TransporterT4 2.4d aab vm.96 Öljyt nesteen sekaan.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

TransporterT4 2.4d aab vm.96 Öljyt nesteen sekaan.

ViestiKirjoittaja JP81 » 28.12.2015 12:47

Morjensta ensimmäinen kysymys tälle foorumille. Hakuakin käytin mutta vielä vähän tarkennusta haluttais saada.

Eli otsikonmukainen auto. Kilometreistä ei tarkkaa tietoa, koska autoon vaihdettu mittaristo ja huoltokirjakin vähän suuntaa antava. Koska sain halvalla ostaa täräytin mettä autoksi mokoman, joka kestikin tasan 2 tankillista.

Auto söi öljyä paljon, n.1L / tankillinen. Auto ei kumminkaan savuttanut mitenkään erikoisen paljon. Mielestäni harvinaisen vähän tämän ikäiseksi kapistukseksi. Savutusta ei havaittavissa edes kylmänä. Öljyvuotoja ei havaittavissa, ainakaan mitään isompia mistä pitäs huolestua. Paisuntasäiliöön kumminkin alkoi kertymään öljyä. Ekana tietenki aloin epäillä että kansihan tästä on halki tai hyvällä tuurilla kannentiiviste paskana. Öljyjen seassa ei ole kuitenkaan vettä. Joku kylänmies väitti, että voi olla myös vesipumppu paskana. Onko näin, että myös tässä konemallissa vedet ja öljyt voi sekottua viallisen vesipumpun takia?

Mitäs arvon raati arvelee minkälaisella rempalla tästä selviää vai teenkö vehkeestä sopevan juhannus-/vappukokon
Viimeksi muokannut JP81, 28.12.2015 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 28.12.2015 12:59

Ei mene vesipumpun vuoksi öljyt ja nesteet sekaisin.

Öljynlauhdutin voi vuotaa; jos siitä ei ole kyse niin kansi/kannentiiviste. Tai hiushalkeama lohkossa

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 28.12.2015 14:15

Ok. Pitää tempasta kansi pöydälle ja tarkastella mitä sieltä löytyy.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.12.2015 15:04

Katso/tutki lauhdutin ensin, sitten kansi.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 28.12.2015 15:10

Jep, pitäiskö se joskus lähteä tutkiin helpommasta päästä eikä aina ensimmäisenä uskoa pahimpaan :)

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 28.12.2015 19:24

Onkos tuohon lauhduttimen kunnon testaukseen jotain hyviä konsteja. Pitäskö tuota jotenki paineistaa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.12.2015 22:21

Voit saippuavedellä pestä ja ilmanpainetta sisään niin kuplia tulee jos halkeama on, olen toisella käytetyllä testannut omaani, vika oli moottorin lohkossa, toivotaan kannentiivistevikaa.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 29.12.2015 8:20

Ok, pitääpä testata miten käy. Hurjalta tuntuu, että tuollasesta vapaastihengittävästä menee lohko halki, mutta kaippa se on mahollista kun olet sen kerran todistanut. Meikäläisen tuurilla se on jopa enemmän todennäköstä.

Illalla ollaan taas vähän viisaampia.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 29.12.2015 8:35

Otitko öljyt alas että sait vahvistuksen ettei vettä olisi öljyn seassa, se kun painuu öljyn alapuolelle kun auto on seissyt.
Tuo lämmönvaihdin on todennäköisin paikka, helppo ottaa pois, joutuu kyllä kaikki nesteet ottamaan pois, mutta sen joudut jokatapauksessa tekemään.
Pilkun nussintaa tai ei, mutta kyseessä ei ole lauhdutin, lauhdutin muuttaa kaasun takaisin nesteeksi.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 29.12.2015 9:16

Laskin öljyt pois ja ei ollut vedet sinne päässeet. Totta, lauhdutin se ei missään nimessä ole, mutta kohteliaisuuden nimissä käytetään termiä mitä tosi vw mies käyttää :)

Lämmönvaihdin on nyt upotettu saippuaveteen. Puhaltamalla ei saanu selkoa onko vuotoa. Illalla kunhan saan kompuran käyttöön saadaan varmistus tuohonkin.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 29.12.2015 14:38

Minkä verran sielä paisarissa sitä öljyä on? Öljynkulutus johtuu, joko väljästä koneesta tai sitten tuolle motille tyypillisestä viasta. Renkaat ei vaan pure sylinteriin. Korjaustoimenpiteenä, hoonaus ja uudet renkaat. Väljä jos on. Vaihtomoottori tulee edulisemmaksi. Kaikki on mahdollista, mutta useita kymmeniä noita rassanneena, yhdessäkään ei ole tuo öljynjäähdytin ollut rikki, eikä toisaalta lohkokaan. Väljyyttää lukuunottamatta.

felisia
-
Viestit: 30
Liittynyt: 6.10.2007 22:29

ViestiKirjoittaja felisia » 29.12.2015 14:58

paineistaako jäähyttäjää?yksi loki halki tapaus sattuut kohalle oireena öljyä tuli paisariin,en muista paineistuko jäähyttäjä.vika korjaantu loki vaiholla.jakopää nurkassa mistaakseni oli syy

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 29.12.2015 15:10

Paisarin korkinko aukasi, pöhäytti vähän nestettä ylivuoto letkusta kun ajo koneen lämpimäksi. Tyhjäkäynnillä ei kuplimista havaittavissa. Vaikea sanoa paljonko sitä öljyä oli nesteen seassa, mutta reilusti kumminki.

Lähtee vain niin hyvin kylmänä käyntiin eikä savuttele, että siksi epäilin tuota väljää konetta. Vetojakin on mukavasti ja huippunopeus 140 mittarin mukaan.

öljynjähytin tuntuis olevan kunnossa. Vaikea saada kunnolla paineistettua,mutta luulis tuon saippuaveden tekevän sen verran tehtävänsä että näyttäs jonkunkaanlaista kuplimista.

Noh, joskohan sais viikon aikana kannen pöydälle niin näkis mitä se on syöny.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 30.12.2015 12:16

oisko jollain tiedossa öljynjäähdyttimen tai millä nimellä kukin sen haluaakin kuulla... kiristysmomenttia?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 30.12.2015 12:56

Vaihda ne O-renkaat, ei tarvi olla tiukka kun lopullinen kiristys on siinä öljyn PUTSARISSA ja siinä on omat ohjearvot kiristykseen.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 30.12.2015 15:58

Kansi olis pöydällä, ihmetyksekseni halkeamia ei ole kuin yksi ja sekin venttiilien välillä, kauimmaisessa pytyssä jakopäästä päin katsottuna. Kannentiivisteessäkään en huomannu silmämääräisesti mitään vikaa. Ainut, että oli vuotanut juurikin tuolta dieseli pumpun puoleisesta päästä. Enpä tiedä sitten... haen uuden kannentiivisteen ja pistän romut kasaan. Mitään sen kummempaa en ala tässävaiheessa uusimaan, koska jos lohko halki niin työnnän tämän lähimmältä jyrkänteeltä alas, en jaksa alkaa uutta alakertaa hommaamaan. Mutta kohta voip olla ehjä kansi romuineen myytävänä jos jotaki kiinnostaa :)

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 30.12.2015 17:09

Kaikkia halkeamia ei silmällä välttämättä nää. Venttiilien välissä olevat halkeamat ei haittaa, niitä on kaikissa. Esikammion luona olevat halkeamat taas käsittääkseni haittaa siinä mielessä, että kammio saattaa pudota männän päälle. (Puhtaasti ihan henkilökohtainen arvio. Ei perustu mihkään faktaan) Turha siihen uutta tiivistettä ja pultteja laittaa, jos edes epäily, että lohkossa vikaa. Mittaa lohko ja hoonaa se, jos toleranssissa. Noissa on oikeasti tyyppivikana, että sylinteri kiillottuu ja renkaat ei pure siihen. Toimivia mosiakin saa tosin kohtuuhintaan. Missä päin auto on? Vois kiinnostaa, mikäli myyt.


mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 30.12.2015 18:30

Aika uuden näköinen kansi. Onko venttiilit miten syvällä?

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 31.12.2015 11:42

Venttiilit kannenpinnasta n.1,5...1,7mm

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 31.12.2015 19:20

Näyttää tuossa kuvassa, että venttiilit olisi aika syvällä, mutta ilmeisesti sitten hämää. Tuo 1,5-1,7mm lienee ok. Korjatkaa joku, jos muistan väärin. Tuo kansi on kyllä mielestäni äskettäin uusittu, kun siinä ei ole nuo venttiilin välit halki. Olisiko öljyjäämät edellisen vian peruja? Tarkista ne sylinterit. Öljypumpun tiiviste noista alkaa myös vuotamaan, sen pitäisi tosin kyllä näkyä ulospäin.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 1.1.2016 17:34

Kyllä tuo tosiaan uudelta näyttää. Tässä alkaa jo epäillä itsekkin että oliko nuo nesteet tuon näköiset auton ostohetkellä. Ostin auton nimittäin huutokaupasta autoa sen kummemmin näkemättä. Katoin kyllä öljyt ja nesteet ennenkö ajoin sen kotiin ja tavallisesti kiinnitän kyllä huomiota niihin juurikin tällasia remontteja välttääkseni. Tuo kova öljynkulutus kiinnitti sitte huomiota enemmän myös nesteisiin.... Miettiny tässä vain jaksaako alkaa vielä mahollisesti rengastaanki tuon vehkeen. Tietenki edellyttäen että lohko kunnossa. Autoon on laitettu kyllä paljon uutta osaa että se tässä nyt mietityttää.

Auto on kyllä tallissa montun päällä, että puitteet ois kyllä hyvät. Onnistuukohan tuo rengastus lohko paikallaan vai onko se helpompi tiputtaa suosiolla koko paska alas. Pikkusen aina karkaa nämä rojektit käsistä.... :)

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.1.2016 18:27

Rengastus ja hoonaus onnistuu lohko paikallaan. Öljypohja pois, veivit irti ja ne öljyputket sieltä sylinterin alaosasta. Öljypohjassa on pari pulttia aika hankalasti. Pitää ottaa se takakiinnike pois edestä, helpottaa hommaa. Mittaa sylinterit, ettei ole väljä.

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 1.1.2016 18:35

Jep. Helpottaishan se vähän kun ei tartte konetta nostaa pois. Pittääpä koittaa mitata nuo sylinterit. Mikäs tuossa koneessa on alkuperäinen poraus?

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 1.1.2016 18:40

Ilmeisesti 79,5mm ?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.1.2016 18:44

79.5mm
Edit. Vastasitkin jo itse. :)

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 12.1.2016 18:30

Jaksanu taas pitkästäaikaa kömytä talliin ruuvaileen, heti vain meni järki pakoputken kiinnityksen kanssa. Eikö jumalauta pultti ja mutteri ole yks parhaista kiinnitys systeemeistä mitä on keksitty... hitleri on sitte ängenny sinne jotku jeesuksen #*ttumaiset jouset joita ei saa väännettyä paikalleen kun eihän sinne mahu millään vääntämään... milläs nuo pitäs saada paikalleen? Toistaseksi ei onnistunu....taitaa olla helpoinko tekkee itte kunnon kiinnikkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2016 18:41


JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 12.1.2016 20:00

pakosarjan ja pakoputken välinen kiinnitys on kahdella jousen tapaisella puristettu yhteen.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 12.1.2016 23:17

C-kirjaimen näköinen jousi?
Tuo H.Jormalaisen kysymysmerkki on linkki työkaluun kyseiselle keksinnölle ;)

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 13.1.2016 3:16

noniinpä on. kyllä on taas jollaki ollu aikaa keksia ihmiselle vaikeampi elämä. Ei kait se autakko alkaa tekemään vaihteeksi työkaluja lissää.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 13.1.2016 12:33

Missäs päin JP81 vaikuttaa, minulla on tuo bilteman työkalu niihin pakoputken jousiin ja sitä saa kyllä lainata. Minä vaikutan Ilmajoella Etelä-Poohjanmaalla

JP81
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja JP81 » 13.1.2016 14:53

Kiitos vain tarjouksesta, mutta ei viitti täältä Torniosta asti lähteä hakaseen lainaan :) Eiköhän tuon saa jotenkin värkättyä kun väsää pulteista jonkinmoisen työkalun.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 14.1.2016 8:52

Levittää sen jousen irtaallaan ja laittaa sinne väliin (ihan siihen reunaan) juuri sopivan mittaisen esim. kierretangon pätkän. Nostaa putken kii pakosarjaan ja jousi paikalleen. Painaa rengasraudalla jousta putkea vasten ja toisella lipsauttaa tapin pois välistä. seittemän sekunttia ja jousi on paikallaan. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa