Golf IV -02 1,9 TDI Kykimessäkö häikkää?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jojuntunen
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.11.2012 14:03

Golf IV -02 1,9 TDI Kykimessäkö häikkää?

ViestiKirjoittaja jojuntunen » 19.11.2012 14:34

Heipä hei,

Elikkäs siis. Golfilla ajettu hieman vajaata 300 000 km ja kytkimelle ei ole tehty remontteja (ainakaan huoltokirjan mukaan). Moottorin lämpötilasta riippumatta auton tyhjäkäynti ääni muuttuu aina kytkintä polkaistessa ja normaalin tyhjäkäynnin päälle alkaa kuulua säännöllistä "jumputusta". Ääni kuuluu selvemmin sisätiloihin kuin suoraan konetilaan ja sen esiintyminen vaihtelee, ts. joskus kuuluu hyvinkin selvästi, toisinaan ei juuri lainkaan.
Nyttemmin ääniä on alkanut kuulua myös jos kytkimeen ei koskisikaan. Ääni eroaa aiemmasta siten että se kuuluu vain tyhjäkäynnilla ja se on epäsäännöllistä (kuuluu satunnaisissa sarjoissa) ja ääni on enemmän kopsahtelun ja korahtelun tyylistä. Tämä ääni alkaa kuulua yleensä ajon jälkeen vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä.

Voisiko syy olla kytkimessä vai onko syytä huolestua jo moottorin kunnosta tai jostain muusta?

Jos vastaavia oireita on ollut tai kellään on epäilyksiä mahdollisista syistä, pistäkääs kommentia tulemaan!

Kiittäen jo etukäteen,

J.J.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 19.11.2012 14:46

Kaksoismassa vauhtipyörä rikki tai ongelmia painelaakerin kanssa. Vaihda vauhtipyörä ja kytkinpaketti niin tulee kuntoon.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 19.11.2012 16:50

Ja kiinteä vauhtis 2- massan tilalle.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 19.11.2012 19:53

Jos kuitenki se kaksoismassa sinne niinku on tarkotettuki.

Joneks
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.6.2010 9:36

ViestiKirjoittaja Joneks » 19.11.2012 21:43

Mulla tuli borassa 280 täyteen ni alko pitää samanmoisia ääniä, vaihdoin vauhtiksen ja kytkinpaketin ja homma pelittää niinku pitää. Kiinteän vauhtiksen laitoin eikä ongelmia ole ollu. ATD kroppanen moottori.

EDIT: parikymmentä tuhatta on tullu tuon vaihdon jälkeen kilometrejä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 19.11.2012 22:25

Kuhan vaan et sorru ostamaan Valeota.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 20.11.2012 16:19

Mikä vika on Valeossa?

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 20.11.2012 16:50

Heikko laatu.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20.11.2012 18:21

Kuulostaa mutuilulta.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 20.11.2012 18:52

no jos sanoo ettei niin laadukas tuo valeo ku sachs

jojuntunen
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.11.2012 14:03

ViestiKirjoittaja jojuntunen » 20.11.2012 19:12

Kiitoksia kaikille vastanneille!
Olisiko vielä hyviä ehdotuksia seuraavaksi kytkimeksi?
Nähtävästi kiinteetä vauhtipyörää suositellaan tuon kaksoismassan tilalle?
Tehoja autoon ei ole tarkoitus lisätä, joten peruskäyttöä kestävä kohtuu hintainen paketti ois tarkoitus laittaa.
Tuon vakiokytkinpaketin lisäksi onko esimerkiksi vaikka motonetin kytkimet ihan laatutavaraa peruskäyttöön?

-J.J

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 20.11.2012 19:14

Tuosta muutoksesta kaksoismassasta kiinteään on ennenkin keskusteltu, enkä muista mitä yhdistelmiä se koski mutta ilmeisesti voisi olla vaarallinen taas vaihdelaatikolle. Oliko kuitenkin näin, että ei koskenut neloskoneita? Tarkentakaa paremmalla muistilla varustetut.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2012 20:11

Kannattaa katsoa tuossa tapauksessa edellisen korimallin kytkimiä jos haluat vaivattoman setin seuraavaksi 300tkm ajaksi. Eli kolmosgolffi tdi:n vauhtipyörä ja kytkinpaketti. Itse ostaisin kytkinpaketin vielä varmuudeksi kestävämpää sachs power-sarjaa kun hintaero ei ole kauhean suuri. Ja vauhtipyörä on siis se ns. G60 -vauhtipyörä josta löytyy juttua paljonkin tältä foorumilta. Eli siis täysipainoinen kiinteä vauhtis on kyseessä.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20.11.2012 20:41

Jos meinaa ihan vakiona ajella niin ehdottomasti kaksoismassa, ajaa taas sen 250-500tkm, mikä riittäneekin normaaliautolle. Jos taas haluaa paskoja ominaisuuksia, käy kiinteä massa erinomaisesti. Ja valeo on aivan priimaa tavaraa ainakin normaalikäytössä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2012 20:50

Täällähän on asiantuntijoita...

--Make--
-
Viestit: 47
Liittynyt: 29.5.2010 12:30

ViestiKirjoittaja --Make-- » 20.11.2012 20:56

Mitähän mahtaa kustantaa kestävämpi kytkin kiinteällä vauhtipyörällä asennettuna? Golf IV 1.9tdi ALH

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 20.11.2012 22:06

^^^ Niin mikä siitä kiinteällä vauhtipyörällä olevasta tekee huonomman ominaisuuksiltaan...? Onhan se toki hiukan erilainen tuntumaltaan, mutta paskaksi en menis haukkumaan edes tiukalla asetelmalla varustettuna.... Pakko olla provo...?

Asiaan: ALH -koneiseen vahvempi kytkin (SRE-asetelma+VR6levy+painelaakeri) maksaa suunnilleen saman verran kuin vakio-osatkin. Sopiva vauhtipyörä jostain romuttamolta tms. löytynee viidelläkympillä. Vauhtipyörän ja asetelman pultit ei hirveitä maksa. Asennukseen menee 3-8h.

Joneks
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.6.2010 9:36

ViestiKirjoittaja Joneks » 22.11.2012 13:17

Asiastahan voi olal montaa mieltä, kerron nyt kuitenki omat kokemukset.

Auto on Bora 1.9 TDI, ATD-koneella, ajettu jotain 300000, kytkinpaketin ja vauhtiksen uusin tuossa parikymmentä tuhatta sitten kuten tuolla aiemminki kerroin jo, Valeota siellä nyt on paikallaan ja hyvin on laatikon päätylaakeri kestänyt (koputetaan puuta että kestää edelleen). Kytkimen luistamisesta ei ole havaintoa vaikka tuolal tulee vedätettyä aika mataliltaki kierroksilta.. Hiukka enempi tulee tärinöitä tolla kiinteällä vauhtiksella, hintaa noille tuli 390€.

JukkaA tuossa sanoikin jo aiemmin että kolmoskoppasen vauhtis (G60) on hyvä, itse väitän että paras jos meinaa tehoja hakea, suosittelen myös tuota sachsin pakettia sinne kytkinpuolelle. Hintaeroa ei tule ku ehkä satasen verran ja satavarmasti on kestävämpi ku Valeo.

Peruskäytössä menee kyllä tuo Valeon paketti aivan hyvin.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 22.11.2012 16:41

Käytetty ahu/g60 vauhtipyörä max. 100€. Sachs power kytkinpaketti (levy, asetelma painelaakeri) 250€.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 22.11.2012 18:20

Ja jos peräkärryä tai jotain muuta vetelee perässä niin kovalla vauhtipyörällä varmin. Laakkosen asentaja sanoi että huomattavasti enemmän vaihdetaan noita kaksoismassa pyöriä autoihin joissa on vetokoukku.

h4nnes
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.5.2007 23:15

ViestiKirjoittaja h4nnes » 17.9.2013 18:09

1.9tdi ATD Golf -03 tyhjäkäynnillä kuuluu rohinaa jos kytkin on ylhäällä ja alas painettaessa loppuu. Ykkösellä lähtiessä kun päästää kytkimen niin se täristää myös.

Onkos täällä kokemusta alla olevasta kytkinpaketista + vauhtipyörästä? Hinta on ainakin kohdallaan ja pitäisi olla vielä Sachsin kamatkin.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.9.2013 20:04

Hinta ei sitten sisällä 20% VAT veroa eikä rahteja suomeen. Edulliseksi se jää noidenkin jälkeen, mutta ei ihan niin edulliseksi miltä ensiksi näyttää.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.9.2013 20:47

Voin suositella tuota paikkaa, kaksi kytkin/vauhtipyörä -pakettia sieltä tilannu ja kaikki sujui ok.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2013 22:09

Kannattaa huomioida AGR/ALH moottorien kohdalla, että ihan alkupään tuotoksissa on vakiona kiinteä vauhtipyörä ;)
Muuttumisajankohta ja moottorinumerot joista muuttuu löytyy Sachsin luettelosta.. joskus vuoden 2000 alkupuoliskolla on muuttunut kaksoismassaan...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.9.2013 6:47

Pätee mieleståni vain pikkukorisiin. Eli kiinteäå vauhtista löytyy Polo Classic/Variant ja Cordoba / Ibiza korisista AGR/ALH moottoreista.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.9.2013 6:48

Pätee mieleståni vain pikkukorisiin. Eli kiinteäå vauhtista löytyy Polo Classic/Variant ja Cordoba / Ibiza korisista AGR/ALH moottoreista.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.9.2013 22:26

Tähän lisätään, että 2000 vm AGR Leonista löytyy 2massa.

TGOLFDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.11.2014 6:14

ViestiKirjoittaja TGOLFDI » 11.11.2014 6:42

Täältä löytyy myös yksi Golffi jossa aloituspostin kaltaisia oireita. Eli pieniä vaimeita kolahduksia kuuluu satunnaisesti tyhjäkäynnillä.
Äänet kuuluu selvemmin kylmällä koneella, lämpimänä en ole vielä niitä havainnut.
Harmittaa kuin pientä oravaa kun vain pari viikkoa aikaa itse auton ostosta ja nyt jo alkaa lahoamaan.
Autona siis VW Golf Variant -02, 1.9TDI ja 74kw. Autolla ajettu alle 350tkm,
aikaisemmasta vauhtipyörä/kytkin rempasta ei tietoa.

Kauanko tuollaisella uskaltaa vielä ajella? 100km, 1000km vai 10 000km?
Kytkin toimii hyvin eikä mitään muita oireita ole, ainoastaan tuo pieni vaimea kolahtelu.

Ei vain viitsisi heti viedä autoa huoltoon joka maksaa auton hankintahinnan. Eikä taloudellisestikaan
ole nyt mahdollista.

Vaihtoehtoina olen miettinyt että ajan autolla kevääseen asti (~10tkm) ja huollatan sitten, tai vaihtoehtoisesti laitan
vähin äänin auton kiertoon ja pääsen vähän pienemmillä tappioilla.

Tulevaisuuden varalle otan myös vastaan neuvoja jos löytyy joku halpa paja PK-seudulta missä huollon voisi teettää.
Osat vissiinkin kannattaa tilata netistä. Mistä ja löytyykö linkki tähän malliin sopiviin osiin?

-T

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 11.11.2014 17:10

Se kestää 1000-50000kilsaa, vielä ei mielestäni hätää ole, mutta kun jatkuva kalkatus alkaa kuulua tyhjäkäynnillä on aika soittaa pajalle.

kädisti
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.9.2011 20:58

ViestiKirjoittaja kädisti » 12.11.2014 8:00

Tuolta kannattaa myös kysellä sopivaa kytkin/kaksoismassa-settiä:

http://www.ebay.de/usr/idir-autoteile?_ ... 7675.l2559

Tilasin omaan (2.0 TDI) passattiini LuK:in setin, 440e koko setti kuljetuksineen. Ei paha. Hyvin on pelannut.

TGOLFDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.11.2014 6:14

ViestiKirjoittaja TGOLFDI » 13.11.2014 5:45

Kiitokset vastauksista. Alun perin huomasin sen vain kylmällä koneella, mutta ilmeneehän tuo lämpimänäkin kun tarkemmin eilen tutkin. Kolahtelu tosiaankin satunnaista eikä ilmene heti käynnistyttyä vaan pitää vähän aikaa olla tyhjäkäynnillä ennen kuin ilmenee, esim. liikennevaloissa huomaa. Ääntä ei edes huomaa, ellei laita puhallinta nollille ja korvia hörölle.

Onko nyt niin että jos päädynkin vaihtamaan vauhtipyörän ja kytkimen niin tuo paketti tilaukseen:

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-5-speed-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-mk4-platform.html

ja kiikutan johonkin pajalle. Paketille tulee hintaa ~400€ kotiin tuotuna, ja työnkö osuus on noin 500€? Siinäkö kaikki?
Ei kyllä innostaisi yhtään uuteen tuttavuuteen laittaa heti tonnikaupalla rahaa, mutta on tuo turbodiesel vaan niin mukava ajettava ettei heti viitsisi luopuakaan. Mielenkiinnolla vaan jään odottamaan mitä muuta suurempia remppoja on tulevaisuudessa tiedossa. Etupyörän laakeri ja jarrut eteen on jo mennyt uusiksi parin viikon aikana…

-T

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 13.11.2014 8:58

Asiantunteva kokenut asentaja laittaa 400e sen paikalleen jos ei tule yllätyksiä, ei toki merkkihuollossa. Missäpäin TGOLFDI vaikuttaa ?

TGOLFDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.11.2014 6:14

ViestiKirjoittaja TGOLFDI » 13.11.2014 9:06

Vantaalta löytyy Golffi. Loppupeleissä ei tuo 400€+400€ kuullosta kuitenkaan aivan mahdottomalta.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 14.11.2014 13:43

Jatkanpa tähän ketjuun vauhtipyörä asiasta noin yleisesti. Onko porukalla kokemuksia pidemmältä ajalta tuosta kaksoismassan vaihtamisesta kiinteään näissä 1.9tdi pumppareissa j.otka esim 5v manuaaliaskilla? Onko pidemmän päälle(esim.50tkm+ jälkeen) tullu ongelmia esim. jossain vaihteiston kestossa/moottorin alakerran kanssa tms? Pitkään kuitenki ollu 1.9tdi konetta ihan vaan kiinteällä vp:llä ja kestäneet ovat. Onko moottoreissa ja vaihteistoissa sitten tullut jotain muutoksia nimenomaan kaksoismassavp:n myötä?

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 26.11.2014 16:14

Hiljaista on ollu täällä viimeaikoina, eikä käyttökokemuksia ole kuulunut. Kysyisinkin nyt sitten, että miten nuo vauhtipyörät sopii yleisesti keskenään eli esim tuo ahu/G60 kiinteä vp sopiiko 1.9tdi bkc poikittaismoottoriseen ja 5v. manuaalivaihteiston kanssa sopivan kytkinsetin kanssa nuo?

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26.11.2014 17:08

Haulla löytyy kovasti asiaa näistä, tiedän, on joskus työlästä käyttää hakua. Mutta se voi kantaa hedelmää, vanhat jutut ja samat jampat ei välttämättä jaksa aina avautua uudestaan samoista asioista :)

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 4.12.2014 12:09

Jos nyt kuitenkin vaihtaisit pikimmiten tuon kaksoismassan ettei käy niinkuin mulla. Päästelin 2000km meneen kun kolina alko.

http://imgur.com/a/tCaol

Tuossa pelottelukuvia mitä voi käydä.
Vaihdelaatikon koteloon hankautunut. Kytkinkoppaan hankautunut. Moottori lohkoon hankautunut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa