VentoTD aaz ei käynnisty, eri syitä ja korjaus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

VentoTD aaz ei käynnisty, eri syitä ja korjaus

ViestiKirjoittaja jukki60 » 15.10.2013 8:43

Eipä lähtenyt käyntiin -96 Vento. Ilmaa polttoaineputkissa. Poistin ilman. Ei lähtenyt käyntiin taaskaan. Avatuista suutinputkista ei suihkua startatessa polttoainetta.

Yksi vika johtaa toiseen. Epäilen virtalukon pohjakytkintä, joka on jo ennen tätä päästellyt startatessa savuja, eikä enää kytke pois ajonestoa. Hajosi lopulta.

Sammutussolenoidi siis ei avaudu, eikä päästä polttoainetta pumpulle? Kolme vaihtoehtoa: solenoidi, käynnistyksenestoboksi, virtalukonpohja?

Mitenkä edetään tästä? Solenoidin päällä on kai toi muovinen musta käynnistyksenesto. Pitäisi jotenkin mitata solenoidille tulevaa jännitettä, mutta mistä?

Hehkutuksen merkkivalo syttyy startatessa.
Viimeksi muokannut jukki60, 31.8.2015 5:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 16.10.2013 20:51

Mulla vuoti kesällä suuttimilta tuleva yhdysputki joka kasteli tuon käynnistyksen eston polttoaineella. Muutaman päivän jälkeen ei enää suostunut käynnistymään, kävi niin hyvä tuuri, että unohdin virrat päälle ja käynnistyksen esto lämpeni hiukan ja se riitti auton käynnistymiseen. Jatkossa sain auton aina käymään antamalla lämmintä lämpöpuhaltimella. Kun oli näin menetelty useampaan kertaan vika korjaantui itsestään.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 17.10.2013 9:12

Kiitos vastauksesta. En ole vielä keksinyt mikä osa tuosta käynnistyksenestosta ei toimi. "Vasaralla käynnistyksenestoboksi rikki": on se neuvo mitä olen täällä foorumilla lukenut. Eihän nyt ehjää osaa sentään rikkoa viitsisi!

Pitänee vaihtaa tuo virtalukonpohja ensin. Kulutustaravaa tuntuvat olevan näissä, kun edellisen kerran vasta pari vuotta sitten tuli vaihdettua. Akun maakaapelien liitokset runkoon pitää taas putsata samalla, jos ovat hapettuneet.

Olikohan tämä kysymykseni jotenkin huonosti laadittu, kun ei tule samalla tapaa kommentteja, kuin muihin avauksiin? Tai sitten aihe ei kiinnostanut?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.10.2013 19:46

"Vasaralla käynnistyksenestoboksi rikki"


Tuolla lienee tarkoitettu sitä, että puretaan sammutussolenoidin päältä se käynnistyksenesto pois jolloin voidaan kytkeä johto suoraan solenoidille... Varmaankin on hyvä käyttää hieman vasaraa hienovaraisempia välineitä, kuten rautasaha ja pihdit, joilla saadaan pala kerrallaan rikottua se kotelo vaurioittamatta itse solenoidia ;)

On tuohon ollut jossain kuvalliset ohjeetkin... Ajonestoahan autossa ei sitten tuon jälkeen ole, vaan haitanneeko tuo kun auto toimii :D

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 18.10.2013 10:49

No joo... Kiitos täsmennyksestä. Ajattelin että pitäisi sen boksin vielä ehjänä, jos vain suinkin. Harvassa aitavat olla kyllä varkaat, jotka iskisivät klommoiseen yhdeksänkymmentäluvun kansanwaunuun. Mut katotaan...

Vaihdoin illalla virtalukonpohjan. (Ei taaskaan muistanut mihin ne lukkopihdit ja ulosvetäjä laitettiin, jotta sai lukkorungon irti. Tällä kertaa jätin sen kirotun pikkuruuvin pois ja laitoin virtalukon pohjan nippusiteillä kiinni.) Katsotaan lähteekö käyntiin, kun otan ilmat pumpusta.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 18.10.2013 14:32

Vento lähti käyntiin. Virtalukonpohja oli kuin olikin viallinen - ei sammutussolenoidi tai ajonesto.

Polttoainepumpun kaasuvivun tiiviste ja akselin messinkiholkki pitää vaihtaa seuraavaksi. Linkki talteen...
http://www.sportpug.com/foorumi/moottor ... -bosch-ve4

EDIT: Käynnistyksenestoboksin poistaminen solenoidin päältä. Linkki talteen
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=106752

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 31.8.2015 4:47

Päivitetäänpä ketjua. Kaupunkireissulla Vento ei enää lähtenyt lämpimänä käyntiin - 10 min jäähdyttyään kyllä. Kotiin päästyä auto jäi pihaan. Ei lähtenyt käyntiin vaikka kuinka sahasi.

Vag-Com antoi virheilmon ajonestoon
01177 - Engine Control Unit
65-10 - Unauthorized - Intermittent

Vaihtoin virtalukonpohjan. Nyt se onnistuikin ilman ratin irroitusta, vain katkaisemalla sivuleikkureilla virtalukonpohjaa paikallaan pitävät nippusiteet. Oikein suositeltava muutos jättää se pikkuruuvi pois!

Vikakoodi ei poistunut, joten virtalukonpohjassa ei ollut vikaa tällä kertaa. Ajonesto siis ränää. Ajoneston sopeutus? Lukupuola viallinen...?

Poistin ajonestoboksin pumpusta ohjeiden mukaan. Pieni puutaltta ja vasara oli aika hyvät välineet muovikuoren ja piirilevyn poistoon. Etummainen pyöreäkantainen kiinnitysruuvi irtosi lukkopihdeillä, jolloin taaempi löystyi ja oli pyöriteltävissä taltankärjellä auki. Violetti johto solenoidille ja käyntiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa