Golf IV -02 1,9 TDI Kykimessäkö häikkää?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 19.11.2012 14:03
Golf IV -02 1,9 TDI Kykimessäkö häikkää?
Heipä hei,
Elikkäs siis. Golfilla ajettu hieman vajaata 300 000 km ja kytkimelle ei ole tehty remontteja (ainakaan huoltokirjan mukaan). Moottorin lämpötilasta riippumatta auton tyhjäkäynti ääni muuttuu aina kytkintä polkaistessa ja normaalin tyhjäkäynnin päälle alkaa kuulua säännöllistä "jumputusta". Ääni kuuluu selvemmin sisätiloihin kuin suoraan konetilaan ja sen esiintyminen vaihtelee, ts. joskus kuuluu hyvinkin selvästi, toisinaan ei juuri lainkaan.
Nyttemmin ääniä on alkanut kuulua myös jos kytkimeen ei koskisikaan. Ääni eroaa aiemmasta siten että se kuuluu vain tyhjäkäynnilla ja se on epäsäännöllistä (kuuluu satunnaisissa sarjoissa) ja ääni on enemmän kopsahtelun ja korahtelun tyylistä. Tämä ääni alkaa kuulua yleensä ajon jälkeen vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä.
Voisiko syy olla kytkimessä vai onko syytä huolestua jo moottorin kunnosta tai jostain muusta?
Jos vastaavia oireita on ollut tai kellään on epäilyksiä mahdollisista syistä, pistäkääs kommentia tulemaan!
Kiittäen jo etukäteen,
J.J.
Elikkäs siis. Golfilla ajettu hieman vajaata 300 000 km ja kytkimelle ei ole tehty remontteja (ainakaan huoltokirjan mukaan). Moottorin lämpötilasta riippumatta auton tyhjäkäynti ääni muuttuu aina kytkintä polkaistessa ja normaalin tyhjäkäynnin päälle alkaa kuulua säännöllistä "jumputusta". Ääni kuuluu selvemmin sisätiloihin kuin suoraan konetilaan ja sen esiintyminen vaihtelee, ts. joskus kuuluu hyvinkin selvästi, toisinaan ei juuri lainkaan.
Nyttemmin ääniä on alkanut kuulua myös jos kytkimeen ei koskisikaan. Ääni eroaa aiemmasta siten että se kuuluu vain tyhjäkäynnilla ja se on epäsäännöllistä (kuuluu satunnaisissa sarjoissa) ja ääni on enemmän kopsahtelun ja korahtelun tyylistä. Tämä ääni alkaa kuulua yleensä ajon jälkeen vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä.
Voisiko syy olla kytkimessä vai onko syytä huolestua jo moottorin kunnosta tai jostain muusta?
Jos vastaavia oireita on ollut tai kellään on epäilyksiä mahdollisista syistä, pistäkääs kommentia tulemaan!
Kiittäen jo etukäteen,
J.J.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 19.11.2012 14:03
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Olisiko vielä hyviä ehdotuksia seuraavaksi kytkimeksi?
Nähtävästi kiinteetä vauhtipyörää suositellaan tuon kaksoismassan tilalle?
Tehoja autoon ei ole tarkoitus lisätä, joten peruskäyttöä kestävä kohtuu hintainen paketti ois tarkoitus laittaa.
Tuon vakiokytkinpaketin lisäksi onko esimerkiksi vaikka motonetin kytkimet ihan laatutavaraa peruskäyttöön?
-J.J
Olisiko vielä hyviä ehdotuksia seuraavaksi kytkimeksi?
Nähtävästi kiinteetä vauhtipyörää suositellaan tuon kaksoismassan tilalle?
Tehoja autoon ei ole tarkoitus lisätä, joten peruskäyttöä kestävä kohtuu hintainen paketti ois tarkoitus laittaa.
Tuon vakiokytkinpaketin lisäksi onko esimerkiksi vaikka motonetin kytkimet ihan laatutavaraa peruskäyttöön?
-J.J
Kannattaa katsoa tuossa tapauksessa edellisen korimallin kytkimiä jos haluat vaivattoman setin seuraavaksi 300tkm ajaksi. Eli kolmosgolffi tdi:n vauhtipyörä ja kytkinpaketti. Itse ostaisin kytkinpaketin vielä varmuudeksi kestävämpää sachs power-sarjaa kun hintaero ei ole kauhean suuri. Ja vauhtipyörä on siis se ns. G60 -vauhtipyörä josta löytyy juttua paljonkin tältä foorumilta. Eli siis täysipainoinen kiinteä vauhtis on kyseessä.
^^^ Niin mikä siitä kiinteällä vauhtipyörällä olevasta tekee huonomman ominaisuuksiltaan...? Onhan se toki hiukan erilainen tuntumaltaan, mutta paskaksi en menis haukkumaan edes tiukalla asetelmalla varustettuna.... Pakko olla provo...?
Asiaan: ALH -koneiseen vahvempi kytkin (SRE-asetelma+VR6levy+painelaakeri) maksaa suunnilleen saman verran kuin vakio-osatkin. Sopiva vauhtipyörä jostain romuttamolta tms. löytynee viidelläkympillä. Vauhtipyörän ja asetelman pultit ei hirveitä maksa. Asennukseen menee 3-8h.
Asiaan: ALH -koneiseen vahvempi kytkin (SRE-asetelma+VR6levy+painelaakeri) maksaa suunnilleen saman verran kuin vakio-osatkin. Sopiva vauhtipyörä jostain romuttamolta tms. löytynee viidelläkympillä. Vauhtipyörän ja asetelman pultit ei hirveitä maksa. Asennukseen menee 3-8h.
Asiastahan voi olal montaa mieltä, kerron nyt kuitenki omat kokemukset.
Auto on Bora 1.9 TDI, ATD-koneella, ajettu jotain 300000, kytkinpaketin ja vauhtiksen uusin tuossa parikymmentä tuhatta sitten kuten tuolla aiemminki kerroin jo, Valeota siellä nyt on paikallaan ja hyvin on laatikon päätylaakeri kestänyt (koputetaan puuta että kestää edelleen). Kytkimen luistamisesta ei ole havaintoa vaikka tuolal tulee vedätettyä aika mataliltaki kierroksilta.. Hiukka enempi tulee tärinöitä tolla kiinteällä vauhtiksella, hintaa noille tuli 390€.
JukkaA tuossa sanoikin jo aiemmin että kolmoskoppasen vauhtis (G60) on hyvä, itse väitän että paras jos meinaa tehoja hakea, suosittelen myös tuota sachsin pakettia sinne kytkinpuolelle. Hintaeroa ei tule ku ehkä satasen verran ja satavarmasti on kestävämpi ku Valeo.
Peruskäytössä menee kyllä tuo Valeon paketti aivan hyvin.
Auto on Bora 1.9 TDI, ATD-koneella, ajettu jotain 300000, kytkinpaketin ja vauhtiksen uusin tuossa parikymmentä tuhatta sitten kuten tuolla aiemminki kerroin jo, Valeota siellä nyt on paikallaan ja hyvin on laatikon päätylaakeri kestänyt (koputetaan puuta että kestää edelleen). Kytkimen luistamisesta ei ole havaintoa vaikka tuolal tulee vedätettyä aika mataliltaki kierroksilta.. Hiukka enempi tulee tärinöitä tolla kiinteällä vauhtiksella, hintaa noille tuli 390€.
JukkaA tuossa sanoikin jo aiemmin että kolmoskoppasen vauhtis (G60) on hyvä, itse väitän että paras jos meinaa tehoja hakea, suosittelen myös tuota sachsin pakettia sinne kytkinpuolelle. Hintaeroa ei tule ku ehkä satasen verran ja satavarmasti on kestävämpi ku Valeo.
Peruskäytössä menee kyllä tuo Valeon paketti aivan hyvin.
1.9tdi ATD Golf -03 tyhjäkäynnillä kuuluu rohinaa jos kytkin on ylhäällä ja alas painettaessa loppuu. Ykkösellä lähtiessä kun päästää kytkimen niin se täristää myös.
Onkos täällä kokemusta alla olevasta kytkinpaketista + vauhtipyörästä? Hinta on ainakin kohdallaan ja pitäisi olla vielä Sachsin kamatkin.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html
Onkos täällä kokemusta alla olevasta kytkinpaketista + vauhtipyörästä? Hinta on ainakin kohdallaan ja pitäisi olla vielä Sachsin kamatkin.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html
Täältä löytyy myös yksi Golffi jossa aloituspostin kaltaisia oireita. Eli pieniä vaimeita kolahduksia kuuluu satunnaisesti tyhjäkäynnillä.
Äänet kuuluu selvemmin kylmällä koneella, lämpimänä en ole vielä niitä havainnut.
Harmittaa kuin pientä oravaa kun vain pari viikkoa aikaa itse auton ostosta ja nyt jo alkaa lahoamaan.
Autona siis VW Golf Variant -02, 1.9TDI ja 74kw. Autolla ajettu alle 350tkm,
aikaisemmasta vauhtipyörä/kytkin rempasta ei tietoa.
Kauanko tuollaisella uskaltaa vielä ajella? 100km, 1000km vai 10 000km?
Kytkin toimii hyvin eikä mitään muita oireita ole, ainoastaan tuo pieni vaimea kolahtelu.
Ei vain viitsisi heti viedä autoa huoltoon joka maksaa auton hankintahinnan. Eikä taloudellisestikaan
ole nyt mahdollista.
Vaihtoehtoina olen miettinyt että ajan autolla kevääseen asti (~10tkm) ja huollatan sitten, tai vaihtoehtoisesti laitan
vähin äänin auton kiertoon ja pääsen vähän pienemmillä tappioilla.
Tulevaisuuden varalle otan myös vastaan neuvoja jos löytyy joku halpa paja PK-seudulta missä huollon voisi teettää.
Osat vissiinkin kannattaa tilata netistä. Mistä ja löytyykö linkki tähän malliin sopiviin osiin?
-T
Äänet kuuluu selvemmin kylmällä koneella, lämpimänä en ole vielä niitä havainnut.
Harmittaa kuin pientä oravaa kun vain pari viikkoa aikaa itse auton ostosta ja nyt jo alkaa lahoamaan.
Autona siis VW Golf Variant -02, 1.9TDI ja 74kw. Autolla ajettu alle 350tkm,
aikaisemmasta vauhtipyörä/kytkin rempasta ei tietoa.
Kauanko tuollaisella uskaltaa vielä ajella? 100km, 1000km vai 10 000km?
Kytkin toimii hyvin eikä mitään muita oireita ole, ainoastaan tuo pieni vaimea kolahtelu.
Ei vain viitsisi heti viedä autoa huoltoon joka maksaa auton hankintahinnan. Eikä taloudellisestikaan
ole nyt mahdollista.
Vaihtoehtoina olen miettinyt että ajan autolla kevääseen asti (~10tkm) ja huollatan sitten, tai vaihtoehtoisesti laitan
vähin äänin auton kiertoon ja pääsen vähän pienemmillä tappioilla.
Tulevaisuuden varalle otan myös vastaan neuvoja jos löytyy joku halpa paja PK-seudulta missä huollon voisi teettää.
Osat vissiinkin kannattaa tilata netistä. Mistä ja löytyykö linkki tähän malliin sopiviin osiin?
-T
Tuolta kannattaa myös kysellä sopivaa kytkin/kaksoismassa-settiä:
http://www.ebay.de/usr/idir-autoteile?_ ... 7675.l2559
Tilasin omaan (2.0 TDI) passattiini LuK:in setin, 440e koko setti kuljetuksineen. Ei paha. Hyvin on pelannut.
http://www.ebay.de/usr/idir-autoteile?_ ... 7675.l2559
Tilasin omaan (2.0 TDI) passattiini LuK:in setin, 440e koko setti kuljetuksineen. Ei paha. Hyvin on pelannut.
Kiitokset vastauksista. Alun perin huomasin sen vain kylmällä koneella, mutta ilmeneehän tuo lämpimänäkin kun tarkemmin eilen tutkin. Kolahtelu tosiaankin satunnaista eikä ilmene heti käynnistyttyä vaan pitää vähän aikaa olla tyhjäkäynnillä ennen kuin ilmenee, esim. liikennevaloissa huomaa. Ääntä ei edes huomaa, ellei laita puhallinta nollille ja korvia hörölle.
Onko nyt niin että jos päädynkin vaihtamaan vauhtipyörän ja kytkimen niin tuo paketti tilaukseen:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-5-speed-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-mk4-platform.html
ja kiikutan johonkin pajalle. Paketille tulee hintaa ~400€ kotiin tuotuna, ja työnkö osuus on noin 500€? Siinäkö kaikki?
Ei kyllä innostaisi yhtään uuteen tuttavuuteen laittaa heti tonnikaupalla rahaa, mutta on tuo turbodiesel vaan niin mukava ajettava ettei heti viitsisi luopuakaan. Mielenkiinnolla vaan jään odottamaan mitä muuta suurempia remppoja on tulevaisuudessa tiedossa. Etupyörän laakeri ja jarrut eteen on jo mennyt uusiksi parin viikon aikana…
-T
Onko nyt niin että jos päädynkin vaihtamaan vauhtipyörän ja kytkimen niin tuo paketti tilaukseen:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-5-speed-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-mk4-platform.html
ja kiikutan johonkin pajalle. Paketille tulee hintaa ~400€ kotiin tuotuna, ja työnkö osuus on noin 500€? Siinäkö kaikki?
Ei kyllä innostaisi yhtään uuteen tuttavuuteen laittaa heti tonnikaupalla rahaa, mutta on tuo turbodiesel vaan niin mukava ajettava ettei heti viitsisi luopuakaan. Mielenkiinnolla vaan jään odottamaan mitä muuta suurempia remppoja on tulevaisuudessa tiedossa. Etupyörän laakeri ja jarrut eteen on jo mennyt uusiksi parin viikon aikana…
-T
Jatkanpa tähän ketjuun vauhtipyörä asiasta noin yleisesti. Onko porukalla kokemuksia pidemmältä ajalta tuosta kaksoismassan vaihtamisesta kiinteään näissä 1.9tdi pumppareissa j.otka esim 5v manuaaliaskilla? Onko pidemmän päälle(esim.50tkm+ jälkeen) tullu ongelmia esim. jossain vaihteiston kestossa/moottorin alakerran kanssa tms? Pitkään kuitenki ollu 1.9tdi konetta ihan vaan kiinteällä vp:llä ja kestäneet ovat. Onko moottoreissa ja vaihteistoissa sitten tullut jotain muutoksia nimenomaan kaksoismassavp:n myötä?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Jos nyt kuitenkin vaihtaisit pikimmiten tuon kaksoismassan ettei käy niinkuin mulla. Päästelin 2000km meneen kun kolina alko.
http://imgur.com/a/tCaol
Tuossa pelottelukuvia mitä voi käydä.
Vaihdelaatikon koteloon hankautunut. Kytkinkoppaan hankautunut. Moottori lohkoon hankautunut.
http://imgur.com/a/tCaol
Tuossa pelottelukuvia mitä voi käydä.
Vaihdelaatikon koteloon hankautunut. Kytkinkoppaan hankautunut. Moottori lohkoon hankautunut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa