Golf MK3 1,9Tdi "Nytkyttää" ajossa
Valvoja: ffp jäsenet
Golf MK3 1,9Tdi "Nytkyttää" ajossa
Moikka! Ostin eilen käyttikseksi tuollaisen "170tkm" ajetun MK3 1,9tdi Golffin. Auto on siistissä kunnossa ja toimii muuten hyvin, mutta pari outoa ongelmaakin on.
Ensinnäkin alakierroksilla auto on täysin hengetön. Ennen ~2000 kierrosta ei tunnu tapahtuvan juuri mitään, Liikkeellelähdössä joutuu painamaan reippaasti kaasua että auto lähtee nätisti liikkeelle, muuten tärryyttää ja jurnuttaa niin maan perkeleesti ja lähtee vaivaisesti liikkeelle. 2000 kierroksen jälkeen auto sitten alkaa vetämään pirteästi.
Myös esimerkiksi loivaan ylämäkeen ei pysty ajamaan sellaisella vaihteella että kierrokset olisivat alle tuon 2000, auto ei vain tunnu jaksavan kivuta edes loivaa mäkeä, vaan alkaa nytkyttämään todella rajusti, pienemmälle vaihtaminen auttaa ja auto jaksaa liikkua kun kierrokset ylittävät 2k.
Myös täyskaasukiihdytyksessä kiihtyvyys on "aaltoilevaa" elikkä kaasu pohjassa auto ensin kiihtyy, sitten hidastuu, kiihtyy, hidastuu. Tuntuu siltä kun kiihdyttäessä pumppailisi kaasua ylös alas.
Auto on vm 1995, 90hv koneella. Tiedä sitten mikä on tarkka moottorimalli? Ihan uusia juttuja nämä VAG:it mulle.
Kiitoksia jo etukäteen, toivon todella löytäväni vastaukset näihin rasittaviin pulmiin!
Ensinnäkin alakierroksilla auto on täysin hengetön. Ennen ~2000 kierrosta ei tunnu tapahtuvan juuri mitään, Liikkeellelähdössä joutuu painamaan reippaasti kaasua että auto lähtee nätisti liikkeelle, muuten tärryyttää ja jurnuttaa niin maan perkeleesti ja lähtee vaivaisesti liikkeelle. 2000 kierroksen jälkeen auto sitten alkaa vetämään pirteästi.
Myös esimerkiksi loivaan ylämäkeen ei pysty ajamaan sellaisella vaihteella että kierrokset olisivat alle tuon 2000, auto ei vain tunnu jaksavan kivuta edes loivaa mäkeä, vaan alkaa nytkyttämään todella rajusti, pienemmälle vaihtaminen auttaa ja auto jaksaa liikkua kun kierrokset ylittävät 2k.
Myös täyskaasukiihdytyksessä kiihtyvyys on "aaltoilevaa" elikkä kaasu pohjassa auto ensin kiihtyy, sitten hidastuu, kiihtyy, hidastuu. Tuntuu siltä kun kiihdyttäessä pumppailisi kaasua ylös alas.
Auto on vm 1995, 90hv koneella. Tiedä sitten mikä on tarkka moottorimalli? Ihan uusia juttuja nämä VAG:it mulle.
Kiitoksia jo etukäteen, toivon todella löytäväni vastaukset näihin rasittaviin pulmiin!
Viimeksi muokannut allude, 21.4.2015 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuon pitäisi nimenomaan vetää siinä 2000 rpm parhaiten ja muualla olla paremminkin hengetön. Kuulostaa sille, ettei ahdin ole pelissä mukana niinkuin pitäisi. Vikakoodeilla voisi aloittaa. (Vag com) Letkujen eheyden tarkistus, Ahtopaineen säätöventtiili, Ilmamassamittari yms...Ahtopaineiden tieto auttaisi myös asiassa.
Ilmamassamittarin koitan puhdistaa tänään elektro puhdistusaineella, miten saisin ahtopaineet selville? Vikakoodien luku olisi tietysti myös hyvä, mutta ei kiinnostaisi mennä liikkeeseen maksamaan itseään kipeäksi siitä, olisiko täällä ketään harrastajaa pk seudun alueella jolla olisi lukuvehkeet ja pientä korvausta vastaan lukisi koodit?
Vag- comilla näkee ahtopaineet (ainakin jos koneella(läppärillä) on kyseinen ohjelma) Toinen vaihtoehto on asentaa muutaman kympin maksava ahtopainemittari. Jälkimmäinen ei huono idea jatkoa ajatellenkaan. Näkeepähän aina reaaliajassa missä paineet seilailee.
Kyllä se koneen päähän saanti on melkein ehdoton. Muutoin arvailua jatkuu todennäköisesti pitkään.
Kyllä se koneen päähän saanti on melkein ehdoton. Muutoin arvailua jatkuu todennäköisesti pitkään.
Noniin, päivitystä tilanteeseen.
Eilen suihkuttelin pullon elektro puhdistusainetta MAF:iin, josta irtosi hirveä määrä mustaa töhnää, kunnon kuivattelu ja maffi kiinni -> Auto vetää aivan eri tavalla! Nyt liikkeellelähdöt sujuvat vaivatta, ja autossa on voimaa niinkuin kuuluukin, persdynolla tehoa tuli lisää ~50%, niin laiska se oli ennen tuota maffin putsausta, että tosiaan ei meinannut liikkeelle päästä ilman että antoi kunnolla jengaa. Myöskin täyskaasukiihdytyksen aaltoileminen hävisi kokonaan tuon putsauksen jälkee, nyt vetää niinkuin pitääkin koko kierrosalueen! Todella mukava ajella nyt.
Mutta! Tuo perkeleen nykiminen se jatkuu edelleen. Eli esimerkiksi 4 vaihteella ei pysty ajamaan suoraa tietä 60km/h, kun vähänkin painaa kaasua niin auto alkaa nykimään voimakkaasti, sama juttu 5 vaihteella 80-100km/h jne. Pienemmälle vaihtaminen auttaa tuohon nykimiseen kun ajaa isommilla kierroksilla, auto ei nyi. Tuntuu tuo 2000rpm olevan sellainen maaginen raja sille nykimiselle, sen yli kun pääsee niin aikalailla loppuu nykiminen. 1 ja 2 vaihteilla tuota nykimistä ei kuitenkaan esiinny, vain 3,4 ja 5 vaihteilla ajaessa. Mistähän tuota lähtisi selvittelemään?
Kiitoksia kaikille jo tulleista neuvoista.
Eilen suihkuttelin pullon elektro puhdistusainetta MAF:iin, josta irtosi hirveä määrä mustaa töhnää, kunnon kuivattelu ja maffi kiinni -> Auto vetää aivan eri tavalla! Nyt liikkeellelähdöt sujuvat vaivatta, ja autossa on voimaa niinkuin kuuluukin, persdynolla tehoa tuli lisää ~50%, niin laiska se oli ennen tuota maffin putsausta, että tosiaan ei meinannut liikkeelle päästä ilman että antoi kunnolla jengaa. Myöskin täyskaasukiihdytyksen aaltoileminen hävisi kokonaan tuon putsauksen jälkee, nyt vetää niinkuin pitääkin koko kierrosalueen! Todella mukava ajella nyt.
Mutta! Tuo perkeleen nykiminen se jatkuu edelleen. Eli esimerkiksi 4 vaihteella ei pysty ajamaan suoraa tietä 60km/h, kun vähänkin painaa kaasua niin auto alkaa nykimään voimakkaasti, sama juttu 5 vaihteella 80-100km/h jne. Pienemmälle vaihtaminen auttaa tuohon nykimiseen kun ajaa isommilla kierroksilla, auto ei nyi. Tuntuu tuo 2000rpm olevan sellainen maaginen raja sille nykimiselle, sen yli kun pääsee niin aikalailla loppuu nykiminen. 1 ja 2 vaihteilla tuota nykimistä ei kuitenkaan esiinny, vain 3,4 ja 5 vaihteilla ajaessa. Mistähän tuota lähtisi selvittelemään?
Kiitoksia kaikille jo tulleista neuvoista.
Tämä on kaukaa haettu mutta juuri noilla kierroksilla oma auto teki samanlaisia rasittavia nykimisiä ja syylliseksi paljastui PSI-Motorsportin "teholaatikko" joka teki aina kauhean hyppäyksen syöttöihin noilla kierroksilla. Ilmiö sama kuin rämpyttäisi ajossa evryä päälle pois. Kannattaa katella ettei siellä ruiskupumpun liittimen välissä ole mittään tehobokseja...
Niin ja tuon boksin poiston jälkeen ei tehoissa huomannut yhtikäs mitään eroja vakioon.
ja kannattaa vielä testata miten auto toimii maffin piuha irroitettuna.
Niin ja tuon boksin poiston jälkeen ei tehoissa huomannut yhtikäs mitään eroja vakioon.
ja kannattaa vielä testata miten auto toimii maffin piuha irroitettuna.
Ei näkynyt tehobokseja nopealla vilkaisulla. Suihkuttelin myös kaikki konehuoneen liittimet läpi tuolla elektrolla, vaikutti ehkä vähän, tuntuisi ettei enään ihan niin rajusti nyi, mutta voi olla omaa mielikuvitustakin, pitää vielä kokeilla maf:in piuha kokonaan irti. Miten auton pitäisi käyttäytyä sitten?
Maffin piuha irti kokeiltu, tehot hävisi mutta nykiminen ei. Elikkäs tuo kiihtyvyyden aaltoilu on nyt saatu selvitettyä, ei ole enää esiintynyt maffin putsauksen jälkeen mutta nytkyttäminen on vielä jäljellä, eikö kellään muka ole ollut samaa ongelmaa? Näitä 1,9tdi:tä tuntuu olevan jokapuolella niin outoa jos tämä on ainut missä tällaista ongelmaa on.. Elikkä esim 60kmh ei pysty ajamaan 4 vaihteella kun auto alkaa nytkyttämään niin että koko auto heiluu, sama juttu 100kmh ja 5 vaihde jne, aina joutuu ajamaan isompia nopeuksia 1 vaihde pienemmällä.
Turbon letkuja yritin eilen vilkuilla, mutta on niin hankalassa paikassa koneen alla ja takana ettei sinne oikeen mitään nähnyt, miten ne pääsisi tutkimaan parhaiten? Voiko vuotoja löytää esim suihkimalla letkuihin jotain ainetta auton käydessä?
Ja tuosta N75 en oikeen löytänyt juttua netistä, voiko se siis vaikuttaa tuohon että tasakaasulla ajettaessa auto nytkyttää? Kiihtyy ja kulkee muuten siis ihan normaalisti ja tuo aaltoileva kiihtyvyys on saatu korjattua. Tosiaan nämä volkkarit ja varsinkin turbodieselit ovat ihan uusi juttu itselle, ennen ollut enimmäkseen bemareita, ja nyt kun vikaa olen enemmän tutkinut niin se muistuttaa hyvin paljon samanlaista nytkytystä kuin esim BMW tekee jos kardaanin kumilimppu on aivan riekaleina, mietinkin onko tuossa volkkarissa mitään tuon tapaista kumiosaa joka välittää voimaa vetareille joka voisi olla tiensä päässä tai jotain muuta voimansiirron osaa joka tuon voisi aiheuttaa? Kytkinremontti tuohon on tehty 2012, eli tuskin se on kyseessä?
Ja tuosta N75 en oikeen löytänyt juttua netistä, voiko se siis vaikuttaa tuohon että tasakaasulla ajettaessa auto nytkyttää? Kiihtyy ja kulkee muuten siis ihan normaalisti ja tuo aaltoileva kiihtyvyys on saatu korjattua. Tosiaan nämä volkkarit ja varsinkin turbodieselit ovat ihan uusi juttu itselle, ennen ollut enimmäkseen bemareita, ja nyt kun vikaa olen enemmän tutkinut niin se muistuttaa hyvin paljon samanlaista nytkytystä kuin esim BMW tekee jos kardaanin kumilimppu on aivan riekaleina, mietinkin onko tuossa volkkarissa mitään tuon tapaista kumiosaa joka välittää voimaa vetareille joka voisi olla tiensä päässä tai jotain muuta voimansiirron osaa joka tuon voisi aiheuttaa? Kytkinremontti tuohon on tehty 2012, eli tuskin se on kyseessä?
Nuo kaikki pienet turboon ja n75:n liittyvät letkut kannattaisi uusia joka tapauksessa koska ovat luultavasti alkuperäiset eli 20 vuotta vanhat. Ainakin omaan iv golfiin sain helposti montulla/nosturilla vaihdettua hankalammat letkut.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, eculle taitaa myös mennä yksi letku:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=415443
Kuten jo aiemmin kirjoitin, eculle taitaa myös mennä yksi letku:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=415443
Nostellaanpas tätä taas ylös kun on ajankohtaista. Elikkä perkeleen nytkytykseen ei ole vieläkään löytynyt lääkettä, tänään viimeksi vietin 8 tuntia tallilla vaihtaen osia ja ihmetellen, tähän mennessä tehtyä:
- Kaikki moottorin kumiletkut uusittu (n. 5 metriä tavaraa?)
- Ahtopaineen solenoidi vaihdettu (ei vaikutusta niin vaihdoin vanhan takaisin)
- MAF putsattu, kokeiltu ilman piuhaa jnejne
- Dieselsuodatin vaihdettu
- Ecu avattu ja vaihdettu letkunpätkä sinnekkin
- Kaikki moottorin sähköliittimet käyty läpi puhdistusaineella
- EGR puhdistettu (oli muuten tajuttoman paskainen)
Minkään asian tekemisellä ei ole ollut vaikutusta yhtään mihinkään. Eli todella onnistuneita korjauksia kaikki, eniten ihmetyttää ettei tuon egr:n putsauksella muka ollut mitään vaikutusta kun oli ihan tukossa koko kikkare...
Tänään kotimatkalla sitten sain uuden havainnon tähän erittäin epäloogiseen vikaan joka ei käy mun järkeen enää millään tavalla. Eli:
Kiihdytän motarille, täyskaasukiihdytyksessä auto ei nyi, alan ajamaan tasakaasulla esim 110kmh kierrokset n. 2200rpm, auto nytkyttää eteenpäin kuin kenguru. Ajan noin 5min tasakaasulla ja yhtäkkiä havahdun ettei auto nyikkään enää vaan kulkee tasaisesti?!? Päätän kokeeksi kiihdyttää pari sekunttia kaasu pohjassa, päästän kaasun ja palaan taas ajamaan tasakaasulla samaa 110kmh, 2200rpm, missä äsken auto ei nykinyt, mutta nyt nykii taas, kunnes olen taas ajanut noin 5min suht tasaisesti ja auto lopettaa hiljalleen nykimisen.
Eli tuo kaasun käyttö jotenkin aktivoi tuota nykimistä, ja se on kovimmillaan juurikin kiihdytyksen jälkeen tasaisesti ajettaessa, ja rauhoittuu ajan kuluessa? Kuitenkin alkaa taas uudestaan jos innostuu painamaan kaasun esim kerran pohjaan?
Vikakoodit luettu: Ei koodeja. Myös katsastuksesta auto meni juuri läpi "heittämällä" ja sai hyvät arvot päästötestistä. Omat ideat alkaa loppumaan ja tekisi jo mieli ajaa auto suoraan paaliin, mutta kun muuten on niin hyvässä kunnossa ja tosi vähän ajettu niin tekisi mieli tuosta vielä auto tehdä.. :/
- Kaikki moottorin kumiletkut uusittu (n. 5 metriä tavaraa?)
- Ahtopaineen solenoidi vaihdettu (ei vaikutusta niin vaihdoin vanhan takaisin)
- MAF putsattu, kokeiltu ilman piuhaa jnejne
- Dieselsuodatin vaihdettu
- Ecu avattu ja vaihdettu letkunpätkä sinnekkin
- Kaikki moottorin sähköliittimet käyty läpi puhdistusaineella
- EGR puhdistettu (oli muuten tajuttoman paskainen)
Minkään asian tekemisellä ei ole ollut vaikutusta yhtään mihinkään. Eli todella onnistuneita korjauksia kaikki, eniten ihmetyttää ettei tuon egr:n putsauksella muka ollut mitään vaikutusta kun oli ihan tukossa koko kikkare...
Tänään kotimatkalla sitten sain uuden havainnon tähän erittäin epäloogiseen vikaan joka ei käy mun järkeen enää millään tavalla. Eli:
Kiihdytän motarille, täyskaasukiihdytyksessä auto ei nyi, alan ajamaan tasakaasulla esim 110kmh kierrokset n. 2200rpm, auto nytkyttää eteenpäin kuin kenguru. Ajan noin 5min tasakaasulla ja yhtäkkiä havahdun ettei auto nyikkään enää vaan kulkee tasaisesti?!? Päätän kokeeksi kiihdyttää pari sekunttia kaasu pohjassa, päästän kaasun ja palaan taas ajamaan tasakaasulla samaa 110kmh, 2200rpm, missä äsken auto ei nykinyt, mutta nyt nykii taas, kunnes olen taas ajanut noin 5min suht tasaisesti ja auto lopettaa hiljalleen nykimisen.
Eli tuo kaasun käyttö jotenkin aktivoi tuota nykimistä, ja se on kovimmillaan juurikin kiihdytyksen jälkeen tasaisesti ajettaessa, ja rauhoittuu ajan kuluessa? Kuitenkin alkaa taas uudestaan jos innostuu painamaan kaasun esim kerran pohjaan?
Vikakoodit luettu: Ei koodeja. Myös katsastuksesta auto meni juuri läpi "heittämällä" ja sai hyvät arvot päästötestistä. Omat ideat alkaa loppumaan ja tekisi jo mieli ajaa auto suoraan paaliin, mutta kun muuten on niin hyvässä kunnossa ja tosi vähän ajettu niin tekisi mieli tuosta vielä auto tehdä.. :/
Oliisko määränsäädinvika kuitenkin?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18 ... s%E4%E4din
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152724
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18 ... s%E4%E4din
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152724
Tuossa on vissiin 1Z moottori.. Itsellä oli Cordobasta AHU moottori joka teki samaa.
Aluksi ei ollut mitään mutta hammer modin jälkeen tuli tuo nykiminen. IQ säätämisellä sitä sai korjattua. Ominaisuus ilmeisesti ainakin 1Z/AHU moottoreissa jos IQ puolelta lähtee tehoja kiskomaan. Toinen voi olla pumpun määränsäädin jossa jotain vikaa..
Aluksi ei ollut mitään mutta hammer modin jälkeen tuli tuo nykiminen. IQ säätämisellä sitä sai korjattua. Ominaisuus ilmeisesti ainakin 1Z/AHU moottoreissa jos IQ puolelta lähtee tehoja kiskomaan. Toinen voi olla pumpun määränsäädin jossa jotain vikaa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa