Golf MKIV 2000 AGR starttaaa huonosti ja savuttaa paljon

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

Golf MKIV 2000 AGR starttaaa huonosti ja savuttaa paljon

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 24.4.2015 11:26

Laitan tännekin jos joku voisi neuvoa. Myös Vagarenalla.
Löysin haulla että muillakin ollut vastaavia, mutta ne oli jääneet kesken.

Moottoritiellä alkoi tuntua että heikosti reagoi kaasuun ja ehkä pientä nypytystä.
10 kilsan jälkeen rampista nousi ylös niin hyytyi heti.
Käyty tankkaamassa 20 kilsaa ennen kuin alkoi nypyttää.

Lähtee hinaamalla lähes heti käymään, mutta ei ottanut kierroksi. Kone rynkytti ja ryskytti. Tyhjäkäyntiä kävi nätisti. Sammui kun yritti ottaa kierroksia. starttauksella kone pyörii, mutta ei käynnisty.
Haettu uusi pa-suodatin ja hinattu ilmat pois niin että kävi kunnolla.
Ajettu 2 kilsaa teollisuus aluetta kovilla kierroksilla ympäri. Hyytyi heti kun yritti jättää tyhjäkäynnille.

Hinattu isolle tielle ja käyntiin. Sen jälkeen ajettu 70 kilsaa satasen nopeudella. Tehot puuttuivat. Pienikin ylämäki niin hyytyi kaasupohjassa 100km -> 60km.
pikkuhiljaa keräs nopeuden takaisin sataan.
Saattoauton mielestä pientä savutusta välillä ja todella paha haju.

Autolla ajettu 491tkm, turbo uusittu noin 350 tkm kohdalla.
Ei mitään vika / varoitusvaloja mittaristossa.

vagcom mukaan ainoa vikakoodi p1556 charge pressure control.


Autoon uusittu aiemmin yli 2kk sitten.
-Rele 109
-Virtalukon pohja.
-Moottorinlämpötila anturi.

Nyt uusittu ja tutkittu
-Toi n75 ahtopaineen solenoidi uusittu ei auttanut
-Ilmamassamittari uusittu ei auttanut
-Kaikki alipaineletkut uusittu ei auttanut
-Turbon imupuolta katseltu puhdas ja ei klappaa ja pyörii hyvin
-Imusarja ja putket siistin näköiset
-Tankilta putket moottoriin puhallettu läpi.
-Tankkianturi katsottu

Välillä lähtee startilla käyntiin, tosin aika huonosti ja ryskeellä. Puol tuntia ennen kuin hyytyi lähti kuin palmun alta.
Kierrosten nostaminen vaatii suostutteluja.

Vagcomilla arvoja
kierrokset 3717 MAP spec arvo 1662 Map actual 1499.

Group 004 arvoja
Kierrokset 1155 spec start 2,9 BTDC Actual stary 4,2 BTDC cold start 55,4%

Group 013 arvoja
kierrokset 1470
Cyl1 -0.73 mg/str
cyl2 0.66 mg/str
cyl3 1.11 mg/str
cyl4 -1.01 mg/str

Jos toleranssi on -2 - +2 niin arvoissa on.
Suutimien arvot tyhjäkäynnistä 3000kierrokseen -0.90 ja +0.8 välillä. eli vois olla arvoissaan



injection quantity arvot vähän epäilyttää

1301 kierrokset 8.0 mg/str
1344 kier 8,8 mg/str
1470 kier 9,6 mg/str
1554 kier 10,4 mg/str
1659 kier 11,0 mg/str
1890 kier 11,8 mg/str
1932 kier 12,2 mg/str
2037 kier 13.2 mg/str
2058 kier 13,6 mg/str
2100 kier 14,0 mg/str
2142 kier 14,8 mg/str
2226 kier 15.0 mg/str
2310 kier 16,4 mg/str
2352 kier 17,2 mg/str

Tuon alla on ohje arvo 2,2-9.0 mg/H
Jos on oikea ohjearvo niin taitaa olla liikaa syöttöä.
Mittauksen aikana niin paksu usva koko alueella.

Haisi siltä että "kakku" maistuu eikä öljy pala.
Maahan ei tule mustaa läikkää ja paperi ei tummu kun pitää putken pään alla.

Hyviä neuvoja?

Oisko Karjalohjalla joku jolla ois täysi versio vagcomista?
Saisi tuon ajoituksen tarkistettua.

Miten noissa toi ruiskutuspumppu tota pystyy tarkistaa tuota pumppua?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 24.4.2015 16:36

Ettei vaan olisi kampiakselin hihnapyörä päässyt vähän nytkähtämään akselilla. Kannattaa jako tarkastaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 24.4.2015 17:25

Juu jako tarkastuksen

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 25.4.2015 20:00

Muuten ois oireet täsmänneet imupuolen venttiilin paininkupin hajoamiseen, mutta jos tyhjäkäyntiä pyörii nätisti niin ei ehkä sitten. Joku joskus kirjoitteli sen määränsäätimen purkuoperaation tänne, mutta en nyt muista millä oireilla se alkoi.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.4.2015 6:48

Et vissiin tarkistanu jakoa vielä? Alipainepumppu pois niin näät nokka-akselin asennon ja sitte ei muuta ku pyörittelemään. Siinä ei kauaa mee ja mielenrauha tulee ku on ok.

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 29.4.2015 8:50

Mittasin vastusarvot netistä löytyneen kirjan "Diesel Turbo Direct Injection
(TDI) system, servicing AHU" mukaan. Ruistutuspumpun syöttäpuolen vastusarvot olis oikein.

Tarkistin jakohihnan. Hyvä kuntoinen, vaikka vaihto aika on 10tkm sisällä. Hihna oli ihan sopivan tiukkuinen ja kaikki hampaat talleessa.

Kun laitoin kampiakselin merkin kohdlleen niin alipainepumpun alla ole nokka akselin ura näyttäisi olevan ihan oikeassa asennossa. Pumpun ajoitus en kerennyt tarkistamaan. Pumpun hihnapyörän ruuvit näytti olevan kiinni. Täytyy etsi sopi lukitustappi tuohon.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 29.4.2015 18:36

VCDS:llä pumpun ajotusta kurkkaamaan.. tai jollai testerillä joka osaa sen. Kaverin passatissakin oli varmaan aste mitä pumppua käännettiin..
AGR koneessa ku taitaa olla vielä se säädettävä hihnapyörä niin vielä helpompi.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 30.4.2015 15:04

Katsoithan kampiakselin merkin vauhtipyörältä?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 30.4.2015 15:45

Veikkaan et katottu hihnapyörästä mikä kyllä yleensä pitää aika kutinsa.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 1.5.2015 7:13

Jos hihnapyörä päässyt liikahtamaan akselilla, niin ei kyllä pidä paikkaansa

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 4.5.2015 21:17

Nyt on joutunut pitää taukoa vianhausta ja joutunut pitää kakkosautona toimivaa lähes 400tkm ajettua Passattia.

Katsoin merkit vauhtipyörältä. Pumpun hihnapyörän reikä on ihan oikeassa kohdassa.
Reikään meni aika hyvin 6mm poranterä. hieman väljä mutta kampuran merkki ´liikkui saman verran ennen ja jälkeen ajoitusmerkkiä. Täytyy ilmeisesti tilata täysiversio Lite ohjelmasta.

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 3.6.2015 22:16

Hommasin tuon maksullisen vagcomin.
Pumppu on säädetty kohdalleen, Ihan aavistuksen ennakolla mutta keskilinjan vieressä.

Edelleen vikaa
Kylmänä lähtee tosi pitkällä ja monella startilla käyntiin.
Ottaa kierroksia huonosti ja täristämällä.
Savuttaa paljon jo starttauksesta.
Savuttaa paljon harmaata savua kun antaa kierroksia.

Kuumana ei käynnisty ollenkaan, ei auto lämpöanturin irroitus.

Ei mitään vikakoodeja. Paitsi lämpöanturin irroituksesta.


Onko jollain jotain neuvoja? Vai joutuuko viedä jo merkkiliikkeeseen?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 3.6.2015 23:21

Näillä tiedoilla veikkaisin jotain seuraavista ( kokeile yksi kerrallaan! ): Ilmansuodatin tai ilmanotto tukossa ( et kertonut tarkistaneesi, tarkista irroittamalla turbon imuputki putsarilta niin, että ilmamäärämittari jää imuputkeen kiinni ), sammutusläppä jumiutuneena kiinni ( tarkista ottamalla ahtoputki imusarjalta irti ja katso auton käydessä ), katalysaattorin kenno rikki/poikittain pöntössä, tai pakoputkessa jokin muu tukos ( tarkista irroittamalla pakoputki ahtimesta, riittää että saat sitä vaikka edes vähäsen irralleen ettei tarvitse kokonaan irroittaa ). Viimeisin näistä ehkä yleisin.

Hyvin vahva veikkaus että joku isompi tukko siellä vaikuttaisi olevan ilmanoton ja pakoputken ulostulon välissä ilman virtaamista estämässä.

Pumppuvaurio voi olla myös mahdollinen, mutta yleensä silloin tuo VCDS:n ennakko poukkoilee niin paljon että lukemien tulkitseminen on hankalaa, tai tulisi virheilmoitusta ennakonsäätimeltä tms. Näinollen pysyttelen siis tuossa ilmanvirtausongelmassa.

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 10.6.2015 21:29

Tutkittu taas pari päivää.

Imuputkisto kunnossa.

Pumpun ajoitus juuri lähes optimiin säädetty.

Löytyi syy savutukseen ja tehottomuuteen.

Kierroksilla pumpulle menee paljon ilmakuplia. Tyhjäkäynnillä ei oikeastaan ollenkaan.

Kokeiltu toisella suodattimella toimi hetken aikaa hyvin.
Moottori toimii täysin kun laittaa pumpulta letkun suoraan jerrykannuun. Onneksi.

Epäiltiin että vika olisi suodattimen nipassa tai että polttoaineen paluukierrosta tulisi ilmaa.

Laitoin paluun suoraan tankkiin ja pa-suodattimeksi IKH myymän CAV suodattimen jalalla. Ei ainakaan nippa tai paluupuoli aiheuta kuplia.

Ongelma ei poistunut. PA-suodattimen ja pumpun välissä olevasta kirkkaasta letkusta näkee että vieläkin menee kuplia.

Irrotin pumpulta letkun ja laitoin paineilmaa. Ei näkynyt vuotoa mistään. Ja saa hyvän diisel kylvyn.
Tietty paineistuksella ei näe jos vika jos paineistus tiivistää vuotavan kohdan.

Seuraavaksi kokeilta "hyppyletkulla" tankkianturin ja suodattimen väli.

Onko tietoa menee noista tankkianturi vai liitosnylonputket.
Nylonputkien pika liittimet hieman epäilyttävät.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 11.6.2015 11:40

Tankin pikaliittimet ja niitten liitokset tarkistukseen seuraavaksi. On samantyyppiset ku konehuoneessaki, aiheuttavat varmaan sen ilmavian. Penkki ylös niin penkiin alla matossa reikä, siitä lätkä pois niin tankin otinmokkula jo näkyyki.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.6.2015 11:48

Tankkilaitteessa saattaa olla murtumia, mulla oli sekä 35i faceliftissä että 3B:ssa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.6.2015 16:19

Mulla loppui ilmavaivat kun poistin konehuoneessa olevat pikaliittimet. Niiden pikaliittimien takia on monilla ollut ilmavaivoja.

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 22.6.2015 22:17

Lähtee järki tuon kanssa.

Uusittu konehuoneeseen kaikki polttoaineletkut -> ei auttanut
Palautettu orkkis suodatin (bosch) +uusi nippa -> ei auttanut
Poistettu tankin päältä pikaliittimet -> ei auttanut
Uusittu tankkianturi -> ei auttanut
Uusittu tankin ja suodattimen väliset putket -> ei auttanut

Autossa ei ole mitään vikakoodeja
Pumpun ajoitus on hieman ennakolla, mutta asteikolla noin 53-58, optimi olisi ilmeisesti 50.

Auto käy "täydellistä" tyhjäkäyntiä, mutta kun nostaa kierroksia 2000 yli niin alkaa pätkiä. Ja samalla alkaa savuttaa.
Ongelmaa ei ollut kun kävi irtokannusta letku pumpulle suoraan.

Egr tyhjäkäynnillä vcds mukaan 84%. kierroksilla laskee alle 60%.

Polttoineen paluukierron poisto ei auttanut. Kokeiltu tukkimalla pumppuun menevä paluuletku ja pumpusta letku kannuun.

Voiko ruiskutuspumpun siirtopumpun imuteho loppua niin että ei jaksa imeä riittävästi tankilta asti, mutta jaksaa lähemmällä olevasta kannusta?.

Yksi mikä on niin kun auto käy jonkin aikaa, niin on lähtee käyntiin sen jälkeen vain todella pitkillä starttauksilla. Vaatia ainakin 5 pitkää. Ihan kuin olisi juuri vaihtanut pa-suodattimen täyttämättä sitä. Ongelma taitaa olla vain kuumalla koneella.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 23.6.2015 11:17

Voi loppua pumpusta se siirtopumppu. Lamellit kuluu ja sitte se tekee just tuota. Pumppu huoltoon/ vaihtoon tai sähkönen siirtopumppu kaveriksi.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.6.2015 17:32

Mitenkäs näissä dieseleissä on toteutettu tankin hengitys? Kokeile käynnistää tankin korkki auki?

Tomi.a3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.4.2015 10:29

ViestiKirjoittaja Tomi.a3 » 9.7.2015 23:10

Vika löytyi. Vaati aikaa vain 3 kuukautta ja yli 40 työtuntia vianhaku.

Vika oli polttoaineessa. SE mitä huoltoasemalta tuli haisi dieseliltä ja näytti dieseliltä.
MUTTA sillä moottori kävi tyhjäkäyntiä ja pieniä kierroksia hyvin mutta ei jaksanut kiertää kunnolla ja savutti kunnolla.

Autoon rakennetiin hantin ovenkarmiin jerrykannu kiinni josta vietiin tulo ja paluu putket suodattimelle. Toi koeajossa ihan normaalisti kuten ennen. Savutusta jatkui monta tuntia puhtaan dieselin kanssa, mutta pikku hiljaa ilmeisesti suuttimet puhdistui.

Tankki pumpattiin puhdistettuihin kannuihin. Isommassa määrässä päivän valossa huomasi väri eron tuon huhtikuussa tankatun ja toiselta asemalta haetun Dieselin välillä.

Tankki huuhdeltiin uudella dieselillä ja tyhjennettiin. Ja sen jälkeen tankattiin uutta tavaraa.

Kaikki työ ja vaiva huonon dieselin takia.
En nyt mainitse huoltoasemaa, koska tulen vaatimaan korvausta heiltä.

Laskin kustannuksia yhteen

-Heti hyytymisen jälkeen haettu polttoainesuodatin nro 1 + vaihtoon tarvittavat työkalut 24,98€
-Suuttimien paluuletkujen uusinta 10€
-Kaikki en alipaineletkujen uusinta 10€
-Ilmamassamittarin uusinta 60€
-Turbon säätöventtiilin uusinta 42,35€
-Vianhaku ohjelman lisenssi pumpun ajoituksen tarkistamiseen 89€
-Polttoainesuodatin nro2 CAV tyyppinen erillaisella paluu kierrolla 47€
-Polttoainesuodatin nro 3 alkuperäisen ja uudet liittimet + kaikki konehuonenn polttoaineletkujen uusinta 58.60€
-Polttoaineen tankkivarusteen uusinta 65€
-Tankista konehuoneeseen menevien pa-putkien uusinta 76€
-Sähköinen siirtopumppu rakenne versio 1 + releet ja johdotukset 62€
-Siirtopumppu rakenne versio 2 26€

Laskin että yhteensä vianhakuun meni tarvikkeita 570€, huono laatuisen nafta takia.
Alun perin huonoa laatua tankattiin 29eurolla eli noin 20 litraa.
Nopeasti laskettuna litrahinnaksi todellisuudessa tuli 570€ / 20 litraa = 28,5€/litra

Lisäksi jos laskee omalle työlle jotain arvoa niin noiden tutkimusten ja osien uusinnan lisäksi autoon tehtiin

-Koko imuputkiston tarkistus kohta kohdalta
-Turboahtimen tarkistusta niihin erikoistuneen yrityksen ohjeistamana
-Ohjausyksikön ja antureiden välisten johtojen tarkistus
-Ohjausyksikön maadoituksien tarkistus
-Kaikkien moottorin anturien vastusarvojen tarkistus
-Jakohihnan ajoituksen tarkistus
-Pumpun ajoituksen tarkistus mekaanisesti ja tietokoneella
-Useita tunteja vianhakua diagnostiikka ohjelmalla.
-Ruiskutuspumpun eri komponenttien vastus arvojen mittaus ja johtosarjan tarkistus
JA lisäksi todella paljon muita tarkistuksia ja kokeiluja.

Yhteensä autoa tutkittiin yli 40 tuntia.

Kallis projekti vaikka
-kaikki työ tehtiin itse tai kaverin kanssa
-Kalliimpien osien hankinta tehtiin työn kautta erikoishinnoilla

Iso kiitos kaikille auttaneille ja neuvoneille.
Seuraava taistelu on selvittää minkälainen vastuu on huoltoasemalla.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.7.2015 23:50

Mitä vikaa tarkalleen oli huonossa dieselissä? Voi olla vaikea hakea korvauksia noin pitkän ajan jälkeen jos tankkauksesta aikaa 3 kk.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa