Tapahtui Motonetissä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

alkemisti
-
Viestit: 66
Liittynyt: 2.7.2006 18:31

Tapahtui Motonetissä

ViestiKirjoittaja alkemisti » 6.10.2014 13:21

Tänään oli Turun Motonetissä ilmainen vikakoodien luku päivä. Ennen OBD pistokkeen tökkimistä paikoilleen auto käynistyi kuten ennenkin. OBD:stä ei tullut vikakoodeja. Testin jälkeen auto ei enää käynisty kuin kaasu puolessa välissä. Myös moottorin vikavalo palaa.

Kovasti koitti testaaja laittaa minun nimiini homman, ei muka johtunut heistä. Aivan varmasti johtui, tuskin mikään olisi hajonnut sillä 20 metrin matkalla jonka auton siirsin testausteltaan.

Noh nyt auto on Länsiautossa tutkittavana. Onko arvauksia mikä olisi voinut hajota?

Laitteet ei edes toiminut kunnolla, Olin ensimmäinen sekä viimeinen testattava.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 6.10.2014 14:25

Sanoisimpa tähän että tutki vikakoodit ensimmäisenä :)

Kerroit että autostasi luettiin vikakoodit, mutta myöhemmin että siitä testattiin jotain. Mitä siitä testattiin? Kerroit että laitteet ei toimineet kunnolla. Mitkä laitteet eivät toimineet kunnolla, ja millä tavalla ne eivät toimineet?

Kerroit että kyseessä on auto. Tämä on ihan hyvä tarkennus, koska kyseessähän voisi olla vaikka moottoripyörä tai traktori. Tämä tarkennus (vai arvoitus) kertoo kuitenkin mahdollisille vian arvaajille ihan yhtä paljon kuin käytetyn auton kauppias tietämättömälle.

alkemisti
-
Viestit: 66
Liittynyt: 2.7.2006 18:31

ViestiKirjoittaja alkemisti » 6.10.2014 14:32

Vähän tarkennusta. Auto Seat ibiza tdi 130, softa vaihdettu. Motonetin korjaamolla tutkittiin Boschin testerillä, ei vikakoodeja. Moottorin vikavalo palaa kun virrat kytketty, valo ei sammu ennen kun moottorin saa käymään. Testaamisella tarkoitin vikakoodien lukemista. Laiteet mitkä eivät toimineet oli laite, jolla vikakoodit luettiin. Mielestäni tuo sarkastisuutesi ei nyt oikein sovi tähän viestiketjuun.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 6.10.2014 14:51

Veikkaan että vikakoodien lukemisella ei ole mitään tekemistä vioittumisen kanssa. Kerroit myös että autosi ei käynnisty kuin kaasupoljin puolessa välissä, tämä on oletettavasti ainoa ongelma mikä lukemisen yhteydessä tuli, ja auto toimii muutoin normaalisti?

Kerroit myös että moottorin vikavalo palaa, ja alunpitäen sellaisella kohtaa että siitä pystyi olettamaan vikavalon palavan auton käynnistämisen jälkeen ja kokoajan, mutta myöhemmin kerroit että vikavalo sammuu kun auto käynnistetään.

Kerroit että vikakoodit luettiin Bosch -testerillä. Et kertonut luettiinko ne ennen vai jälkeen ongelman ilmestymisestä. Vikakoodit kuuluisi lukea vian ilmestymisen jälkeen. Mikäli moottorin vikavalo palaa aiheesta, on viasta silloin myös vikakoodi. En muista, kuuluuko tuon vikavalon palaa auton virrat kytkettynä kun moottori ei käy. Kaikki anturitiedot olisi syytä tutkia auton käydessä.

Tehtiinko testin yhteydessä muuta? Käytettiinkö konepeltiä auki, roplattiinko sulakkeita tms ?

Hyvä esimerkki artikuloinnista ja sen ymmärtämisestä ongelmatilanteissa :)

Topsuu
-
Viestit: 246
Liittynyt: 8.3.2012 18:14

ViestiKirjoittaja Topsuu » 6.10.2014 14:59

En muista, kuuluuko tuon vikavalon palaa auton virrat kytkettynä kun moottori ei käy.

Mun Borassa se jää palamaan kun virrat laittaa päälle, sammuu sit kun laittaa auton käyntiin.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 6.10.2014 15:39

Eikö tuo kuitenkin ole ihan normaalia että vikavalo ym latausvalot sun muut palaa kun laittaa virrat päälle ja sammuu hetken päästä kun auto on käynnistetty?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2014 15:48

Ja jos pistää virrat päälle, muttei käynnistä, niin muut kuin lataus ja öp pitäisi sammua kun laitteet on testanneet itsensä toimiviksi.

Olisko toi voinut vaan unohtaa jotkut adaptaatiot tmv?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.10.2014 16:57

Kyllä mulla ainakin palaa taulussa moottorin ja akun varoitusvalot kunnes auton käynnistää. Muut valot (airbag jne) sammuvat, jos niillä on aihetta siihen. Autona -06 Jetta.
Näin olettaisin siis, että sinulla EI pala moottorin häiriövalo, jos se käynnistettäessä sammuu. Moottorin häiriövalo jättää myös 99% varmuudella jonkin vikakoodin, ei se ihan syyttä suotta syty.

Luulenpa että sulla on vikana ainoastaan se kaasun toiminta. Ja luulenpa myös että vika ei ole tullut tuosta testeristä. En ainakaan ole koskaan kuullut, että testerit olisivat autoja hajottaneet. Joku adaptointi on toki voinut jäädä kesken, kun jäi vieläkin epäselväksi että mitä piuhan päässä autollesi tehtiin.

Jos vikakoodeja ei ole Boschin testerillä, kannattaa luetuttaa jossain vielä VCDS:llä varmuuden vuoksi. Ja ajaa läpi kaikki mahdolliset adaptoinnit.

Vika voi olla myös kaasupolkimessa. Tai kaasuläpässä. Näistä ei välttämättä jää vikakoodia, jos anturitiedot on ECU:n mielestä järkeenkäypiä.

Mut ihan eka siis vikakoodit lukuun VCDS:llä ja joka ohjainlaitteista. Sitten adaptoinnit ja anturitietojen tuijottelua. Kannattaa kokeilla vaikka akun miinusnavan irroitusta puoleksi tunniksi, jos ei heti pääse piuhan perään?

tuskin mikään olisi hajonnut sillä 20 metrin matkalla jonka auton siirsin testausteltaan

Autolla on yleensä tapana särkyä juuri sillä 20 metrin matkalla missä se särkyy...

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 7.10.2014 18:53

Mikähän auto tämä joka o saanu nämä ongelmat obd luvun jälkeen?

Vanhemmat EI OBD yhteensopivat voi flipata jos näillä halpistestereillä lukasee.
Esim. itsellä kerran tuli testeriä kokeillessa että testeri ei ilmotellu vikakoodia mutta vikavalo hyppäsi tauluun ja kun kunnon testerillä lukasi niin vikakoodihan sinne oli pompannu.
Nollaus ja ei ole sen jälkeen kummitellu enää...

Fiatin mittaristokin tekee sellasen että kaikki valot alkaa vilkkua ja mittarit menee "Täysille" ja tästä vikatilasta ei lähde edes akun irrotuksella. Lopulta sain mittariston rokkaamaan sillä että kaivelin testeristä oikean mittaristovaihtoehdon ja lukasin sillä koodit ja ja tyhjensin mittariston vikamuistin joka oli täynnä koodeja jotka lähti pois onneks nollaamalla.
Tämäkin oli ihan kunnon testerillä. Ainoastaan väärä vaihtoehto tuli valittua.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.10.2014 19:29

Mä en kyllä Boschin testeriä luokittelisi halpistesteriksi.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 10.10.2014 14:34

Eipä tuolla Boschin ns.laatutesterillä saanet Mekonomen "ammattilaiset" vikakoodia esiin 1.6tdi cr:stä. Omalla Vag-comilla tuo kuitenkin näkyy. No korjasin itse vian, mutta tietää ainakin, missä puljuissa on turha käyttää. Ei maksa 10:ä enempää kkl-kaapeli ja softan saa ilmaiseksi. Joten turha ainakaan vanhempia moottorinohjauksia on missään yleistesterimittauksissa käyttää.

alkemisti
-
Viestit: 66
Liittynyt: 2.7.2006 18:31

ViestiKirjoittaja alkemisti » 10.10.2014 16:01

Auto oli Länsiautossa korjattavana, ja tuomio oli että Motonetin vikakoodienlukulaite oli vaurioittanut softaa. Alkaa varmaan vääntö Motonetin kanssa. Tai en vielä tiedä miten suhtautuvat.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 10.10.2014 17:07

Kuinka vikakoodien luku pystyy vaurioittaman softaa? Sieltä luetaan tietoa, ei kirjoiteta.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 10.10.2014 21:26

Pistäppä Länsiauton kirjottama seloste oikeen näkyville niin kummastellaan kaikki yhdessä, että mitä siellä nyt satuillaan..

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 21.10.2014 15:00

Kuinka vikakoodien luku pystyy vaurioittaman softaa? Sieltä luetaan tietoa, ei kirjoiteta.


eikös ainakin jossain ABS bokseissa ollut sellainen ominaisuus että väärin laittein tai kaapelein luettuna se hajosi se boksi vaihtokuntoon?

tässähän on siis Boschin testeri käytetty eli en sitä epäile mutta että olisi kuitenkin mahdollista...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2014 16:23

Ton tapaista vanhempi VAG-COM kertoi turvatyynystä nelosgolfissa ja sen johdannaisissa.

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Grontti » 27.10.2014 11:06

Ylempänä mainittua "Softa vaihdettu". Eli auto siis lastutettu. Onko ihme että länsiautossa sanovat että ecun tietoja vaurioitettu?

Ja tarkennan sen verran asiaa että kyseisen auton vikakoodit luettiin ensin Motomaatissa joka toimii Motonetin pihalla. Tämän jälkeen kun auto ei käynnistynyt (joka kerta) ilman kaasua, luettiin auton vikakoodit Motonet korjaamossa Boschin testerillä ja vikakoodeja ei löytynyt.

Eli kyseinen auto siis lähtee käyntiin välillä ilman kaasuakin.

Vaikea sen enempää ottaa kantaa kun ei ole autoa aiemmin nähnyt, mutta auton omistaja sanoi omistaneensa auton n. 2viikkoa ennen meidän (motomaatin) testausta. Kun auton käynnistää puski se pienen pölläyksen mustaa ja alkoi ahdin viheltää.

Mutta olen myös vahvasti sitä mieltä että vika ei ole meidän testerin tuottama. Kyseinen testeri lukee toistaiseksi ainoastaan Moottorin päästöihin vaikuttavat vikakoodit, eli samat jotka luetaan katsastuksessa bensa autoista 2001->


Toivotaan kuitenkin että saat autosi kuntoon.

Terv. Kyseisen motomaatin työntekijä

Ps. Kommentoin tätä yksityishenkilönä. En Motonetin, Motomaatin tai Motonet korjaamon nimissä.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 27.10.2014 17:00

"Ylempänä mainittua "Softa vaihdettu". Eli auto siis lastutettu. Onko ihme että länsiautossa sanovat että ecun tietoja vaurioitettu?"

Mikäs testeri se Länsiautolla on käytössä, jos tuollaisen vikadiagnoosin antaa? Vai onko testaaja itse tulkinnut niin?

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 27.10.2014 20:55

niin tuossa ylempänä auton omistaja siis toteaa, että:
tuomio oli että Motonetin vikakoodienlukulaite oli vaurioittanut softaa

epäselväksi kuitenkin jää miten olivat tulleet tähän tulokseen Länsiautossa, ja tiesivätkö että kyseessä ei ole edes alkuperäinen softa.

alkemisti
-
Viestit: 66
Liittynyt: 2.7.2006 18:31

ViestiKirjoittaja alkemisti » 28.10.2014 12:58

Auto on ollut lastutettu useamman vuoden ajan. Minkä takia katsastustoimiston OBD luvun jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 28.10.2014 16:47

Miksi siitä on jossain toimistolla luettu OBD:n kautta jotain? (En löytänyt katsastustoimistoa edes googlella)

Auton katsastuksessa edelleen kai luetaan vain bensiinikäyttöiset vm2001-->

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 28.10.2014 20:30

lähteekö kylmänä heti käyntiin?

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Grontti » 29.10.2014 7:56

Tosiaan katsastuksessa luetaan OBD vikakoodien osalta ainoastaan bensa autoista vm2001 eteenpäin. Diisseleissä testiä ei toistaiseksi ole. Toki katsastusmies saattaa ottaa kierroslukutiedon obd:n kautta dieselissäkin.

alkemisti
-
Viestit: 66
Liittynyt: 2.7.2006 18:31

ViestiKirjoittaja alkemisti » 29.10.2014 14:19

Lähtee kylmänä hyvin käyntiin. Kuten myös lämpimänä jos sammutuksen ja käynistyksen välissä on noin minuutti. Ok, en tiennyt tota että katsastuksessa ei lueta OBD:tä.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 30.10.2014 17:29

Eikös tuo viittaa lämpöanturi vikaan kun ei puolilämpimänä käynnisty kunnolla?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.10.2014 13:17

Tuo on ihan ominaisuus tuon ikäisessä jos ei ole softasta korjattu. kun antaa toisesta autosta lisävirtaa niin lähtee heti käyntiin...

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 31.10.2014 17:29

Putko varmaankin on asiasta hyvin perillä, joten aikamoisia diagnooseja tulee autoliikkeiden huoltojen muka ammattilaisilta. Kiinnostaa edelleen tietää, millä metodilla länsiauto päätyi diagnoosiin ja mikä heidän käyttämänsä lukulaite on?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 31.10.2014 20:23

Kiinnostaa edelleen tietää, millä metodilla länsiauto päätyi diagnoosiin ja mikä heidän käyttämänsä lukulaite on?

Länsiauto Turussa on merkin edustaja, eli eiköhän heillä ole ihan 'virallinen teatteri' jolla asiaa ovat muun muassa diagnosoineet.
Itse en usko siihen että vikaluku on vikaa aiheuttanut, vain valitettava sattuma että vika on tullut tämän jälkeen.
On sekin kyllä teoreettisesti mahdollista että obd pistokkeen kautta vikaa aiheuttaa esim. syöttämällä virtaa väärään paikkaan. Lukemani perusteella ymmärsi että Motonet on käyttynyt vikakoodien lukuun Bosch:n laitetta. Bosch on laite valmistajana kyllä niin lähetettävä että vaikea siihenkin uskoa. VW, SEAT ja Skoda on diagnoosi protokollaltaan varsin helppo jakin, Audi on sitä vähän enemmän salannut, ainakin ennen ei ollut ihan puhtaasti samanlainen kuin näissä muissa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.10.2014 22:27

Veikkaisin et merkkikorjaamon testeri herjaa sen takia kun checsum ei täsmää vakio ohjelman kans.
Jokunen vuosi on tullut seurattua kun tdi:t ei lähde lämpimänä heti käyntii vaan pitää startata pitkään jos vähänkään huono akku tai startti. Toki tuohonkin on helpotus olemassa ohjelmallisesti


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa