BKD onkelma!
Valvoja: ffp jäsenet
BKD onkelma!
Kyseessä Golf 4motion -06 2.0tdi ajettu 260tkm.
Yrittänyt etsiä vastaavaa vikaa internetistä, mutta ei täysin samanlaista ole tullut vielä vastaan suomeksi/englanniksi.
Auto toiminut loistavasti, kunnes viime viikolla rupes liikkeelle lähdettäessä nykimään kuin ei saisi soppaa ? Seuraavana päivänä rupesi työntämään ilkeää hajua ja savua putkesta lämpimänä tyhjäkäynnillä (öljyä, palamaton nafta?). Vein auton korjaamolle, vag-erikoistunut, ja selitin heille ongelman. Vikaa tutkittiin ja totesivat, että polttoaine paineet romahtaa kun nykimistä tapahtuu ja että tandempumppu sielä on sökönä. Se vaihdettiin ja ajoin tyytyväisenä pois korjaamolta, kunnes rupesi tekemään samaa nykymistä, mutta ehkä vähän vähemmän.
Päätin nyt yrittää hakea vikaa itse, koska autolla pystyy kuitenkin ajamaan eikä työnnä tyhjäkäynnillä kuin vähän hajua putken päästä, jos haistaa. Tyhjäkäynti ok, ei täristä. Polttoainesuodatin vasta vaihdettu.
Liikkeelle lähdettäessä jos painaa kaasun pohjaan esim 1. vaihteella alkaa nykimään, mutta jos saman tekee pinta kaasulla, huomaa selvästi noin 2500rpm kohdalla nytkähdyksen jolloin kaasun kun laittaa pohjaan niin vetää ihan normaalisti. Sama pätee 2. vaihteella ja 3.vaihteella kiihdyttäessä. Isommissa nopeuksissa isommalla vaihteella 80-100km/h ei mitään ongelmaa.
VAg-comilla kattelin arvoja tyhjäkäynnillä, näytti olevan ok, ainut mikä pisti silmään oli MAF ? kannattaako huolestua
Yrittänyt etsiä vastaavaa vikaa internetistä, mutta ei täysin samanlaista ole tullut vielä vastaan suomeksi/englanniksi.
Auto toiminut loistavasti, kunnes viime viikolla rupes liikkeelle lähdettäessä nykimään kuin ei saisi soppaa ? Seuraavana päivänä rupesi työntämään ilkeää hajua ja savua putkesta lämpimänä tyhjäkäynnillä (öljyä, palamaton nafta?). Vein auton korjaamolle, vag-erikoistunut, ja selitin heille ongelman. Vikaa tutkittiin ja totesivat, että polttoaine paineet romahtaa kun nykimistä tapahtuu ja että tandempumppu sielä on sökönä. Se vaihdettiin ja ajoin tyytyväisenä pois korjaamolta, kunnes rupesi tekemään samaa nykymistä, mutta ehkä vähän vähemmän.
Päätin nyt yrittää hakea vikaa itse, koska autolla pystyy kuitenkin ajamaan eikä työnnä tyhjäkäynnillä kuin vähän hajua putken päästä, jos haistaa. Tyhjäkäynti ok, ei täristä. Polttoainesuodatin vasta vaihdettu.
Liikkeelle lähdettäessä jos painaa kaasun pohjaan esim 1. vaihteella alkaa nykimään, mutta jos saman tekee pinta kaasulla, huomaa selvästi noin 2500rpm kohdalla nytkähdyksen jolloin kaasun kun laittaa pohjaan niin vetää ihan normaalisti. Sama pätee 2. vaihteella ja 3.vaihteella kiihdyttäessä. Isommissa nopeuksissa isommalla vaihteella 80-100km/h ei mitään ongelmaa.
VAg-comilla kattelin arvoja tyhjäkäynnillä, näytti olevan ok, ainut mikä pisti silmään oli MAF ? kannattaako huolestua
Laitetaan pieni päivitys.
Eli tyhjäkäynnillä työntää taas selvästi sinistä.
Kiihdyttäessä kun nykimistä tapahtuu kaasu pohjassa, tulee putken täydeltä mustaa savua ja noin 3500-4000rpm kohdalla kuuluu rutinaa, kuin jokin ratas tms löisi tyhjää..
Turbokin tosiaan vaihdettu n.10tkm sitten
Vikakoodeja ei löydy.
Eli tyhjäkäynnillä työntää taas selvästi sinistä.
Kiihdyttäessä kun nykimistä tapahtuu kaasu pohjassa, tulee putken täydeltä mustaa savua ja noin 3500-4000rpm kohdalla kuuluu rutinaa, kuin jokin ratas tms löisi tyhjää..
Turbokin tosiaan vaihdettu n.10tkm sitten
Vikakoodeja ei löydy.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Onko ahtopaineputket/liitokset tarkistettu? Niistä kuuluu vikaantuessa ihmeellisiä ääniä ja mustaa sauhua piisaa. Tyhjäkäynnin käry voi olla muusta, esim. suuttimista johtuvaa.
muoks. Tjaa, mutta silloin tulisi kyllä koodia ahtopaineista.. Ilmansaantipuolelle kuitenkin antaisin huomiota. Joku mainitsi näiden olevan tarkkoja ilmanputsarin kunnostakin, eli ilmansaannissa olisi oltava kaikki tiptop, ja vedet pois sieltä alimmasta ahtoputkesta.
muoks. Tjaa, mutta silloin tulisi kyllä koodia ahtopaineista.. Ilmansaantipuolelle kuitenkin antaisin huomiota. Joku mainitsi näiden olevan tarkkoja ilmanputsarin kunnostakin, eli ilmansaannissa olisi oltava kaikki tiptop, ja vedet pois sieltä alimmasta ahtoputkesta.
Itseasiassa eilen tuli tarkastettua nuo putket ja yksi liitos tosiaan oli huonosti kiinni.
Nyt ei työnnä juurikaan mustaa. Täytyy ilmanputsari vaihtaa pikimmiten, näytti olevan vaihtokunnossa..
Nykiminen jatkuu. Tyhjäkäynnillä haju on kuin vanhasta kuorma-autosta.
Vuotava suutin, viallinen suutin ? Vag-comilla tyhjäkäynnillä suuttimien arvot näytti ok.
Nyt ei työnnä juurikaan mustaa. Täytyy ilmanputsari vaihtaa pikimmiten, näytti olevan vaihtokunnossa..
Nykiminen jatkuu. Tyhjäkäynnillä haju on kuin vanhasta kuorma-autosta.
Vuotava suutin, viallinen suutin ? Vag-comilla tyhjäkäynnillä suuttimien arvot näytti ok.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Minulla oli hieman samankaltainen kärytysongelma. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=206819
Omassani tyhjäkäynti oli tosi huono.
Yksi kärytyksen syy voi olla hypännyt jako. Nämä ilmeisesti käynnistyy hyvin, vaikka pykälän joku akseli heittäisikin.
Omassani tyhjäkäynti oli tosi huono.
Yksi kärytyksen syy voi olla hypännyt jako. Nämä ilmeisesti käynnistyy hyvin, vaikka pykälän joku akseli heittäisikin.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Bkd:n suuttimet on kunnolliset, eivätkä hajoile. Mutta suuttimien o-renkaat kovettuu ja alkaa vuotamaan. Vaihto ei ole kovin iso homma, mutta tarkastaisin kuitenkin ensin sen jakopään.
Kyseisessä moottorityypissä on kaksi nokka-akselia.
Ylämuovi irti, ja jakopään yläkoppa pois.
Jos ajoitustyökalut (poranterätkin käy, kokoa en muista) menee reikiinsä moottorin ollessa oikeassa asennossa, niin todennäköisesti jako on kohdillaan.
Kampiakseli jos heittää pykälän, niin sit varmaa moottorin käyntiin saaminen on hankalaa.
Näissähän ei ole kiinteät hihnapyörät nokka-akseleissa, joten jako voi heittää vähemmänkin kuin pykälän.
Toimenpide ei ole ilmanputsarin vaihtoa kummempi ajallisesti, mutta hihnapyörähässäköistä täytyy olla selvillä. Ainakin siitä, kumpi akseleista heittää jos heittää.
Kyseisessä moottorityypissä on kaksi nokka-akselia.
Ylämuovi irti, ja jakopään yläkoppa pois.
Jos ajoitustyökalut (poranterätkin käy, kokoa en muista) menee reikiinsä moottorin ollessa oikeassa asennossa, niin todennäköisesti jako on kohdillaan.
Kampiakseli jos heittää pykälän, niin sit varmaa moottorin käyntiin saaminen on hankalaa.
Näissähän ei ole kiinteät hihnapyörät nokka-akseleissa, joten jako voi heittää vähemmänkin kuin pykälän.
Toimenpide ei ole ilmanputsarin vaihtoa kummempi ajallisesti, mutta hihnapyörähässäköistä täytyy olla selvillä. Ainakin siitä, kumpi akseleista heittää jos heittää.
Kiitos vinkeistä ! Täytyy viikonlopun aikana perehtyä tuohon ajoitukseen ja tarkistaa se.
Netistä lueskelin, että tuo Torsion Value pitäisi olla 0.0. Tämä ilmeisesti imunokka.
20mb image hosting
Netistä lueskelin, että tuo Torsion Value pitäisi olla 0.0. Tämä ilmeisesti imunokka.
20mb image hosting
Sain työnnettyä 6mm poraterät molemmista nokkapyöristä samassa asennossa, eli ilmeisesti jako on kohdillaan. Seuraavaksi jos vaihtaisi ne suuttimien O-renkaat ?
Kylmänä kun auton käynnistää, ei mitään ongelmaa, ei savuta, mutta kiihdyttäessä takkuilee oli kylmä tai lämmin kone. Lämpimänä tuntuu savutus ainoastaan tapahtuvan.
Kylmänä kun auton käynnistää, ei mitään ongelmaa, ei savuta, mutta kiihdyttäessä takkuilee oli kylmä tai lämmin kone. Lämpimänä tuntuu savutus ainoastaan tapahtuvan.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Ei varmaan mene hukkaan.
Keinuvipukoneiston ja suutinten kiinnityspultit tulisi uusia, kuten suutinten johtosarja mikäli vielä alkuperäinen. Myös heittokello on hyvä varata, helpottaa suutinten keinujen säädössä.
Pulttien reikiin sitten joutuu yleensä öljyä ja sitähän siellä ei tietenkään saa olla asennusvaiheessa!
Moottorisi on melko vähän ajettu, omaani (480t) oli suuttimet tehneet melko pahat jäljet kanteen ja kammio olisi hyvä jotenkin koneistaa.
Biltemastakohan työkaveri sanoi siihen olevan sopivahko kalvain saatavilla?
Tosin koneistusjätteen poistaminen luotettavasti epäilyttää, suuttimelle se aiheuttaa kyllä fataalin exituksen :P
Itse kasasin keinut vanhoilla pulteilla ja suuttimiin kävin kilopultista m6x90:set hakemassa.
O-renkaat ostin paikallisesta laakerikaupasta hintaan 50c kipale, ei vaan silloin älynnyt ostaa samalla kaikkiin suuttimiin niitä.
Koska homma oli tosiaan hakusessaan, jäi 1,2 ja 4 sylintereihin o-renkaat vaihtamatta ja ne poterot hiomatta. Tästä epäilen johtuvan omaani yhä vaivaavan, lievän tyhjäkäynnin kärytyksen.
Kone kyllä käynnistyy lähes ajatuksella ja tyhjäkäynti on sairaalloisen kaunis. Eikä nyvi yhtään. Silloin kun vika oli päällä niin väännättäessä alle parissa tonnissa nykisi pirusti isoilla vaihteilla.
Keinuvipukoneiston ja suutinten kiinnityspultit tulisi uusia, kuten suutinten johtosarja mikäli vielä alkuperäinen. Myös heittokello on hyvä varata, helpottaa suutinten keinujen säädössä.
Pulttien reikiin sitten joutuu yleensä öljyä ja sitähän siellä ei tietenkään saa olla asennusvaiheessa!
Moottorisi on melko vähän ajettu, omaani (480t) oli suuttimet tehneet melko pahat jäljet kanteen ja kammio olisi hyvä jotenkin koneistaa.
Biltemastakohan työkaveri sanoi siihen olevan sopivahko kalvain saatavilla?
Tosin koneistusjätteen poistaminen luotettavasti epäilyttää, suuttimelle se aiheuttaa kyllä fataalin exituksen :P
Itse kasasin keinut vanhoilla pulteilla ja suuttimiin kävin kilopultista m6x90:set hakemassa.
O-renkaat ostin paikallisesta laakerikaupasta hintaan 50c kipale, ei vaan silloin älynnyt ostaa samalla kaikkiin suuttimiin niitä.
Koska homma oli tosiaan hakusessaan, jäi 1,2 ja 4 sylintereihin o-renkaat vaihtamatta ja ne poterot hiomatta. Tästä epäilen johtuvan omaani yhä vaivaavan, lievän tyhjäkäynnin kärytyksen.
Kone kyllä käynnistyy lähes ajatuksella ja tyhjäkäynti on sairaalloisen kaunis. Eikä nyvi yhtään. Silloin kun vika oli päällä niin väännättäessä alle parissa tonnissa nykisi pirusti isoilla vaihteilla.
https://vid.me/3899
Tommosta meteliä pitää eikä ahda. Oli sitä öljyä aika reilusti sielä.
Tommosta meteliä pitää eikä ahda. Oli sitä öljyä aika reilusti sielä.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa