Audi A6 2.5tdi ei käynnisty, Vika selvinnyt

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kitunen
-
Viestit: 27
Liittynyt: 23.4.2015 12:34

Audi A6 2.5tdi ei käynnisty, Vika selvinnyt

ViestiKirjoittaja Kitunen » 23.4.2015 12:45

Eli autolla ajettu parkkiin täysin normaalisti, ehti seisoa n.30min kunnes oli tarkoitus lähteä uudestaan liikenteeseen. Mutta eipä lähdettykkään, ei vikavaloja ennen tai jälkeen. Starttaa normaalisti, välillä hivenen jopa "lupailee", muttei käynnisty.

-Polttoainetta on, tällä tankkien tasauspummpu suljettu pois.
-Ilmavuotojen varalta suuttimien paluuletkut uusittu. Myös suodatin ja termostaatin jalka uusittu n.2tkm sitten.
-Polttoainetta tulee normaalisti suuttimista startattaessa, eli itse syöttöpumppu mitä luultavammin ehjä.
-Syöttöpumpun aivot laitettu kuitenkin MTM-huoltoon tarkistettavaksi.

Mitä raati on mieltä, voiko vika löytyä syöttöpumpun tietokoneesta? Onko releitä mitkä olisi hyvä tarkistaa?

Auto on siis A6 2.5tdi 132kw BAU quattro ja tiptronic 2004
Viimeksi muokannut Kitunen, 30.4.2015 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kitunen
-
Viestit: 27
Liittynyt: 23.4.2015 12:34

ViestiKirjoittaja Kitunen » 23.4.2015 14:48

Homma etenee sen verran, että syöttöpumpun tietokone oli ehjä.

Käykö vanhemmasta AKE moottorista syöttöpumppu tähän uudempaan BAU- koneeseen? Voiko näiden kahden pumpun tietokoneyksiköt vaihtaa päikseen BAUsta tuohon AKEn pumppuun? Tällä voisi välttää pumpun ohjelmoimisen laakkosella ja muutenkin kun näissä uudemmissa tuppaa olemaan erilainen yksikkö.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.4.2015 18:25

Vikakoodit tuosta pitäisi ensiksi lukea. Sitten - siellä tankissa on kaksi pumppua, toinen tasauspumppu ja toinen varsinainen polttoainepumppu. Onko se polttoaineen määrä fakta vai mittariin perustuva? Mites jakopää ja ajoitus? Ei nyt suoraan muista, oliko tuossa naftapumpulle oma hihnansa. Jos on, siitä saattaa olla hampaat hukassa. Moottorin lämpötila-anturi vaikuttaa myös käynnistymiseen suuresti.

Kitunen
-
Viestit: 27
Liittynyt: 23.4.2015 12:34

ViestiKirjoittaja Kitunen » 23.4.2015 20:21

Vikakoodeja lueskeltu muttei sieltä mitään hälyttävää ollut. Löpöä tankissa oli tapahtuma hetkellä n.1/4 jopa vähemmänkin (loivaan ylämäkeen tosin parkkeerattu), nyt lisäilin 20litr ei vaikutusta. Itse olen ollut siinä luulossa kokoajan, että tankissa on vain tasauspumppu joka tasaa löpön määrää tankkien välillä. Ja että syöttöpumppu imee polttoaineen itse. Tämän käyn huomenna kyllä laakkoselta varmistamassa...

Jakopäätä en ole sen kummemin vielä aukonut, rempattu ~30tkm sitten. Ei taida pumpulle olla omaa hihnaa?

Kunhan tuo pumpun ohjausyksikkö saapuu takaisin, niin ilmailen järjestelmän kunnolla ja lisään löpöä vielä. Pumpun kylessä on yksi torx kantainen pultti josta on myös mahdollista vetää ilmoja. Tuo vp44 ei kuulemma ime polttoainetta yhtään jos järjestelmässä on ilmaa.

Lämpöanturi vika näkyisi vikakoodeissa?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 23.4.2015 22:05

Pumpulle on oma hihna, näkyy kun ottaa sen suojan pois. Lämpötila -anturi ei anna pakosti koodia, pitäs tsekata testerillä että näyttää järkeviä arvoja. Ja kyllä se käyntiin lähtee vaikka vetäs pikkasen jostain ilmaa, joutu vaan sahaamaan kauan.

Kitunen
-
Viestit: 27
Liittynyt: 23.4.2015 12:34

ViestiKirjoittaja Kitunen » 24.4.2015 16:58

Laakkosella vahvistavat Axin kertomukset, eli tankissa on 2 pumppua. Kuskin puolella tasauspumppu ja apukuskin puolella itse siirtopumppu joka nostaa löpön suodattimelle.

Pitäisikö tämän siirtopumpun käynnistyä heti virtojen päälle laiton jälkeen vai vasta startattaessa? Minulla polttoaine liikkuu vasta startattaessa... Pumpun sai testattua niin että syötti sulakkeelle nro 28 suoraan akulta 12v. Tällöin polttoainepumpun tulisi surista "kuuluvasti". Näin pitäisi toimia ilmattaessa järjestelmää.

Tänään/ huomenna jos aikaa riittää niin puran keulan huoltoasentoon ja tarkistan hihnojen kunnot ja ajoitukset. Koppia raottamalla näyttivät kuitenkin Ok

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 24.4.2015 17:12

Ne ylä hihna kotelot irtoo mitään ylimäärästä purkamista. Mut epäilen et vika ois siellä jos vähän aikaa sit tehty.

Kitunen
-
Viestit: 27
Liittynyt: 23.4.2015 12:34

ViestiKirjoittaja Kitunen » 29.4.2015 15:41

Onko näissä rullanokka-versioissa kuskinpuolen nokassa mitään yläkuolokohta merkintää, siis kun öljykorkin reijästä kahtelee? Löytyy vain yksi suuri O merkki, mutta se ei kyllä natsaa. Muuten merkit osuu kohdilleen.

Yhden hampaan heitti kuskinpuolen nokat+ samalla tietysti syöttöpumppu ei ollut kohdillaan. Auto pelaa jälleen normaalisti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa