2.0 TDi BKD todella onneton kylmäkäynnistys
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 TDi BKD todella onneton kylmäkäynnistys
Ongelma on tällainen, että 240th ajettu 2.0 TDI BKD Dsg ei lähe kylmänä käyntiin jos pakkasta 20 tai enemmän jos autoa EI lämmitä. Lämmityksessä olleena ei ole ongelmaa. Tänäänkin jouduin sahaamaan kylmänä käyntiin kun auto oli seissyt noin 9 tuntia 24 asteen pakkasessa. Ei sitten millään tulille.
Kone pyörii, tosin ei kovin riemukkaasti mutta silti, ekaan 10-15 sekkaan ei tapahdu mitään, sen jälkeen alkaa yks pytty sutkimaan vähän muutaman sekan päästä toinen, sen jälkeen alkaa rynkyttää kaikilla ja jos startin päästää sammuu heti. Tarpeeks kauan kun sahaa niin lähtee ja kaasua painamalla hieman nopeammin. Hankeen jää jonkinverran mustaa putken alle eli pössyttää. Ei sinistä.
Eli aika inhottava on kyllä jos joskus joutuu jäämään pidemmäks aikaa ilman lämmitystä..
Talouden toinen auto joka on samalla koneella manuaalilootalla pyörähtää iloisesti käyntiin isoillakin pakkasilla vaikka ei lämmitä. Eikä sekään pyöritä yhtään sen paremmin.
Kuukauden sisällä vaihdettu:
Akku
Hehkut
Lämpötila-anturi
Voisko olla surullisen kuuluisa Tandem-pumppu?
Kone pyörii, tosin ei kovin riemukkaasti mutta silti, ekaan 10-15 sekkaan ei tapahdu mitään, sen jälkeen alkaa yks pytty sutkimaan vähän muutaman sekan päästä toinen, sen jälkeen alkaa rynkyttää kaikilla ja jos startin päästää sammuu heti. Tarpeeks kauan kun sahaa niin lähtee ja kaasua painamalla hieman nopeammin. Hankeen jää jonkinverran mustaa putken alle eli pössyttää. Ei sinistä.
Eli aika inhottava on kyllä jos joskus joutuu jäämään pidemmäks aikaa ilman lämmitystä..
Talouden toinen auto joka on samalla koneella manuaalilootalla pyörähtää iloisesti käyntiin isoillakin pakkasilla vaikka ei lämmitä. Eikä sekään pyöritä yhtään sen paremmin.
Kuukauden sisällä vaihdettu:
Akku
Hehkut
Lämpötila-anturi
Voisko olla surullisen kuuluisa Tandem-pumppu?
Mulla parani starttimoottorin vaihdolla.
Vanhalla pyöritti laiskasti pakkasella ja lähti huonosti käyntiin, jos ollenkaan.
Nyt starttaa iloisesti vanhaan verraten, vanhassa startissa hyvät hiilet eikä mitään näkyvää vikaa, mut ei voimaa.
Muistelen lukeneeni jostain, että kone tarvii tietyn kierrosnopeuden ennen kuin syöttää polttoainetta.
mistäs tuon erottaa?
Vanhalla pyöritti laiskasti pakkasella ja lähti huonosti käyntiin, jos ollenkaan.
Nyt starttaa iloisesti vanhaan verraten, vanhassa startissa hyvät hiilet eikä mitään näkyvää vikaa, mut ei voimaa.
Muistelen lukeneeni jostain, että kone tarvii tietyn kierrosnopeuden ennen kuin syöttää polttoainetta.
onko pahastikkin öljyä polttoaineen seassa..
mistäs tuon erottaa?
Viimeksi muokannut helix, 16.2.2011 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polttoainesuodattimen väristä voi päätellä jotain että onko sitä öljyä seassa..
Ei välttämättä. painetestiin sillä selvii tuo.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=123440&highlight=
Vissiin tuo DSG ahdistaa kylmänä sen verran käynnistettäessä, oma A3 vastaavalla paketilla lähtee kans aika heikosti ilman webastoa näillä pakkasilla. Webaston kanssakin joutuu kovimmilla pakkasilla pikkusen veivaamaan..
Kulutus kesällä tuossa 6.3 tuntumassa laskettuna ja talvella 6.9 kun webasto hurisee toista tuntia päivittäin
Kulutus kesällä tuossa 6.3 tuntumassa laskettuna ja talvella 6.9 kun webasto hurisee toista tuntia päivittäin
Tuo startti voi olla. polttoainesupdattimesta on vaikea sanoa.kaikilla ketä tiedän on ollut linkin mukainen piki musta suodatin.
http://1.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/R ... G_2225.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/R ... G_2225.JPG
Kaikki BKD+DSG:t ei kuitenkaan ole huonoja lähtemään käyntiin. Vanhemmilla '06 Octavia oli uudesta asti juuri tarzin kuvailema, kylmällä kelillä lähti todella huonosti käyntiin, vaikka oli lämmityksessä kuinka pitkään. Startilla sai sahata pitkään ja rykien lähti pikkuhiljaa, lopulta rysähti käymään ja päästi miehekkään mustan pilven ilmoille. Siitä ei isompaa vikaa löytynyt sinä aikana kun se ajossa oli. Nykyinen '09 samalla tekniikalla (BKD+DSG) lähtee kuin palmun alta verrattuna edelliseen, kelillä kuin kelillä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Voisiko johtua siitä että ohjelmassa on määrätty että polttoaineen ruiskutus alkaa vasta kun moottorissa tarpeeksi kierroksia?
Talvella, tai huonolla akulla, tai varsinkin talvella huonolla akulla voi pyöritellä aika kauankin ennen kuin käynnistyy.
Itselläni oli 2005 vm akku autossa, niin syksyllä alkoivat jo ongelmat, mutta kun tuo rajoitin poistettiin ohjelmasta niin on lähtenyt käyntiin ongelmitta.. vaihdoin tosin myöhemmin akun ja nyt on käynnistynyt -31C pakkasilla 1 tai toisella startilla.
Hehkuja huonona, kun käy ensin ontuen 2-3 pytyllä ennen kuin pörähtää hetken päästä kaikilla.
Aina lähtee "käyntiin" mutta jos syttyy vaan kahdella, niin ei välttämättä jaksa käydä kuin 5 sekuntia tjsp.. ehkä ne hehkut olisi hyvä vaihtaa =)
Talvella, tai huonolla akulla, tai varsinkin talvella huonolla akulla voi pyöritellä aika kauankin ennen kuin käynnistyy.
Itselläni oli 2005 vm akku autossa, niin syksyllä alkoivat jo ongelmat, mutta kun tuo rajoitin poistettiin ohjelmasta niin on lähtenyt käyntiin ongelmitta.. vaihdoin tosin myöhemmin akun ja nyt on käynnistynyt -31C pakkasilla 1 tai toisella startilla.
Hehkuja huonona, kun käy ensin ontuen 2-3 pytyllä ennen kuin pörähtää hetken päästä kaikilla.
Aina lähtee "käyntiin" mutta jos syttyy vaan kahdella, niin ei välttämättä jaksa käydä kuin 5 sekuntia tjsp.. ehkä ne hehkut olisi hyvä vaihtaa =)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Johan on mystistä että markkinoille on päästetty keleihin sopimattomia autoja... Outoa. No onneks ton kanssa pärjää niin kauan kun pääsee lämmittään, aina vaan ei pääse.. Tähän tää ekohippeily johtaa ettei pakkasella enää autot starttaa.
Piti mainita että hehkutin 3-4 kertaa putkeen eikä auttanut yhtään, eli ei ole mun mielestä hehkuista kii. Ehkä johtuu siitä kun pyörittää niin saakelin nihkeästi. Ei se niinkuin hyydy vaikka kuinka sahaa mutta ei vaan pyöritä nopeeta. Eli akku on kunnossa, jokin muu ei???
Piti mainita että hehkutin 3-4 kertaa putkeen eikä auttanut yhtään, eli ei ole mun mielestä hehkuista kii. Ehkä johtuu siitä kun pyörittää niin saakelin nihkeästi. Ei se niinkuin hyydy vaikka kuinka sahaa mutta ei vaan pyöritä nopeeta. Eli akku on kunnossa, jokin muu ei???
Moi,
Mulla on sama ongelma omassa Skodassa eli BKD+DSG ja huonosti käyntiin lähtee kylmänä.
Ei auttanut uusi akku, ei auta paljoa webastolla lämmittelyt, ei polttoainesuodattimen vaihto, eikä vaikka latais akun täyteen joka yö.
Taitaa olla tuon kone/vaihteistoyhdistelmän ominaisuus...
Kiva olis tuo ominaisuus kuitenkin poistaa.
Mulla on sama ongelma omassa Skodassa eli BKD+DSG ja huonosti käyntiin lähtee kylmänä.
Ei auttanut uusi akku, ei auta paljoa webastolla lämmittelyt, ei polttoainesuodattimen vaihto, eikä vaikka latais akun täyteen joka yö.
Taitaa olla tuon kone/vaihteistoyhdistelmän ominaisuus...
Kiva olis tuo ominaisuus kuitenkin poistaa.
.
En usko, että ohjelmassa oleviin syöttömääriin tässä tilanteessa tarvitsee koskea.
Antillakinhan on syöttömäärät korjattu "oikeiksi", tai ainakin niin lähelle, ettei racet vaikuta tähän tilanteeseen mitenkään.
Voisikko olla, että asiaan vaikuttavat anturit ei kerro ulkoisia olosuhteita nyt jotenkin oikealla tavalla, en tiedäkkään, mitä tietoja volkkari starttihetkellä lukee, mutta ainakin nyt ulkoilman lämpötila-anturia, sekä polttoaineen lämpötilaa.
Sitten sellainen ajatus polttoainejärjestelmästä, että voisikko joku mekaaninen vaiva, vaikka tandemipumpussa aiheuttaa sen, että ohjelma toimii oikein ja järjestelmä kuvittelee ruiskuttavansa oikean määrän, muttei polttoainetta todellisuudessa kuitenkaan tule tarpeeksi suuttimien läpi.
Ennenkuin uusintastartissa on sitten imetty vaikka ilmat poikkeen putkista.
En usko, että ohjelmassa oleviin syöttömääriin tässä tilanteessa tarvitsee koskea.
Antillakinhan on syöttömäärät korjattu "oikeiksi", tai ainakin niin lähelle, ettei racet vaikuta tähän tilanteeseen mitenkään.
Voisikko olla, että asiaan vaikuttavat anturit ei kerro ulkoisia olosuhteita nyt jotenkin oikealla tavalla, en tiedäkkään, mitä tietoja volkkari starttihetkellä lukee, mutta ainakin nyt ulkoilman lämpötila-anturia, sekä polttoaineen lämpötilaa.
Sitten sellainen ajatus polttoainejärjestelmästä, että voisikko joku mekaaninen vaiva, vaikka tandemipumpussa aiheuttaa sen, että ohjelma toimii oikein ja järjestelmä kuvittelee ruiskuttavansa oikean määrän, muttei polttoainetta todellisuudessa kuitenkaan tule tarpeeksi suuttimien läpi.
Ennenkuin uusintastartissa on sitten imetty vaikka ilmat poikkeen putkista.
Tänään töistä lähdin ilman lämmitystä, auto olis seis noin 9 tuntia, pakkasta -22 ja vähän yli.
Hehkutin suosiolla 4 kertaa putkeen, kaikki virtavehkeet pois päältä. 3 sekunnin kuluttua starttaamisesta auto alkaa rytkyttämään ja tätä kestää 5-10 sek, päästin startin ja kuoli heti. Uusi starttaus, auto rytkää ja rytkää mutta ei lähde. Kaasun kun painaa puoleen väliin niin lupailee jo ja sitten herää raksuttamalla pienen hetken päästä. Ihmeen paljon akussa kyllä potkua vaikka joutuu sahaan ihan hirveästi.
En uskaltanut jättää autoa seisomaan illalla seuraavaksi illaksi asti kylmään paikkaan... Todella rasittavaa.
Hehkutin suosiolla 4 kertaa putkeen, kaikki virtavehkeet pois päältä. 3 sekunnin kuluttua starttaamisesta auto alkaa rytkyttämään ja tätä kestää 5-10 sek, päästin startin ja kuoli heti. Uusi starttaus, auto rytkää ja rytkää mutta ei lähde. Kaasun kun painaa puoleen väliin niin lupailee jo ja sitten herää raksuttamalla pienen hetken päästä. Ihmeen paljon akussa kyllä potkua vaikka joutuu sahaan ihan hirveästi.
En uskaltanut jättää autoa seisomaan illalla seuraavaksi illaksi asti kylmään paikkaan... Todella rasittavaa.
Samallaista se on mullakin jos Webastoa ei käytä. Ja jos on todella kovat pakkaset niin kuin nyt on niin silti vaikeeta käyntiinlähtö vaikka webasto on päällä.
Moneen kertaan hehkutus ei auta.....vaikuttaa kyllä oikeesti siltä että kone sais liian vähän naftaa starttihetkellä.
Toinen scenaario: laittaako tuo DSG laatikko normaalia manuaalia enemmän koneen perässä vastaan starttihetkellä niin että koneessa pitäis olla joku parempi (tehokkaampi) startti kuin manuaali versiossa. (tää on puhdasta hakuammuntaa)
Moneen kertaan hehkutus ei auta.....vaikuttaa kyllä oikeesti siltä että kone sais liian vähän naftaa starttihetkellä.
Toinen scenaario: laittaako tuo DSG laatikko normaalia manuaalia enemmän koneen perässä vastaan starttihetkellä niin että koneessa pitäis olla joku parempi (tehokkaampi) startti kuin manuaali versiossa. (tää on puhdasta hakuammuntaa)
Mulla on nyt Altealla ajettu 34000km. Viime talvi meni täysin ilman mitään lämmitystä, ei edes letkulämmitintä. Kotona auto katoksessa, mutta työpaikalla ja iltaisin harrastuksissa taivasalla.
Nyt ennen vuodenvaihdetta sain viimein letkulämppärin.
En muista että olisin kertaakaan joutunut starttaamaan kahta kertaa. Kerran koitin tuota hehkutusta 3 kertaa putkeen, tuloksena järkyttävä savu ja vapina.
Aina on lähtenyt käyntiin ja lämmennyt suht nopeesti, työmatkaa 15km sivu. Tänä talvena peitin koko keulan aukot, jonka seurauksena lämpiää täyisn normaali koneenlämpöön tuon ajon aikana aamuisin. Siis jo ennen letkulämmitintä.
AInut miinus autossa ollut outo suhina/vihellys, jota yritettiin takuuseen korjata vaihtamalla turbo. Mut ei oo auttanut, kesällä taas ihmetellään.
Jos Turun seudulla joku guru vois auttaa pienen kuuntelusession muodossa, kun huollossa eivät kuulemma ääntä kuule.
Ja Altea siis BKD ja manuaali, 2009.
Nyt ennen vuodenvaihdetta sain viimein letkulämppärin.
En muista että olisin kertaakaan joutunut starttaamaan kahta kertaa. Kerran koitin tuota hehkutusta 3 kertaa putkeen, tuloksena järkyttävä savu ja vapina.
Aina on lähtenyt käyntiin ja lämmennyt suht nopeesti, työmatkaa 15km sivu. Tänä talvena peitin koko keulan aukot, jonka seurauksena lämpiää täyisn normaali koneenlämpöön tuon ajon aikana aamuisin. Siis jo ennen letkulämmitintä.
AInut miinus autossa ollut outo suhina/vihellys, jota yritettiin takuuseen korjata vaihtamalla turbo. Mut ei oo auttanut, kesällä taas ihmetellään.
Jos Turun seudulla joku guru vois auttaa pienen kuuntelusession muodossa, kun huollossa eivät kuulemma ääntä kuule.
Ja Altea siis BKD ja manuaali, 2009.
Kyllä tuo DSG vastustaa aika paljon tuossa kylmästartissa!
-30 pakkasessa seisoi tuossa 18 tuntia.
Ehti olla 45min. letkulämppärissä - ei käyntiin, pyörittää niin laiskasti.
Akku on kyllä vissiin alkuperäinen, mutta eipä tuo sen reippaammin apuvirrallakaan pyörittänyt.
Äkkilähdöt lämmittämättä voi unohtaa tällä kikottimella tässä pakkasessa.
Edittinä: puol tuntia lisää letkulämppäriä + webastoa, ni lähtihän se tulille.
-30 pakkasessa seisoi tuossa 18 tuntia.
Ehti olla 45min. letkulämppärissä - ei käyntiin, pyörittää niin laiskasti.
Akku on kyllä vissiin alkuperäinen, mutta eipä tuo sen reippaammin apuvirrallakaan pyörittänyt.
Äkkilähdöt lämmittämättä voi unohtaa tällä kikottimella tässä pakkasessa.
Edittinä: puol tuntia lisää letkulämppäriä + webastoa, ni lähtihän se tulille.
Viimeksi muokannut helix, 19.2.2011 9:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täällä 6v. manuaalin yhteydessä ei mitään käynnistysongelmia BKD:ssä. Letkulämmittimen käytön jälkeen lähtee kuin palmun alta, kylmänä en ole kokeillut kuin max. -15 ja silloin käynti oli alkuun aika karkeaa, mutta kävi kuitenkin kaikilla.
Muutama mahdollinen syy mikä tulee itsellä mieleen:
Hehkut entiset? Yksikin rikkoutunut hehku vaikuttaa jo käynnistymiseen
Välijäähdyttimessä jäätä? Työkaverin Vitoskorin 1.9tdi:stä jäätyi välijäähy viime talvena kahteen otteeseen umpeen.
Muutama mahdollinen syy mikä tulee itsellä mieleen:
Hehkut entiset? Yksikin rikkoutunut hehku vaikuttaa jo käynnistymiseen
Välijäähdyttimessä jäätä? Työkaverin Vitoskorin 1.9tdi:stä jäätyi välijäähy viime talvena kahteen otteeseen umpeen.
Onko 6 vai 7-vaihteinen?
Niin se unohtui tosiaan mainita että molemmat ovat olleet 6v DSG:llä, ei kai BKD:n yhteydessä muuta ole ollutkaan. Vaikka em. autot olivat tekniikaltaan muuten yhtenevät, niin '06:ssa oli moottorille säteilylämmitin ja '09:ssä on käsittääkseni letkulämmitin, joka selittänee osaltaan eroa käynnistyvyydessä.
edit: Tarkennettu allekirjoittaneen verbaalista ulosantia jottei kukaan luule DSG-lootassa olevan lisälämmitintä, näemmä aikasemman kirjoitukseni pohjalta näin voi käsittää.
Viimeksi muokannut Harjula, 21.2.2011 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään se vasta tempun tekikin. Starttasin 8 tunnin seisonnan jälkeen, 4 kertaa hehkutusta peräkkäin ja hieman jalka kaasulle, vain hieman. Lyhyen sahauksen jälkeen moottori lähtee käyntiin, heti kun päästin kaasun pois alkoi tyhjäkäynti seilaamaan 1000-1500 välillä. Pakitin tallista ulos ja käynti pysyi epätasaisena.. Hirvittävä musta savu ja muutenkin ilkeä ääni.
Parinkymmenen metrin ajon jälkeen käynti tasaantui. Tohon ei pitäis vaikuttaa miten kone pyörittää, eli softavialta vaikuttaa.
Parinkymmenen metrin ajon jälkeen käynti tasaantui. Tohon ei pitäis vaikuttaa miten kone pyörittää, eli softavialta vaikuttaa.
Sammutusläppä toimii erinomaisesti, toiseen autoon vaihdoin sen ja parantui lämpökäynnistys paljon. EI varmaan tykännyt kun tarjos kaasua, sitä ei pitäiskään painaa. Aamulla kokeilen miten lähtee jos on vaan sen kaks tuntia säteilijässä. Viikonlopun seisonnan jälkeen lähti maanantai aamuna vasta kolmannella vaivasesti (säteilijä oli päällä yli 5 tuntia).
Kannustetaan nyt vielä miestä mäessä kertomalla, että oma -05 BKD ja DSG yhdistelmä (183tkm) lähtee ilman lämmityksiä kyllä erittäin hyvin käymään kovallakin pakkasella ihan aina ensimmäisellä yrityksellä. "Säteilylämmitinlämpöisenä" aiemmin sai tovin sahatakin, mikä sekin probleemi loppui kun vaihtoi sekä akun että laturin uuteen (vapaakytkin oli jumissa). Lienen onnekas... Autossa ei ole mitään ei-vakiota, jopa EGR on taas ihan normaalisti käytössä. Mutta kohta alkaa jo kevät nykimisineen!
Samanlaista ongelma täällä 133tkm ajetussa -07 Passatissa (BKD+DSG).
Käyntiinlähtö alle -25 asteessa on TODELLA epävarmaa. Autossa on Defan letkulämmitin ja perjantai aamuna ei yrittänytkään 2 tunnin lämmityksen jälkeen -28:ssa, eikä toisella yrityksellä illalla 3 tunnin lämmityksen jälkeen.
Lauantai aamuna yritettiin taas -27 ja 2 tuntia roikassa, ei muuta tulosta kuin valot vilkkuu mittaristossa ja startti ei jaksa pyöriä oikeastaan ollenkaan. Akku on 2 kk "vanha", että ei pitäisi olla siitä kiinni. Lauantai iltana mylly saatiin viimein reilun 2 tunnin lämmityksen ja startilla pitkään avustaen, savupilven kera kone ryskyen käyntiin. Su oli lauhempaa ja siten ei käynnistysongelmia, mutta maanantai aamuna taas sama juttu.
Eilen illalla vein auton Tampereen Laakkoselle seisomaan yön yli ja käynnistysongelmaa tutkittiin tänään. Autosta ei ole löytynyt mitään vikaa, mm. maadoitukset? ok, samoin hehkut. DSG kuulemma vastustaa aika tavalla kylmäkäynnistyksessä ja kun kysyin huoltoneuvojalta, että pitäisikö Passatin käynnistyä -30 asteessa, sain vastaukseksi että pitäisi. Niin pitäisi... Vastauksen voi tulkita monella tapaa.
Tutkimusta jatketaan Laakkosella huomenna ja vielä tuloksista tällä hetkellä tietämättä alkaa tuntuu siltä, että Passatti ei näe toista talvea meidän pihassa ja homma menee Nettiauton selailuksi...
Muuten auton ominaisuudet lähellä kymppiä, mutta ei kai talviautoilu dieselillä voi olla kuitenkaan näin vaikeaa? Aiempaa kokemusta tosin dieselistä talvella ei ole...
Käyntiinlähtö alle -25 asteessa on TODELLA epävarmaa. Autossa on Defan letkulämmitin ja perjantai aamuna ei yrittänytkään 2 tunnin lämmityksen jälkeen -28:ssa, eikä toisella yrityksellä illalla 3 tunnin lämmityksen jälkeen.
Lauantai aamuna yritettiin taas -27 ja 2 tuntia roikassa, ei muuta tulosta kuin valot vilkkuu mittaristossa ja startti ei jaksa pyöriä oikeastaan ollenkaan. Akku on 2 kk "vanha", että ei pitäisi olla siitä kiinni. Lauantai iltana mylly saatiin viimein reilun 2 tunnin lämmityksen ja startilla pitkään avustaen, savupilven kera kone ryskyen käyntiin. Su oli lauhempaa ja siten ei käynnistysongelmia, mutta maanantai aamuna taas sama juttu.
Eilen illalla vein auton Tampereen Laakkoselle seisomaan yön yli ja käynnistysongelmaa tutkittiin tänään. Autosta ei ole löytynyt mitään vikaa, mm. maadoitukset? ok, samoin hehkut. DSG kuulemma vastustaa aika tavalla kylmäkäynnistyksessä ja kun kysyin huoltoneuvojalta, että pitäisikö Passatin käynnistyä -30 asteessa, sain vastaukseksi että pitäisi. Niin pitäisi... Vastauksen voi tulkita monella tapaa.
Tutkimusta jatketaan Laakkosella huomenna ja vielä tuloksista tällä hetkellä tietämättä alkaa tuntuu siltä, että Passatti ei näe toista talvea meidän pihassa ja homma menee Nettiauton selailuksi...
Muuten auton ominaisuudet lähellä kymppiä, mutta ei kai talviautoilu dieselillä voi olla kuitenkaan näin vaikeaa? Aiempaa kokemusta tosin dieselistä talvella ei ole...
Eipä tuohonkaan taas voi oikein muuta sanoa kuin että vanhassa vara parempi. Aikamoisia leikkikaluja nuo uudet autot pakkasella, vai onkohan kyse sittenkin varustelun puutteesta?
Itse lähtisin tuontyylisiä vikoja korjailemaan polttoainelämmittimen asennuksella sekä softan vaihtamisella. Jos moottori ei pyöri startatessa tarpeeksi vikkelästi niin vika menee silloin startin, johtojen sekä akun puolelle. Millaisen akun olet autoon asentanut? Jos moottori pyörii startilla kohtuu vikkelästi muttei käynnisty, vika menee hehkujen, polttoaineen sekä softan puoleen.
Itse lähtisin tuontyylisiä vikoja korjailemaan polttoainelämmittimen asennuksella sekä softan vaihtamisella. Jos moottori ei pyöri startatessa tarpeeksi vikkelästi niin vika menee silloin startin, johtojen sekä akun puolelle. Millaisen akun olet autoon asentanut? Jos moottori pyörii startilla kohtuu vikkelästi muttei käynnisty, vika menee hehkujen, polttoaineen sekä softan puoleen.
Täällä 188tkm ajettu -04 AZV-koneinen Touran pyörittää myös pakkasessa hitaanpuoleisesti, katselin akun vieressä olevaa maadoituspistettä huolestuneena.. Tietääkseni startti on alkuperäinen. Tähän asti on kuitenkin käynnistynyt näissäkin pakkasissa hyvin jopa ilman webastoa, -29 joutui tosin starttaamaan kahdesti ennenkuin jäi käyntiin. Uusi 72Ah vakioakku vain tyhjenee nopeasti webastoillessa etukäteen näillä pakkasilla, hommasin Defan 10A ylläpito/syöttövirta-laturin:
http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html
Tuolla voi keventää akun kuormitusta käyttämällä sitä esilämmityksen ajan. Parin aamun kokemuksen perusteella hyvä kapine, kallis pirulainen kylläkin. Ehkä vähän offtopikiksi meni, pahoittelut..
http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html
Tuolla voi keventää akun kuormitusta käyttämällä sitä esilämmityksen ajan. Parin aamun kokemuksen perusteella hyvä kapine, kallis pirulainen kylläkin. Ehkä vähän offtopikiksi meni, pahoittelut..
Toisessa autossa meilläkin webasto, manuaali BKD. Pyörii iloisesti käyntiin vaikkei oliskaan lämmitetty, ekalla jää käymään normaalisti kakoen. En viitsis tohon automaattiin laittaa webastoa koska itellä työmatka-autona, lämmitettyä saa periaattees ainakin aamulla, töissä ei aina välttämättä. No elämässä pitää olla jännitystä. Tänä aamuna jäi kolmannella kaasun avulla käyntiin vaikka oli kaks tuntii säteilijässä.
Voiskohan toi välijäähy olla jäässä, itellä ollut n. kuukauden ja keula peitettynä koko aika. Edellisellä omistajalla oli siis alkutalven pakkaset eikä ollut keulassa suojaa.. Outoa olis meinaan mulla tulee 80 kilsaa suuntaansa maantieajoa joka päivä, kaksi kertaa siis.
Voiskohan toi välijäähy olla jäässä, itellä ollut n. kuukauden ja keula peitettynä koko aika. Edellisellä omistajalla oli siis alkutalven pakkaset eikä ollut keulassa suojaa.. Outoa olis meinaan mulla tulee 80 kilsaa suuntaansa maantieajoa joka päivä, kaksi kertaa siis.
Tuli aamulla pikkuisen kiire lähtö ja webasto kerkesi olemaan vain 10min päällä, pakkasta -26
6 yrityksen jälkeen BKD+DSG yhdistelmä jäi lopulta kolisemaan. Laitoin pakin päälle ja vähän kaasua niin sammui taas. Kolmannella peruutus yrityksellä alkoi jo liikkumaan ja ekat kilometrit oli todella nihkeää.. Laatikkoöljyt vaihdettu 15tkm sitten
6 yrityksen jälkeen BKD+DSG yhdistelmä jäi lopulta kolisemaan. Laitoin pakin päälle ja vähän kaasua niin sammui taas. Kolmannella peruutus yrityksellä alkoi jo liikkumaan ja ekat kilometrit oli todella nihkeää.. Laatikkoöljyt vaihdettu 15tkm sitten
Olen huomannut että kovilla pakkasilla Webaston pitää olla päällä joko pitkään tai sitten ei ollenkaan. Mikäli vehje on päällä vain hetken auto lähtee huonosti käymään. Ilmeisesti moottori on antureiden kertomana lämmin vaikka todellisuudessa rauta on umpijäässä. Tästä ristiriidasta johtuen hehkutus on tarpeettoman lyhyt ja kaikki muukin toimii kuten pata lämpimänä. Eli ei toimi.
Olen huomannut että kovilla pakkasilla Webaston pitää olla päällä joko pitkään tai sitten ei ollenkaan. Mikäli vehje on päällä vain hetken auto lähtee huonosti käymään.
Sama huomio täällä, en jaksa uskoa että startin vaihdolla olisi mitään merkitystä.
Jos antaa webaston lämmittää lämmityksen loppuun (30min) niin silloin lähtee hyvin käyntiin mut jos menee vaikka 20min kohdalla käynnistään niin silloin saa starttailla useammin ja pitempään..kele.
Pakko sen on olla lämpötila-anturissa
Jep,jep
Jäi aiemmin mainitsematta, että Passatissani ei ole Webastoa ja maskisuojat ovat olleet paikallaan joulukuun alusta.
Passatti on nyt ollut tiistai aamusta Laakkosella tutkittavana ja auton maadoitukset on tutkittu ja puhdistettu, hehkut on tarkistettu ja nyt viimeiseksi siirtopumppu on vaihdettu. Auto odottaa öljynsuodattimen kotelon kantta Ruotsista, mitä on huoltoneuvojan mukaan valmistettu väärällä toleranssilla ja mulla roiski öljyä konehuoneeseen.
Ei muuten tuntunut olevan ongelmiin vaikutusta siirtopumpun vaihdolla, olivat aamulla startanneet Passatista akun tyhjäksi ja oli pitänyt käynnistää apuvirralla. Pakkasta Tampereella oli aamulla -25. Akku-Salosta ostettu 2 kk vanha 77Ah:n Exide ei ollut riittänyt käynnistykseen ja kuulemma voisivat vaihtaa akun. Tottakai voisivat...
Edelleen olen sitä mieltä (ja mitä myös Laakkosen huoltoneuvoja varovaisesti myönsi ja selvensi minulle), että kovalla pakkasella DSG-aski vastustaa käynnistettäessä ja automaattikytkin pyrkii ottamaan kiinni. Sitä vaan mietin tuossa alkuillasta, että miten vika voi olla akussa, jos alkuperäinen oli 72Ah ja tämä uusi 77Ah ja juuri uuden akun virta ei riitä... Kyllä kai se akku kuluu, jos sitä yritetään väkisin sahata käyntiin, DSG:N vastustellessa.
Sekään ei kelpaa selitykseksi, että Passatti on Saksan tuonti. Yhtään 3C Passattia en tiedä Suomessa valmistetun.
Kuinka monella teistä on tämä keskustelun aloittajan ongelma yhdistelmä eli 2.0 TDI (BKD) + DSG + normaali talvipakkanen?
P.S. Eipä ollut 1200 ajettu sijaisauto Polokaan kovin kummoinen lähtemään eilen -15 astessa pyörimään. Meinasin jo viedä avaimet takaisin tiskille...
Jäi aiemmin mainitsematta, että Passatissani ei ole Webastoa ja maskisuojat ovat olleet paikallaan joulukuun alusta.
Passatti on nyt ollut tiistai aamusta Laakkosella tutkittavana ja auton maadoitukset on tutkittu ja puhdistettu, hehkut on tarkistettu ja nyt viimeiseksi siirtopumppu on vaihdettu. Auto odottaa öljynsuodattimen kotelon kantta Ruotsista, mitä on huoltoneuvojan mukaan valmistettu väärällä toleranssilla ja mulla roiski öljyä konehuoneeseen.
Ei muuten tuntunut olevan ongelmiin vaikutusta siirtopumpun vaihdolla, olivat aamulla startanneet Passatista akun tyhjäksi ja oli pitänyt käynnistää apuvirralla. Pakkasta Tampereella oli aamulla -25. Akku-Salosta ostettu 2 kk vanha 77Ah:n Exide ei ollut riittänyt käynnistykseen ja kuulemma voisivat vaihtaa akun. Tottakai voisivat...
Edelleen olen sitä mieltä (ja mitä myös Laakkosen huoltoneuvoja varovaisesti myönsi ja selvensi minulle), että kovalla pakkasella DSG-aski vastustaa käynnistettäessä ja automaattikytkin pyrkii ottamaan kiinni. Sitä vaan mietin tuossa alkuillasta, että miten vika voi olla akussa, jos alkuperäinen oli 72Ah ja tämä uusi 77Ah ja juuri uuden akun virta ei riitä... Kyllä kai se akku kuluu, jos sitä yritetään väkisin sahata käyntiin, DSG:N vastustellessa.
Sekään ei kelpaa selitykseksi, että Passatti on Saksan tuonti. Yhtään 3C Passattia en tiedä Suomessa valmistetun.
Kuinka monella teistä on tämä keskustelun aloittajan ongelma yhdistelmä eli 2.0 TDI (BKD) + DSG + normaali talvipakkanen?
P.S. Eipä ollut 1200 ajettu sijaisauto Polokaan kovin kummoinen lähtemään eilen -15 astessa pyörimään. Meinasin jo viedä avaimet takaisin tiskille...
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Niin taitaahan ne autot olla merkistä ja mallista riippumatta kovilla, kun pakkasta on 30 astetta ja yli. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin muiden kokemuksia, tuskin kaikki kuitenkaan samanmoisia pakkasella ja varmaankin Eberi auttaisi.
Mutta sieltä se alkaa kevät huomisesta lähestyä ja pakkaset loppumaan. Siis oikeat yli 20 asteen pakkaset...
Mutta sieltä se alkaa kevät huomisesta lähestyä ja pakkaset loppumaan. Siis oikeat yli 20 asteen pakkaset...
Mulla on 2.0 TDI (Bkd) +DSG ja vaikeasti lähtee käyntiin jo -15'C pakkasilla ilman webaston pyöritystä.
Jos webastoa vaan muistaa pyörittää ja akkua ladata muutaman yön välein niin hyvin on skoda näillä kovilla pakkasilla startannut mutta ilman webastoa saa aina jännittää. Näinhän sen ei tietenkään pitäis olla.
Tuo letkulämppärikin voi ajaa asiansa hyvin koska se lämmittää myös DSG askia samalla.
Jos webastoa vaan muistaa pyörittää ja akkua ladata muutaman yön välein niin hyvin on skoda näillä kovilla pakkasilla startannut mutta ilman webastoa saa aina jännittää. Näinhän sen ei tietenkään pitäis olla.
Tuo letkulämppärikin voi ajaa asiansa hyvin koska se lämmittää myös DSG askia samalla.
Mulla BKD + manuaalivaihteet.
Alle -20 asteessa ja ilman koneen esilämmitystä pitää startilla avustaa, kunnes lähtee rytkyen käymään. Webastoa 30 min käyttäen on tilanne aivan toinen - lähtee kuin palmun alta vielä -30 asteessa.
Itsekin sitä mieltä, että kyllä pitäisi käynnistyä paremmin ilman lämmitystä. Akku on juuri uusittu. Voisiko startin hiipuminen tms. tehdä tällaista?
Alle -20 asteessa ja ilman koneen esilämmitystä pitää startilla avustaa, kunnes lähtee rytkyen käymään. Webastoa 30 min käyttäen on tilanne aivan toinen - lähtee kuin palmun alta vielä -30 asteessa.
Itsekin sitä mieltä, että kyllä pitäisi käynnistyä paremmin ilman lämmitystä. Akku on juuri uusittu. Voisiko startin hiipuminen tms. tehdä tällaista?
Omassa Passatissa bkp (manuaali aj.170tkm) myös onneton käyntiilähtö kylmänä. Ostin auton 2008 syksyllä ja ensimmäisenä talvena ei ollutkaan kovia pakkasia. Silti ihmetytti mielestäni todella onneton käynttilähtö -20 pakkasesta. Seuraava talvi olikin sitten kylmä ja autoa ei sitten enää saanutkaan käyntiin vaikka kuinka sahas. Aiemmin pakkasilla oli lähtenyt pitkällä startilla sylinteri kerrallaan. Asiaa tutkittuani totesin virtamittarilla letkulämmittimen pimeäksi . Uuden letkulämmittimen sijaan päädyin kuitenkin asentaamaan webaston kellosarjan ja se on tosiaan auttanut tätä talviautoilua. Nyt vaikka uusi akkukin, niin aivan turha lähteä ilman lämmitystä yrittämään yli -20 pakkasesta. Tähän kun lisätään 2x suutinremonttia 10tkm aikana niin voi kyllä sanoa että on syvältä tuo kone.
Täältä löytyy myös Ocu bkd+dsg yhdistelmä. Ajettu 66tkm, ikää hieman reilu 3 vuotta. Käynnistysongelmat alkaa -15 asteessa, jos pakkasta enemmän kuin 20 astetta ei käynnisty ilman esilämmitystä. -25 asteessa tunnin esilämmitys ei auta vielä mitään... Vertailun vuoksi: Golf 3 1z tdi-moottorilla, vuosimalli 94 ajettu 280tkm tai enemmän ja akku vähintään 4 vuotta vanha. Pakkasta 29 astetta, ei esilämmitystä ja lähti kuin palmun alta. Sääliksi kävi kyllä hyvää autoa. Ocua en sääli.
Startatessa syöttömäärä kasvaa pikkuhiljaa jos ei pärähdä heti käyntiin. Kyllä tuo ainakin pidentää starttia jos lämpöanturi näyttää virheellisesti korkeita lämpöjä. Ei letkulämmittimellä pitäisi näillä pakkasilla nousta paljon yli 40 asteen nesteen lämmöt, joten kierto ei pelaa jos jotain 70C näyttää. Tai muuta häikkää sitten.
Tänään ei ollut mikään kylmäkäynnistys mutta kuiteskin. Auto seiso koko viikon (tiistaista lähtien) Pidin reilun tunnin täänään säteily+letkulämmittimessä. Käyntiin ei lähtenyt ekalla eikä tokalla vaan vasta kun startilla oli "avustanut" hetken rytkämällä. Keli oli -2c aurinko paistoi.
Oiskohan toi tosiaan joku ilmaongelma. Täytyy ottaa tandem pumppu testaukseen!
Oiskohan toi tosiaan joku ilmaongelma. Täytyy ottaa tandem pumppu testaukseen!
Tuli tuossa käytettyä omasta akun kantta auki ku testattiin testerillä akun kuntoa ja huomattin että aika pieni akku tuohon autoon näissä olosuhteissa 75A (560A kylmäkäynnistysvirta).
Huomasi liikkeenmyyjä heti että tuontiauto kyseessä, meinasi että suomiautoissa ollu vähintään 700A kylmäkäynnistysvirta olevat akut.
Tuo vois toisaalta selittää huonon kylmäkäynnistyvyyden jos tosiaan moottori vaatii tietyn kierrosluvun jotta rupee syöttämään diesseliä moottoriin.
Huomasi liikkeenmyyjä heti että tuontiauto kyseessä, meinasi että suomiautoissa ollu vähintään 700A kylmäkäynnistysvirta olevat akut.
Tuo vois toisaalta selittää huonon kylmäkäynnistyvyyden jos tosiaan moottori vaatii tietyn kierrosluvun jotta rupee syöttämään diesseliä moottoriin.
Vanhempi 1.9tdi seatti imaisi mukavat 640A kun kylmänä starttailee, jännitteet notkahti 6,5voltissa. Akkuna uudehko Bosch S5 77Ah ja 780a. Specsien mukaanhan tuosta akusta pitäisi irrota 780A 10.5voltilla -20c kelissä, todellisuudessa oltiin kaukana siitä...
Nyt kontissa toinen samanlainen akku ja 50mm kaapelit akkujen välissä 300A nallien kera. Suunnilleen samanlaisesta -25c kelistä startatessa jännitteet notkahtaa 11volttiin ja virtaa menee noin 610A. Samalla siis uusittiin myös startin kaapelit, moottorin maadoitukset ja akkujen maadoitukset. Lähtee ku palmun alta
Juttu lienee siis että huonolla / heikolla virranantokyvyllä jännitteet notkahtaa liikaa eikä kone jaksa startata kunnolla. Omaan autooni ei muuta tehty kuin lisättiin toinen akku virran varmistamiseksi. Auton käyntiinlähtö piti saada varmistettua myös silloin kun sähköä ei lämmittimille saa.
Nyt kontissa toinen samanlainen akku ja 50mm kaapelit akkujen välissä 300A nallien kera. Suunnilleen samanlaisesta -25c kelistä startatessa jännitteet notkahtaa 11volttiin ja virtaa menee noin 610A. Samalla siis uusittiin myös startin kaapelit, moottorin maadoitukset ja akkujen maadoitukset. Lähtee ku palmun alta
Juttu lienee siis että huonolla / heikolla virranantokyvyllä jännitteet notkahtaa liikaa eikä kone jaksa startata kunnolla. Omaan autooni ei muuta tehty kuin lisättiin toinen akku virran varmistamiseksi. Auton käyntiinlähtö piti saada varmistettua myös silloin kun sähköä ei lämmittimille saa.
Joku yllämainttu järjestelmä vois auttaa koska vaikka alkuperäinen akku olis huonossa kunnossa niin pelkkä sen uusiminen ei ainakaan minulla auttanut BKD:n käynnistymisongelmaan.
Minun Skodan konehuoneeseen vois olla mahdollista asentaa alkuperäisen akun vierelle pieni lisäakku jonka kapasitetti ei olis suuri mutta hetkellinen virranantokyky sitä luokkaa että se avustais pääakkua noissa starteissa, vaikka tällainen:
http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... dyssey.htm
Minun Skodan konehuoneeseen vois olla mahdollista asentaa alkuperäisen akun vierelle pieni lisäakku jonka kapasitetti ei olis suuri mutta hetkellinen virranantokyky sitä luokkaa että se avustais pääakkua noissa starteissa, vaikka tällainen:
http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... dyssey.htm
En jaksanut koko threadia lukea, startista oli joitain mainintoja.
Startissa on vika näissä yli 200tkm ajetuissa, miksei toki vähemmän ajetuissakin. Marmorilla sanoivat samantien tuon viaksi ja vaihtolaite maksoi n.170€ Isän BMR:rrässä tämä siis.
Vaihdon jälkeen käynnistyy ongelmitta kovemmassakin pakkasessa.
Startti on niin fiksu että siinä on eri pyörintänopeudet ulkolämpötilan mukaan ja ei jaksa enää pyörittää pakkasessa tarpeeksi kovaa.
Startissa on vika näissä yli 200tkm ajetuissa, miksei toki vähemmän ajetuissakin. Marmorilla sanoivat samantien tuon viaksi ja vaihtolaite maksoi n.170€ Isän BMR:rrässä tämä siis.
Vaihdon jälkeen käynnistyy ongelmitta kovemmassakin pakkasessa.
Startti on niin fiksu että siinä on eri pyörintänopeudet ulkolämpötilan mukaan ja ei jaksa enää pyörittää pakkasessa tarpeeksi kovaa.
Katselin etkasta startin osanumeroita ja huomasin sellaisen että tuon BKD:n startin valmistus on lopetettu 1/12/2009 ja korvaava tuote on 02E 911 023 L, vanhan osanumero muuten sama paitsi viimeinen kirjain H.
Onko sitten huomattu että startti kuolee ennen aikojaan ja tehty parannettu malli vai pelkkää sattumaa....
Onko sitten huomattu että startti kuolee ennen aikojaan ja tehty parannettu malli vai pelkkää sattumaa....
wv/audi tdi autmaatin strttimoottorin vaihto ? TÄRKEÄ lue
Huomioikaa jotta laitatte automaattivaihteisin autoihin oikeanlaisen starttrimoottorin.
Keppivaihteissa on 1,7 kw ja autm,2,0 kw.
Juuri tämä vaikeuttaa pakkasilla moottorin käyntiinlähtöä.
Irroitus vinkkejä.
Aika ahtaassa paikassa.
Ylempi talkapultti on takaapäin irroitettava 16 mm Hylsy ja jatkovarsia/niveliä.
Alempi pultti 8mm kuusiokoloruuvi,keulanpuolela näkee kannan.
Audissa 5/6 tdi 2005 vm 2.0 tdi automv, otettava startin edestä tukitanko irti 2 pulttia,13/16 hylsyt.
Akunkenkä irti ensimmäisenä.
Virtajohdot näkyy hyvin .
Täytyy olla juuri oikea malli koska herävirtapistoke on audin omaa mallia.
Kun ostatte tsarttimoottoria niin rek,auton valmistusnumerolla saa varmimmin oikean laisen.
Hintahaarukka hinnoissa on todella suuri.
Alkuperäisen osanumeron voi saada merkkilikkeen varaosapuolen myyjiltä.
Keppivaihteissa on 1,7 kw ja autm,2,0 kw.
Juuri tämä vaikeuttaa pakkasilla moottorin käyntiinlähtöä.
Irroitus vinkkejä.
Aika ahtaassa paikassa.
Ylempi talkapultti on takaapäin irroitettava 16 mm Hylsy ja jatkovarsia/niveliä.
Alempi pultti 8mm kuusiokoloruuvi,keulanpuolela näkee kannan.
Audissa 5/6 tdi 2005 vm 2.0 tdi automv, otettava startin edestä tukitanko irti 2 pulttia,13/16 hylsyt.
Akunkenkä irti ensimmäisenä.
Virtajohdot näkyy hyvin .
Täytyy olla juuri oikea malli koska herävirtapistoke on audin omaa mallia.
Kun ostatte tsarttimoottoria niin rek,auton valmistusnumerolla saa varmimmin oikean laisen.
Hintahaarukka hinnoissa on todella suuri.
Alkuperäisen osanumeron voi saada merkkilikkeen varaosapuolen myyjiltä.
Mites toi liittyy BKD koneeseen tuo ohje?
Kyllä manuaaleissakin on tullut vastaan 2kw startteja..
nykyisestä alteasta meni startti, purkaamolta tuli sartti mikä pyörittää aika hitaasti kylmänä, täytyy hommata vielä parempi startti. Mulla oli toi ocu mistä tää topic sai alkunsa, vikana tässä kyseisessä yksilössä oli myös vuotavat suuttimen tiivisteet, joutui sahaamaan PITKÄÄN jos seisoi esim. viikon.. Asensin webaston niin loppui ongelmat, kylmä kone oli myrkkyä startille.
Kyllä manuaaleissakin on tullut vastaan 2kw startteja..
nykyisestä alteasta meni startti, purkaamolta tuli sartti mikä pyörittää aika hitaasti kylmänä, täytyy hommata vielä parempi startti. Mulla oli toi ocu mistä tää topic sai alkunsa, vikana tässä kyseisessä yksilössä oli myös vuotavat suuttimen tiivisteet, joutui sahaamaan PITKÄÄN jos seisoi esim. viikon.. Asensin webaston niin loppui ongelmat, kylmä kone oli myrkkyä startille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa