T5 Transporter Gates kytkimet.
Valvoja: ffp jäsenet
T5 Transporter Gates kytkimet.
Onko jollain kokemusta gates kytkimien vaihdosta. Osat on jo hommattu ja tarkoitus vaihtaa itse. Ohjeita otetaan mielellään vastaan. Autohan on siis T5 2.5 -05.
Nostetaan vähän aihetta. Eli mittarissa nyt 170 tkm. Auto T5 vm.2007 2,5tdi. Kohta edessä tämä kumikytkimen vaihto. Onko tätä koskaan kukaan itse vaihtanut?? Heikosti meinaa löytyä tietoa netistä.. Osat ei hirveän kalliit mutta työtä menee korjaamolla kuulemma noin 2 tuntia.
Kiitos jo vastanneille!!
Kiitos jo vastanneille!!
Kannattaa vaihtaa sekä kumikytkimet että vapaakytkimet. Jaa miksi?
No - kun vapaakytkin jumii, saattaa jakopää porsia. Silloin on edessä moottorin (tai alakerran) vaihto - Säästäminen voi käydä todella kalliiksi.
Miten laturin tai ilmastoinnin vapaakytkin voi vaikuttaa siihen että rattailla oleva jakopää porsisi?
Jollain tavalla kuvittelisin että jakopään rattaat ovat jonkun kertaluokkaa vahvemmat kuin laturin tai ilmastoinnin kompuran hitausmomentti ja vaikka laturi tai kompura (tai ohjaustehostimen pumppu) vaikka leikkaisi kiinni, niin uskon nimenomaan Gates-kytkimen olevan heikompi (ja pettävän) verrattuna jakopään rattaisiin.
Miten laturin tai ilmastoinnin vapaakytkin voi vaikuttaa siihen että rattailla oleva jakopää porsisi?
Jollain tavalla kuvittelisin että jakopään rattaat ovat jonkun kertaluokkaa vahvemmat kuin laturin tai ilmastoinnin kompuran hitausmomentti ja vaikka laturi tai kompura (tai ohjaustehostimen pumppu) vaikka leikkaisi kiinni, niin uskon nimenomaan Gates-kytkimen olevan heikompi (ja pettävän) verrattuna jakopään rattaisiin.
Sopii kuvitella ja ajatella ihan rauhassa.
Jos pörssi kestää turhan koneen vaihdon, niin älä turhaan mitään vaihtele.
Pelkän kumirullan pettäminenhän ei muuta kun jättää tielle, tuurilla ei sitäkään.
Taustahan on semmoinen, että T5:n kevytmetallilohkoisten koneiden jakopään rattaiden "akselit" (oliskohan kannattimet vw-kielellä oikea termi) ovat sattuneesta syystä kevytmetallivalua.
Ne eivät kovia iskuja kestä, vaan menevät poikki.
Viime keväänä otin kuvia oletettavasti tämmöisen tapahtuman seurauksena hajonneesta jakopäästä, jos ne vielä jostain löydän niin laitetaan näkösille.
Eipä ole enää kuvaa mainitsemastani jakopäävauriosta tallella.
Tässä nyt jakopään rakenne kuitenkin näkyy, siitä hajonneesta koneesta oli tuo lähinnä oleva hammasrattaan kannatin poikki. Itse rakenteesta sen verran, kevytmetallivalua olevan kannatintapin päällä on teräksinen laakeriholkki, joka tässäkin kuvassa erottuu.
juuri vaihdettu ilmastoinnin ja laturin vapaakytkin ja vetorengas, molemmista oli vetorengas sileä sisäpuolelta laturin ja ilmastoinnin puolisesta päädystä.
nyt latailee taas sekä kylmää tulee. Tehtiin etukautta, eli intercooler ja jäähdytin pois sekä ilmastoinnin kenno käännetty ylös.
Ilmastoinnin akseli oli joskus saanut kipeetä, kuin yritettiin avata se vanha vapaapyörä työkaluilla niin hävisi urat akselin keskeltä. Olisi luullut että motonetin työkalut olisi pettänyt mutta ne kesti. Rälläkällä vanha osa pois ja onneksi oli pari milliä uria vielä jäljellä akselissa niin saatiin uusi vapaapyörä paikalleen.
itse jos tekee niin on se vaan niin paljon helpompi edestä tehdä kuin näkee jotain mitä tehdä. etenkin jos ei ole nosturia, tämä tehtiin ulkona pihalla
ei tuo touhutonni kuulosta pahalta, motonetistä tuo gates renkaalla on 109e kappale eli se tekee jo sen 218e. ja motonetin osat oli genuine gates
nyt latailee taas sekä kylmää tulee. Tehtiin etukautta, eli intercooler ja jäähdytin pois sekä ilmastoinnin kenno käännetty ylös.
Ilmastoinnin akseli oli joskus saanut kipeetä, kuin yritettiin avata se vanha vapaapyörä työkaluilla niin hävisi urat akselin keskeltä. Olisi luullut että motonetin työkalut olisi pettänyt mutta ne kesti. Rälläkällä vanha osa pois ja onneksi oli pari milliä uria vielä jäljellä akselissa niin saatiin uusi vapaapyörä paikalleen.
itse jos tekee niin on se vaan niin paljon helpompi edestä tehdä kuin näkee jotain mitä tehdä. etenkin jos ei ole nosturia, tämä tehtiin ulkona pihalla
ei tuo touhutonni kuulosta pahalta, motonetistä tuo gates renkaalla on 109e kappale eli se tekee jo sen 218e. ja motonetin osat oli genuine gates
Re: T5 Transporter Gates kytkimet.
Mulla vähän epäselvää mitä kaikkea osia nyt tarvitsen? Vapaakytkin, kumikytkin, hihnapyörä?
Millä muilla nimillä tuo kumikytkin kulkee? Kumikytkin nimellä ei osia oikein löydy mistään. Onko tämä kumikytkin: https://www.autodoc.fi/gates/778926
Ostin juuri 155tkm ajetun 06 Transporterin ja tämä huolto olisi ilmeisesti edessä. Onko miten pakollienen homma? Ajaako mahdollisesti pitkään ilmankin? Huolto melkeen 20% auton ostohinnasta joten aika kallis on...
Millä muilla nimillä tuo kumikytkin kulkee? Kumikytkin nimellä ei osia oikein löydy mistään. Onko tämä kumikytkin: https://www.autodoc.fi/gates/778926
Ostin juuri 155tkm ajetun 06 Transporterin ja tämä huolto olisi ilmeisesti edessä. Onko miten pakollienen homma? Ajaako mahdollisesti pitkään ilmankin? Huolto melkeen 20% auton ostohinnasta joten aika kallis on...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa