Kyseessä 1.9 SDi IV Golf
Koneella ajettu jo 460tkm ja öljy maistuu sekä koneen käynti on aika karun kuuloinen jo muutenkin. Harrastelun puitteissa ajattelin sitten että voisiko kyseistä moottoria kunnostaa käyttöautoa ajatellen ja uusia samalla loppuun kuluneen kytkimen kokonaisuudessaan.
SDi koneissahan ilmeisesti männät/kiertokanget ovat heikko lenkki, koskeeko tämä myös AQM -mottia? Entä onko tämä apuakselilla varustettu moottori, ja tällöin apuakselin laakerointi olisi viisasta uusia samalla?
Joissain topikeissa suositeltiin vaihtamaan TDi moottorien alakerta tilalle, koska se on järeämpi. Minkä eri TDi moottorien alakerta käy heittämällä, jos ajatellaan että lohko pidetään AQM moottorista ja vaikkapa vain hoonataan jos se todetaan muutoin ehjäksi.
Onko AQM -moottorin kannessa jotain erityistä, joka kannattaa tarkistaa ja uusia näillä kilsoilla, ehkäpä nokka ja venttiilit?
Entä lohkosta öljypumppu, ainakin sen tarkistus?
Muutenkin neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan, moottorin kunnostusta on tarkoitus tehdä järkevän budjetin puitteissa, kun kuitenkin kyseessä on vain n. tonnin auto.
AQM -moottorin kunnostukseen vinkkejä?
Valvoja: ffp jäsenet
Mistä paikoista foorumilaiset on tilailleet moottorin osia; kuten tiivistesarjoja, laakerisarjoja, männänrenkaita yms. osaa? Löytyykö jotain hinta-/laatusuhteeltaan hyvää paikkaa mistä saisi kaikki osat samalla kertaa tilattua?
Ja vielä, mitä ulkomaisia nettifirmoja porukka on käyttänyt, joissa VAG autoihin on hyvät valikoimat, esimerkiksi Saksan päässä?
Ja vielä, mitä ulkomaisia nettifirmoja porukka on käyttänyt, joissa VAG autoihin on hyvät valikoimat, esimerkiksi Saksan päässä?
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta heitän ilmoille aqm-aiheisen kysymyksen/pohdinnan. Huoltokirjan mukaan jakohihnalla olisi jo 120tkm täynnä, mutta hihna näyttää tosi hyvältä päältä katsoen. Pitäisikö paljon ajetun hihnan näyttää paljon ajetulta?
Auto on muutenkin ollut vähän epämääräisellä pidolla ja niukalla huollolla niin en oiken tiedä pitäisikö tuo remmi vaihtaa ihan varmuuden vuoksi... ennenkuin menee moottorin vaihdoksi tai korjaamiseksi.
Auto on muutenkin ollut vähän epämääräisellä pidolla ja niukalla huollolla niin en oiken tiedä pitäisikö tuo remmi vaihtaa ihan varmuuden vuoksi... ennenkuin menee moottorin vaihdoksi tai korjaamiseksi.
AGP koneisen cordoban ostin konevikaisena 322tkm ajettuna.
Moottori kävi mutta ääni oli loukuttava tms.. ja kierroksilla savutti ja öljy maistui..
4. Sylinterin männässä oli männänrenkaat juminu ja mäntä oli kulunu ihan ketuiks..
Uusi mäntä tuli renkaineen ja vaihdoin loppuihin kolmeen uudet renkaat. 3. männästä katkesi rengas ku vähän hipasi. Samalla laitoin kk-laakeroinnit uusiksi.
Samalla kun kansi oli irti niin vaihdoin hehkut ja 90hp TDI (ahu) suuttimet.
Jakopää tuli samalla tiivisteineen uusiksi.
Auton ostaessani oli kytkin myös hajalla. Uusin samalla kytkinpaketin ja sen painelaakeria painavan kynnen joka oli poikki. Tyyppivika vissiin.
Moottori kävi mutta ääni oli loukuttava tms.. ja kierroksilla savutti ja öljy maistui..
4. Sylinterin männässä oli männänrenkaat juminu ja mäntä oli kulunu ihan ketuiks..
Uusi mäntä tuli renkaineen ja vaihdoin loppuihin kolmeen uudet renkaat. 3. männästä katkesi rengas ku vähän hipasi. Samalla laitoin kk-laakeroinnit uusiksi.
Samalla kun kansi oli irti niin vaihdoin hehkut ja 90hp TDI (ahu) suuttimet.
Jakopää tuli samalla tiivisteineen uusiksi.
Auton ostaessani oli kytkin myös hajalla. Uusin samalla kytkinpaketin ja sen painelaakeria painavan kynnen joka oli poikki. Tyyppivika vissiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa