Golf Mk2 Lämpö-anturi-/Kaasutin-/Automaattirikastin-ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Isku76
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2010 2:02

Golf Mk2 Lämpö-anturi-/Kaasutin-/Automaattirikastin-ongelma

ViestiKirjoittaja Isku76 » 23.10.2014 1:47

Elikkäs, -89 vuosimallin kakkos-golfin 1,6L-(2E2-kaasutin) kaasuntinmoottorin tyhjäkäynnit liian korkealla, lämpimällä(kin) koneella.
Kylmä kone lähtee hyvin käyntiin ja pärisee ihan ok, mutta kone kun lämpenee ja ajon jälkeen kun pysähtyy ekoihin liikennevaloihin/ruuhkaan/tai mihin vaan muuhun, on tyhjäkäyntikierrokset ihan mitä vaan 1500 ja 2500 väliltä,(ei kierroslukumittaria joten ei tarkkaa lukua) tasaisesti sitä mitä ovat, heittelehtimättä. Joinakin päivinä/käynnistyskertoina enemmän, joinakin vähemmän.
Kivana päivänä (harvoin, kerran kahdessa viikossa) kierrokset saattavat olla jopa ihan siedettävissä lukemissa, eli jossain 800 ja 1000RPM välillä.
Tätä temppuilua nyt ollut vuoden jos toisenkin. Viime katsastukseen avasin rikastinrasian vesikierron josta löytyi jokin tiiviisteenrämmäle tukkimasta, ja samalla ihmettelin vahakytkimen (se 80€ maksava nippeli kaasarin etupuolella) toimintaa, totesin toimivan vesikattilassa, ja öljysin joitain kaasarin vipuja ja akseleita, ja tyhjäkäynnit nipsahtivat mystisesti oikeille luvuilleen. Eli en varsinaisesti tiedä tarkalleen mikä operointi hävitti ongelman.
Sittemmin parin kuukauden päästä sama tyhjäkäyntiongelma ilmeni taasen, mutta en ole viitsinyt perehtyä (avasin rikastimen vesikierron ja totesin olevan auki) kuin nyt vasta, katsastuksen jo häämöttäessä.
Kaikki kaasarin alipaineletkut vaihdettu jo aikoinaan ja tarkisteltu niiden olevan kunnossa ja kiinni.
Nyt siis epäilyksenä että jääkö automaattirikastin päälle ja miksi?
Koneen etupuolella oleva anturikoppa johon tulee vesiletkut ja kolme anturia. Musta, alapuolella oleva anturi on lämpömittarille, vaihettu jo vuosi sitten kun lakkasi toimimasta, Motonetin 37-3362-tuote, toimii hyvin.
Ja anturikopan yläpuolella olevat Ruskea? ja Harmaa anturit nyt syynissä.
Harmaa anturi ainakin Alfamerin Golfin suomennetun korjausoppaan kytkentäkaavion tammikuusta- 89, mukaan F26/Rikastimen lämpökytkin, tulee musta johto(johon tulee jännite) ja lähtee musta-keltainen johto suoraan N1/Automaattirikastimelle.
Mitä tämän harmaan anturin siis kuuluu tehdä, kytkeä virtaa kylmänä/lämpimänä vai olla kytkemättä?
Ja voiko tämän anturin vika vaikuttaa noin tyhjäkäyntiin ja jos ei suoraan, niin mistä kannattaa hakea vikaa seuraavaksi?
Viimeksi muokannut Isku76, 23.10.2014 2:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Isku76
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.11.2010 2:02

ViestiKirjoittaja Isku76 » 23.10.2014 2:13

Ainiin, lisäyksenä vielä tässä muistellessani; Pulldown-rasiakin (se musta muovinen n.60mm kalvokello) vaihdettu muutama vuosi sitten, ei vaikuttanut mitenkään, eli kierrokset pysyivät korkealla siltikin.

Ja tosiaan, vaihtoa Weberin korvauskaasariin (jolla moni päässyt kaikista automaatti-temppuiluista ja vioista) mietitty jo pitkä tovi, mutta kun ei ole just nyt sitä 400€ löysää, niin yritetään elvytellä tuota vanhaa kaasutinta.

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 23.10.2014 6:51

Täällä kaivataan vastausta samanoloisiin oireisiin. Kylmänä kierrokset taivaissa mutta lämpösenä ihan ok, tosin lämmettyään hirveä nypytys motista alkaa.40-50 vauhdissa nykii ku mikä mutta maantienopeuksissa ei ongelmia? Ja mikäs juttu se näissä kakkiaisissa on että kampuran päässä oleva kiilapyörä vatkaa lämpösenä ku hullun m*lkku mielettömän persiissä? Napina jo kuuluu eli kait se lentää kohta mäkeen sieltä..

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.10.2014 8:12

Rikastinläppää (löytyy kaasuttimen yläosasta, no 1) säätää sähköllä ja jäähdytysnesteellä lämpiävä bi-metallijousi. Kylmällä moottorilla rikastinläpän kuuluu olla kiinni, moottorin lämmetessä jousi kääntää sen auki. Rikastinläppä vaikuttaa ainoastaan seokseen, ei moottorin kierroksiin.

Pull down-rasian (30) tehtävä on kiskoa alipaineella rikastinläppää auki kun moottori on kylmä ja sille annetaan kierroksia (muuten moottori tukehtuisi).
Kierroksiin vaikuttavia komponentteja ovat

Vahatermostaatti (41). Rajoittaa kaasuläpän liikettä, jättää kylmänä hieman raolleen. Kun moottori / vahatermostaatti lämpeää, kaasuläppä sulkeutuu.
Lämpöaikaventtiili (38) + suunnan vaihtoventtiili (39) Nämä ohjaavat 3/4-säätimen toimintaa, aukovat ja sulkevat alipainekanavia
3/4-säädin (40) tökkii kaasuläppää auki tarpeen mukaan lämpötilasta ja kierrosluvusta riippuen. Toimii alipaineella em. venttiilien ja kierrosreleen ohjastamana.

Kuva

Nämä kannattaa ainakin tarkastaa:

- Alipaineletkujen kunto. Myös että se ilmanpuhdistinkotelosta kaasuttimen taakse menevä letku on paikoilaan.Letkut olisi hyvä vaihtaa ne jos sitä ei ole koskaan tehty.

- Rikastinläpän toiminta. Jos rikastinläppä on kiinni (tai ihan "viittä vaille" kiinni) kylmällä moottorilla ja auki lämpimällä, läppä toimii oikein. Näkee kun irroittaa ilmanpuhdistinkotelon.

- Lämpöaikaventtiilin (38) johdot.
Miltei jokaisessa 1.6 -1.8 2E2 kakkiksessa nämä ovat lähestulkoon poikki tai kertaalleen korjattu. Jos ventiilille ei tule virtaa, 3/4-säädin työntää kaasuläppää niin että kierrosluku on aika tarkalleen 3000 rpm (lämpimällä moottorilla).
Venttiilin toiminnan voi testata seuraavasti:

Irroita alipaineletkut venttiilistä ja venttiili kaasuttimesta (jälkimmäinen ei ole pakollista jos jaksaa vähän voimistella).
Asenna venttiiliin alipaineletkun pätkä.
Jäähdytä venttiili lämpötilaan nolla tai sen alle.
Ime alipaineletkusta - venttiilin tulisi olla auki.
Jatka imemistä ja kytke venttiiliin 12V - venttiilin tulisi sulkeutua 1-6 sekunnissa. Jos näin ei tapahdu, venttiili on viallinen.

- Vahatermostaatin (41) toiminta.

Suunnan vaihtoventtiilin (39) toiminta on hankalampi testata (en ole itse kokeillut), mutta sen pitäisi olla auki alle 1200 rpm kierroksilla, tuota korkeammilla kierroksilla kiinni. Venttiiliä ohjastaa sulaketaulun päältä löytyvä rele.
Omassa kakkiksessa releen toimimattomuus ilmeni siten että käyntilämpöisenä 3/4-säätimen karaa ei saanut nojaamaan kaasuläppään / kierroksia säädettyä > moottori jurnutti alle 500 rpm tyhjäkäyntiä.

Ja mikäs juttu se näissä kakkiaisissa on että kampuran päässä oleva kiilapyörä vatkaa lämpösenä

Tarkista nyt ainakin että sen ruuvit ovat kiinni. Ei myöskään olisi ensimmäinen kampuran hihnapyörä joka vatkaa, voi olla että joudut vaihtamaan sen.

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 23.10.2014 10:52

Kaikki alipaineletkut on uusittu paitsi kaasuttimen takana olevat pari kappaletta jotka menee vaihtoon kyllä. Ihmettelen että toimii isommilla nopeuksilla normaalisti ja samaten n. Puolen kaasun jälkeen. Tuntuu selvä nyppäys kun kaasua hissukseen painaa pohjaan ja röpötys loppuu..
Jännä että kuitenkin ainoastaan pienissä nopeuksissa ongelma esiintyy, ei eroa onko kierrokset korkealla vai matalalla ajaessa :o

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.10.2014 14:47

toimii isommilla nopeuksilla normaalisti ja samaten n. Puolen kaasun jälkeen. Tuntuu selvä nyppäys kun kaasua hissukseen painaa pohjaan ja röpötys loppuu..
Jännä että kuitenkin ainoastaan pienissä nopeuksissa ongelma esiintyy, ei eroa onko kierrokset korkealla vai matalalla ajaessa

Röpötys viittaisi siihen että kampe käy rikkaalla... ja että homma paranee kun toinen kurkku aukeaa..? Tarkista rikastinläpän ja vahatermostaatin toiminta.

Ex-kakkiksessa oli myös nypytysvaivaa: kun pikkupakkasilla lähti lämmittämättä, härvelin sai nypyttämään pintakaasulla 40-50 km/h:n vauhdissa ekan 1,5 kilometrin ajomatkalla. Ihan hitusen kaasua painamalla nypytys loppui, moottorijarutuksellakan sitä ei esiintynyt. Jos auto oli lämppärissä, vikaa ei esiintynyt. Tuohon vaivaan ei silloin tullut paneuduttua kun muuten laite toimi kuin kello.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa