1.9 TD veto ja ahdot katoaa 4000:n rpm kohdalla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

1.9 TD veto ja ahdot katoaa 4000:n rpm kohdalla

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 18.12.2014 16:18

Mahtaako olla tietäjiä mikä vaivaa 1.9 TD konetta? Oireena katoava veto ja ahtopaineet 4000 kierroksen tietämillä, loppuu kuin seinään aina samalla viisarin osoittamalla. Ei väliä onko lämmin vai kylmä kone.

Kone on siis pumpulla jossa on päällä ahdonalaisen syötön säätö, karaa modattu ja ahtoja 1,2 bar. Vuosimalli 1995 ja MK 3 Golffin keulalta löytyy kone...

Edit:Tosiaan kyseessä siis AAZ-motti

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 19.12.2014 12:44

Onko noissa koneissa VNT turbo. Tulisi mieleen että alipainejärjestelmä vuotaa tai vnt menee jumiin. Vaihtamalla letkut auttaa ja vnt puhdistaminen mr musclella toimii.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 19.12.2014 13:38

Turbo on kyllä vaihdettu uudemmasta, pitääpä katsoa sen malli. Egr on tukittu sokealla laipalla... Alunperin ei mielestäni aaz koneissa ole VNT:tä ollut...

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 19.12.2014 13:54

Muistelisin että jollakin oli samanlaisia ropleemia ja ongelmana oli niin mojovat pakopaineet että pakoventtiilit kävivät kellumaan.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 19.12.2014 16:36

Jaa enpä tiedä onko uudemmasta mutta KKK-siellä asustaa. Turbo tyyppejä enempää tuntematta voisin joka tapauksessa vahvasti epäillä että tuo ei ole muuttuva siipinen. Mites tuota pakopaine asiaa olisi paras lähteä selvittämään? Mikä osa siellä ahdistaa?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 19.12.2014 20:36

Katalysaattoreitahan on jotkut dieseleistään "puhdistaneet". Voisikohan sekin olla tässä se ongelmakohta?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.12.2014 20:42

Ei varmasti oo katista kiinni. Mittaa pakopaineet. Ohjeita löytyy ku hakee. Turbo on kyllä aikalailla piskunen ja tosiaan kellunta ongelmia on joillaki ollu.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 19.12.2014 22:36

Jos se katti ihan tukossa on, niin hyvinkin voi aiheuttaa pakopaineen kasvua.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.12.2014 0:52

Onko pumppuun koskettu jossain vaiheessa?

Ajoitukset?

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 20.12.2014 5:39

Jakopää on teetetty toissa kesänä jolloin on ajoituksetkin laitettu. Autolla tuon jälkeen ajettu about 10 tkm. Ed omistaja sanoi laittaneensa pykälää uudemmasta pumpun, ed om on paikallinen korjaamoyrittäjä jonka ammataitoo ei tarvitse epäillä... Tarkoittaakos tuo "puhdistus" katille irroittamista, pieksemistä ja ravistelua vai onko siihin joku mönmö?

Edit:Kuinka taajaan pitäis ajoituksia tarkkailla? voivatko mennä omia aikojaan ketuilleen?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 20.12.2014 12:02

Tokkopa se neljään tonniin vetäis ja sitte loppus veto ku seinään jos katti ois tukossa. Toisekseen jos latin tyhjää niin alkaa haiseen kylmänä vanhalta linja-autolta.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 20.12.2014 12:29

Voimakas puve ja mutu että ne on ne pakopaineet ja kellunta ilmiö... Mitä korjaavia toimenpiteitä on olemassa? Ilman kattia ei vissiin ole leimalle asiaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 20.12.2014 12:55

Ilman kattia voipi suht hyvin mielin mennä leimalle kunhan kuoret on vaan vielä paikallaan, ei ne savuarvoon vaikuta juurikaan.
Pakopaineet sun pitäisi nyt saada mitattua, pakosarjaan jotenkin anturia. Esmes jarruputkella aloittaa lähdön ja loppupätkä kumiletkua ja mittari kabiinin puolelle. Egr:n lähtöön esim suht helppo askarrella laippa kierteellä kun se egr jo muutenkin pois käytöstä.
Alustavasti voit myös kokeilla tiputtaa ahtoja ja kokeilla tekeekö saman pätkäisyn...

vagriku
-
Viestit: 77
Liittynyt: 3.4.2011 16:10

ViestiKirjoittaja vagriku » 20.12.2014 16:13

Jos on vakio kkk puhallin niin 1.2bar ahtoa=helvetisti pakopainetta.
1.2bar+karaa modattu=kohta kansi halki

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 20.12.2014 17:52

Kerro Vagriku mitä pitää tehdä asian korjaamiseksi... millä konstin saan tehot pidettyä samoissa ja pakopaineet terveemmiksi?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 20.12.2014 19:48

Isompaa turboa se on siinä vaiheessa vaille kun pakopaineet on taivaissa.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 20.12.2014 20:17

Onko joku isompi ahdin olemassa joka kävisi "heittämällä", suosituksia?

vagriku
-
Viestit: 77
Liittynyt: 3.4.2011 16:10

ViestiKirjoittaja vagriku » 20.12.2014 21:57

Jos siinä on vakio turbo. Sellainen mandarinin kokoinen säädä ne ahtopaineet 0.7-0.8bar ja kokeile häviääkö vika. Turha sinne moottoriin on väkisin ilmaa työntää.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.12.2014 2:17

Kannattaa myös tarkkailla saako kone polttoainetta siinä vaiheessa kun meno loppuu, ne ahdot kun tippuu saman tien jos koneelta loppuu ruoka.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 21.12.2014 7:20

Kun veto loppuu niin siitä kuuluu sellanen ihme "röpellys" ääni joten en usko että on aine mikä loppuu...

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 21.12.2014 16:33

olisit heti sanonu että röpeltää. se on sitä ku venat kelluu.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.12.2014 16:41

voipi hyvinkin olla ettei siellä pysy pakoventtiilit enää kiinni noilla pakopaineilla, oma tuntuma on että noilla ahtimilla pitää pysyä maks. 1bar ahdoissa jotta kaikki toimii suht kunnolla.

Tdi koneen kyljessähän noista otetaan vakiona se 0,9 bar ja kun piikittää sen yli niin huomaa selkeästi että kone ei vedä kunnolla ja veto paranee kun ahdot asettuu... Taitaapi juuri niistä pakopaineista johtua.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 23.12.2014 16:29

Hahaaa, problem solved! Säädin portintankoa aavistuksen pidemmäksi, ahdot on nyt 0,9bar ja vika poissa! Kiitokset osallistuneille, nyt alkaa isomman föönin metsästys. Jos jollakin on hyviä ehdotuksia millä korvata tuo kkk niin ääntä ***tana! Pykälää isompi siis, ei mitään jalkapallo kaliiberia. Autohan on emännän kauppakassi ja tää piristäminen lähti emännän aloitteesta "tää kolffi on hengenvaarallinen ku tällä jää jalkoihin" =D Ei jää enää mutta nälkä kasvaa syödessä ja lisää löylyä pitäis saada...

Edit:onko plug and play ahtimia jossa ois sama laippa ja pulttijako kuin kkk:ssa?

vagriku
-
Viestit: 77
Liittynyt: 3.4.2011 16:10

ViestiKirjoittaja vagriku » 23.12.2014 22:04

1.6td:stä löytyy hieman isomaa kivikautista garrettia/kkk:ta Pakosarjakin täytyy vaihtaa samalla.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 23.12.2014 23:31

onko tuo myyntipalstalle äsken ilmestynyt kkk k14 juurikin se 1,6:ssakin käytetty?

Ainakin oletin että tämä ongelmana ollut ahdin olisi kkk k03 jota myös noissa 90hp TDI-koneissa on käytetty (garrettin gt 1544s:n ohella)

JParhiala
-
Viestit: 171
Liittynyt: 15.1.2006 20:40

ViestiKirjoittaja JParhiala » 24.12.2014 9:01

Jos en väärin muista niin 1.6td:ssä oli KKK K24.

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 24.12.2014 9:24

Ihan ku muistelisin että mun 1,6td:ssä ois ollut garretti... Siitä on kyllä vuosia aikaa kun havitin sen pois... Siis eli 1,6td:n garretti ahdin ois isompi kuin 1,9tdi:in kkk? Ja imusatsi parempi tuossa 1,6td:ssä?

Hjallis85
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.12.2014 20:29

ViestiKirjoittaja Hjallis85 » 24.12.2014 9:51

Ihan ku muistelisin että mun 1,6td:ssä ois ollut garretti... Siitä on kyllä vuosia aikaa kun havitin sen pois... Siis eli 1,6td:n garretti ahdin ois isompi kuin 1,9tdi:in kkk? Ja imusatsi parempi tuossa 1,6td:ssä?

JParhiala
-
Viestit: 171
Liittynyt: 15.1.2006 20:40

ViestiKirjoittaja JParhiala » 24.12.2014 10:15

Ollut vissiin molemmilla ahtimilla noita 1.6t koneita Garrett T3 tai KKK K24. Sitten oli 2 eri turbon kiinnitys laippaa 3:lla ja 4:llä pultilla. Vai olikohan se niin että 1.9td (aaz) oli kahdella eri kiinnityksellä. En enää muista ihan niin tarkkaan, kun on aikaa siitä kun oli omassa pihaassa AAZ...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa