EGR:n poiskytkeminen ohjelmoimalla?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

EGR:n poiskytkeminen ohjelmoimalla?

ViestiKirjoittaja a7071 » 11.3.2015 13:39

Hei!

98.000 km ajetusta Audi A3 1.6 tdi 77 kW:sta hävisivät tehot kesken matka-ajoa, ja keltainen hehkun valo alkoi vilkkua. Sammutus, ja hehku jatkui vilkkumista, sekä keltainen moottorin kuvake ilmestyi, ilmoittaen pakokaasujärjestelmän häiriöstä.

Sammutus, ja matka jatkui normaalisti tasakaasulla ajettaessa, ja moottorin ollessa lämmin.

Tasakaasulta kaasu pohjaan, ja tehot lähtevät, ja hehkun valo ilmestyy pienen nykäyksen myötä.

Vikadiagnostiikka ilmoitti pakokaasujen takaisinkierrätyksen asematunnistimen virheestä, liian alhaisesta impulssista.

Olisiko todennäköisin, ja ehkä ainut syy, EGR:n vika?

Voidaanko tämä ohjelmoimalla ohittaa/kytkeä pois toiminnasta, jolloin auto toimisi normaalisti? Teho-optimoinnissa tämä tulisi samalla vaivalla, mutta tälle taas ei olisi tarvetta (kustannuskysymys, n. 500 euroa).

Ideoita, ajatuksia?

MH

teemup
-
Viestit: 54
Liittynyt: 12.4.2011 19:24

ViestiKirjoittaja teemup » 11.3.2015 15:28

Itselle tuli sama n. 145tkm ajettuun. Käytin volkkarilla, tekivät jonkun ohjelmapäivityksen ja sen jälkeen on toiminut n. 10tkm.

1.6tdi ja vm 2011

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 11.3.2015 18:48

Se EGR ventiili on lapsellsiesti suunniteltu ja lyhytikäinen. Siellä on sähköinen toimilaite, joka käyttää varsinaista venttiiliä ja alipaineella toimiva läppä, joka käyttää systeemiin kuuluvaa jäähdytyskiertoa. Pennin rulla häviää siitä sähköisestä toimilaitteesta ja sitten se sekoilu alkaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.3.2015 19:08

Voi mennä takuuseen osittain vielä ton ikäses. Uusi osa on ns. parannettu malli joten kestää paremmin.

aip
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:39

ViestiKirjoittaja aip » 13.3.2015 12:49

Itsellä 1.6 tdi Golf variant -11 hävittää vähän nestettä. Vuotoa ei ole löytynyt ja painetta ei paisuntasäiliössä liiemmälti ole, joten kansivikakin vaikuttaa epätodennäköiseltä.
Onko kokemusta meneekö noista egr:n jäähdyttimiä?

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 13.3.2015 19:17

Menee. Paljon.

aip
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:39

ViestiKirjoittaja aip » 13.3.2015 20:29

Paikallisen Pörhön vastaus oli että erittäin harvinainen vika tuo egr jäähdytin. Taidanpa yhdistää egr:lle menevät vesiletkut ja käytän autoa ohjelmoinnissa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.3.2015 18:30

Itsellä 1.6 tdi Golf variant -11 hävittää vähän nestettä. Vuotoa ei ole löytynyt ja painetta ei paisuntasäiliössä liiemmälti ole, joten kansivikakin vaikuttaa epätodennäköiseltä.
Onko kokemusta meneekö noista egr:n jäähdyttimiä?


Autossasi on varmaan letkulämmitin.
Niitten tiivisteet ja klemmarit ovat olleet useamman nestehävikin syynä.

Samaten puhkihankautuneita nesteletkuja on nähty, yleensä siellä letkulämmittimen vieressä.

aip
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:39

ViestiKirjoittaja aip » 16.3.2015 12:55

Olen itse asentanut autoon letkulämmittimen ja olen toki tarkastanut senkin ja vuotoja ei ole. Nyt on viikon päivät ajettu ja neste ei ole vajonnut ollenkaan. Seurailen tilannetta.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 20.3.2015 22:02

Ohjelmointia ei ole saatavilla tähän autoon, kertoivat Audin liikkeestä.

Olisiko mahdollista, että EGR:n johtosarjoissa olisi vika, joka voisi myös aiheuttaa häikän?

Jos todettakoon, että EGR on rikki, olisi tällainen tarjolla Saksassa, n. 320 e Suomeen toimitettuna. Alkuperäisvaraosa näyttäisi olevan:

http://www.ebay.com/itm/Original-VW-Kuhler-AGR-Abgasruckfuhrung-Reglerklappe-Golf-Plus-Cabri-03L131512DQ-/390964568394?pt=DE_Autoteile&hash=item5b074de14a

Oletan, että myös pakokaasujärjestelmän merkkivalo asettuisi EGR:n vaihdolla?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 21.3.2015 9:12

Jos autosi on huollettu ajallaan merkkiliikkeessä (tai hyvin dokumentoituna muuallakin), saattaa egr-vikaan löytyä vastaantuloa.

Lähtökohta kuitenkin se, että vika on selvitettävä/varmistettava merkkiliikkeessä, sitten mahdollinen vastaantulo selviää. Vaatii näet diagnoosiprotokollan "takuukyselyä" varten.

***

Joo, egr-versoita on tullut monta tuon 2011 jälkeen. Viimeisimpään päivitykseen kannattaa panostaa, vanhoissa versioissa on parannettavaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa