaneelta. Itse lupahakemus löytyy Trafin sivuilta, siihen ei ihan kauheasti pysty runoilemaan. Laadin hakemukseen reilu 10-sivuisen liitteen, jossa kerroin muutoksen taustat. Perusteluna muutokselle olivat käytännössä paremmat ajo-ominaisuudet ja sitä kautta myös parantunut turvallisuus. Ja toki sen, miten turhauttavaa on ajaa 260-hevosvoimaisella etuvetoisella autolla etenkin talviaikaan :)
Selitin ja perustelin, miten sekä Scirocco ja Golf ovat lähes sama auto, pohjautuvat samaan PQ35 alustarakenteeseen. Kerroin ETKA-kuvien ja varaosalistojen avulla alustarakenteiden erot (takaluukun pohjan) ja sen miten se vaihdetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kerroin miten muutos vaikuttaa akselimassoihin. Selitin eroavaisuudet polttoainetankissa ja sen kiinnityksessä, pakoputkessa ja kallistuksenvakaajassa. Ja projektikertomuksen omaisesti kerroin miten muutos käytännössä toteutetaan. Selitin, miten neliveto aktivoidaan käyttöön auton ohjainlaitteille ja vakuutin, että ABS-jarrut ja ESP toimivat muutoksen jälkeen kunhan ne on koodattu oikein - kyseisissä automalleissahan oli täsmälleen sama ABS-ohjainlaite ohjelmaversiota myöden. Kerroin myös, että vaikutukset CO2-päästöihin ovat hyvin pienet.
Tämän liitteen lisäksi minulla oli toistakymmentä sivua muita liitteitä (varaosaluetteloita, takaluukun pohjan vaihto-ohjeet jne).
Noin kuukausi hakemuksen lähettämisen jälkeen sain lisäselvityspyynnön. Tässä pyydettiin valmistajan tai valmistajan edustajan lausuntoa siitä, että Sciroccon ja Golfin jarrujärjestelmät ovat yhtenevät. Tässä kohtaa alkoi hiukan ahdistaa. Lisäselvityksen tekemiseen myönnettiin aikaa kuukausi. Sain kuitenkin kavereiden kontaktien kautta äkkiä yhteyden VV-autolta kaveriin, joka suhtautui tosi positiivisesti ja innostuneesti muutokseen, selvitteli järjestelmistään nuo samat yhteneväisyydet, mitkä olin jo hakemuksessani Trafille perustellut. Sain siis VV-autolta lausunnon ja taas parikymmentä sivua ETKA-printtejä ja liitesähköposteja ABS-ohjainlaitteen koodauksista. Toimitin nämä Trafille ja muutaman päivän kuluttua sain sitten myönnetyn luvan.
Luvassa oli kymmenkunta erikoisehtoa, mutta mikään niistä ei ollut mitenkään vaativa. Pyöränkulmatodistus oletetusti vaadittiin ja todistus siitä, että nelivetoisuus on oikein aktivoitu sekä ABS-jarrut/ESP toimivat. Tähän riitti VCDS:stä otettu full scan paikallisen korjaamon todentamana. Luvassa ei ollut mainintaa, mutta lisäksi normaalisti tällaisessa isommassa muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus siitä mistä osat ovat peräisin, joten otin katsastukseen mukaan myös kuitin varaosa-auton hankinnasta sekä TUV-laput coilover-sarjasta, jonka olin Sciroccoon myös asentanut.
Kuvassa ollaan katsastuskonttorilla. Itse katsastustapahtuma ei sitten tarkastusten osalta eronnut juurikaan normaalista määräaikaiskatsastuksesta. Jarrujen normaali tarkastus, alustan väljyydet, pakokaasu- ja OBD-mittaukset, valot jne. Paperitöitä inssi sitten teki tavallista pidempään, taisi siinä mennä toista tuntia.
Lopulta homma oli kuitenkin bueno, ja auto muutoskatsastettu.
Homma olisi varmasti ollut monimutkaisempi, jos tekniikanluovuttaja olisi ollut joku toinen malli, tai että osia olisi haalittu sieltä täältä. Tällöin olisi joutunut varmasti käyttämään vielä enemmän aikaa osaluetteloiden ja yhteneväisyyksien perusteluiden kanssa. Tai vertailuautona olisi pitänyt käyttää "jotain" ärrä-Golfia, nyt oli oikea vertailuauto valmistenumeroineen päivineen.
Täytyy sanoa, että viranomaisten taholta suhtautuminen oli erittäin positiivista. Samoin jo mainittu VV-Auton kaveri, sekä myös katsastuskonttorilla ei ollut mitään kitkaa. Kaikki "instanssit" pitivät projektia mielenkiintoisena ja halusivat auttaa.
Trafin lupa maksoi 380 euroa ja muutoskatsastus yhdistettynä määräaikaiskatsastukseen n. 160 euroa. Tässä projektissa nämä ovat siis merkityksettömiä summia.
Toteuttakaahan pojat (ja tytöt) haaveitanne, kyllä sieltä Trafilta asiallisilla perusteluilla niitä lupia irtoaa :)
Selitin ja perustelin, miten sekä Scirocco ja Golf ovat lähes sama auto, pohjautuvat samaan PQ35 alustarakenteeseen. Kerroin ETKA-kuvien ja varaosalistojen avulla alustarakenteiden erot (takaluukun pohjan) ja sen miten se vaihdetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kerroin miten muutos vaikuttaa akselimassoihin. Selitin eroavaisuudet polttoainetankissa ja sen kiinnityksessä, pakoputkessa ja kallistuksenvakaajassa. Ja projektikertomuksen omaisesti kerroin miten muutos käytännössä toteutetaan. Selitin, miten neliveto aktivoidaan käyttöön auton ohjainlaitteille ja vakuutin, että ABS-jarrut ja ESP toimivat muutoksen jälkeen kunhan ne on koodattu oikein - kyseisissä automalleissahan oli täsmälleen sama ABS-ohjainlaite ohjelmaversiota myöden. Kerroin myös, että vaikutukset CO2-päästöihin ovat hyvin pienet.
Tämän liitteen lisäksi minulla oli toistakymmentä sivua muita liitteitä (varaosaluetteloita, takaluukun pohjan vaihto-ohjeet jne).
Noin kuukausi hakemuksen lähettämisen jälkeen sain lisäselvityspyynnön. Tässä pyydettiin valmistajan tai valmistajan edustajan lausuntoa siitä, että Sciroccon ja Golfin jarrujärjestelmät ovat yhtenevät. Tässä kohtaa alkoi hiukan ahdistaa. Lisäselvityksen tekemiseen myönnettiin aikaa kuukausi. Sain kuitenkin kavereiden kontaktien kautta äkkiä yhteyden VV-autolta kaveriin, joka suhtautui tosi positiivisesti ja innostuneesti muutokseen, selvitteli järjestelmistään nuo samat yhteneväisyydet, mitkä olin jo hakemuksessani Trafille perustellut. Sain siis VV-autolta lausunnon ja taas parikymmentä sivua ETKA-printtejä ja liitesähköposteja ABS-ohjainlaitteen koodauksista. Toimitin nämä Trafille ja muutaman päivän kuluttua sain sitten myönnetyn luvan.
Luvassa oli kymmenkunta erikoisehtoa, mutta mikään niistä ei ollut mitenkään vaativa. Pyöränkulmatodistus oletetusti vaadittiin ja todistus siitä, että nelivetoisuus on oikein aktivoitu sekä ABS-jarrut/ESP toimivat. Tähän riitti VCDS:stä otettu full scan paikallisen korjaamon todentamana. Luvassa ei ollut mainintaa, mutta lisäksi normaalisti tällaisessa isommassa muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus siitä mistä osat ovat peräisin, joten otin katsastukseen mukaan myös kuitin varaosa-auton hankinnasta sekä TUV-laput coilover-sarjasta, jonka olin Sciroccoon myös asentanut.
Kuvassa ollaan katsastuskonttorilla. Itse katsastustapahtuma ei sitten tarkastusten osalta eronnut juurikaan normaalista määräaikaiskatsastuksesta. Jarrujen normaali tarkastus, alustan väljyydet, pakokaasu- ja OBD-mittaukset, valot jne. Paperitöitä inssi sitten teki tavallista pidempään, taisi siinä mennä toista tuntia.
Lopulta homma oli kuitenkin bueno, ja auto muutoskatsastettu.
Homma olisi varmasti ollut monimutkaisempi, jos tekniikanluovuttaja olisi ollut joku toinen malli, tai että osia olisi haalittu sieltä täältä. Tällöin olisi joutunut varmasti käyttämään vielä enemmän aikaa osaluetteloiden ja yhteneväisyyksien perusteluiden kanssa. Tai vertailuautona olisi pitänyt käyttää "jotain" ärrä-Golfia, nyt oli oikea vertailuauto valmistenumeroineen päivineen.
Täytyy sanoa, että viranomaisten taholta suhtautuminen oli erittäin positiivista. Samoin jo mainittu VV-Auton kaveri, sekä myös katsastuskonttorilla ei ollut mitään kitkaa. Kaikki "instanssit" pitivät projektia mielenkiintoisena ja halusivat auttaa.
Trafin lupa maksoi 380 euroa ja muutoskatsastus yhdistettynä määräaikaiskatsastukseen n. 160 euroa. Tässä projektissa nämä ovat siis merkityksettömiä summia.
Toteuttakaahan pojat (ja tytöt) haaveitanne, kyllä sieltä Trafilta asiallisilla perusteluilla niitä lupia irtoaa :)
Onkohan tuolla trafilla saatu purettua noita pahamaineisia poikkeuslupien odotusaikoja? Tuo reilun kuukauden (tai ~2kk?) kokonaiskäsittelyaika kuulostaa jo melko hätäiseltä :)
Tuon oman A4 B5 V8 projektin poikkeuslupakäsittely kesti kaikkineen 9kk, mikä jo sekin tuntui yllättävän lyhyeltä ajalta.
Mutta hienoa että tämmöisiä pystyy kuitenkin tekemään. Vaatii kyllä jotain "suht" valmista rakennetta mitä rakentaa tai siirtää vastaanottajaan. Jollain muulla tavalla olisi tosiaan ollut varmaan tekemätön paikka.
Tuon oman A4 B5 V8 projektin poikkeuslupakäsittely kesti kaikkineen 9kk, mikä jo sekin tuntui yllättävän lyhyeltä ajalta.
Mutta hienoa että tämmöisiä pystyy kuitenkin tekemään. Vaatii kyllä jotain "suht" valmista rakennetta mitä rakentaa tai siirtää vastaanottajaan. Jollain muulla tavalla olisi tosiaan ollut varmaan tekemätön paikka.
Mutta hienoa että tämmöisiä pystyy kuitenkin tekemään. Vaatii kyllä jotain "suht" valmista rakennetta mitä rakentaa tai siirtää vastaanottajaan. Jollain muulla tavalla olisi tosiaan ollut varmaan tekemätön paikka.
Niinpä. Jos oltaisiin rakennettu itse taka-akseli ja tukivarret putkista ja palkeista, niin aikamoiset lujuuslaskelmat olisi varmaan tarvinnut todisteeksi siitä, että kaikki varmasti kestää. Siinä kohtaa olis loppunut meiltä kyvyt kesken. Onneksi nämä voi tehdä helpomminkin :)
Perustelin asian niin, että koska omamassa kasvaa vain vajaa 80kg, on vaikutus minimaalinen. Ärrägolfin CO2 on muistaakseni 5 grammaa isompi, siinä on 4kw enemmän tehoa ja selvästi isompi kokonaismassa, joten näillä vertailuilla sanoin vain että ero on niin marginaalinen ettei väliä. Näköjään uskoivat.
Tarkastin itseasiassa senkin, mutta jätin mainitsematta hakemuksessa, koska Golfissa on itseasiassa pienempi ilmanvastus, ainakin nettilähteiden mukaan. Scirocco R 0,34 vs Golf R 0,335.
Lähteet:
http://www.carinf.com/en/67d0418283.html
http://www.carinf.com/en/0650418070.html
Lähteet:
http://www.carinf.com/en/67d0418283.html
http://www.carinf.com/en/0650418070.html
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pakkohan näiden vehkeiden kanssa on hiukan vannehommiakin harrastella.
Kuten aiemmin totesin, hankin Sciroccoon ekoiksi kesävanteiksi kiireessä 3SDM:t, jotka tuolla aiemmin kuvassa näkyivätkin. En tykännyt niiden värityksestä, joten päätin ekaa kertaa elämässäni kokeilla plastidippailua, eikä sitten ihan millä tahansa värillä :)
Väriä meni (mielestäni) tosi paljon, muistaakseni pari purkkia valkoista pohjaväriä ja oisko ollu 6 purkkia tuota vihreää. Ja silti olis saanut olla muutama purkki enemmän, jäi paikoitellen hiukan ohueksi.
Dipit olivat kuitenkin kamalat hoitaa/pitää puhtaana. Kävin mm. radalla ajamassa, enkä sen jälkeen saanut enää millään jarrupölyjä putsattua, joten dipit joutivat aika pian kuukkaan. Vihreä väri myös haalistui suht. nopeasti.
Rolle halusi päästä sitten B-vanteistaan eroon, joten päädyin hankkimaan ne tilalle ja myymään 3SDM:t pois. Vanteiden väritys ei kuitenkaan Rollen jäljiltä miellyttänyt joten lähetin vanteet Rimfix:lle käsittelyyn (siellä ne näköjään etusivulla näkyvätkin). Vanteet purettiin, osat kiillotettiin ja sen jälkeen kehiin vedettiin pulveriväri (joku ihmeen fiksaatio mulla vissiin tuohon sini-viher -yhdistelmään on). Jukka voi varmaan kommentoida käytetyistä menetelmistä tarkemmin... hommaa niissä oli ainakin paljon, joku oli aikaisemmin mennyt hiekkapuhaltamaan (tjms) aika karkealla tavaralla.
Tässä ulkoasussa autolla nyt sitten kesäisin ajellaan. Talvella alla Sciroccon orggisvanteet, jotka aiemmissa kuvissa näkyvätkin.
Kuten aiemmin totesin, hankin Sciroccoon ekoiksi kesävanteiksi kiireessä 3SDM:t, jotka tuolla aiemmin kuvassa näkyivätkin. En tykännyt niiden värityksestä, joten päätin ekaa kertaa elämässäni kokeilla plastidippailua, eikä sitten ihan millä tahansa värillä :)
Väriä meni (mielestäni) tosi paljon, muistaakseni pari purkkia valkoista pohjaväriä ja oisko ollu 6 purkkia tuota vihreää. Ja silti olis saanut olla muutama purkki enemmän, jäi paikoitellen hiukan ohueksi.
Dipit olivat kuitenkin kamalat hoitaa/pitää puhtaana. Kävin mm. radalla ajamassa, enkä sen jälkeen saanut enää millään jarrupölyjä putsattua, joten dipit joutivat aika pian kuukkaan. Vihreä väri myös haalistui suht. nopeasti.
Rolle halusi päästä sitten B-vanteistaan eroon, joten päädyin hankkimaan ne tilalle ja myymään 3SDM:t pois. Vanteiden väritys ei kuitenkaan Rollen jäljiltä miellyttänyt joten lähetin vanteet Rimfix:lle käsittelyyn (siellä ne näköjään etusivulla näkyvätkin). Vanteet purettiin, osat kiillotettiin ja sen jälkeen kehiin vedettiin pulveriväri (joku ihmeen fiksaatio mulla vissiin tuohon sini-viher -yhdistelmään on). Jukka voi varmaan kommentoida käytetyistä menetelmistä tarkemmin... hommaa niissä oli ainakin paljon, joku oli aikaisemmin mennyt hiekkapuhaltamaan (tjms) aika karkealla tavaralla.
Tässä ulkoasussa autolla nyt sitten kesäisin ajellaan. Talvella alla Sciroccon orggisvanteet, jotka aiemmissa kuvissa näkyvätkin.
Viimeksi muokannut Heikki J., 3.2.2016 21:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko tuo absoluuttinen ilmanvastus vai suhteellinen ilmanvastus?
Käsittääkseni suhteellinen kun olisi sidottu otsapinta-alaan, niin pienemmällä samanmuotoisella ja isommalla vastaavalla olisi sama ilmanvastuskerroin, jota usein tuijotetaan?
En tiedä - en tunne tuota maailmaa niin tarkkaan. Tuolla linkkien takana on nuo otsapinta-alat yms. joten joku osaaja vois ne sieltä laskea...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sitähän mä aattelin että jos tällä skikkerolla/skoirpiolla olisikin huonompi ilmanvastuskerroin, niin se silti voisi olla ilmanvastukseltaan parempi kuin Golf?En tiedä - en tunne tuota maailmaa niin tarkkaan. Tuolla linkkien takana on nuo otsapinta-alat yms. joten joku osaaja vois ne sieltä laskea...
Eli päästöt olisi sen kautta pienemmät kuin Golf R:llä?
Halutessaanhan virkamiehellä olisi ollut täydet edellytykset vaatia tässä EU normiston mukaista uutta päästömittausta, mutta ei näin tehnyt, koska käytännössä asialla ei ole merkittävää vaikutusta. Pisteet siis myös virkamiehelle.
Edit: toki eihän päästömittaus olisi projektia kaatanut, ainostaan vaan lisännyt kustannuksia jonkin verran.
Edit: toki eihän päästömittaus olisi projektia kaatanut, ainostaan vaan lisännyt kustannuksia jonkin verran.
Re: Scirocco 4motion
Todella hieno projektikertomus!
En olisi uskonut, että tuommoiselle muutokselle saa luvat, mutta (toisinaan) on ilo olla väärässä.
En olisi uskonut, että tuommoiselle muutokselle saa luvat, mutta (toisinaan) on ilo olla väärässä.
Re: Scirocco 4motion
Oho, on vallan jäänyt tänne päivittämättä, vanteet vaihtui tälle kesälle OZ-laisiin. Tosin nyt saakin jo kohta ruuvata talvikiekkoja alle....
Muuten ei ihmeempiä. Kesällä ruohonleikkurista lentänyt kivi rikkoi takalasin ja se piti vaihtaa - muuten ei muuta kuin tiukkaa ajamista.
Muuten ei ihmeempiä. Kesällä ruohonleikkurista lentänyt kivi rikkoi takalasin ja se piti vaihtaa - muuten ei muuta kuin tiukkaa ajamista.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa