Ravistaa kytkintä nostaessa, Passat 3B

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Ravistaa kytkintä nostaessa, Passat 3B

ViestiKirjoittaja Levis » 25.8.2008 11:32

-98 AFN tekniikkainen Passat täryttää/repii välillä melko voimakkaasti, kun nostaa kytkintä. Tapahtuu kylmällä koneella ja selkeästi voimakkain sateisella kelillä.

Lämpimänä ei ole mitään häiritseviä tuntemuksia. Hieman erottaa välillä kun kytkintä nostaa, mutta ei sitä tajuaisi edes, jos en tietäisi tuota temppuilua kostealla säällä.

Miksi siis ravistaa ja kytkin ottaa repivästi kiinni?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.8.2008 18:30

T4:n kytkin ravisti monta vuotta ja en aukaisut eikä hajonnut (nostat sopivasti/nopeasti kytkimen niin siihen tottuu ja ei täristä ollenkaan). Väittävät olevan akseleissa/boordeissa väljää?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.8.2008 20:24

^ Työpaikan pakukin (T4) ravistaa samaan tyyliin ja aina. Passat vain märällä ja kylmässä. Olisi kiva tietää onko tässäkin sitten booreissa vai väljää?

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

ViestiKirjoittaja COH » 25.8.2008 20:46

Itselläkin on samaa ravistusongelmaa AVF-koneisessa passatissa.Ongelma ilmenee nimenomaan kostealla kelillä ykkös- ja kakkosvaihtella. Loppuu kyllä melko nopeasti kun kytkin hieman lämpenee. Kiinnostaisi kyllä tietää onko ongelma booreissa vai onko kytkinasetelma tulossa jo ehtoo puolelle. Kilometrejä mittarissa 250tkm.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.8.2008 21:09

Sisemmät vetonivelet vois olla syypäät.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.8.2008 22:37

Täälläkin Multivan 2.5 TDI ravistaa kostealla kelillä kylmänä ja kytkin pitää painaa ihan pohjaan että irrottaa. Jos ei sitten alkaisi vielä kytkinremppaan kun pito on kuitenkin hyvä eikä vauhtipyörä tuntuisi olevan vielä ollenkaan finaalissa.

MAK
-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.4.2007 18:48

Eikös tuo ravistus liittyny...

ViestiKirjoittaja MAK » 25.8.2008 23:01

...kytkinlevyn materiaaliin.Kosteana ravistaa mutta lämmetessään toimii ihan oikein.Oma katiska sairastaa ihan samaa...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 26.8.2008 5:48

Itsellä ilmenee lämpimänä tuota ravistusongelmaa kun autolla on ajettu vaikka yli 150km yhteen menoon niin aina esim ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä ravistaa niin että meinaa moottori tulla tulipellistä läpi... joskus ravistuksen saa loppumaan korkeilla lähtökierroksilla, joskus mahdollisimman pienillä kierroksilla....

Darek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.10.2006 20:58

ViestiKirjoittaja Darek » 26.8.2008 11:35

2.4D s. portterista kylmäravistus käytännössä hävisi, kun puhdistin levyn ja osat jarru-/kytkinosien rasvanpoistolla (brakleen) ja hioin kiillottuneet metallipinnat mataksi hiomapaperilaikalla. Sorvaus olisi paras. 230tkm ja ei ollut vielä puolessa kytkinlevy.

Ravituksen todennäköisenä syynä oli kytkimen kevyt öljyyntyminen ja likaantuminen kampiakselin stefan annettua hieman öljyä läpi. Levy ilmeisesti kuivahtaa tai pehmenee lämmetessään?

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 29.8.2008 17:39

Ja samaa ongelmaa T5 2.5tdi portterissa märällä kelillä. Itse juuri tätä etsin että mistä voisi johtua, mutta on näköjään ominaisuus.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 2.9.2008 19:47

Omassa AVF 6-manuaalissa myös täristää kostealla ja kylmällä. Virallinen ohje tähän vikaan on kytkinlevyn vaihto. Itse en kyllä taida viitsiä, sen kanssa pärjää kyllä kun ymmärtää antaa vähän kaasua ettei lähde ihan pelkän kytkimen kanssa ekaa kertaa liikkeelle.

Dracu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.6.2007 13:27

ViestiKirjoittaja Dracu » 11.9.2008 5:58

Itsellä ravistaa/täristää myös mutta ainoastaan kun on ajettu lämpöisellä koneella vähän aikaa esim. kaupunkiajoa. Jäähtyneenä toimii taas, välillä meinaa sammua valoihin kun ei tunnu jaksavan lähteä liikkeelle.
Korjaamossa sanottiin kun kyselin, että kytkinlevy olisi lasittunut. Ei luista ollenkaan joten vielä pääsee ajaan kun opettelee tuohon tärinään. Kytkimellä ajettu vasta 240tkm...

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

Tärinästä

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 14.9.2008 15:43

Itsellä Passat 3b:ssä johtui paineasetelmassa olevasta halkeamasta. Kytkimen ja asetelman vaihdon jälkeen hävisi tärinät.. tämä siis tapahtui juuri kytkintä nostettaessa!

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 15.9.2008 14:38

Mun -04:nen AVF ravistelee myös kylmänä. Kytkinpaketti vaihdettiiin takuuseen 66tkm kohdalla ja uusi aloitti ravistelun taas siinä 90tkm kohdilla (aivan kuten orkkis 30tkm kohdalla). Nyt alkaa olla ekan jakohihnan vaihdon aika (120tkm), mutten taida kytkimelle tehdä mitään kun ei se kaksoismassahässäkkä näköjään ole parantunut.

nakutin
-
Viestit: 30
Liittynyt: 1.5.2006 22:02

ViestiKirjoittaja nakutin » 21.9.2008 12:27

itselläkin tuota ravistelua ALH:n kanssa jatkunut jo jonkin aikaa.. eilen sitten kuului ajaessa kolahdus, kuin olisi syvempään monttuun ajanut.
En kiinnittänyt juurikaan huomiota asiaan, koska ajelin hieman kuoppaisella asfaltilla, mutta n. puolen kilsan päässä parkkiin ajaessa alkoi haista vaihteistoöljy ja sitä sitten tarkistelemaan.. pohjamuovin päältä tuli öljyä ihan reippaanlaisesti!
Öljyä tuli laatikon ja moottorin välistä (aikalailla kaikki pihalle) ja laatikko meni lopullisesti jumiin, eli ei liikkunut enää tuon pysähdyksen jälkeen. Löysin pari n. sentin mittaista ohutta alumiininkappalettakin..
Huomenna jos selviäisi, että mitä siellä on käynyt.. mutta loota menee ainakin vaihtoon!

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.9.2008 15:35

http://www.vwtransaxles.com/rivet.html
Ei välttämättä kytkimestä johdu, vaan tuosta valmiste virheestä.

nakutin
-
Viestit: 30
Liittynyt: 1.5.2006 22:02

ViestiKirjoittaja nakutin » 23.9.2008 18:05

ja juuri tuostahan se sitten johtuikin

Kyytsö
-
Viestit: 18
Liittynyt: 3.3.2008 10:43

Kytkinremontti?

ViestiKirjoittaja Kyytsö » 16.5.2010 20:19

Moi,

Millainen homma kytkimen ja asetelman vaihto on 3B Passattiin?

1.8 ei turboa.

t.Ville

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 23.5.2010 22:09

ravsitelee kylmänä vaikka paineasetelma, levy ja vauhtipyörä ovat uusia, eli ravistuksen syy ei ole kytkin...vois epäillä moottorin/laatikon tukikumeja.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 26.5.2010 18:29

"Tee autojobbarin kytkinremontti"

Aja vaikka nelosella noin kuuttakymppiä ja luistata sopivasti että levy lämpiää. Älä polta kuitenkaan kytkintä.

ja avot, menee taas hienosti. Omassa vanhassa Volvossa toimi hienosti, muitten tekemisistä en ota vastuuta.

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 30.9.2015 7:45

Vanhan aiheen nosto. Eli mulla joskus täristää paikaltaan lähtiessä ja vieläpä pääsääntöisesti silloin kun käyttää pakkia ja yrittää uudelleen eteenpäin. Pääsääntöisesti toimii ihan niinkuin pitääkin mutta joskus tekee tärinät kun nostaa kytkintä. Auto passat 74kW 2002.

Oisko kellään vinkkiä miten selvittää ongelma? Onko jossain ohje vaihdelaatikon irroitukseen jos sellanen tarvii tehdä?

teem0852014
-
Viestit: 165
Liittynyt: 5.5.2014 16:30

ViestiKirjoittaja teem0852014 » 2.10.2015 19:35

Täällä sama homma. Uudella kytkimellä ja vauhtipyörällä ajettu n.25tkm ja on täryyttäny satunnaisesti n.24tkm.
Alussa häiritsi kun olin vasta tehnyt remontin,vaan eipä tuo enään...

Ennen remonttia ravisti kunnolla. Mutta se johtuikin haljenneen paineasetelman ja jumissa olevan vauhtipyörän yhteisvaikutuksesta...

Superdiesel
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.12.2011 6:22

ViestiKirjoittaja Superdiesel » 7.10.2015 10:12

Bora SDI ja sama vaiva, ravistaa erityisesti kostealla kelillä. Ongelma korjautui pari vuotta sitten kytkinremontilla mutta palasi aika pian takaisin..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.10.2015 16:13

Moottorin tukikumit kannattanee myös tutkia. Jos ovat kuluneet niin moottori pääsee liikkumaan liikaa ja se herkästi aiheuttaa ravistuksia juuri liikkeelle lähtiessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa