1.9tdi Passat 3C (BXE) öljynvalo palaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

1.9tdi Passat 3C (BXE) öljynvalo palaa

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 11.5.2015 22:03

Startissa syttyi öljykannun kuva mittaristoon, mutta tikussa on pinta ylämerkissä.
Ja uusinta startissa syttyy uudelleen.
Longlife öljyillä mennään ja seuraavaan vaihtoonkin on vielä matkaa.
Mitäs nyt?

RCpassat
-
Viestit: 15
Liittynyt: 31.3.2013 13:16

ViestiKirjoittaja RCpassat » 11.5.2015 22:06

Minkäköhän värinen merkkivalo on ?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 11.5.2015 22:08

Keltainen check
Kysymyksestä päätellen tuo voi olla myös punainen?

RCpassat
-
Viestit: 15
Liittynyt: 31.3.2013 13:16

ViestiKirjoittaja RCpassat » 11.5.2015 22:11

Keltainen on tupannut olemaan pinnatasosta kertova ja punainen paineesta kertova elikkäs uskaisin ajaa mutta kannattanee selvittää mikä riivaa

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 12.5.2015 9:22

olikos näissä jossain myös öljyn laadun tarkkailua, ja jos oli niin se kai ilmoittaisi ihan huoltonäytön kautta että vaihto olisi ajankohtainen...?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 12.5.2015 10:30

Joissakin malleissa on konepellissä mikrokytkin joka kuittaa öljyvalon konepellin avauksessa ja näitä on mennyt rikki ja sen takia jäänyt öljyvalo vielä palamaan. Tuskin vaan tässä tapauksessa oireena jos öljyt olivat ylärajassa kun vika tuli :/

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.5.2015 16:26

Joissakin malleissa on konepellissä mikrokytkin joka kuittaa öljyvalon konepellin avauksessa ja näitä on mennyt rikki ja sen takia jäänyt öljyvalo vielä palamaan. Tuskin vaan tässä tapauksessa oireena jos öljyt olivat ylärajassa kun vika tuli :/

Todennäköisesti juuri tuosta kyse. Konepellin avaamalla ja sulkemalla öljymäärän varoitus poistuu 50 (vai 100) km ajaksi, järjestelmä olettaa öljyä lisätyn.
Jos konepellin avausta ei tunnisteta, öljynlisäystieto puuttuu.
- Näkyykö mittaristossa tieto konepellin aukiolosta, kun se on auki?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 13.5.2015 22:08

Valo tosiaan syttyi ja sen jälkeen kurkkasin tikkua ja pinta oli ylämerkissä. Lisäsin silti lirauksen ja n. 100km ajettua valo syttyi taas.
Nyt auto sammutettu, virrat päälle ja heti syttyy valo. Konepelti auki valo paloi edelleen ja kiinni, niin valo sammui. Oletettavasti tuo syttyy taas 100km päästä, kun konepellin avaus tunnistuu myös mittaristoon.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 13.5.2015 22:36

VCDS näytti auto sammuksissa virrat päällä ja auto käynnissä oil leveliksi 0,0mm.
Mistä tuo taso mitataan?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 13.5.2015 22:48

VCDS näytti auto sammuksissa virrat päällä ja auto käynnissä oil leveliksi 0,0mm.
Mistä tuo taso mitataan?

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 14.5.2015 9:43

Öljypohjassa on anturi kolmella pultilla kiinni jossa liitin se mitta sitä oljyn pintaa omassa AHU koneessa vaihtanut kerran,Googleta 1JO-907-660-B näet minkä näköinen osa on,marmorilla reilu sata egee.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.5.2015 10:41

Kyllä se öljypohja-anturi (tai sen johdot) on rikki.
Konepeltikytkin toimii kuvauksesi mukaan oikein.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 14.5.2015 11:00

Jos ihan liittimenpäästä rikki, ettei saa tinattua jatkoa, täältä löytyy volkkarin liittimiin sopivia johdonpäitä, johdon pituus metalliklipsun jälkeen 5-15cm.. ( nakataan ny sit vaikka 1,5€/kpl ;) ) Vaihtoehtoosesti jos haluaa niitä jo jemmaan ripakopallisen niin avk:ta joku volkkarin sulakerasia ja siitähän niitä saa. Ite maksoin ko sulakerasiasta noiden johtojen takia jtn 25€.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 14.5.2015 22:23

Anturin koodi tarkistettu ja uutta tilaukseen koodilla 1J0907660C.
Katellaan sitten vaihdon jälkeen miten kävi. Liitin ja kaapelit näytti ulkoisesti ihan hyviltä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2015 22:51

...uutta tilaukseen koodilla 1J0907660C.
*F on uudempi.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 15.5.2015 6:24

Mistä tilasit tuon anturin? Itsellä tuo on kans kaiketi rikki.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 15.5.2015 10:56

Englannista RTG Automotive UK, hintaa posteineen 30€. Ehkä halpa, ehkä kallis, ihan sama. Tuo oli ensimmäinen mikä tuli vastaan.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 19.5.2015 20:23

Huomasitko muuten, vaikuttiko tuo anturin toimimattomuus mootorin toimintaan?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 21.5.2015 22:11

Uudella anturilla ei vaikutusta käyntiin eikä pinnan tasoon. Nollaa näyttää edelleen eikä kaapeleita heiluttelemalla löydy lukemia. Alapuolelta heiluttelin kunnes kaapeli häipyy jonnekin suojapeltien taakse. Minne menee kaapelin toinen pää?
Tai mitä arvoja anturin pitäisi kolmesta pinnistä antaa? Aina on tietysti mahdollista, että uusi anturi on valmiiksi rikki.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 23.5.2015 11:38

Minulla herjaa myös tuota öljytasoa. Mittailin tuota anturia ja silloin kun sielä on nestettä, antaa se keskimmäisen ja toisen laidan välille jotain vastusta, arvoja en nyt muista. Muuten ei ole mitään tapahtumia.

Pitää mittailla uudestaan kun saan toisen anturin.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 25.5.2015 22:21

Ja selvitykset jatkuu. 200km meni hyvin, mutta sen jälkeen startissa öljykannun kuva ja oil level workshop. Parin sekunnin jälkeen sammui, mutta startissa vilauttaa tuota uudelleen.
Vcds näyttää enginen puolelta leveliksi 0,0mm mutta instrumentin puolella oil level on 'ok'.
Ideoita vai työnnänkö paaliin koko pskan?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 26.5.2015 5:28

Vcds (ainakin joissain versioissa) antaa suuren määrän mitta-arvoja, joihin ei oikeasti tule dataa.

Esim. Amarok ja pakokaasun lämpötilatunnistin 2; 0 astetta ei tunnu järkevältä arvolta, kun muut huitelevat noin 150-200 astetta.
Siinä ei vaan ole tuota lämpötilatunnistin 2:ta.

edit: Näyttääkö öljyn lämpötilatieto järkeviä lukemia? Se tulee öljypohja-anturilta myös

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 26.5.2015 5:46

Enginen puolelta löysin myös tuon öljyn lämpötilan ja se on näyttänyt järkeviä arvoja koko ajan. Myös sillokn, kun otin kaapelin irti pinnan korkeuden anturista.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 26.5.2015 6:40

Sitten on joko sulla väärä arvo kyseessä vcds:ssä tai järjestelmässä vikaa; ei sitä öljyn lämpötilatietoa tule muualta kuin öljypohja-anturilta.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 26.5.2015 20:38

Kerrohan jos löydät vian aiheuttajan. Ei auttanut minullakaan anturin vaihto.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 26.5.2015 22:17

Uudella anturilla tehtyjä huomioita:
- enginen puolelta ei vikakoodeja
- öljyn lämmön mittaus ok ja seuraa oikeaa lämpötilaa
- pinta lievällä ylitäytöllä 30,0mm

- instrumentin puolella vikakoodi anturista (short to ground) ja tulee nollauksen jälkeen takaisin
- öljyn lämpö -38 ja käydessä laskee -60 asteeseen
- pinta 'ok'

Vanhalla anturilla ei antanut vikakoodeja, mutta enginen puolen pinta näytti nollaa.

Onko ymmärrettävä, että myös uusi anturi olisi viallinen?
Seuraava steppi on ottaa kaapeli irti öljypohjan anturista, äheltää vanha anturi purkin pohjaan kiinni ja mittailla sen antamia arvoja.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 27.5.2015 7:10

Anturin vaihto uuteen alkuperäiseen lienee paikallaan.
Halvalla saa monesti kaksi, harvoin hyvää.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 29.5.2015 23:23

Myyjältä pahoittelut vikakoodista ja rahat takaisin pyytämättä. Marmorin hinta 138€, joten uutta nettimatoa koukkuun ja ensi viikolla toista anturia tilalle. Story continues...

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 30.5.2015 12:50

Minulla näyttää molemmilla, enginen ja instrumentin puolella tason oikein, mutta lämmöt, oliko nyt -60 tai jotain sellasta. Mittaristo herjaa kuitenkin tuota tasoa.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 8.6.2015 23:02

Toinen (tai siis kolmas) anturi paikalleen ja 17 - oil sensor workshop tärähti jälleen mittaristoon (short to ground). Välillä näyttää lämpöjä instrumentista oikein ja välillä heittää lämmöksi -60 ja välillä +90 ja niin edelleen.
Vikakoodeja nollaamalla on hetken ok, mutta tulee taas takaisin.
Kai seuraavaksi pitää vaihtaa johtosarja (tai koko auto)...

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 17.6.2015 22:53

Tämä tarina loppui omalta osaltani siihen, että oil sensor workshop vilahtaa startissa mittaristossa ja auto lähti seuraavaan osoitteeseen.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 18.6.2015 4:41

Olis jännä tietää tuon anturin toimintaperiaate että miten mittaa öljyn tason ku on öljypohjan ulkopuolella kiinni. Taitaa aika monessa volkkarissa olla sama systeemi.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 18.6.2015 6:40

Öljypohjassa on reikä, johon tuo anturi pultataan. Anturin varressa on reiät ja varren sisällä on liuskat. Epäilen, että liuskan vastusarvo muuttuu öljyn määrän mukaan ja vastusarvo käännetään digisignaaliksi anturin rungossa olevalla piirillä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2015 12:39

Ja jos se mittaa öljyn laatua, niin sitten käytetään matalataajuista vaihtojännitettä.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 18.6.2015 12:56

Tuolta se näyttää suolistettuna.
Kuva

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 7.8.2015 20:56

Palatakseni tähän vielä. Itseäni alkaa hieman häiritsemään tuo öljytason herjaus. Millainen homma olisi vaihtaa tuo johtosarja? Ei suinkaan siinä koko auton johtoja tarvitse vaihtaa? Vai tarviiko??


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa