AGR vikisee -> Laturi vaihdettu, vikinä loppui.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

AGR vikisee -> Laturi vaihdettu, vikinä loppui.

ViestiKirjoittaja Jaran » 28.12.2006 13:02

Elikkä AGR koneinen Octavia vikisee pienillä kierroksilla. Isommilla kierroksilla vikinä häipyy joko koneen melun taakse tai sitten muuten vain. Konetilassa olen kuunnellut ääntä vain tyhjäkäynnillä. Autossa ei ole ilmastointia.

Ääni kuuluu tosiaan konetilassa moniurahihnan puolelta, tarkkaa paikkaa en pysty sanomaan. Eikös jakopää ole myös samalla puolella? Ääni ei mielestäni ole hihnan luistamista, eikä se edes kuulu jatkuvasti. Välillä kierroksia ryntäyttämällä lähtee pois. Liekö joku kiristäjä tai hihnapyörä lopussa? Hihnassa on keskellä joku hieman tummempi kohta, mutta muuten on ok näköinen.

Hihna on vaihdetty kesäkuussa 23t km sitten. Kuinkahan pitkään kestää? Uskaltaako ajaa? Miten vian voisi paikallistaa? Mahdollisuus olisi vaihtaa tuo itse kotipuolessa viikonloppuna mutta ei viitsisi turhia osia ostella jos ne on kalliitakin.

Korjaamo jossa tuon hihnan vaihdatin (työllä/osilla on takuu) aukeaa vasta 8.1.
Viimeksi muokannut Jaran, 1.1.2007 19:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 28.12.2006 14:29

Itsellä (AEF) oli samanlaista oiretta kun laturista leves laakerit.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 28.12.2006 14:47

Onkos tuossakin se vapaakytkin laturin moniurapyörässä?
Omastani jumiutunut vapaakytkin antoi kanssa kitinää joka sitten vaan paheni koko ajan kunnes tuo kytkin vaihdettiin.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 28.12.2006 15:31

Jottei vaihtoehdot loppuisi kesken, niin itselläni vikinän syy oli moniurahihna.
Vaihdoin turhaan ensin kiristinyksikön rullan mutta ääni poistui lopulta hihnan vaihdolla.
Aloittaisin joka tapauksessa tuosta hihnasta, se on kuitenkin halvin mahdollinen äänen aiheuttaja.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 28.12.2006 15:53

Paljonkohan nuo mainitut varaosat mahtaa kustantaa? Siis laturi, vapaakytkin ja hihna.

Näkeekö tuota aiheuttajaa mistään vai pitääkö vian kokeilla?!

Kävin napsaisemassa kuvan hihnasta, toivottavasti saapi selvää.

http://i127.photobucket.com/albums/p134 ... ahihna.jpg


EDIT: Motonetistä löytyi seuraavat:
LATURI (VAIHTOLAITE!) SKODA OCTAVIA --04
TDi-1,9 jos 120A vapaakytkinhihnapyörällä. . . . . . . . . 13-2303 hinta: 214.00
MONIURAHIHNAT / RULLAT SKODA OCTAVIA --04
TDi-66/81kW VL+OT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6900 hinta: 9.08
TDi-66kW KIRISTINRULLA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-0514 hinta: 27.90

En tiedä onko tuota pyörää vai ei, vaihtoehtoja ei ollut
Viimeksi muokannut Jaran, 28.12.2006 17:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 28.12.2006 17:06


Onkos tuossakin se vapaakytkin laturin moniurapyörässä?
Omastani jumiutunut vapaakytkin antoi kanssa kitinää joka sitten vaan paheni koko ajan kunnes tuo kytkin vaihdettiin.


Joo on, multa oli menny kans toi vapaakytkin ja sit samalla perälaakeri.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 28.12.2006 17:11

Miten toi vapaakytkin vaihdetaan? Mistä noita voipi ostaa ja paljon kustantaa? Entä laakerit? Vai pitääkö ostaa koko laturi?

Näyttääkö toi hihna ok:lta?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 28.12.2006 19:35

Kyl minusta toi hihna alkaa olla aika moro. Kiiltää kun Urhon kalju ja ääntää.
Koitas ottaa CRC:tä ja ruiskia sitä hihnalle niin ettei menis varmuudella hihnapyörien laakereihin ja rasvais niitä.
Jos ääni loppuu, niin melko varmaan hihnassa vika...
Maksaa merkkiliikkeessäkin toi hihna jotain 10-20e, tarkkaan ei jaksa muistaa.

Edit: Noi motonetin hihnat pruukaa olla liian lyhyitä. Kannattaa hakea merkkiliikkeestä.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 29.12.2006 10:45

Kiitoksia aluksi kaikille vastauksista! Lisääkin saa mielipiteitä esittää..

Toi kiilto johtuu suurimmakseen kameran salamasta. Enemmän ihmetyttää tuo jälki tuossa hihnan keskellä.

Hihna oli 23tkm sitten enemmän kuin moro. :)

Mitä muuten tuo CRC tuolle hihnalle sitten tekee? Loppuuko ääni sen takia että sitä menee hihnalle vaiko sen takia jos se sattuu menemään sinne hihnapyörän laakereille? Luulisi että alkaa luistamaan kun tuota suihkuttelee..

Varmaan kannattaa sitten vaihtaa tuo hihnapyöräkin, tuskin mikään hirmu kallis on.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 29.12.2006 11:44

Tuossa omassa AFN:ssä oli sellaista alkavaa laakerivikaa tuossa kiristinrullassa... :)
http://img.photobucket.com/albums/v103/ ... 122006.jpg

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 29.12.2006 11:57

Oliko oireet samoja? Paljonko kustansi merkkiliikkeessä?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 29.12.2006 12:11

Tuo heitti jo hihnan pois paikaltaan. Jotain 40euron paikkeilla oli tuo rulla.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 29.12.2006 12:22

Ok. Jo ajattelinkin, että jos tuolla laakerilla vain vikisee..:)

Hieman kyllä arveluttaa tuo CRC:n suihkiminen.. Toisaalta vaikuttaa oudolta jos tuo pelkkä hihna vikinän aiheuttaa. Edellinen hihna kun oli AIVAN loppu eikä oireillut mitenkään.

Tuonne kotipuoleenkin on vain n.120km matka joten ei viitsisi siellä asti turhaan käydä. Toki kun hihnan ottaisi siellä lämpimässä tallissa pois ja pyörittelisi rullia/laturia niin varmasti se vian aiheuttaja löytyisi. Mutta eipä sieltä varaosia saa eikä toisaalta viitsi turhaan ostaa etukäteen kaikkea mahdollistakaan. Ja autolla kuitenkin pitäisi ensi viikolla taas ajaa n.600km. Toki tuon voi tyttöystävän kotterollakin ajella mutta siinä vain palaa bensaa turhaa..

E:
Myydäänkö tuohon laturiin muuten noita irtohiluja vai pitääkö ostaa koko paketti kerralla?

E2:
Kävin ostamassa laturin. Merkkiliikkeessä ei ollut eikä ne kyllä myynytkään (yritin ostaa hihnaa ja rullaa) mitään kun oli inventaario käynnissä.. Laturi makso vaihto-osana 180e eikä tarvinu pantteja tms maksella. Kokeillaan jos tuon vaihdolla lähtee ääni pois.

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 31.12.2006 1:12

Veikkaisin että korjaantuu laturin vaihdolla.

Itellä on vastaava vekotin ja oireili samallailla. Pari viikkoo takaperin siitä sitte erkani se laturin hihnapyörä. Oli se vapaakytkin menny päreiks. Korjauksena laturin vaihto. Hihna vaihtu siinä samalla ku paikat kerta oli auki ja hihna näytti kuluneelta.

Se raita siinä hihnan selkäpuolella on ominaisuus, joka johtuu kiristinpyörässä olevasta urasta.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 31.12.2006 10:19

Kyllä se hihnakin pelkästään voi ääntää, minulla teki niin. Hihna oli ilmeisesti niin loppu ja venynyt, että luisti aavistuksen?
CRC:tä pyysin ruiskuttelemaan hihnalle siksi, että se lopettaa sen äänen. Rullia voisit varoa siksi ettei menis niille, jolloin varmistut tuleeko ääni hihnasta vai jostain rullasta.
CRC:n ruiskiminen ei todellakaan ala luistattaa hihnaa. En muista mihin perustuu mutta mitään ongelmaa ei siitä tule. Minä ruiskuttelin jopa synteettista silikonia hihnalle kun tutkin omaan, ääni vain hieman hiljeni sen ansiosta.
Kokeile pois vaan.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 1.1.2007 19:50

Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Vaihdettiin tosiaan laturi ja vikinä loppui siihen. Laturin hihnapyörä liikkui n.5mm akselin suuntaisesti, joka kaiketi ton äänen aiheutti. Laakerit tuntuivat normaaleilta.

Todettiin kanssa että tuo raita hihnassa on normaalia.

Hihnakin vaikutti kaikinpuolin ehjältä, oltais vaihdettu sekin mutta kun noiden saatavuus vuoden viimeisenä arkipäivänä oli rajattua niin se sitten jäi. Eihän se oo kyllä siellä pyörinytkään kun sen ~24tkm.

Miten muuten tuo vapaakytkin toimii? Se ilmeisesti korvaa säätäjän?

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 8.1.2007 8:51

Selittivät Laakkosella tuon vapaakytkimen olevan juuri pumppusuutinkoneiden erikoisuus. Kone käy jotenkin erikoisesti ja siksi laturissa pitää olla tuollainen vapaakytkin ettei hihna ala värisemään. Ja kyllä se hihna tosiaan värisee jos tuo vapaakytkin on muuttunut kiinteäksi.

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 8.1.2007 10:42

No tää AGR ei ainakaa oo pumppari. Käyköhän sitte muutenvaan erikoisesti?

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 8.1.2007 16:15

Joo ei ole pumppusuutin ei. Erikoisesta en tiedä, jos tehonvähyys aiheuttaa värinää niin sitten ehkä..:)

Tosiaan siinä vanhassa tuo vapaakytkin ilmeisesti toimi, sillä hihnaa pystyi pyörittämään vaikka piti sisuksia paikoillaan. Sama oli tuon uuden kanssa.

Otin kuviakin tuosta rikkinäisen välyksestä, tiedä sitten onko niistä mitään apua saatika saako niistä mitään selvää. Voin tänne linkittää kunhan eka ne verkkoon jaksaa siirtää.

Miten muuten nuo latureiden 90A / 120A vaihtoehdot menee AGR:ssä? Molempia malleja tuohon löytyy. En tiedä mikä vanha oli mutta 120A laitettiin tilalle. Liekö tuo 120A ilmastoinnilla varustettuihin ja 90A muihin?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.1.2007 17:32

120A o omassa vaikkei ole ilmastointia

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 8.1.2007 23:29

Sama täällä. Ei ilmastointia ja 120A laturi siellä oli. Semmonen sinne sitte laitettiin uuski. Vaihtoehtona oli kyllä tosiaan se 90A.

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 12.6.2007 16:57

Lauantaina tarttasin auton ja ihmettelin ku vinkuu ja kitisee tyhjäkäynnillä. Kierroksia nosti niin ääni hävisi. Konepeltiä auki ja toteamaan että sieltä se ääni tulee ohjaustehostimen takaa, jossa laturi ja sen alla ilmastoinnin kompura. Joku näistä kolmesta se on oltava. En sitä jäänyt ihmettelemään kun kiirettä oli ja matkaa taitettavana

Tiedossa oli 550km ajorupeama Keski-Pohjanmaalle Lohtajalle. Eikun auto tielle ja menoksi. Lauantaina kattelin täältäkin topikkeja et oisko jollakin samoja oireita autossa ja löytyhän niitä. Ma vein auton sitten Kokkolan Autohuoltoon, jossa Skodan piirihuolto. Diagnoosi laturin vapaakytkin, osa vaihtoon 108e + työt yhteensä 140e. Ja taas on hiljaista ja mukavaa ajella. Kuulemma niitä mennyt vähemmänkin ajetuista, Skodassa nyt 174tkm mittarissa. Lennelleet hihnapyörät minne sattuu, tuokin olisi ollut kohta irtoamaisillaan. Onneksi ei lähtenyt.

PuunHalaaja
-
Viestit: 23
Liittynyt: 30.9.2007 19:27

ViestiKirjoittaja PuunHalaaja » 13.12.2011 14:02

Mullakin alkoi Octavia (BKC) kiljahtelemaan varsinkyn kylmänä oikeen perhanasti ja lämmetessä ääni hiljeni. Diagnosoin vian tuohon hinapyörään ja samaan päätyi KK Auteam Laitilassa. 150€ tiskille ja ääni poistui, aika kallista, mutta elämä on...

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 22.10.2014 15:48

Onko AGR:ssä laturin vapaakytkintä? Katsoin ahw-shopin sivuilta varaosia ja sieltä ei löytynyt 90 hv ja 110 hv koneisiin vapaakytkintä eli jakajapumpullisiin koneisiin. Tässä mallissahan on erilainen tuo moniurahihnan kiristinkin verrattuna pd-koneisiin.

Laturina autossa on 120 A versio.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.10.2014 16:48

Löytyy se sieltäkin...

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 22.10.2014 19:13

Eli tämä 022903119C taitaa sopia myös AGR:n?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.10.2014 19:28

-00 AGR:ssä käsittääkseni olisi 038 903 119.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 22.10.2014 19:40

Ok, tilasin nimittäin jo pelkän hihnan kiristimen ahw-shopista mutta tuo vapaakytkin pitää varmaan hommata joko Skodan tai VW merkkiliikkeen kautta Suomessa.

Vien varmaan joka tapauksessa irroitetun laturin tuon vapaakytkimen vaihtoa varten liikkeeseen kun en kehtaa ostaa erikseen tuota irroitustyökalua. Ei luulisi 5-10 min. työn paljon maksavan liikkeessä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.10.2014 20:31

Ei luulisi 5-10 min. työn paljon maksavan liikkeessä.
Usein liikkeissä käytössä ns. minimituntiveloitus eli muista kysyä kustannusarvio ennen työn aloittamista :D

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.10.2014 9:51

Laturin osanumero on 028 903 028 E, eikös tämän osanumerolla löydä oikean vapaakytkimen?

Noita 038 903 119 numerollisia on monta eri pääte kirjaimen kanssa, onko kyseessä kuitenkin sama osa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.10.2014 13:21

Sulla onkin laturi vaihtunut 028 903 028 E → 038 903 024 F
→ 038 903 018 Q & 038 903 119 T (hihnapyörä.)

On vähän epävarmaa millä osanumerolla se tohon vanhaan on ja jos osanumerossa on eroja niin osa on luonnollisesti eri. Poikkeuksena perässä "X", joka tarkoittaa vaihto-osaa.

Uus laturi tulee numerolla 038 903 018 QX.

Moniampeerinen se vanha laturi on?

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.10.2014 14:05

120 A on entinen.

038 903 119 koodilla (ilman loppuliitettä) oleva vapaakytkin olisi maksanut seuraavia hintoja:
VW liike 200 e
Skoda liike n. 400 e
Paikalliset tarvikeliikkeet n. 115 e.

038 903 018 QX laturi
VW liike 700 e.

Usein liikkeissä käytössä ns. minimituntiveloitus eli muista kysyä kustannusarvio ennen työn aloittamista :D

n. 15 e olisi maksanut vapaakytkimen vaihto jos olisi itse vienyt irroitetun laturin likkeeseen (VW ja Skoda merkkiliikkeissä).

Tilasin uuden boschin laturin varaosaliikkeestä, maksaa 200 e eikä tarvitse palauttaa vanhaa vaihdossa ja siinä tulee mukana tuo vapaakytkin.
Vanha laturi kuitenkin "ajettu" 315 tkm ja 14 vuotta vanha.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 31.10.2014 17:59

Pitääkö tuon uuden laturin korvakkeiden takimmaisia metallipuslia itse naputella kohdalleen vai vetääkö tiukattava pultti ne kohdalleen? Ovat nyt aika paljon toisessa reunassa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 31.10.2014 18:19

Menevät kiristäessä,
Toki kannattaa tarkistaa että liikkuvat pulttia kiristäessä.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.11.2014 18:54

Kuva

^ Kun tuosta holkki asiasta kysyin niin silloin oli käynyt jo näin. Tuo holkki ei liikkunut yhtään vaikka sitä kiristi ja korvake katkesi.

Onneksi en antanut vanhaa laturia vaihdossa vaan pystyin ottamaan siitä toisen puolikkaan jossa on ehjät nuo korvakkeet.

Vanhaan laturin puolikkaaseen kiinnitin uudet osat hajonneesta eli regulaattorin, hiilet ja kansimuovin. Vanhaa jäi diodisilta ja käämit.
Tässä vähän huono kuva laturin puolikkaiden yhdistämisestä.
Ehjään uuteen puolikkaaseen jäi uusi vapaakytkin, laakerit ja se akseli kokonaisuudessaan.

Vinkkinä niille jotka laittavat uutta tarvike laturia, kannattaa todellakin tarkistaa että nuo holkit liikkuvat kunnolla ja herkistää ne ennen asennusta. Mielellään mittaa vanhoista holkeista niiden paikan ja liikuttaa uudet samalle kohdalle jo valmiiksi.

Jos laittaa esim. vanhan laturin takaisin pelkän vapaakytkimen vaihdon jälkeen niin vähän viillalla pyyhkäiseen noita holkin päitä niin hyvin menee paikalleen.

Kokeilin mielenkiinnosta saada tuota hajonneen korvakkeen holkkia liikkumaan: Vasaralla hakkasin ruuvipenkissä niin hikisellä liikkui ja metallipurskeen palasi lenteli välistä.

Mirka
-
Viestit: 165
Liittynyt: 14.3.2013 2:05

ViestiKirjoittaja Mirka » 2.1.2016 18:24

Sama ongelma täällä ja pakkasella hieman enempi ääntä ja vaihdettu laturin ja ilmastoinnin kompressorin vapaakytkimet ja apulaitehihna ja apulaitehihnan kiristin ja vielä ääntää pitää tyhjäkäynnillä?
Täytyy kait se alkaa tutkiin että onko laturissa tai ilmastoinnin kompressorissa laakeri menossa.

Mirka
-
Viestit: 165
Liittynyt: 14.3.2013 2:05

ViestiKirjoittaja Mirka » 7.1.2016 14:55

Tuli kokeiltua sitten hihnaspraytä niin näytti loppuva kitinä heti ,mut täytyy testailla
onko tosiaan vika tuossa aika uudessa hihnassa vain:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa