2.0 TDI BMR torsion-arvo ja suuttimien korjausarvot

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jmk
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.5.2007 11:26

2.0 TDI BMR torsion-arvo ja suuttimien korjausarvot

ViestiKirjoittaja jmk » 4.8.2014 20:56

Lokitin VCDS:llä arvoja moottorista. Torsion tyhjäkäynnillä 0.74 ja kuormituksessa maksimissaan 1.49 (~4000rpm ja ahdot 2500mbar). Onko nämä arvot ok? Olen ymmärtänyt että kuormituksessa arvon pitäisi olla huomattavasti suurempi

Toinen kummastuksen kohde oli suuttimien korjausarvot. 1,2&3 sylinteri keikkuu -0.2 - -0.3 välillä, mutta 4 sylinteri keikkuu +0.7 - +0.9 välillä. Google kertoo kauhutarinoita kuluneista nokista yms. Taitaa tuo nelossuutin olla kaikkein vanhin, sillä on takana jo 100tkm, muilla noin puolet siitä. Onko tuo arvo OK vai ei?

Se miksi alkujaan lähdin näitä arvoja katselemaan on nuutunut kulku. Kaikki alkoi jakopään rempan yhteydessä, heti liikkeestä lähdettyäni huomasin ettei kulku ole niin herkkää kuin se oli ennen remonttia. Dieseliäkin alkoi kulumaan vajaa puolilitraa enemmän.

Jako tarkistettiin Laakkosella (vaihtotyö tehtiin toisaalla merkkiliikkeessä). Jako oli kohdallaan eikä mainitut oireet voineet huoltoneuvojan mukaan siitä johtua.

Nyt, vajaa vuosi myöhemmin, tilanne on se että kasvaneesta kulutuksesta johtuen DPF on täyttynyt (minun omaa mutua) ja se menee luultavasti poistoon, Hariselle luultavasti.

Mistä tuo noussut kulutus ja heikentynyt kulku voisi alkujaan johtua? Sen verran DIY henkeä löytyy että tuota ennakkoa kokeilen lisätä, mutta mistä tietää oikean ennakon jos torsion arvoon ei voi luottaa?

Auto on hieman alle 200tkm rullattu

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 5.8.2014 8:42

Voi johtua ainaki siitä täyttyneestä dpf:stä. Poistattaa sen ensin? Suuttimien arvot ok. Et voi vaikuttaa syötön ennakkoon sillä nokka-akselin asennolla vaan vaikuttaa vain kampiakselin ja nokka-akselin keskinäiseen asentoon. Ja ne pitää olla merkeissään.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 5.8.2014 8:44

Eivät nuo suutinten korjausarvot mielestäni pahoilta näytä. Monesti nähnyt kakkosen ylittäviä arvoja (suutinten keskinäinen ero saattanut olla lähellä neljää) eikä niillä ole juurikaan ollut vaikutusta suorituskykyyn, tyhjäkäynnillä lähinnä ongelman huomannut ja usein korjaantunut täysin suutinten johtosarjalla tai tiivisteillä. Nämä tosin ovat olleet boschin suuttimilla ja eikös BMR ole siemenssin suuttimilla ja eculla varustettu laite?
Arvot eivät varmasti ole suoraan vertailukelpoisia eri valmistajien kesken, joten olisi hyvä kuulla millaisia arvoja oikein toimivat laitteet näyttävät.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.8.2014 9:41

1.9 AVF:ssä oli kohtalainen ero tuon ennakon säädön kanssa alavääntöön. Muutin +1.5:stä -0.7:ään, tuntui löytyvän enemmän vääntöä nimenomaan tuolla 1400+ rpm.

Mulla pyörii 400tkm ajettujen suuttimien korjausarvot näillä helteillä ilmastoinnin käydessä -2 ja +1 välillä. Kohtalaiset värinät tulee kabiiniin kyllä.

jmk
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.5.2007 11:26

ViestiKirjoittaja jmk » 5.8.2014 15:59

Arpooko ecu ruiskutushetken kampiaksilan vai nokka-akselin asentoanturilla? Jos nokan, niin silloinhan ennakko muuttuisi nokka-akselia säätämällä.

Jakorempan tehneen liikkeen huoltoneuvojan mukaan nämä moottorit ovat todella herkkiä ajoitukselle. Eli vaikka olisi toleranssissa niin voisi olla sen väärässä laidassa.

Oireet tulivat kuitenkin kerralla, eli ei se dpf huollossa tukkeennu. Mutta pois/vaihtoon se lähtee silti.

Muilta nettifoorumeilta löysin tarinaa jossa säädöllä oli positiivisia vaikutuksia. Kone oli kyllä pkd, mutta 16v moottori sekin ja varmasti hyvin samanlainen kuin bmr.

Työohjeenkin löysin (skoda). Varsin suoraviivainen homma, tarkistus ei ainakaan paljoa vaadi

jmk
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.5.2007 11:26

ViestiKirjoittaja jmk » 15.8.2014 11:45

Säädin torsion valuen arvoon 0.0. Ei mikään iso liike nokka-akselilla tuo korjaus.

Säädön tein niin että ensin imupuolen(oikea) hihnapyörää säätämällä arvo kohdalleen ja sitten 6mm tapilla oikea hihnapyörä lukkoon. Sitten säädin vasemman ajoituksen lukitustapin avulla oikeaan kohtaan.

Vasta yksi työmatka takana, mutta viimeksi keskikulutus näytti samoja lukemia ennen hihnan vaihtoa. Eli ei kovin tieteellisesti mitattu tulos mutta kuitenkin

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 15.8.2014 13:37

En tiedä oletko millä tavalla kulutusta laskenut, mutta minulla tietokoneen käyttämä kulutus nousi hetkeksi hihnan vaihdon jälkeen. En muista miten pitkään siinä meni, mutta kulutus tasaantui pikku hiljaa. Säädätin itsekin ajoitusta, mutta eipä tuntunut olevan kovin suurta vaikutusta.

jmk
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.5.2007 11:26

ViestiKirjoittaja jmk » 15.8.2014 15:30

Ihan vaan ajotietokoneen näyttämän keskikulutuksen mukaan. Paljon muuttujia, mutta kyllä se jotain kertoo kun sen saman matkan 200 kertaa vuodessa ajaa. Voi olla hiukan pirteämpikin. Tai sitten se on plaseboa

Hihnalla on ajettu ~20tkm eli on se varmaan asettunu.

DIY mies voi olla vain tyytyväinen, mitään ei mennyt rikki - vielä

jmk
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.5.2007 11:26

ViestiKirjoittaja jmk » 12.10.2014 17:06

Torsion value oli siis +0.7 ja säädin sen arvoon 0.0. Säädin sitä vielä lisää summassa, en ole tarkistanut arvoa VCDS:llä, mutta arvelisin olevan -1.0 tienoilla.

Tein äsken hiukan yli 100km lenkin. Keskiklutus 4.9l/100km ajotietokoneen mukaan. Tälläisiä lukemia ei ole tullut _koskaan_, vaikka joskus olen yrittänytkin pihistellä. Ajotietokonetta on sopeutettukin, muistaakseni +18% sinne joskus laitoin.

Yleisesti ajotietokoneen näyttämä on laskenut hiukan, nyt on tankkaukset laitettu muistiin, seuraavalla tankilla saa jo suuntaa oikeasta kulutuksesta.

Onko 2.0TDI:ssä YKK kohta merkitty ja voiko jaon tarkistaa muilla tavoin kuin lukitustyökaluilla? Onko nokka-akseleissa jotain merkkiä yms? Miten ajoitus tapahtuu jos hihnapyörän keskiö on ollut irti nokka-akselista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa