Terve taas!
Kyselen nyt tästä otsikon mukaisesta asiasta, jota on jo käyty varmasti läpi monta kertaa foorumin historiassa. En kuitenkaan ihan tarkkaa vastinetta löytänyt, joten otetaan vielä kerran esiin.
Ahtimeen liittyvästä ”huokailusta” ja ajoittaisesta puutumisesta. Pahiten ahdin pitää ääntään kylminä aamuina ja varsinkin vaihde 1. -> 2. vaihde 2. ->3.
Olen itse pyrkinyt tutkimaan kyseistä ääntä diagnostiikan kautta (vcds) ja tutkimalla VNT-siipien ”kellon” liikettä ja tutkimalla mahdollisia poikittais ”välyksiä”. Välyksiä ei mielestäni vielä ole ja kello tuntuu liikkuvan ihan jouhevasti. Samoiten pyydetty- ja toteutunut paine on linjassa VCDS-ohjelman käyrän mukaan. Vikakoodeja ei ole.
Nyt kuitenkin tuntuu, että alavääntö on joskus kateissa ja kiihdyttäessä on ns. 1-2 sekunnin viiveitä. En tuohon turboon uskalla mitään ”uuninputsaus” litkuja kipata, kun on tuo egr jäähdytin seuraavana vastassa ja turbo on moottorin takana hiton ahtaassa paikassa. Joten kysyisin onko tuo "huokailu" taasen normaalia? Samoiten olen huomannut paikallaan kokeilemalla nopeasti kaasuttaessa ja siitä palautuessa tuntuu turbo ns. "sakkaavan" tai siltä kuulostavan.
Olen myös koittanut tutkia mahdollisia vuotoja ahtoputkistossa silmämääräisesti ja tuota alipaineletkua, joka menee turbon kellolle.
Onko uuden ahtimen metsästys aloitettava vai onko tässä nyt ns. "liian herkistynyt vw-korva tullut samalle taajuudelle". ?
t. Hepevapa
VW Touran 08, 1.9 TDi BXE 77kw turbon "huokaus"
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 24.6.2014 21:34
Et ole ainut tuon äänen kanssa, meilläkin BKD moottorissa saa samat "huokaukset" aikaan. Ääni tulee starttauksen jälkeen kahdessa ekassa vaihdossa, sekä pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kahdessa ekassa. Syyksi olen miettinyt turbon siipiä, hakisivatkohan oikeaa "paikkaansa" näissä kiihdytyksissä ja tapahtuu yliahtamista? Siis että ahdin olisi vähän jumissa pienellä puolella, ennenkuin siivet ehtivät muuttaa asentoaan. Meillä ääntä on kuulunut koko omistuksen ajan (vuoden), enkä ole kokenut siitä olevan haittaa. Ekat kiihdytykset tulee otettua varmuuden vuoksi rennommin, ettei mitään menisi rikki. Periaatteessahan akseli voisi katketa, kun paineet ovat turhan kovat hetken aikaa. kai.
Olisiko sitten karstaa ahtimessa, vai alkaako olemaan vaan loppu (mittarissa 285tkm).. Katsastuksessa savutusarvot toissa viikolla kuitenkin 1.03/3, mitkä mielestäni olivat hyvät.
Olisiko sitten karstaa ahtimessa, vai alkaako olemaan vaan loppu (mittarissa 285tkm).. Katsastuksessa savutusarvot toissa viikolla kuitenkin 1.03/3, mitkä mielestäni olivat hyvät.
Täälläkin 280 tkm Touran BKD huokaa / turbo sakkaa kovassa etenkin kylmänkoneen kiihdytyksien vaihteen vaihdoissa. VCDS näyttää kuinka ahtopaineet karkaa / piikkaa. Ajoittain menee vikatilaan siitä. Karstanpolttoajo herkistää siivet hieman ja vikatilaa ei tule, mutta mitattuahtokäppyrä piikikäs ja turbon huokausta/sakkausta esiintyy. Turbon siivet mielestäni jumissa tai säätimen kello takertelee. Pitäisi tehdä jotain ennakoivaa ennenkuin ahdin antautuu, oma ajotyyli lienee säästänyt turboa näinkin pitkälle...
Tarina jatkuu: Vaihdoin huokailevan ahtimen tilalle saksasta tilatun kunnostetun ahtimen. Huokailua on poissa eikä turbon ääntä voi juuri erottaa ajossa, mutta vääntö/ahdot on toistaiseksi pienillä kierroksilla hukassa. Ehkä kunnostettu ahdin vaatii VNT alipainekellon tangon säädön? Ei ole poissuljettua etteikö alipainelinjat vuotaisi...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa