Vw transporter 2001 2.4D Jakopää remppa!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

Vw transporter 2001 2.4D Jakopää remppa!

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 16.12.2014 20:58

Tervehdys! Olisi aika tehdä kyseiseen transuun jakopää remppa ja kaipailisin vähän neuvoja. Ensimmäistä kertaa teen kyseiseen vehkeeseen jakopää rempan.

Hämärän peitossa on että tarvitsenko kampiakselin hihnapyörään/värähtelyvaimentimeen erikoisavaimen? vai onko se kiinni vaan kuusiokoloilla? Ja vaihtuuko kampiakselin hihnapyörä? 3 rullaa sinne ilmeisesti pitäis vaihtaa. Inan täydellinen sarja on huomenna tulossa ja vesipumppu vw merkkiliikkeestä. Vloppuna pitäisi vaihtaa kun saan "lainaan" tallin.

Minulla on nokka-akselin lukitus "levy" mikä tulee syöttöpumpun puolelle hihnapyörän taakse ja myös tappi millä lukitaan syöttöpumppu. Löytyy myös Avain missä kaksi tappia ja sillä sää pidettyä syöttöpumpun hihnapyörän paikallaan.

Ja onko hammashihnan kiristys kiristinrullalla vai vesipumpulla?

Tarvitsenko itse jakopään puolelle jotain erikoistyökaluja siis? Löytyy myös mittakello syöttöpumpun säätöä varten.

Kiitos etukäteen ja anteeksi jos tälläinen aihe on jo olemassa, en löytänyt.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 16.12.2014 23:20

http://translate.google.fi/translate?hl ... 42597.html

Tuossa jakopää lähes sama, tuo kunkkupultti TARVII vahvan erikoiskiinnipito työkalun aukaisuun ja etenkin momentit+asteet kiinnipitoon ei onnistu muuten.

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 17.12.2014 8:25

Kiitän vastauksesta.. kuvan perusteella minulta löytyy kunkkupultille sopiva järeällä varrella oleva avain. Pitäisi onnistua. Eikö vauhtipyörässä ole muita merkintöjä minkä väliin tuo viiva tulee?[/img]

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 17.12.2014 10:28

kampiakselinpyöränpultti on sitte lujassa, ja lujaan laitetaan kiinni, tarvit siihen erikoistyökalun että voit pitää pyörästä kiinni ku aukset sitä ja kiristät. uusi pultti tarvitaan.
remminkiritys riipuu moottorinnumerosta. vanhemissa on vesipumpullakiristys ja uudemissa erillisellä pyörällä.
pumpunajoituksen tarkistamiseen tarvit heittokellon. vaikka lukitet sen ni ajoitus voi muuttua.
vauhtipyörällä oli muistaakseni useampi merkki mutta tais olla selkee merkki ykk:lle

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 17.12.2014 11:35

http://translate.google.fi/translate?hl ... 42597.html
Tästä linkistä osanumero t10025 löytyy, pyöreä avain mihin on tehty tuo hahlo. onko oikea avain pitämään kiinni? Osanumero 3355 ei löydy mutta se on ilmeisesti kiristäjän avain, varmaan saa kirittyä ihan 1.9tdi kiristysrullan avaimella?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 17.12.2014 15:30

ainaki mulla oli 2.4 erilainen kampiakselinpyörä ku 2.5TDI:ssä joka vaati taas erilaisen avaimen kiinnipitoon. nuo sun laittamat kuvat on 2.5TDI moottoriin.
mä tein paksuseinämäisestä putkesta kiinnipitoavaimen.

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 17.12.2014 15:41

Mikä vuosimalli sulla oli? Löysin tälläisen http://www.tooloutlet.fi/products.php?p ... ransporter tossa on ainakin samanlainen työkalusetti kun mikä mulla on lainassa.. Vuosiluku osuu tuohon ja moottorikoodi AJA:kin täsmää niin kai sitä voi uskaltaa jo uskoa että on oikeat vermeet :D

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.12.2014 16:54

"Tästä linkistä osanumero t10025 löytyy, pyöreä avain mihin on tehty tuo hahlo. onko oikea avain pitämään kiinni? Osanumero 3355 ei löydy mutta se on ilmeisesti kiristäjän avain, varmaan saa kirittyä ihan 1.9tdi kiristysrullan avaimella?"

Minulla pihassa AJA 2.4 ja 2.5tdi käy nuo molempiin kun samoilla vehkeillä olen vaihtanut, jos lyhyt kunkkupultti niin se vedetään lähes 500Nm ei noilla ohjeilla sitä (venyvä pultti on asteilla ja lyhyt lujaan kiinni).

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 18.12.2014 10:51

vm1993, moottori oli AAB, ainaki tohon oli TDI moottoriin sopiva kiinnipito avain väljä

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 18.12.2014 19:28

Ok.. Jakohihnasarjassa tuli kolme kiristin rullaa.. Mitenhän ne sijoittuu siellä? jakopäähän kaikki vai? Alfamerista ei ilmene kuin että jakopäähä menis vaan 1 kpl.. Jakohihnasarja on ostettu rekkarin, vuosiluvun ja koneen koon mukaan. Onko oikee sarja edes vai onko toi alfamerin kirja noin tynkä.?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 18.12.2014 22:53

onko sarjassa pumpunremmi? en nyt muista onko sun AJA moottorissa pumpunremmillä 2 rullaa.
minkä firman sarja?
mulla on tallilla gatessin kirja ja koivusen varaosakirjat+tietokone ohjelmat.
ni voisin kattoo onko oikea.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.12.2014 0:04

"Ok.. Jakohihnasarjassa tuli kolme kiristin rullaa.. Mitenhän ne sijoittuu siellä? jakopäähän kaikki vai?"

Tuo jakopää lähes sama kuin 2.5tdi, kaksi pumpulle, aukaiset niin löytyy niille paikat ;)

Jakopää tärkein/vaikein/hitain/työläin, pumpun pelkkä hihnan vaihto riittää tai vaihdat myöhemmin n.0.5-1h työ.
Viimeksi muokannut sa, 19.12.2014 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 19.12.2014 4:13

On pumppu remmi.. inan sarja 530 0483 10. Fixus varaosaselaimen mukaan inan setissä olis vaan yks rulla :D käytin aja koodia. Toivottavasti löytyy paikat, voi muuten hiipiä kevyt vitutus jos osat on väärät :D

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 21.12.2014 19:54

Osat oli väärät mutta sain oikeat samana päivänä ja nyt on jakopää ok.. Syöttöpumppu onkin sitten toinen juttu, kellollakin laitettuna pirun haastavaa. Ei vissiin vieläkään oikein kohdillaan kun ei starttaa yhtä hyvin kun aikaisemmin ja käyntiäänet on kauheemmat. Nokka-akselin takapyörän kiristysvaiheessa helposti karkaa. Onko vinkkejä miten sen saisi pidettyä niin hyvin että pumppu ei notkaha yhtään?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 22.12.2014 17:56

tein raudan jolla pystyy pitää pyörää paikallaa ja pulttikoneella pultti kiinni.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 24.12.2014 7:19

Pumpun hihnapyörän mutteristahan sitä saa pidettyä aloillaan ihan 21mm avaimella. Vai oliko se 19mm, mutta kuitenkin siitä.

Keijjo11
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2014 20:40

ViestiKirjoittaja Keijjo11 » 2.1.2015 20:20

Jatketaas vielä tätä ketjua.. Laitoin youtubeen ääninäytteen kun kone käy kylmänä.. https://www.youtube.com/watch?v=dNXbaE_8U-M
Mitä mieltä transporter ammattilaiset on äänestä että onko ok.. Syöttöpumpun kohdalla kuuluu tollanen omituinen kalkatus mutta häviää kun kone lämpenee..

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.1.2015 11:24

Aika siedettävä tuo käynti ääni, tarkista imusarjan pultit/heiluuko jo, omassani kahdesta eri autoista löystynyt ja piti tyhjäkäynnillä lisä-ääniä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa