1.9TDI vs. 2.5TDI
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDI vs. 2.5TDI
Yleisesti keskustelua noiden patojen tiimoilta. Eri mallit, kestävyys, varaosien ja ylläpidon hinnat, käytännön suorituskyky ja sama suhteutettuna kulutukseen.
Mielessä taas AVF-koneisen vaihto esim. A6 2.5TDIq 2003:een. Onko hydraulinokkaiset ainoita joita kannattaa katsoa?
90tkm välein tehty 1000€ remmiremontti tuskin maata kaataa kun se itsellä tulisi neljän vuoden välein.
Mielessä taas AVF-koneisen vaihto esim. A6 2.5TDIq 2003:een. Onko hydraulinokkaiset ainoita joita kannattaa katsoa?
90tkm välein tehty 1000€ remmiremontti tuskin maata kaataa kun se itsellä tulisi neljän vuoden välein.
Kyllähän tollainen 1.9 on järkiostos, 2.5 litraiseen ei oikein ole kuin fiilisperusteita.. toki vakiona tehokkaampi mutta käytännön suorituskyvyssä nyt ei ole ihan hirveetä eroa.. Itsellä on toi 2.5 enkä vaihtais 1.9 konetta enää.. Kaikissa on hydraulinokat mutta RULLAkeinut on se turvallisempi vaihtoehto.
^ kyllähän tuo AVF-koneinen ainakin minusta ihan kivasti menee jokapäiväiseen käyttöön. Suurin ero noissa on, että 1.9TDI konetta ei saa missään kopassa automaatti-nelivetoyhdistelmänä. Eikä saa ilmeisesti 2.0TDI-konettakaan. Linjaus VW-konsernissa, että autom-nelikko on aina isoimmalla koneella eli 2.5-3.0TDI.
Mutta kyllä luulis, että 50hp ero tuntuu jossain, puhumattakaan jos 1.9TDI on 110hp versio. Viriasiat toki erikseen, näillä auton hinnoilla itselle mielekkäämpää on vaihtaa autoa kuin piristää kalliilla entistä.
Mutta kyllä luulis, että 50hp ero tuntuu jossain, puhumattakaan jos 1.9TDI on 110hp versio. Viriasiat toki erikseen, näillä auton hinnoilla itselle mielekkäämpää on vaihtaa autoa kuin piristää kalliilla entistä.
Viimeksi muokannut alspe, 12.9.2014 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tee-se-itse tai teetä-se-itse
Jos tahtoo "järkevän" 1,9tdi+ tippi+4wd, odota konevikaasta 2,5tdi ja downgrade sille 1,9:in. Jkylässä ainaki vagi service on tehny kyseisen operaation. Kustannuksista en toki sen suuremmin tiedä. Tomaatti loodasta en nii tarkasti tiä mutta 6-lovinen ainaki oli sopinu built-in periaattella 1,9:in.
Plussaa kyseisessä operaatiossa ainakin manuaali laatikossa on se että 2,5tdi:s on pidemmän välitykset.Luulis olevan tomaatti laatikos samoin? Lastutettuna 1,9 4motion välitykset tuntuu ainaki jo ihan turhan lyhyiltä omaan käyttöön.
Plussaa kyseisessä operaatiossa ainakin manuaali laatikossa on se että 2,5tdi:s on pidemmän välitykset.Luulis olevan tomaatti laatikos samoin? Lastutettuna 1,9 4motion välitykset tuntuu ainaki jo ihan turhan lyhyiltä omaan käyttöön.
Nokkaongelmien ja kalliin remmin vaihdon lisäksi kiinnostaa, että onko suurempi 2.5TDI mosa yhtälailla lujaa tekoa kuin hyviksi todetut 1.9TDI:t? Sehän määrittelee monesti auton kokonaiskustannuksia jos ei tarvitse konetta alkaa availemaan 300tkm kieppeillä.
Onko apulaitteet ja koneen muut kilkkeet kuinka samoja tai lujalaatuisia kuin 1.9:ssa?
Omalla AVF:lla ajettu nyt 374tkm, eikä mitään tehty, edes apulaittet yms. ei juuri vaihdettu.
Onko apulaitteet ja koneen muut kilkkeet kuinka samoja tai lujalaatuisia kuin 1.9:ssa?
Omalla AVF:lla ajettu nyt 374tkm, eikä mitään tehty, edes apulaittet yms. ei juuri vaihdettu.
B-alkuiset veekuutoset on uusitulla yläkerralla.
Ilmeisesti aivan kaikki eivät.
Tuon mukaan BFC eli 120kW 02-03 mallit ei olisi rullakeinullinen.
Onko kokemuksia onko 120kW uusimmat versiot paljonkin pihimpiä tai nuhaisempia? Väännöissä on melkoinen ero, 60Nm. 120kW:n max vääntö samat kuin AVF:ssa, 310Nm
Automaatilla ajellessahan tuota alavääntöä ei sinänsä pääse hyödyntämään kun laatikko vatkaa ja vispaa sinun puolestasi. Manuaalivaihteisella huomaa kyllä kahden sylinterin tuoman lisäiskutilavuuden ja siitä seuraavan alaväännön ihan tyhjäkäynnin tuntumassa.
Kaverin -98 A6Q nokkasilppuri-v6 kulkee pikkasen pienemmällä kuin minun nelipyttyinen nelikkopassattini, molemmat farkkuja kepillä ja järkevällä rengastuksella.
Kaverin -98 A6Q nokkasilppuri-v6 kulkee pikkasen pienemmällä kuin minun nelipyttyinen nelikkopassattini, molemmat farkkuja kepillä ja järkevällä rengastuksella.
Kulutuksesta ei osaa sanoa, mut ainaki omassa, joka lienee vähän muutakin kuin lastuviritetty on aika maltillinen kulutus. Laadukkaammilla kärjillä ja about vakioon verrattuna tuplatehoinen (~300) matka-ajossa kulutus pyöri siinä 4.7-5.3l/100km. Vähemmän laadukkailla kärjillä about sen litran tullut lisää. Eipä ole tarvinut edes yrittää pihistellä päästäkseen tehtaan ilmoittamiin arvoihin.
Kaikki on kulunut mitä on tankannut. Toki jos ojentaa oikeata jalkaa, niin viisarin heilahduksen voi huomata silmällä jo melkein. :)
Kaikki on kulunut mitä on tankannut. Toki jos ojentaa oikeata jalkaa, niin viisarin heilahduksen voi huomata silmällä jo melkein. :)
Automaatilla ajellessahan tuota alavääntöä ei sinänsä pääse hyödyntämään kun laatikko vatkaa ja vispaa sinun puolestasi. Manuaalivaihteisella huomaa kyllä kahden sylinterin tuoman lisäiskutilavuuden ja siitä seuraavan alaväännön ihan tyhjäkäynnin tuntumassa.
Kaverin -98 A6Q nokkasilppuri-v6 kulkee pikkasen pienemmällä kuin minun nelipyttyinen nelikkopassattini, molemmat farkkuja kepillä ja järkevällä rengastuksella.
Eikö tipparia ole ohjelmoitu isommalla koneella esim. vaihtamaan myöhemmin? Tottakai väännön hyöty minimoituu kun revittää, mutta tarkalla kaasujalla saa laatikon pitämään nykyisen vaihteen.
Aika harvoja kommentteja missä 2.5TDI ei veisi reilustikin enemmän kuin 1.9, ehkä nelikko nostaa reilusti kulutusta? 1.9:llahan voi päästä 5-6l kulutukseen joka on vain haave 6-koneella?
Tuossa yllä kirjoitin että kaverin kuutosaudi kulkee vitosella alkavilla lukemilla, mulla pyörii siinä karvan päälle kuudessa. Perus maantieajelussa siis. Ja jakajapumpullisella nelisylinterisellä nelikolla pääsee suht ongelmitta tuonne vitosen alkupuolelle oleviin kulutuslukemiin. Kutosjakari ei ole niin kaukana nelospumpparista.
En usko että automaatti pitää saman vaihteen jos painat kaasupoljinta kun kierrokset on 1400. Hyvin tuo kuutoskone jaksaa vetää noinkin alhaalta.
En usko että automaatti pitää saman vaihteen jos painat kaasupoljinta kun kierrokset on 1400. Hyvin tuo kuutoskone jaksaa vetää noinkin alhaalta.
Niin nämä mainitsemani kulutuslukemat oli toki kaikki manuaaliversioista.
Kolmen vuoden rivinelkku-nelikon omistuksen jälkeen voin todeta että kaduttaa etten ostanut veekutosta. Perustelin asian silloin halvemmilla ylläpito / virityskustannuksilla, mutta valitettava tosiasia on ettei iskutilavuutta voi korvata millään taikatempulla.
Kolmen vuoden rivinelkku-nelikon omistuksen jälkeen voin todeta että kaduttaa etten ostanut veekutosta. Perustelin asian silloin halvemmilla ylläpito / virityskustannuksilla, mutta valitettava tosiasia on ettei iskutilavuutta voi korvata millään taikatempulla.
^ juu huomasin, että kyseessä manuaalit. Laskee sille sen 1l/100km niin ei mene pahasti pieleen.
Itselle 1.9TDIq ei oikein ole vaihtoehto sillä haluan mukavuutta nini paljon, että automaatti on oikeastaan se josta en tingi. Tehot on yksi hailee kunhan liikkuu riitettävästi, ja toisaalta kuutoskoneen ääniä on vaikea simuloida virittämällä nelosta. :)
Itselle 1.9TDIq ei oikein ole vaihtoehto sillä haluan mukavuutta nini paljon, että automaatti on oikeastaan se josta en tingi. Tehot on yksi hailee kunhan liikkuu riitettävästi, ja toisaalta kuutoskoneen ääniä on vaikea simuloida virittämällä nelosta. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa