Transu T5 virittelyyn kysymyksiä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 8.6.2006 21:38
Transu T5 virittelyyn kysymyksiä
Ekaa kertaa ollaan VAG-dieselin kanssa tekemisissä ja viritellä pitäis tätä hyötykumijalkaakin niin kuin kaikkia lelujakin... Auto on -07 2.5TDI 4 motion 96kw 6-v manuaali. Mittarissa 70tkm.
Tavoite olis saada EGR pois sotkemasta, laittaa vakio ahtimen tilalle vähän isompaa solmua, mutta vakio pakosarjaan,vaihtaa parempi cooleri alkuperisen tilalle, saada joku vähä päälle 200hv kestävää tehoa autoon joka menee vielä katsastuksesta läpi.
Osiasko joku VAG-D -guru neuvoa seuraavissa kysymyksissä:
- Mikä ahdin menis vakion tilalle sopivimmin. Onko noissa VNT kun ei edes stä oo tullu selvitettyä?
- Saako jostain valmista parempaa cooleria alkuperäsen tilalle sopivana sarjana?
- Missä kannattaa teettää softaus?
- Pitääkö vaihtaa suuttimia?
- Kannattaako tehdä jotain pakoputkelle?
- miten loota ja kytkin kestää noissa tälläset muutokset?
- Mitä muuta huomioida kun tohon hommaan rupee?
Kiitoksia jos joku jaksaa tähän kootusti vastata!!
Tavoite olis saada EGR pois sotkemasta, laittaa vakio ahtimen tilalle vähän isompaa solmua, mutta vakio pakosarjaan,vaihtaa parempi cooleri alkuperisen tilalle, saada joku vähä päälle 200hv kestävää tehoa autoon joka menee vielä katsastuksesta läpi.
Osiasko joku VAG-D -guru neuvoa seuraavissa kysymyksissä:
- Mikä ahdin menis vakion tilalle sopivimmin. Onko noissa VNT kun ei edes stä oo tullu selvitettyä?
- Saako jostain valmista parempaa cooleria alkuperäsen tilalle sopivana sarjana?
- Missä kannattaa teettää softaus?
- Pitääkö vaihtaa suuttimia?
- Kannattaako tehdä jotain pakoputkelle?
- miten loota ja kytkin kestää noissa tälläset muutokset?
- Mitä muuta huomioida kun tohon hommaan rupee?
Kiitoksia jos joku jaksaa tähän kootusti vastata!!
Katso onko hiukkassuodatin vai ei.
Jos ei niin 174hp:n ahdin menee heittämällä.
200hp tulee, että heilahtaa pelkällä (siis ahtimen vaihdon jälkeen) ohjelmalla.
Muita leegoja ei tuohon tarvitse muuttaa.
Kytkin ja loota kestää yli ainakin 270heppaa, kun ei väännöillä hulluttele.
Vakio pakosarja taas ei tätä kestä.
Coolerisarja on saatavilla n. 4 viikon päästä kun proto on viilattu siistimin tehdyksi kuin oem-laatu.
Vakio pakoputki menee ihan ok noille tehoille.
Jos ei niin 174hp:n ahdin menee heittämällä.
200hp tulee, että heilahtaa pelkällä (siis ahtimen vaihdon jälkeen) ohjelmalla.
Muita leegoja ei tuohon tarvitse muuttaa.
Kytkin ja loota kestää yli ainakin 270heppaa, kun ei väännöillä hulluttele.
Vakio pakosarja taas ei tätä kestä.
Coolerisarja on saatavilla n. 4 viikon päästä kun proto on viilattu siistimin tehdyksi kuin oem-laatu.
Vakio pakoputki menee ihan ok noille tehoille.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 8.6.2006 21:38
Katoppa www.turbotec.fi sivuilta. 194hv/ 461 nm pelkällä ohjelmalla. Ei varmaan kannata alkaa vaihtaan muuta kun se cooleri.
Turbon vaihtoon ei tarvitse vaihtaa moottorinohjausboksia. Ja ilman hiukkassuodatinta olevassa ei myöskään tule vikatiloja. vetää vaan paremmin ja pidemmälle kuin orkkis ja kestää vetää kärryäkin ilman, että kikkare sulaa. Siis vakiollakin ohjelmalla, kunnon softalla sitten saadaan kaikki hyöty irti.
Hiukkassuodin 130hp:ssä on isompi ahdin kuin ilman olevassa jo vakiona, mutta vaikka hiukkassuotimen poistaisikin niin eipäs siihen kyllä sitä 200 kannata koittaa rikkoa ihan heti.
174hp:n turbo on AINOA järkevä ahdin 130heppaisen piristykseen ja ylipäätään viilaamiseen.
Vakio turbo on saman kokoinen kuin 1.9l 130hp:n ahdin, eikä sillä voi turvallisesti ottaa yli 160heppaa. On kokeiltu ja särjetty sekä ajettu yli pari miljoonaa näin tehdyillä vehkeillä jotka vetävät kärryä ja kuskaavat ihmisiä. Joku voisi tietysti todistaa, että olen väärässä..
Jos haluaa vaihtaa suuttimet niin silloin ahtimeksi löytyy fin-turbolta sopivia variaatioita ja jopa järki hintaan.
Vakio cooleri toimii ja voi mitata sen 200heppaa, mutta paljon paremmaksi se kyllä vaihtamalla tulee. Sarjan saa ainakin allekirjoittaneen kautta kunhan olen tuohon omaan sen lopultakin hitsaillut.
Hiukkassuodin 130hp:ssä on isompi ahdin kuin ilman olevassa jo vakiona, mutta vaikka hiukkassuotimen poistaisikin niin eipäs siihen kyllä sitä 200 kannata koittaa rikkoa ihan heti.
174hp:n turbo on AINOA järkevä ahdin 130heppaisen piristykseen ja ylipäätään viilaamiseen.
Vakio turbo on saman kokoinen kuin 1.9l 130hp:n ahdin, eikä sillä voi turvallisesti ottaa yli 160heppaa. On kokeiltu ja särjetty sekä ajettu yli pari miljoonaa näin tehdyillä vehkeillä jotka vetävät kärryä ja kuskaavat ihmisiä. Joku voisi tietysti todistaa, että olen väärässä..
Jos haluaa vaihtaa suuttimet niin silloin ahtimeksi löytyy fin-turbolta sopivia variaatioita ja jopa järki hintaan.
Vakio cooleri toimii ja voi mitata sen 200heppaa, mutta paljon paremmaksi se kyllä vaihtamalla tulee. Sarjan saa ainakin allekirjoittaneen kautta kunhan olen tuohon omaan sen lopultakin hitsaillut.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 8.6.2006 21:38
Omasta härvelistä tuo hiukkassuodatin löytyy. Voiko sen poistaa ja laittaa jonkun putken tilalle? Mitä tehdään antureille joita siinä on kiinni, että ei tuu vikatiloja?
Sopiva resepti tuntuis sitten olevan:
- hiukkassuodattimen poisto
- 174hv:n turbo
- egr:n poistava softa
- Coolerisarjan asennus.
Eikö näin? Mistä saa järkevimpään hintaan noita 174hv ahtimia, vai kannattaako laittaa joku muu kun näin alusta tekee ja jokaisessa muussa projektissa on aina ruokahalu kasvanut syödessä ja joskus "mopojen" kans aika pahastikin..
Sopiva resepti tuntuis sitten olevan:
- hiukkassuodattimen poisto
- 174hv:n turbo
- egr:n poistava softa
- Coolerisarjan asennus.
Eikö näin? Mistä saa järkevimpään hintaan noita 174hv ahtimia, vai kannattaako laittaa joku muu kun näin alusta tekee ja jokaisessa muussa projektissa on aina ruokahalu kasvanut syödessä ja joskus "mopojen" kans aika pahastikin..
DPF-mallin ahdin on sellaista uudempaa tekoa että siihen on nyt erittäin vaikea saada muuta ahdinta kuin tehokkaammasta mallista. Ei vaan ole sopivia osia.
Oikeasti ison ahtimen kanssa joutuu tekemään aivan kaiken uusiksi ja silloin kannattaa pakosarjakin uusia, jos se on yhtä huono kuin ilman DPF:ää olevissa.
Löytyy yksi 174hp DPF ahdin jos on tarvetta.
Oikeasti ison ahtimen kanssa joutuu tekemään aivan kaiken uusiksi ja silloin kannattaa pakosarjakin uusia, jos se on yhtä huono kuin ilman DPF:ää olevissa.
Löytyy yksi 174hp DPF ahdin jos on tarvetta.
Kiitos,
olisiko kenelläkään havaintoja dpf:n korvausputkista vajaavetoseen versioon? Kaikista
nurkista vetävän version pakoputken pään kiinnitys on eri kohdassa, jolloin 4wd version
putki ei tuohon vajaavetoiseen käy. Ainahan ton voi teettää jossain pajalla, mutta pitäs
repiä dpf irti malliksi ja ei oikein ehtis seisottaan autoa niin kauaa.
-J
olisiko kenelläkään havaintoja dpf:n korvausputkista vajaavetoseen versioon? Kaikista
nurkista vetävän version pakoputken pään kiinnitys on eri kohdassa, jolloin 4wd version
putki ei tuohon vajaavetoiseen käy. Ainahan ton voi teettää jossain pajalla, mutta pitäs
repiä dpf irti malliksi ja ei oikein ehtis seisottaan autoa niin kauaa.
-J
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Vitosen kollektori on F1-autoista löytämieni juttujen perusteella melko erilainen härveli. Kollektorikulma on ~110 astetta nelosen 8-12 asteen sijasta. Kuvia voi vakoilla netistä V10 kilpureiden moteista. Tollaista tuossa omassa rakennelmassa on tavoteltu.
Uusi kollektori on 12 asteinen, mutta siihen on omat syynsä tilanahtaudella ja ehkä muillakin mietinnöillä. Tuossa kuva mokomasta.
Tässä hieman sarjan edistymistä.
Uusi kollektori on 12 asteinen, mutta siihen on omat syynsä tilanahtaudella ja ehkä muillakin mietinnöillä. Tuossa kuva mokomasta.
Tässä hieman sarjan edistymistä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Minuutin päästä haju on jo haihtunut. Haju tulee heti startatessa. Olisko jossain niin pieni vuoto, että polttoaine tulee sumuna ulos jättämättä märkää länttiä. Onko tuo mahdollista dieselillä, jarruputkessa tuollainen vuoto on tunnetusti mahdollinen. Lopuksi sitten reikä menisi umpeen paikkojen lämmettyä.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Kaivetaan vanhaa topiccia esille niin ei tartte aloittaa uutta.
Mitä eroa noilla AXE ja BPC koneiden turboilla on? Ensimmäinen siis ilman DPF:ää 174hv ja toinen DPF:llä varustettu 174hv.
Vanhemman koneen turbo on GT2056V ja uudempi GTB1752V, tuosta voisi päätellä että ainakin kompura on uudemmassa pienempi, mutta riittääkö se silti samoihin teholukemiin?
Entä mikä tekee sen ettei nuo sovi toistensa tilalle? Ylempänä ainakin luki niin.
Mitä eroa noilla AXE ja BPC koneiden turboilla on? Ensimmäinen siis ilman DPF:ää 174hv ja toinen DPF:llä varustettu 174hv.
Vanhemman koneen turbo on GT2056V ja uudempi GTB1752V, tuosta voisi päätellä että ainakin kompura on uudemmassa pienempi, mutta riittääkö se silti samoihin teholukemiin?
Entä mikä tekee sen ettei nuo sovi toistensa tilalle? Ylempänä ainakin luki niin.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
No joo, tuossahan nuo erot näkyy aika hyvin kun alkoi oikein tutkimaan.
AXE:
http://i.ebayimg.com/t/Turbolader-Turbo ... g/$_57.JPG
BPC:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA4MFgxMDgw/ ... r/$_57.JPG
Aika ison näköinen tuo pakopesä vanhemman koneen turbossa.
Lisäksi näyttäis että AXE koneessa on käytetty sekä GT2052V että GT2056V turboja, pienempi vissiin yleisempi.
AXE:
http://i.ebayimg.com/t/Turbolader-Turbo ... g/$_57.JPG
BPC:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA4MFgxMDgw/ ... r/$_57.JPG
Aika ison näköinen tuo pakopesä vanhemman koneen turbossa.
Lisäksi näyttäis että AXE koneessa on käytetty sekä GT2052V että GT2056V turboja, pienempi vissiin yleisempi.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Jossain luki että tuo GTB1752V on 3rd generation VNT, eli nykyaikaisempi kuin tuo vanhempi GT20 ahdin.
Kompurasiipi on 38.5mm/52mm, mutta pakopuolesta ei ole mitään mainintaa löytynyt mitä kokoluokkaa se on.
EDIT: Nyt löytyi, pakosiipi on 43mm/39.5mm ja pesä A/R 0.74
Kuitenkin mietin että olisiko ihan tyhmä idea laittaa tuohon vakioahtimeen 41.5mm/56mm tai 43.4mm/56mm billettisiipeä, vai onko vaarana että pakopuoli on niin ahdas ettei tuolla saavuteta mitään?
Kompurasiipi on 38.5mm/52mm, mutta pakopuolesta ei ole mitään mainintaa löytynyt mitä kokoluokkaa se on.
EDIT: Nyt löytyi, pakosiipi on 43mm/39.5mm ja pesä A/R 0.74
Kuitenkin mietin että olisiko ihan tyhmä idea laittaa tuohon vakioahtimeen 41.5mm/56mm tai 43.4mm/56mm billettisiipeä, vai onko vaarana että pakopuoli on niin ahdas ettei tuolla saavuteta mitään?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Vähän asiaa tutkimalla selvisi että jos internettiin on luottaminen niin Audin 2.7 tdi koneessa on ahtimena GTB1756VK jossa kompura on 41.5/56mm ja turbiini ~40/43mm, eli pakosiipi olisi sama tai lähes sama kuin T5:ssa ja kompurasiipi pykälää isompi.
Ja jos Garretti ja Audi tuollaiseen luottavat niin kai minäkin sitten...
Ja jos Garretti ja Audi tuollaiseen luottavat niin kai minäkin sitten...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa