A4 B6 AWX laturin irrotus ja termostaattiasiaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

A4 B6 AWX laturin irrotus ja termostaattiasiaa

ViestiKirjoittaja KooL » 2.10.2014 15:55

Eli autona etuveto A4 B6 1.9TDi 96kw AWX moottorilla. Vaihdoin termostaatin, koska lämmöt ei noussu yli 60-asteen. Lämmöt rupes nousemaan 90-asteeseen kuten pitikin, mutta vaihdon jälkeen rupesi vuotamaan nestettä. Purin toistamiseen termostaatin pois ja asensin osat takaisin tiivisteliiman kanssa. Muutaman sata kilometriä kesti ja nyt taas vuotaa nestettä vielä enemmän kuin aiemmin. Pitäisi kolmanteen kertaan paneutua asiaan, tällä kertaa taidan avata keulaa ja purkaa laturin pois tieltä, että pääsee paremmin käsiksi termariin. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

- Kysymys kuuluukin, miten apulaitehihnan saa löysättyä ja miten laturin saa irrotettua?
- Onko tuossa joku konsti, miten tuon termostaattikotelon saa tiiviiksi? Tarviiko uusia jotain, kuten esim. se muovinen kansi?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 5.10.2014 19:17

Ettei olis halki termarikoppa? voi hajota helposti ihan ajan vaikutuksesta.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 16.10.2014 18:56

Ettei olis halki termarikoppa? voi hajota helposti ihan ajan vaikutuksesta.


Vaihdoin termostaatin kannen ja o-renkaan. Nyt tuntuisi pitävän, mitä nyt muutama sata kilometriä ja viisi päivää mennyt. Pitää seurata vielä jonkin aikaa, kun viimeksikin kesti kuitenkin sen muutaman sata kilometriä ennen kuin rupesi vuotamaan uudelleen. Jokatapauksessa vaihtotyöstä oppineena vinkkinä niille, jotka ekaa kertaa tuota rupeaa vaihtamaan, niin kannattaa suosiolla tilata uusi termostaatti, termostaatin o-rengas ja termostaatin "kotelo", josta lähtee haara vesiletkulle, kuten tuossa yllä kehotettiinkin. Pöydällä kasaa termarin koteloon o-renkaan kanssa paketiksi oikeaan asentoon ym. ja asentaa pakettina lohkon kylkeen ja ruuvit (2kpl) kiinni ja nesteet sisään ja kovaa ajoa. Muuta en irrottanut, kun ahtoputken edestä pois.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 31.1.2016 15:35

Päivitystä tähänkin. Ei pitänyt tämän pidempään edellinen korjaus. Nyt vuoti jo tosi reilusti tällä viikolla. Vaihdoin uuden o-renkaan ja nyt taas pitää. Seuraavaksi kokeilen uutta paisuntasäiliön korkkia, että pitää oikeat paineet järjestelmässä, jottei liika paine aiheuta vuotoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2016 15:44

Jos sinne liikaa painetta kertyy, niin eikö silloin vika ole muualla?

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 31.1.2016 16:46

Onhan se mahdollista, että vika on muuallakin, esim. kannessa tai pikemminkin sen tiivisteessä, mutta halvempi ja nopeampi ja helpoin on kokeilla sitä korkkia. Siinä on tietääkseni jousikuormitteinen mekanismi, joka pitää paineen n. 1,5kbarissa. Voi olla rikki. Jos ei auta niin sit mietin muuta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa