AFN mystinen öljyvuoto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

AFN mystinen öljyvuoto

ViestiKirjoittaja divinee » 19.1.2012 0:28

Kyseessä 3B Passatin pitkittäinen AFN kone. Öljyä tulee jostain ?kuskinpuolelta? ja mitä enemmän oot antanu kenkää ennen pysähdystä niin sitä enemmän sitä öljyä sieltä koneesta on tullu ulos eli vuoto jollain tapaa kierrosriippuvainen (voi olla myös riippuvainen sivuttaisista g-voimista). Mitään selkeetä vuotokohtaa ei vaan yksinkertasesti tahdo löytyä kun koko konehuone on aina heti ihan öljyssä. Öljyä vuotaa jostain suunnilleen lohkon puolenvälin alapuolella.

Tarkistettu/vaihdettu tällä hetkellä öljynjäähdytin, öljynsuodatin, mittatikku kokonaisuudessaan, huohotin, ahtimen öljyputki(painepuoli), alipainepumppu, kampiakselin stefat ja alipainelinjat. Huomenna tarkistukseen menossa vielä ahtimen öljynpaluu vaikkei se noin rajua vuotoo oikein voikaan saada aikaseks.

Kellään ideoita mistä lähtee noitten jälkeen ettiin?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.1.2012 1:09

Huohotin murtunut siitä ihan lohkon juuresta.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 19.1.2012 1:32

huohotin on jo vaihdettu mutta ei ollut vaikutusta..

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.1.2012 12:42

Kannattaa katsoa venttiilikopan tiiviste. Mä ainakin jouduin useamman kerran harjoittelemaan ja lopulta laittamaan massaa tiivisteen lisäksi että sain pitämään.

Tämäkin vaikutti ensin että tulee alempaa, en tiedä miten hämäs omaa silmää. Litra öljyä meni aika äkkiä.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 19.1.2012 21:36

omassa kulkineessa (afn) oli venttiilikopan takaosassa, eli tulipeltiin päin oleva kuminen puolikuun lerpake tms. jääny vinoon ku joku "säätäjä" ei ollu huomannu :)

Huomas vasta ku otti kopan irti ...

-vk-

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 20.1.2012 1:57

Ahtimen öljynpaluu ja venttiilikopan tiiviste tsekattu. Öljynpaluu oli vuotanu vähän mutta edelleen tota öljyä vaan tihkuu jostain vaikka fiksasin sen öljynpaluun. Kansi oli ihan puhdas jokapuolelta eli sieltä kopan tiivisteen raostakaan ei oo öljyä tullu. Alkaa pikkuhiljaa jurppiin kun taitaa olla neljäs öljykannu kahen kuukauden sisään menossa.. Liikennevaloissakin öljynkäry tahtoo tulla sisään ikävästi. Huomenna ajan auton rampeille ja pesen konehuoneen raa'alla pinelinellä jos vaikka sais jotain tolkkua että mistäpäin sitä öljyä tulee.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 20.1.2012 21:50

Rajumpi öljyn vuoto kohta erottuu yleensä sillä että vuotokohta pysyy puhtaana kaikesta muusta liasta.
Onko öljy ikään kuin roiskunut ympäriinsä konehuonetta ilmavirran mukana vai ainoastaan moottorin kylki? Sotkeentuuko kone keulasta lähtien vai vain takapäästään?
Tämmönen tuli viel mieleen että voisiko öljy tulla öljypohjan ja lohkon välistä tai turbo päästä öljyä läpi ja ennen imusarjaa jossain on vuoto josta öljy leviää konehuoneeseen kun annat sille kenkää ja ahtopaineet nousee korkeammalle?

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 23.1.2012 1:00

Siis öljyä on roiskunu aika tasasesti ympäri konehuoneen alaosaa.. Ahdin ei ainakaan falskaa, sen oon tarkistanu mutta toi öljypohja pitää tarkastaa vielä. On vaan vähän hankala tarkistaa takimmaisiaa pultteja kun apurunko ja vaihdelaatikon kiinnike on tiellä..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.1.2012 3:46

Roiskii öljyt siis vain ajon aikana, eikä paikallaan kierroksia huudatettaessa pitempään, esim. 30sek?

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 23.1.2012 3:51

Pelkästään ajon aikana..

EDIT: Tasasessa ajossa ei hukkaa ollenkaan tai sitten hukkaa niin hitaasti ettei sitä huomaa. Kiihdyttäessä taikka kahva eellä mentäessä tulee ulos ja sitä tulee sitten niin paljon että vajaassa tunnissa alkaa öljyn merkkivalo palaan.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 24.1.2012 21:41

Sotkeentuuko kone myös apukuskin puolelta? Jos konehuone sotkentuu etu ja takapäästä vois olettaa öljyn vuotavan ulos jostain etupään suunnalta. Jokin stefa jakopäänkopan sisältä? Onkohan tuossa lohkossa porattuja öljykanavia ja poraus on suljettu tulpalla joka nyt vuotaa? Olet ilmeisestikkin kurkkinut konehuoneseen alakautta ilman pohjamuoveja/peltejä.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 25.1.2012 15:23

Sotkeentuu joo mutta sitä ei taas tiedä että johtuuko se ajoviiman aiheuttamasta pyörteilystä. Mielessä kävi että jos apuakselin stefa falskais. Se on kyllä helposti katottu mutta se ei selittäis tota että öljy tulee ajossa samontein pihalle ja paikallaan näkyy tihkuttavan pelkästään ihan hitaasti.

Tein vähän taas tutkimuksia ja paikallaan öljy valuu jostain öljypohjan takaosaa pitkin ja öljypohjan kohdalle tulee suurin läikkä maahan. Testasin putsata öljypohjan eestä ja sivulta ja päivän ajon jälkeen nää putsatut kohat oli edelleen kuivia. Eli jostain se nyt falskaa koneen takaosasta.
Saako tota öljypohjaa millään kiristettyä joka puolelta ilman että nostaa koneen pois paikaltaan (apurunkoa en lähde irrottaan)? Alkaa vähän vaikuttaa siltä että ei oo paljoo muita vaihtoehtoja kun napata konetta vähän eteenpäin, tarkistaa öljypohjan pultit ja vaihtaa samalla varmuuden vuoks kampiakselin takastefa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 25.1.2012 15:54

Kukas nuo stefat on vaihtanut? Onko ne oikeinpäin, ja onko tiivistepintaa ryhdissä pitävä jousi stefassa paikallaan, ettei ole tippunut kampiakselin päälle stefasta. Silloinhan stefa laskee lorona öljyt läpi. Näin on käynyt erään ensikertalaisen jäljiltä, kun ihmeteltiin miksi jakohihna öljyntyy. Noh, nokka-akselien (ei siis AFN, eikä edes dsl...) toinen stefa oli laitettu väärinpäin. :)

Mieleeni välähti flashbackinä myös, että eihän öljynsuodattimessa ole jäänyt vanhan suodattimen O-rengas kummittelemaan uusien osien kanssa? Ja oletkos tutkinut vuotaako lohkon ja öljynsuodattimen jalan välistä?

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 26.1.2012 2:33

Oikeinpäin on kaikki stefat ihan 100% varmuudella :) Jousien paikallaanolosta paha sanoo mitään kun ei nää koneen sisään purkamatta. Ihan omaa asennusta ovat kun rakensin koneen uudestaan kokonaan tossa loppusyksystä. Öljynsuodattimen liitoksesta ei ainakaan vuoda, sen oon jo tarkastanu melkein ensimmäisenä. Samoten öljynjäähdyttimen ja lohkossa olevan korvakkeen rako ei ainakaan vuoda. Lohkon ja ton korvakon rakoo en ole vielä tarkastanu kun on vähän hankala päästä käsiks sinne ilman suurempia purkuja mutta pitää tarkastaa se ennen kun alan konetta irrottaan.

Lisähuomio tossa tutkiessa taas. Vaihdelaatikon päälläkin on öljyä, mutta kytkimelle sitä ei oo paljoo voinu päästä vielä kun kytkin pitää erittäin hyvin. Toi osittain sulkis kampiakselin takastefan pois koska sieltä vuotava öljy ei voi mitenkään päätyä kytkinkellon ja vaihdelaatikon päälle niin että siellä ois ihan märkää. Viittais juurikin tohon öljynsuodattimen jalkaan.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 15.10.2014 16:26

Lainataas vanhaa aihetta.

Meikäläisellä olis samankaltasta ongelmaa.. Ölppä tippaa kuskinpuolelle apurunkoa pitkin etupyörän taakse, ja isomman ajon jälkeen roiskii myös kuskin puoleisen sisäloksun öljyyn. Kone pesty, mutta selvää vuotokohtaa ei vaan tahdo löytyä..
Öljynputsari tsekattu, samoin venakansi eikä niiden välistä tule mitään ulos. Jakoremmi on täysin kuiva. Öljynputsarin/lauhduttimenjalka tuntuivat käveen kuivalta.

Olisko kellään mitään näkemystä aiheeseen?

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 16.10.2014 7:35

Peltinen vai alumiininen öljypohja? Jos peltinen ja niin vuotavat lähes pääsääntöisesti. Minulla olisi ylimääräinen tiiviste tämän korjaamiseen, itselle laitoin alumiinisen öljypohjan niin pääsee ongelmasta kerralla.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 17.10.2014 20:15

Täytyy tarkistaa, musta se on ainakin väriltään ja peltiä veikkaisin. Pistin tossa merkille että pääosin vuotava öljy on erittäin kirkasta ja tehostinkin rupesi huutamaan, jotenka oliskohan sittenkin kyse tehostajan vuodosta..

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 17.10.2014 21:13

no sitten on hammastanko tai tehostimen paineputket mikä vuotaa.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 18.10.2014 6:29

"Kiihdyttäessä taikka kahva eellä mentäessä tulee ulos ja sitä tulee sitten niin paljon että vajaassa tunnissa alkaa öljyn merkkivalo palaan."

Jos noin on niin eiköhän nyt pysytä moottoriöljyissä. Paljokohan se tehostajan koko tilavuus on, joku puolitoista litraa? Eikä tehostajassa ole ölppä anturia.

Tuosta peltisestä öljypohjasta sen verran, että ei se ole mikään perus vuotokohta jos ei ole osunu johonki.

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 18.10.2014 13:50

^ Jos ihan ensin otetaan selvää mistä puhutaan ettei sekoiteta aitaa ja seivästä...

zeijeiz
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 16.5.2022 18:28

Re: AFN mystinen öljyvuoto

ViestiKirjoittaja zeijeiz » 18.5.2022 19:07

Morjes. 1.9tdi AFN tiputtaa allensa ajon jälkeen pienen läntin öljyä, nopeasti alle vilkaistuna näyttäisi tuoretta öljyä valuvan öljypohjaa pitkin. Toivottavasti ei öljypohjan tiivisteen välistä. Mitä yleisiä vuotokohteita näissä koneissa on ollut, jotka kannattaa varmistaa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: AFN mystinen öljyvuoto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.5.2022 7:31

Kampiakselin tiiviste kummallakin puolella lohkoa vuotaa varmaan jo näillä ikävuosilla kuin seula. Tuossa kohtaa tosin kannattaisi jo sitten toivoa että se vuoto löytyisikin sieltä öljypohjan tiivistyksestä, olisi paljon nopeampi homma saada kuntoon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa