T4 2,4D -92 Lämpö ongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

T4 2,4D -92 Lämpö ongelmia

ViestiKirjoittaja marko_ » 17.4.2013 18:41

Onko näissä ollut taipumusta että jäähdyttäjä menee tukkoon?

Tuo auto on aiemmin ollu semmonen että kun on 20astetta lämmintä ulkona ja ajaa yli 100kmh niin siinä on lämmöt alkanu nousta. Asiaan auttaa kun pitää lämmityslaitteen hanaa auki niin sillon jäähtyy paremmin.

Nyt talven jälkeen tilanne on pahentunut, tänäänki kun oli lämmintä 10astetta niin auton lämmöt alkaa nousta jo 90kmh vauhdissa, lämmityslaitteen hanan avaaminen auttaa asiaa.

Vai voisko olla että lämpömittari näyttää väärin?
Eikös siinä oo joku jännitteensäädin mittareita varten, muistan että olisin kuullut jotain semmosta. Tuntuu että bensamittarin viisarikin olis liian korkealla.
Flektit toimii mutta tänäänki ajoin parkkiin ja mittari näytti 105astetta niin siltikään flekti ei lähteny pyöriin. Lämmöt laskee hetkessä kun avaa lämppärin hanan.

Auto ei kuluta jäähdytysnestettä eikä öljyä.
Nestepinta pysyy paisuntasäiliön puolivälissä.

2011kesän ajoin sillä ilman termostaattia niin silloin ei tahtonu lämmöt nousta yli 70astetta.
Viimekesän oli termari paikallaan ja ajelin sillä siihen tyyliin että en päästäny lämpöjä nouseen yli 105astetta.
Nyt tilanne näyttää vaan siltä että tuolla ei noin kesää selviä, ihmetyttää vaan että viisari on niin korkealla ja kun pysähtyy niin flekti ei lähde päälle.

Tulipa pitkä viesti. Kiitos kun vihtit lukea.
Viimeksi muokannut marko_, 1.8.2014 9:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.4.2013 23:27

"Viimekesän oli termari paikallaan ja ajelin sillä siihen tyyliin että en päästäny lämpöjä nouseen yli 105astetta.
Nyt tilanne näyttää vaan siltä että tuolla ei noin kesää selviä, ihmetyttää vaan että viisari on niin korkealla ja kun pysähtyy niin flekti ei lähde päälle. "

Mittaristot noissa sekoilee, jännitesäädin-kosketus-lataus +suuniteltu vikaherkäksi tuo mittaristo -91-96 asti.
Jos vesi 105astetta niin se kiehuu.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 18.4.2013 7:37

En tiiä oikeaa lämpötilaa. Keksin tuon 105 siitä kun mittarissa on 110viiva ja sen alla viiva niin se on niitten viivojen välissä. Siitä kun laskee se sopis sillon oleen 105.
Onhan noissa paine sielä järjestelmässä niin eihän se vesi silloin kiehu vielä 100asteessa.
Vai tiiätkö varmasti että tommonen keittää kun nesteet on yli 100, mitattua faktaa?

Onko siellä mittaristossa joku osa minkä voi vaihtaa että ne mittarit alkais näyttään oikein?

kimmoj
-
Viestit: 80
Liittynyt: 28.6.2011 7:39

ViestiKirjoittaja kimmoj » 18.4.2013 10:29

Toimiiko se syylärin takana oleva kaihtimia ohjaava vahatermari? Minulla se oli jumiintunut ja kaihtimet olivat kiinni koko ajan.

Tuo mittarivika on todella kiusallinen. Sen lutikan olen kerran juottanut paremmin ja silloin auttoi joksikin aikaa.

Täällä: http://www.elehuolto.fi/auto.html tarjotaan korjausta tuohon mittariin. Onko kellään kokemusta?

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 18.4.2013 10:36

Ritilöitä ohjaava termari lensi sieltä roskiin jo ekana kesänä.

Mitä juotit sieltä mittaristosta, ei sattuis kuvaa oleen aiheesta?


sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 18.4.2013 11:23

"Vai tiiätkö varmasti että tommonen keittää kun nesteet on yli 100, mitattua faktaa? "

Keittää varmasti, 3kpl ollut noita vanhempia, osaan mittariston purkaa ja kasata "silmät kiinnikin" sen verran paljon nuo mittarit sekoili omissa autoissa.

Sähköinen lisävesipumppu löytyy noista sen kunto/toimivuus tarkista, se lähtee ensin siellä kannessa kierättää vettä ja auto sammuksissakin kesällä vähän aikaa sirisee jos lähestyy 95 astetta.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 18.4.2013 12:42

Kiitos tuosta wiki linkistä :)

Uskotaan että keittää sadassa jos sulla noin paljon kokemusta näistä autoista.

Se pumppu toimi ainakin vielä viimekesänä. Eihän sen pitäis silloin vaikuttaa lämpöihin kun ajetaan moottoritiellä ja koneessa kierroksia reilusti?
Eikö se oon vain pikkukierroksilla apuna ja sitten kun sammutetaan niin se kierrättään vettä, sehän pyörii aina kokoajan kun auto on käynnissä?

Sitten vielä paljokohan kannattais käyttää painetta renkaissa kun tuli kaupoissa tuommoset 17" aluvanteet tuohon portteriin missä on 215/55 ja 225/50 renkaat?
Laitoin niihin E3,5bar T3,0bar

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 19.4.2013 7:39

Kiehuuko vesi suljetussa tilassa 100 astessa? Eikös nuo mittarit sekoile niin, ettei ne näytä mitään kun sen lutikan tinaukset on pettänyt? Voisiko ennemmin olla anturivika. Sitä flektien anturiahan voi lämmittää vaikka kuumapuhaltimella, seviää toimiiko ne. Ohnan flektien sulakkeet ehjät?
Edit. Termarinhan voisi myös vaihtaa.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 21.4.2013 20:51

Mittari vaan sekoilee.
Nyrkillä kun hakkaa mittariston päälle niin sillä alkaa mittari näyttää todellista lukemaa.

Kiitos kaikille vastanneille.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 1.8.2014 9:25

Flektit lopetti pyörimisen.
Missä se flektin anturi on?
Vai mitä näistä yleensä porsii kun kyseinen vika ilmenee?
Sulake ainakin on ehjä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 1.8.2014 18:31

"Flektit lopetti pyörimisen.
Missä se flektin anturi on?"

Jäähdyttimessä ja voi vaihtaa vaikka nesteet sisällä kun ensin aukaiset paisuntasäiliön korkin ja päästät paineet pois, hyppylangalla voit testata sähkötuulettimien kunnon, lähtee pyörimään ilman virta-avaintakin jos releet ja tuuletin kunnossa.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 2.8.2014 22:50

Ei lähteny pyöriin vaikka koitti yhdistellä hyppylangalla niitä napoja ristiin kaikinpäin.
Mistä se rele löytyy tai mikä sen numero mahtaa olla?
Uuden saa varmaan vaan orkkiksena..vai?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.8.2014 9:36

"Mistä se rele löytyy tai mikä sen numero mahtaa olla?
Uuden saa varmaan vaan orkkiksena..vai?"

Isot kooltaan, lukkopellissä akun lähellä, seuraa/katso mihinkä menee puhaltimien virtajohdot kiinni niin löytyy, hae purkamolta, marmorilla maksaa enempi kuin koko auto ja katso ne sulakkeet (latta) viellä kerta, aukaise ja laitat takaisin sulakkeet/releen liittimet (hapettumat) niin varmistat niiden kunnon ;)

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 4.9.2014 12:04

juu eli sieltä oli flektin sulake sit kuitenki kärähtäny.
toinen flekti ei pyöri kunnolla, varmaan palanut.
saako noita tarvikkeena jostain vai tietääkö reissua purkaamolle?

Lisää murheita muutenkin, takapyöränlaakeri pitää pahaa ääntä. Vaatii varmaan että putkaa koko navan irti ja prässissä vanha laakeri pois ja uutta tilalle?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 4.9.2014 19:49

http://vwts.ru/vw_t4_7d.html

Tuolla kuvia laakereista/työkaluista.
Purkamolta haet, toista ei tarvi jos laitat ehjän käynistymään ensin, vaihdat pistokeen puhaltimesta, kahdessa eri lämpötilassa lähtevät pyörimään.

Onko vahatermostaatti poistettu kaihtimista (poista koko systeemi ja käsikäyttöiseksi muunnat, talvella kiinni ja kesällä auki).

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 23.10.2014 19:22

^^Mistä tuolta linkistä löytyy kuvia työkaluista?
Mä en löytäny..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa