3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Tuli ajankohtaiseksi jarruremontti tuohon Passatiin (lue '01 V6 4motion).
Vuodenaika on vain paha (ei tallia).
Elikkä kysymys: Tarviiko jotain "speciaali" (lue torx, xzn,tms.) työkaluja?
ps. takajarrusylinterin "puristin" pitää tietysti olla.
Tarkennuksena vielä etujarrut 312x25mm ja takana 256x22.
Vuodenaika on vain paha (ei tallia).
Elikkä kysymys: Tarviiko jotain "speciaali" (lue torx, xzn,tms.) työkaluja?
ps. takajarrusylinterin "puristin" pitää tietysti olla.
Tarkennuksena vielä etujarrut 312x25mm ja takana 256x22.
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 22.2.2009 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Jäi tosiaan vähän vajaaksi tuo aloitus.
Kyse on pelkästään levyjen ja palojen vaihdosta.
Nesteet on ainakin huoltokirjan mukaan vaihdettu viime syksynä (Auto ei ollut vielä minulla).
Työsylinterin (sylinterien) tiivisteet, liukutapit, letkut jne. tulee sitten yllärinä, jos tulee. Alustavasti on vain hankittuna nuo levyt ja palat.
Kyse on pelkästään levyjen ja palojen vaihdosta.
Nesteet on ainakin huoltokirjan mukaan vaihdettu viime syksynä (Auto ei ollut vielä minulla).
Työsylinterin (sylinterien) tiivisteet, liukutapit, letkut jne. tulee sitten yllärinä, jos tulee. Alustavasti on vain hankittuna nuo levyt ja palat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se pikkuruuvi joka pitää levyä paikoillaan voi tehdä kiusaa, mutta sen saa porattua pois jos väkisin pitää saada heti ajoon.
Iskumeisselillä se lähtee noin niinku by-the-book.
Jos uusia haet niin se on muistaakseni M6x15 kartiokannalla ja jos löytyy kierretappi niin sillä on kiva puhdistaa kierre ensiksi.
Iskumeisselillä se lähtee noin niinku by-the-book.
Jos uusia haet niin se on muistaakseni M6x15 kartiokannalla ja jos löytyy kierretappi niin sillä on kiva puhdistaa kierre ensiksi.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
No niin lähes kuukauden kerkesi romut odotella peräpaksissa ja nyt tälle aamua on sitten lopulta vaihdettu (levyt ja palat) =)
Pikkuruuveja ei onneksi pasuunassa ollut, satula kannakkeineen irti ja vähän vasaraa levyyn.
Etu liu' uissa tosiaan 7mm kuusiokolo ja sitten takana satulankannakkeessa 8mm kuusiokolo.
Ensimäinen jarrupalojen vaihto, kun pitää huomioida pyörimissuunta (sisemmissä etupaloissa).
Nesteitä on sitten lisäilty huollossa, kun piti semmonen desi imutella pois.
No se oli varmaan ensimäinen levynvaihto ko. vehkeeseen (Passat '01 ~190 tkm), jospa nuilla sitten jonkun aikaa jarruttelee.
Pikkuruuveja ei onneksi pasuunassa ollut, satula kannakkeineen irti ja vähän vasaraa levyyn.
Etu liu' uissa tosiaan 7mm kuusiokolo ja sitten takana satulankannakkeessa 8mm kuusiokolo.
Ensimäinen jarrupalojen vaihto, kun pitää huomioida pyörimissuunta (sisemmissä etupaloissa).
Nesteitä on sitten lisäilty huollossa, kun piti semmonen desi imutella pois.
No se oli varmaan ensimäinen levynvaihto ko. vehkeeseen (Passat '01 ~190 tkm), jospa nuilla sitten jonkun aikaa jarruttelee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Varmaankin kitinänestojuttu?
Tarkkaa on klonkkarissa tuo jarrujen kitinä.
Lisään tänne vielä että jos jollakin tulee sama tilanne vastaan.
Korvike (lue tarvike) liikkeiden "katalookit" ei tuntenut passattiin 256x22 takajarruja. Itse sain "hyvän" tarjouksen merkkiliikkestä, joten tyydyin niihin.
Audi:ssa A4Q 99-01 löytyy samat romppeet (voipi noilla spekseilläkin kysellä, huomasin jälkeenpäin)
Sama homma olisi nyt minullakin edessä.
En päässyt tuonne "ryssänetkaan" enää kirjautumaan syystä tai toisesta, olisin tarkistanut varaosanumeron noille etulevyille. Autona siis -03 3BG V6 4Motion; ja levyinä kaksi vaihtoehtoa:
- 8E0615301Q
- 8E0615301P
Kumpi noista olisi sopiva? Ei tietoa mitä eroa noissa on..
En päässyt tuonne "ryssänetkaan" enää kirjautumaan syystä tai toisesta, olisin tarkistanut varaosanumeron noille etulevyille. Autona siis -03 3BG V6 4Motion; ja levyinä kaksi vaihtoehtoa:
- 8E0615301Q
- 8E0615301P
Kumpi noista olisi sopiva? Ei tietoa mitä eroa noissa on..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
1.9 TDI 96 kW 2002 jarrulevyt eteen,
Etujarrulevy A100/A4/A6 92- jä 22-5401 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8-Tbo/1,9TDi74-96kW/2,0/2,8 ATE-j 99-> [1999 - 2005] 29.90 €
TRW-jarrulevy Audi ø288* 5401 22-6518 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 99-> aito TRW [1999 - 2005] 54.50 €
Etujarrulevy Superb/Passat Ø288 22-6715 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 01-> (Passat-3B3/3B6, vaihtoehto pienemmällä napaosalla) [2001 - 2005] 46.90 €
Mistä tietää ton napaosan? Missä mallissa sellainen on?
Etujarrulevy A100/A4/A6 92- jä 22-5401 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8-Tbo/1,9TDi74-96kW/2,0/2,8 ATE-j 99-> [1999 - 2005] 29.90 €
TRW-jarrulevy Audi ø288* 5401 22-6518 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 99-> aito TRW [1999 - 2005] 54.50 €
Etujarrulevy Superb/Passat Ø288 22-6715 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 01-> (Passat-3B3/3B6, vaihtoehto pienemmällä napaosalla) [2001 - 2005] 46.90 €
Mistä tietää ton napaosan? Missä mallissa sellainen on?
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Just illalla vaihdettiin kaverin Passattiin etupalat. Irrotat siis liukupultit (7 mm kuusiokolo) ja se kiristyssanka, ja satula lähtee irti. Asennuksessa huomioitava, että sanka pitää asentaa seuraavasti: Ensin asennat sankojen päät reikiinsä ja sitten kampeat sankojen lenkit kannakkeen korvakkeiden taakse. Muuten asennettuna palat kuluvat siten, että sisäpala kuluu huomattavan nopeasti.
Se johtohässäkkä irtoaa olkatuesta siten, että johtoliittimen kolmiomaisessa korvassa on pieni nystyrä, joka menee metallissa olevaan reikään. Kampea siis muovikolmiota ulospäin ja käännä 90 astetta.
Se johtohässäkkä irtoaa olkatuesta siten, että johtoliittimen kolmiomaisessa korvassa on pieni nystyrä, joka menee metallissa olevaan reikään. Kampea siis muovikolmiota ulospäin ja käännä 90 astetta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ton näkönen se on:
Et tuosta välistä saa paloja pois erottamatta satulaa ja kannaketta.
Kannattaa pitää silmällä että 7 mm kuusio saa hyvän otteen eikä pohjalla oo mitään likaa. Tuo kun muljahtaa, niin voi olla vähän työläs uusia... Ne ketkä on sitä tehneet, nii kertokaahan miten ootte saaneet uusittua?
Jossain autossa ennemmin tai myöhemmin joudun itekin siihen hommaan. :/
Et tuosta välistä saa paloja pois erottamatta satulaa ja kannaketta.
Kannattaa pitää silmällä että 7 mm kuusio saa hyvän otteen eikä pohjalla oo mitään likaa. Tuo kun muljahtaa, niin voi olla vähän työläs uusia... Ne ketkä on sitä tehneet, nii kertokaahan miten ootte saaneet uusittua?
Jossain autossa ennemmin tai myöhemmin joudun itekin siihen hommaan. :/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No, se on johtunut kyllä aivan muusta syystä kuin siitä kumman pään jousesta ensin paikoilleen laitat :D
Ei se jousi tiedä kumpi pää siitä ensin venytetään paikoilleen. Itse laitan jo kahdettatoista vuotta ne niin että toinen pää kiinni satulaan, sitten käännän jousen oikeaan asentoon niin että lenkit jäävät jo sinne sagulankannattimen korvien taakse ja lopyksi venytän toisen pään satulan poraukseen. Näin tehden ei tartte vääntää jousta ulospäin jarruista eli väärään suuntaan venytystä. Mutta kukin tyylillään, pääasia on että asento on oikea!
Ei se jousi tiedä kumpi pää siitä ensin venytetään paikoilleen. Itse laitan jo kahdettatoista vuotta ne niin että toinen pää kiinni satulaan, sitten käännän jousen oikeaan asentoon niin että lenkit jäävät jo sinne sagulankannattimen korvien taakse ja lopyksi venytän toisen pään satulan poraukseen. Näin tehden ei tartte vääntää jousta ulospäin jarruista eli väärään suuntaan venytystä. Mutta kukin tyylillään, pääasia on että asento on oikea!
Hyvin lähti liukujen pultit auki kun oli hyvä avain ja kunnon iso räikkä jolla vääntää.
Mutta edelleen rahnuttaa jarru. Nyt ilmeisesti siksi kun jousilanka ei lähtenyt irti ja sitä piti vähän väkivalloin kohdella kun kiireessä piti uudet palat saada kiinni. Nyt se lanka ei kai purista palaa tarpeeksi.
Onko langan tarkoitus lähteä helpostikkin irti satulan rei'istä? Mulla ei lähtenyt vaikka lukkophdeillä koitin rykiä. Uusi lanka sinne olisi hyvä saada, mutta prkl jos se katkeaa kokonaan. Millä sitten saa katkenneen osan pois :)
Mutta edelleen rahnuttaa jarru. Nyt ilmeisesti siksi kun jousilanka ei lähtenyt irti ja sitä piti vähän väkivalloin kohdella kun kiireessä piti uudet palat saada kiinni. Nyt se lanka ei kai purista palaa tarpeeksi.
Onko langan tarkoitus lähteä helpostikkin irti satulan rei'istä? Mulla ei lähtenyt vaikka lukkophdeillä koitin rykiä. Uusi lanka sinne olisi hyvä saada, mutta prkl jos se katkeaa kokonaan. Millä sitten saa katkenneen osan pois :)
Lämpöä kunnolla siihen porauksen juureen ja pihdeillä kiertävää edestakas liikettä niin lähtee helpoiten. Ootko nyt varma ettei mäntä ole kuitenkin se mikä jumittaa?
Mun nähdäkseni ton jousen tarkoitus on ainoastaan pitää satula suorassa levyyn nähden, ei sen puuttuminen tahi vinous pitäs aiheuttaa jarrujen laahausta, jos nyt oikein sun kirjoituksesi ymmärsin?
Mun nähdäkseni ton jousen tarkoitus on ainoastaan pitää satula suorassa levyyn nähden, ei sen puuttuminen tahi vinous pitäs aiheuttaa jarrujen laahausta, jos nyt oikein sun kirjoituksesi ymmärsin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuli vaihdettua levyt, palat ja asennusradat. Laakkoselta levyt oli samanhintaiset kuin Motonetin tarjoamat ATE-levyt. Puhdistelin pintoja jne. Toisella puolella meinasi olla kannake vähän lujassa kun tarvi hiukka jatkovarttakin että aukesi.
Kyllä nyt menee suoraan kuin juna eikä vapise/tärise enää yhtään kuten teki aiemmin 100 tkm kun Motonetistä ostin vuosia sitten tarvikelevyt, harmittaa kyllä kun aiemmin en vaihtanut.
Nesteet saa vaihtaa korjaamomies kun seuraavaksi vien, ihan sillai kokonaan satuloilta asti.
Kyllä nyt menee suoraan kuin juna eikä vapise/tärise enää yhtään kuten teki aiemmin 100 tkm kun Motonetistä ostin vuosia sitten tarvikelevyt, harmittaa kyllä kun aiemmin en vaihtanut.
Nesteet saa vaihtaa korjaamomies kun seuraavaksi vien, ihan sillai kokonaan satuloilta asti.
Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Nykyisellään etujarru vasemmalla vingahtaa/kiljahtaa kun jarruttaa, ei enää klopise yhtään.
Rautalangat taisin asentaa uudet ja levyt + palat on vuoden vanhat eli hyvät vielä. Mikä tuolla yleensä aiheuttaa kiljahtamista jarruttaessa (kun jarruttaa vähän, ei kovassa jarrutuksessa)?
Liukutapitko saa vaihdettu kun irottaa satulan? Vaiko rautalangat vaan paremmin paikalleen ja jarrurasvaa korvakkeiden uriin?
Rautalangat taisin asentaa uudet ja levyt + palat on vuoden vanhat eli hyvät vielä. Mikä tuolla yleensä aiheuttaa kiljahtamista jarruttaessa (kun jarruttaa vähän, ei kovassa jarrutuksessa)?
Liukutapitko saa vaihdettu kun irottaa satulan? Vaiko rautalangat vaan paremmin paikalleen ja jarrurasvaa korvakkeiden uriin?
Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Toinen kysymys olikin, että palojen kulumisen varoitin. Johdot vedetty nippuun ja olen aina etupaloilta katkaissut johdot pois. Nykyään mittaristossa valittaa jarrupaloista ja vag-comin mukaan ei näytä mistä erroria antaa.
Johdot näyttää siltä kuin aiemminkin, nipussa ja kutistesukalla suojattu. Mistä sen hälytyksen löytäisi, mistä tulee?
Johdot näyttää siltä kuin aiemminkin, nipussa ja kutistesukalla suojattu. Mistä sen hälytyksen löytäisi, mistä tulee?
Viimeksi muokannut alspe, 27.4.2017 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Mittaristo (17) ja sieltä coding. Kiljaisuihin voi auttaa pieni rasva männän ja palan selän välissä. Voi myös johtua palan kitkapinnasta, siihen auttaa ehkä sisäänajo kovilla jarrutuksilla, ehkä ei sekään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa