BKD onkelma!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

BKD onkelma!

ViestiKirjoittaja H_enkka » 25.11.2015 16:06

Kyseessä Golf 4motion -06 2.0tdi ajettu 260tkm.

Yrittänyt etsiä vastaavaa vikaa internetistä, mutta ei täysin samanlaista ole tullut vielä vastaan suomeksi/englanniksi.

Auto toiminut loistavasti, kunnes viime viikolla rupes liikkeelle lähdettäessä nykimään kuin ei saisi soppaa ? Seuraavana päivänä rupesi työntämään ilkeää hajua ja savua putkesta lämpimänä tyhjäkäynnillä (öljyä, palamaton nafta?). Vein auton korjaamolle, vag-erikoistunut, ja selitin heille ongelman. Vikaa tutkittiin ja totesivat, että polttoaine paineet romahtaa kun nykimistä tapahtuu ja että tandempumppu sielä on sökönä. Se vaihdettiin ja ajoin tyytyväisenä pois korjaamolta, kunnes rupesi tekemään samaa nykymistä, mutta ehkä vähän vähemmän.
Päätin nyt yrittää hakea vikaa itse, koska autolla pystyy kuitenkin ajamaan eikä työnnä tyhjäkäynnillä kuin vähän hajua putken päästä, jos haistaa. Tyhjäkäynti ok, ei täristä. Polttoainesuodatin vasta vaihdettu.

Liikkeelle lähdettäessä jos painaa kaasun pohjaan esim 1. vaihteella alkaa nykimään, mutta jos saman tekee pinta kaasulla, huomaa selvästi noin 2500rpm kohdalla nytkähdyksen jolloin kaasun kun laittaa pohjaan niin vetää ihan normaalisti. Sama pätee 2. vaihteella ja 3.vaihteella kiihdyttäessä. Isommissa nopeuksissa isommalla vaihteella 80-100km/h ei mitään ongelmaa.

VAg-comilla kattelin arvoja tyhjäkäynnillä, näytti olevan ok, ainut mikä pisti silmään oli MAF ? kannattaako huolestua

Kuva

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 25.11.2015 21:41

MAF:in lukeman perusteella EGR ei näytä olevan toiminnassa. Jos ei ole tulpattu eikä poistettu softasta niin mahdollista että mekaanisesti elää omaa elämäänsä ja se voi aiheuttaa nykimistä. Helpoin konsti todeta em. vika on laipata se pakosarjalta tuleva tuuman paksu putki umpeen toisesta päästä.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 26.11.2015 3:40

Egr on poistettu kokonaan käytöstä eli sen takia tuo lukema heittää.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 29.11.2015 13:41

Laitetaan pieni päivitys.
Eli tyhjäkäynnillä työntää taas selvästi sinistä.
Kiihdyttäessä kun nykimistä tapahtuu kaasu pohjassa, tulee putken täydeltä mustaa savua ja noin 3500-4000rpm kohdalla kuuluu rutinaa, kuin jokin ratas tms löisi tyhjää..

Turbokin tosiaan vaihdettu n.10tkm sitten
Vikakoodeja ei löydy.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 1.12.2015 10:45

Onko ahtopaineputket/liitokset tarkistettu? Niistä kuuluu vikaantuessa ihmeellisiä ääniä ja mustaa sauhua piisaa. Tyhjäkäynnin käry voi olla muusta, esim. suuttimista johtuvaa.

muoks. Tjaa, mutta silloin tulisi kyllä koodia ahtopaineista.. Ilmansaantipuolelle kuitenkin antaisin huomiota. Joku mainitsi näiden olevan tarkkoja ilmanputsarin kunnostakin, eli ilmansaannissa olisi oltava kaikki tiptop, ja vedet pois sieltä alimmasta ahtoputkesta.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 1.12.2015 19:22

Itseasiassa eilen tuli tarkastettua nuo putket ja yksi liitos tosiaan oli huonosti kiinni.
Nyt ei työnnä juurikaan mustaa. Täytyy ilmanputsari vaihtaa pikimmiten, näytti olevan vaihtokunnossa..
Nykiminen jatkuu. Tyhjäkäynnillä haju on kuin vanhasta kuorma-autosta.
Vuotava suutin, viallinen suutin ? Vag-comilla tyhjäkäynnillä suuttimien arvot näytti ok.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 2.12.2015 5:19

Minulla oli hieman samankaltainen kärytysongelma. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=206819

Omassani tyhjäkäynti oli tosi huono.
Yksi kärytyksen syy voi olla hypännyt jako. Nämä ilmeisesti käynnistyy hyvin, vaikka pykälän joku akseli heittäisikin.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 2.12.2015 5:21

Poistettu tupla
Viimeksi muokannut persetinpersetti, 2.12.2015 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 2.12.2015 7:24

Ei ollu BKD moottori mut yhessä oli hypänny jako 1 hampaan, eikä lähtenyt käyntiin.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 2.12.2015 9:52

Bkd:n suuttimet on kunnolliset, eivätkä hajoile. Mutta suuttimien o-renkaat kovettuu ja alkaa vuotamaan. Vaihto ei ole kovin iso homma, mutta tarkastaisin kuitenkin ensin sen jakopään.

Kyseisessä moottorityypissä on kaksi nokka-akselia.

Ylämuovi irti, ja jakopään yläkoppa pois.
Jos ajoitustyökalut (poranterätkin käy, kokoa en muista) menee reikiinsä moottorin ollessa oikeassa asennossa, niin todennäköisesti jako on kohdillaan.
Kampiakseli jos heittää pykälän, niin sit varmaa moottorin käyntiin saaminen on hankalaa.

Näissähän ei ole kiinteät hihnapyörät nokka-akseleissa, joten jako voi heittää vähemmänkin kuin pykälän.

Toimenpide ei ole ilmanputsarin vaihtoa kummempi ajallisesti, mutta hihnapyörähässäköistä täytyy olla selvillä. Ainakin siitä, kumpi akseleista heittää jos heittää.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 2.12.2015 19:39

Kiitos vinkeistä ! Täytyy viikonlopun aikana perehtyä tuohon ajoitukseen ja tarkistaa se.
Netistä lueskelin, että tuo Torsion Value pitäisi olla 0.0. Tämä ilmeisesti imunokka.


Kuva
20mb image hosting

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 6.12.2015 8:49

Sain työnnettyä 6mm poraterät molemmista nokkapyöristä samassa asennossa, eli ilmeisesti jako on kohdillaan. Seuraavaksi jos vaihtaisi ne suuttimien O-renkaat ?

Kylmänä kun auton käynnistää, ei mitään ongelmaa, ei savuta, mutta kiihdyttäessä takkuilee oli kylmä tai lämmin kone. Lämpimänä tuntuu savutus ainoastaan tapahtuvan.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 6.12.2015 17:03

Ei varmaan mene hukkaan.
Keinuvipukoneiston ja suutinten kiinnityspultit tulisi uusia, kuten suutinten johtosarja mikäli vielä alkuperäinen. Myös heittokello on hyvä varata, helpottaa suutinten keinujen säädössä.
Pulttien reikiin sitten joutuu yleensä öljyä ja sitähän siellä ei tietenkään saa olla asennusvaiheessa!

Moottorisi on melko vähän ajettu, omaani (480t) oli suuttimet tehneet melko pahat jäljet kanteen ja kammio olisi hyvä jotenkin koneistaa.
Biltemastakohan työkaveri sanoi siihen olevan sopivahko kalvain saatavilla?
Tosin koneistusjätteen poistaminen luotettavasti epäilyttää, suuttimelle se aiheuttaa kyllä fataalin exituksen :P

Itse kasasin keinut vanhoilla pulteilla ja suuttimiin kävin kilopultista m6x90:set hakemassa.
O-renkaat ostin paikallisesta laakerikaupasta hintaan 50c kipale, ei vaan silloin älynnyt ostaa samalla kaikkiin suuttimiin niitä.
Koska homma oli tosiaan hakusessaan, jäi 1,2 ja 4 sylintereihin o-renkaat vaihtamatta ja ne poterot hiomatta. Tästä epäilen johtuvan omaani yhä vaivaavan, lievän tyhjäkäynnin kärytyksen.

Kone kyllä käynnistyy lähes ajatuksella ja tyhjäkäynti on sairaalloisen kaunis. Eikä nyvi yhtään. Silloin kun vika oli päällä niin väännättäessä alle parissa tonnissa nykisi pirusti isoilla vaihteilla.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 25.12.2015 10:58

Tänään auton käynnistettyäni ja liikkelle lähtiessä totesin ettei ahda ollenkaa ja alkoi kuului aivan jäätävä vinkuminen kierrosten tahtiin. Kävin vähän tutkimassa autoa.. no ahtoputkistossa öljyä :) selittää käryttämisen... Ahtimella ajettu noin 10tkm.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 25.12.2015 11:32

Ahtoputkssa on aina vähä öljyä. Että se öljypinta niissä sisäpuolella ei vaikuta käryämiseen.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 25.12.2015 15:17

https://vid.me/3899
Tommosta meteliä pitää eikä ahda. Oli sitä öljyä aika reilusti sielä.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 25.12.2015 15:55

Ompa hassu ääni. Saattaa siellä putkissa kai pahimmillaan puoli kahvikupillista olla öljyä. Ahtopaineen alaiset komponentit lienee tarkastettu? Saattaa se kyllä pahimmillaan uusikin ahdin olla sökö jos putket ovat vuotaneet, öljynsyöttö on puutteellinen tai jos siipiin on joutunut vierasesine.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 25.12.2015 16:04

Tuota äänestä tuli ekana mieleen ilmapallo tyhjennys :)
Joten tutki kaikki ahtoletkut tarkkaan läpi ettei ole halkeamia tms.
Tulppaus ja koeponnistus voi olla helpoin tapa tarkistaa vuodot.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.12.2015 18:44

Ahin rikki.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.12.2015 11:38

Vnt ahtimellehan käy just näin jos sitä ei säädetä kohalleen vaihdon yhteydessä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.12.2015 12:05

Toinen kätevä tapa vaurioittaa uus ahdin on käynnistää laakerit kuivana kellon alipaineletku paikallaan.

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 26.12.2015 13:30

Työ teetetty korjaamolla. Maanantaina otan yhteyttä, katsotaan mitä tekevät asialle.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 26.12.2015 13:46

Onko kyseessä tehdasuusi ahdin vai kunnostettu/kopio...

H_enkka
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.11.2015 15:33

ViestiKirjoittaja H_enkka » 26.12.2015 13:55

Garretin kunnostettu, osasuoralta taisivat tilata sen. 1 vuoden takuu nettisivujen mukaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa