1.9TD AAZ mk1 caddyyn
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TD AAZ mk1 caddyyn
Elikkäs olisi tarkoitus vaihtaa caddyyn 1.6d:n tilalle AAZ 1.9td kone. Jollainen sattuu löytymään jo valmiiksi. Kysyisin nyt, että mitä kaikkea se vaatii leimalle ja yleensä toimiakseen?
Olenko ymmärtänyt oikein, että caddyn vakiojarrut riittävät? Näin olin lukevinani 2010 kirjoitetussa topicissa:
"Kaikissa caddyissa on sama alusta ja jarrut. Tehokkain malli on 1.8 bensa (90hp). Sopivan tehoisella koneella ei tarvitse kuin todistuksen alustasta, että vastaa tehokkainta mallia. Dynolapun saattaa vaatia riippuen moottorin kokoonpanosta. "
Tulipellin joutuu ilmeisesti leikkaamaan pois / muokkaamaan, jotta turbo mahtuu? Kuinka runkonumeron siirto tapahtuu? Haetaan lupa trafilta, ja viedään auto valtuutetulle liikkeelle stanssattavaksi?
Nämä seikat olen itse löytänyt, mutta onko vielä jotain muuta jota tulisi ottaa huomioon? Esim vetoakselit, koneen kiinnikkeet jne?
Oliko 5v lootan kiinnityksessä jotain joka tulisi ottaa huomioon?
Olenko ymmärtänyt oikein, että caddyn vakiojarrut riittävät? Näin olin lukevinani 2010 kirjoitetussa topicissa:
"Kaikissa caddyissa on sama alusta ja jarrut. Tehokkain malli on 1.8 bensa (90hp). Sopivan tehoisella koneella ei tarvitse kuin todistuksen alustasta, että vastaa tehokkainta mallia. Dynolapun saattaa vaatia riippuen moottorin kokoonpanosta. "
Tulipellin joutuu ilmeisesti leikkaamaan pois / muokkaamaan, jotta turbo mahtuu? Kuinka runkonumeron siirto tapahtuu? Haetaan lupa trafilta, ja viedään auto valtuutetulle liikkeelle stanssattavaksi?
Nämä seikat olen itse löytänyt, mutta onko vielä jotain muuta jota tulisi ottaa huomioon? Esim vetoakselit, koneen kiinnikkeet jne?
Oliko 5v lootan kiinnityksessä jotain joka tulisi ottaa huomioon?
Viimeksi muokannut Sntu, 28.7.2012 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikka kuitti moottorin ostosta riittänee, matkahuollon rahtikirja jne.
Tiukka paikka on niin ostaa vaikka sitten kaverilta sen motin paperilla.. siis jos vaikka otettu romuautosta joka paalattu ja ei papruja jäljellä.
Tietty moottorin tyyppi hyvä mainita kauppakirjassa ja etkasta / wikistä jostain tiedot ko. motista joista käy tehot/paino ilmi.
Tiukka paikka on niin ostaa vaikka sitten kaverilta sen motin paperilla.. siis jos vaikka otettu romuautosta joka paalattu ja ei papruja jäljellä.
Tietty moottorin tyyppi hyvä mainita kauppakirjassa ja etkasta / wikistä jostain tiedot ko. motista joista käy tehot/paino ilmi.
Miksi runkonumeroa pitäisi siirtää? Tässähän on kyse tekniikan, ei korin vaihdosta sikäli kun oikein ymmärsin.
Dynolappuakaan et tarvii, jos et tee siihen AAZ:aan mitään muutoksia ja luovuttaja-auton paperit on tallessa. Näytät vaan rekisteriotetta, jossa on ilmoitettu luovuttajan teho.
Eikös tulipelti tule turbon tielle? Näin olen ainakin ollut lukevinani. Eihän se mitään toki haittaa jossei tulipellille tarvitse mitään tehdä.
Eipä ole luovuttaja-autosta papereita. Todisteeksi ei riitä koneen kyljessä olevat stanssaukset?
Onko tuossa muutoksessa muita seikkoja jotka tulisi ottaa huomioon? Ainakin ahdonalainen polttoainepumppu pitäisi olla?
ei ota tulipeltiin kiinni ellei ole tehty ihan paskasti pakosarjaa. mut vw:n vakiosarjoilla ei ota kiinni vaikka olis isompiki ahdin. suurempi ongelma tulee jakopään puolella saada mahtumaan imuputki ja ahtoputki. tosin saa menemään mutta tilaihme se ei oo.
ei tarvi alustaa muuttaa. 1.6td:ssä ja 1.9td:ssä on samanverran tehoja
ei tarvi alustaa muuttaa. 1.6td:ssä ja 1.9td:ssä on samanverran tehoja
ei ota tulipeltiin kiinni ellei ole tehty ihan paskasti pakosarjaa. mut vw:n vakiosarjoilla ei ota kiinni vaikka olis isompiki ahdin
Tämä helpotti paljon, vw alkup sarja nimittäin tulossa.
Onkohan vetoakseleissa jotain muutosta vaativaa? Olen ainakin yhdessä projektissa lukenut, että olisi teetetty kokonaan uudet vetoakselit 5v lootan ja AAZ:n kavereiksi. Vai onkohan tämä tehty vain edellisten mentyä vaihtokuntoon jne?
Sitten tuosta 5v lootasta, dieselin lootahan se pitää olla välitysten takia, mutta onko niitä montaakin jotka sopii? Mikähän mallikoodi niillä on?
Käyttää vaan niitä 90 mm sisäniveliä, nii ei tarvii jännittää. http://www.brokevw.com/020ratios.html Tuolta sitten välityksiä ihmettelemään. 4T, ATH ja CHD taitavat olla ainakin täällä päin palloa yleisimpiä suht pitkillä välityksillä varustettuja 020-laatikoita. Sellainen vaan etsintään.
4T, ATH ja CHD taitavat olla ainakin täällä päin palloa yleisimpiä suht pitkillä välityksillä varustettuja 020-laatikoita.
Kiitosta, täytyy ruveta laatikkoa etsimään. Saa toki tarjota jos löytyy!
se jarrupaineensäädin tarvinnee laittaa
Meinasitko että taakse jarrupaineensäädin? Taitaa sellainen kyllä löytyä jo takaa. vai eteen?
Kystäänpä nyt vaikka tässä. saisin ton 1.9 aaz ja lootan siihen kohtuu hinnoin ja olis tarkotus -91 kakkiksen keulille se laittaa, ni mites koneen sähköjen kanssa ? konehan taitaa kannakkeitten vaihdolla käydä suoraan. eniten mietityttää miten sähköt passaa? Ja muutkin vinkit tekniikan vaihdosta tervetulleita.
Mikäs kone siinä kakkiksessa nyt on? Jos D tai TD, niin sähköjen osalta menee täysin heittämällä. Ainoastaan flektiasiaa kannattaa miettiä. AAZ:n kaverina flektissä on enemmän nopeuksia, joten jos haluais kaikki käyttöön, joutuis vähän soveltamaan. Helpoin on tietysti käyttää alkuperäinen flekti, mutta jäähdytin kannattaa vaihtaa td-malliseen, eli isoimpaan mahdolliseen, jos ei jo sellainen ole.
Uudessa vaihdelaatikossa lienee 100 mm laipat, ja vanhassa todennäköisesti 90 mm. Suosittelen vaihtamaan uuteen laatikkoon 90 mm laipat, koska 10 mm lisähalkaisija hankaloittaa yllättävän paljon mahdollisia tulevia vetariremppoja.
Mitään kannakkeitakaan ei muuten tarvii vaihtaa, jos paikallaan on joku isolohko 5v laatikolla.
Hyvä huomioida myös seuraavaa 020-laatikosta: Kun ne kone ja laatikko ovat irrallaan, niin tiivisteet uusiksi. Laatikosta kytkimen käyttötangon ja kytkinakselin sekä vaihteensiirtäjän stefat ja koneesta nyt ainakin kampiakselin takapään stefa.
Jarruista: Jos auto on 1,6d tai 1,3, niin joudut vaihtamaan eteen jarrut, mut muiden jarrut riittää leimalle.
Uudessa vaihdelaatikossa lienee 100 mm laipat, ja vanhassa todennäköisesti 90 mm. Suosittelen vaihtamaan uuteen laatikkoon 90 mm laipat, koska 10 mm lisähalkaisija hankaloittaa yllättävän paljon mahdollisia tulevia vetariremppoja.
Mitään kannakkeitakaan ei muuten tarvii vaihtaa, jos paikallaan on joku isolohko 5v laatikolla.
Hyvä huomioida myös seuraavaa 020-laatikosta: Kun ne kone ja laatikko ovat irrallaan, niin tiivisteet uusiksi. Laatikosta kytkimen käyttötangon ja kytkinakselin sekä vaihteensiirtäjän stefat ja koneesta nyt ainakin kampiakselin takapään stefa.
Jarruista: Jos auto on 1,6d tai 1,3, niin joudut vaihtamaan eteen jarrut, mut muiden jarrut riittää leimalle.
Kuinkas olette noi 020 CHD laatikon kiinnitykset hoitaneet? Kun 2 sen kolmesta kiinnityksestä on samanlaiset kuin caddyn orginaali 4v laatikossa. Eli etukiinnike ja takakiinnike on samanlaiset, mutta se laatikon päällä oleva kiinnike on erilainen. Siis se joka tulee siihen akkutelineen alapuolelle. CHD:n alkuperäisellä kiinnitysraudalla vai caddyn orginaalia muokkaamalla?
Askartelee paskartelee uuden. Muistelen, että joku ois joskus postannu tänne oikein piirroksenkin 5v laatikonkannattimesta, mut en ainakaan searchilla äkkikseltään löytänyt.
Tai sit originaalista väsäämällä lienee helpompi. Oisko tuosta jotain apua?
Tai sit originaalista väsäämällä lienee helpompi. Oisko tuosta jotain apua?
Nyt on 1.9td keulilla ja toiminnassa. Seuraava homma olisi muutoskatsastus ja siitä olisikin kysyttävää.
Eli jarruillehan ei tarvitse tehdä muutoksia kun tehot ovat alta sen 1.8l bensacaddyn, mutta kuinka tämä todistettiin?
Entä kuinka moottorin tehot todistetaan, käyttämällä auto penkissä vai moottorin luovuttaja-auton papereilla?
Mahtaakohan sillä olla mitään väliä muutoskatsastaessa/ dyno-lappua hakiessa, että turbosta (k14) on hukkaportti tukittu. (tiedän että tukkiminen huono homma, mutta edellinen omistaja sen tehnyt ja hukkaportti jäänyt sille tielle)
Autossa tällähetkellä 2" suora putki ilman vaimentimia, joka tulee ennen vasenta takarengasta ulos. Tästä ei varmaan sanota mitään?
Eli jarruillehan ei tarvitse tehdä muutoksia kun tehot ovat alta sen 1.8l bensacaddyn, mutta kuinka tämä todistettiin?
Entä kuinka moottorin tehot todistetaan, käyttämällä auto penkissä vai moottorin luovuttaja-auton papereilla?
Mahtaakohan sillä olla mitään väliä muutoskatsastaessa/ dyno-lappua hakiessa, että turbosta (k14) on hukkaportti tukittu. (tiedän että tukkiminen huono homma, mutta edellinen omistaja sen tehnyt ja hukkaportti jäänyt sille tielle)
Autossa tällähetkellä 2" suora putki ilman vaimentimia, joka tulee ennen vasenta takarengasta ulos. Tästä ei varmaan sanota mitään?
^ Tätä hiukan mietinkin. Alkaakin uuden turbon metsästys.
Vielä tuosta alustan/ jarrujen vastaavuudesta. Kyselin hiukan katsastusasemalta tuota vastaavuustodistusta ja sanoivat, että volkkarilta todistus siitä että 1.8l bensa caddyssa ovat alusta ja jarrut samat kuin 1.6D:ssä. Sekä siitä, että 1.8l:n koneessa tehot sen 75hp.
73,80e maksaisi tuo todistus alustan vastaavuudesta, onkohan tässä muita vaihtoehtoja kuin tilata volkkarilta?
Vielä tuosta alustan/ jarrujen vastaavuudesta. Kyselin hiukan katsastusasemalta tuota vastaavuustodistusta ja sanoivat, että volkkarilta todistus siitä että 1.8l bensa caddyssa ovat alusta ja jarrut samat kuin 1.6D:ssä. Sekä siitä, että 1.8l:n koneessa tehot sen 75hp.
73,80e maksaisi tuo todistus alustan vastaavuudesta, onkohan tässä muita vaihtoehtoja kuin tilata volkkarilta?
Volkkarilta sai tekniseltä hyväksynnältä lausunnon helposti sähköpostilla kysymällä, jossa kertovat alustan vastaavuuden, sallitun moottoritehon ja AAZ:tan tehot ja muut tiedot.
Soitin VW asiakaspalveluun ja kerroin, että moiset lausunnot tarvitsen muutoskatsastusta varten. Käskivät laittaa vw asiakaspalveluun sähköpostia ja sen tein. Noin 15min kesti ja sähköpostissa tuli liitteenä lausunnot ja perässä allekirjoitukset. Kyselin hiukan katsastusasemalla ja tämän lapun pitäisi riittää pelkälleen.
Turbohommakin selvisi, hukkaportti toiminnassa ja ahdot 0.9bar. Kuitenkin olisi vielä pieni kysymys turboon liittyen. Eli mitkä ovat kuvissa näkyvät ~m12 pultit, pitäisikö näistä joku letku lähteä tjsp? Turbo siis K14.
http://aijaa.com/ePJ4rV
http://aijaa.com/TfyNVi
Soitin VW asiakaspalveluun ja kerroin, että moiset lausunnot tarvitsen muutoskatsastusta varten. Käskivät laittaa vw asiakaspalveluun sähköpostia ja sen tein. Noin 15min kesti ja sähköpostissa tuli liitteenä lausunnot ja perässä allekirjoitukset. Kyselin hiukan katsastusasemalla ja tämän lapun pitäisi riittää pelkälleen.
Turbohommakin selvisi, hukkaportti toiminnassa ja ahdot 0.9bar. Kuitenkin olisi vielä pieni kysymys turboon liittyen. Eli mitkä ovat kuvissa näkyvät ~m12 pultit, pitäisikö näistä joku letku lähteä tjsp? Turbo siis K14.
http://aijaa.com/ePJ4rV
http://aijaa.com/TfyNVi
Katsastuspaperit
Moi!
Olisko kellään näitä katsastuspapereita tallessa? Ja 1.6TD koneen alkuperäisen specsejä?
Tuossa itse katsastamassa 1.6TD konetta vaparin tilalle kun joku sellaisen tuonne konetilaan on tunkenut... Lohko 1.6D ja kansi AMC, turbo T3 Garretti...
Olisko kellään näitä katsastuspapereita tallessa? Ja 1.6TD koneen alkuperäisen specsejä?
Tuossa itse katsastamassa 1.6TD konetta vaparin tilalle kun joku sellaisen tuonne konetilaan on tunkenut... Lohko 1.6D ja kansi AMC, turbo T3 Garretti...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa