2.5 Tdi AXD ihmettelyä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

2.5 Tdi AXD ihmettelyä

ViestiKirjoittaja pptalo » 16.11.2014 10:11

Ongelma. Lähtee käyntiin rynkyttämällä ja suh pitkä startti. Savuttaa sinistä kylmänä ja jos käyttää pitempään tyhjäkäynnillä savua tulee paljon. Ajossa pelaa normaalisti eikä savuta. Eilen huomasin että öljyt on ainankin 4 cm. yli ylärajan. Laitoin piuhanpäähän ennen purkua ja tälläisiä lukuja löytyi.
Kuva

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 16.11.2014 11:21

Repäsin suuttimet irti ja kaikista on toi alimmainen punainen O-rengas rikki.
Nyt taistelen itseni kanssa lähttäiskö suuttimet testattavaksi vai vaihtaisiko vain pelkät O-renkaat.
Vinkkejä voiko noi vaikuttaa ko. ongelmat?

Kuva

Eipäs onnistu kuvan liittäminen jostain syystä

linkki kuviin

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 16.11.2014 18:17

Toinen kysymys suutinarvojen lisäksi.

Saako hehkut mitattua jostain helposti?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 16.11.2014 19:54

Lähetä ihmeessä testattavaksi niin saat ainakin yhden tulevan (tai jo olevan) ongelmakohdan kuntoon samalla ja uuisia kaikki tiivisteet kun pistää kiinni.

Tuo 4cm öljyt yli ylärajan ei kyllä kuulosta kovin terveeltä. Ota nyt sen verran ölppää pois että tippuu ylärajaan tai vaihda öljyt kokonansa.

Yleismittarilla voipi alustavan mittailun tehdä ainakin hehkuille. Pitäisi tulla alta yhden ohmin lukemia mutta jos hehkujen iästä ei tietoa niin kannattaahan ne samalla vaihtaa. Hintaa ei ole kauhiasti mutta vaihto voi olla suht veemäinen jos ahdasta.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 17.11.2014 8:26

Kannattaa varmistaa ettei ylimääräinen öljy johdu vuotavasta tandempumpusta. Huomaa kyllä jos moottoriöljyssä on vahva dieselin käry.

miccou
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.3.2014 12:17

ViestiKirjoittaja miccou » 17.11.2014 8:49

Pitkä startti johtuu vuotavista tiivisteistä. Ja jos suuttimen tiiviste vuotaa, pitäisi vuotava diesel valua koneen takaosasta ulos. Eli onko koneen takaosa märkä?

Minullakin tuo kone starttaa hieman ryskämällä alle +20 asteen lämpötiloissa, mutta ei vielä tarvitse pitkään startata. Pitäisi nuo suuttimien tiivisteet viedä jonnekkin tarkistettavaksi.

Kävin yhdeltä asentajalta kyselemässä josko hän voisi tarkistaa tiivisteet mutta kieltäytyi kunniasta. Nuo suuttimet pitää kuulemma asentaa takaisin jollain erikoisholkilla, että menee oikein paikalleen. Suuttimet eivät kuulemma saa olla yhtään eri asennossa, koska tällöin saattaa tyhjäkäynti mennä pieleen: suuttimessa on 5 pistesuihkutus jolloin suutin ei saa olla asettakaan vinossa....

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 17.11.2014 10:00

Suuttimet vien tänään Reijon dieseliin tarkistettavaksi. Toivottavasti olisi edes osa kunnossa.
Sanooko noi ekassa viestissä olevat arvot kellekkään mitään. Täähän kuitenkin kävi ihan nätisti ja voima oli tallella, kuitenkin noi arvot heitteli toisiinsa nähden noinkin paljon.

Voiko toi vuotava suutin muka vuotaa jostain koneen ulkopuolelle?

Niin ja öljyt ja suodatin vaihtuu ennen seuraavaa starttia.

miccou
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.3.2014 12:17

ViestiKirjoittaja miccou » 17.11.2014 10:11

No näin minulle kerrottiin, että siitä suuttimen "kolosta" menee joku pitkä putki moottorin takaosaan (tai sivulle kun konehan on poikittain) josta ohi vuotava diesel pääsee valumaan ulos. Tästä kuulemma pitäisi tunnistaa vuotavat suuttimen tiivisteet jos dieseliä vuotaa ulos...

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 17.11.2014 16:25

Ei vuoda ulospäin suuttimien tiivisteistä. Moottoriöljyn sekaan menee kylläkin.

Hehkut saa helposti mitattua liittimestä. Se on siinä kannen päädyn tasalla kuskin puolella.

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 18.11.2014 18:24

Hehkut vaihdettu, ei ollut paha homma kun keula oli huoltoasennossa. Vanhoista 1 täysin mykkä, 1 hieman yli 1 vastus ja 3 näytti puuta heinää. Kannatti tarkastaa.
Suuttimia odotellessa.

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 18.11.2014 20:09

Nyt kun keula on auki niin onko laturin ja ilmastoinnin kumikytkimet milloin vaihdettu.

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 19.11.2014 18:58

Nyt on suuttimet testattu ja eipä niistä vikaa löytynyt, onneksi.
Ostin Reijolta uudet tiivistesarjat, huomenna pääsee aloittelemaan kasausta.
Mitähän öljyä / vaseliinia kannattaisi kasauksessa käyttää?

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 22.11.2014 18:38

Silikoni vasua laitoin tiivisteisiin. hyvin meni paikalleen. Kyllä nyt lähtee hienosti käyntiin eikä savuta yhtään. Onnistui.

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 23.11.2014 12:03

Miten homma pääpiirteissään tapahtui? Joutuiko uusimaan mitään muuta ja oliko ne suuttimet oikeasti niin tarkka laittaa oikeaan asentoon. nimin. sama homma edessä.

pptalo
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.5.2012 19:08

ViestiKirjoittaja pptalo » 23.11.2014 13:57

Ei siellä mitään astelevyjä tartte.
Homma meni suunnilleen näin.
Puskurin kuoripois
Keulasta pultit irti olisko ollut 12 kpl. jotta saa vedettyä eteenpäin.
Oikea lamppu kannattaa myös irroittaa ainenkin jos vaihtaa hehkut.
Muutamat putket mitkä menee koneen yli
Imusarja 9 pulttia 13mm. kanta, (älä revi pultteja pois ne pitää tiivisteet paikallaan)
Venttiilikopan suoja ja venttiilikoppa paljon 10mm. kannalla olevia pultteja. Veivasin akkukoneella irti.
Suuttimien keinu akseli (kaksi osainen)
Johtosarja irti kaikista suuttimista
Suuttimien kiinnitys kiilat 5mm. kuusiokolo
Liukuvasaraan tein sellaisen kulman joka takertui kiilan uraan jolla naputtelin suuuttimet ylös. Suuttimia ei saa ylös ilman jotain työkalua.

tiivisteiden laitossa ei ole mitään ihmeellistä kun on vain huolellinen
Suuttimet menee väkisin oikeille paikoille kun ne kiilat painaa ne alas.

Koko hommassa ei ole mitään ihmeellistä kun on vain huolellinen
Suosittelen testauttamaan suuttimet jossain niin saa mielenrauhan ainankin itselle.
Reijo otti 297.50 testaus + tiivisteet 5:lle suuttimelle.

Mulla meni aikaa koko hommaan varmaan 8 tuntia.

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 23.11.2014 16:40

Saat tuon kuulostamaan niin helpolta jotta taidan ryhtyä toimeen. Kiitoksia tästä.

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 29.9.2015 20:24

Mites tuo keinunpulttien vaihto suutinrempan yhteydessä?? onko pakollista?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 30.9.2015 21:23

Korjausohjeiden mukaan ne on uusittava, ovat venyvää tavaraa.
Omalle autolleenhan voi tehdä niin kuin haluaa, maksaja näkyy peilistä.

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 1.10.2015 7:34

Tiivisteet vaihdettu👍. Kaikissa suuttimissa oli alin tiiviste kulunu yhdeltä sivulta suuttimen tasalle. Vaihdoin sitten kaikki pultitkin. Kyllä muuttui auton käytös huomattavasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa