EGR-vian selvitystä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mm000
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.3.2015 15:29

EGR-vian selvitystä

ViestiKirjoittaja mm000 » 5.5.2015 10:23

Ongelmana EGR:n aiheuttama viive ahtojen nousussa etenkin kylmänä, mutta toisinaan myös lämpimällä moottorilla. Moottori 103kW BKD aj. 190tkm. Autossa on sähköinen EGR-venttiili 03G131501P ja EGR-jäähdytin, jossa on alipaineella ohjattu läppä.

Erityisesti alle 2500 rpm kierroksilla ahdot lähtee nousemaan vasta usean sekunnin viiveellä ja auto on tehoton (myös kaasu pohjassa, jolloin EGR:n pitäisi olla pois pelistä). Moottorin lämpöjen noustua ongelma saattaa kadota kokonaan tai ainakin pienenee merkittävästi. Muutaman kerran saanut vikamuistiin P0299 aliahto, kun lähtee kylmällä moottorilla nousemaan jyrkempää mäkeä ja ahdot laahaa reilusti pyydetyn perässä.

Kun EGR-jäähdyttimen ohjaussolenoidin (1KO906283A) liittimen irroittaa, auto toimii täysin moitteetta, toki vikavalo syttyy ja koodi P2425). Ilmeisesti EGR ei ole tuolloin toiminnassa ollenkaan?

Pitäisikö egr-jäähdyttimen alipainekellon pitää alipaine? Laitoin erillisen letkun kellolle ja se ei pidä täysin alipainetta, vaan pystyy imemään ilmaa niin pitkään kuin jaksaa. Jotain vastusta siinä kuitenkin on. Kokeilen myös kaverin autosta ja siinä tuntui samalta (autossa ei ole onngelmia). Entä onko tuo läppä normaalisti suljettu ja alipaine avaa sen, jolloin pakokaasujen virtaus egr:lle kasvaa?

Onko antaa vinkkejä mitä kannattaa tutkia, jotta tietää lähteekö vaihtamaan egr-venttiiliä vai tuon jäähdyttimen (siihen ei taida saada erikseen läpän alipainekelloa??). EGR-venttiili on ollut auki eikä ollut kovinkaan likainen, kunnon putsausta ei kuitenkaan tehty.

Mainittakoon myös, että ongelmaa etsittiin ensin aivan vääristä paikoista ja osia vaihdettiin paljon turhaan (mm. turbo, N75 venttiili, egr-jäähdyttin solenoidi ym).

mm000
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.3.2015 15:29

ViestiKirjoittaja mm000 » 6.5.2015 19:58

Kyllä se vika vihdoin varmistui - egr-jäähdyttimen läpän ohjauskellon alipainevuoto. Osan on tarkoitus pitää alipaine. Onko kukaan avannut moista tai tietääkö voiko sitä korjata (kalvo?).

Tyypillisesti egr-jäähdyttimiä on vaihdettu pakokaasua vuotavan läpän akselin tai nestevuodon takia. Onkohan kellään jäänyt nurkkiin pyörimään rikkinäistä jäähdytintä, jossa olisi ehkä alipainekello? Pitäisi olla kuvan mukainen.

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa