1.9TDI vs. 2.5TDI

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

1.9TDI vs. 2.5TDI

ViestiKirjoittaja alspe » 12.9.2014 16:24

Yleisesti keskustelua noiden patojen tiimoilta. Eri mallit, kestävyys, varaosien ja ylläpidon hinnat, käytännön suorituskyky ja sama suhteutettuna kulutukseen.

Mielessä taas AVF-koneisen vaihto esim. A6 2.5TDIq 2003:een. Onko hydraulinokkaiset ainoita joita kannattaa katsoa?

90tkm välein tehty 1000€ remmiremontti tuskin maata kaataa kun se itsellä tulisi neljän vuoden välein.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.9.2014 17:29

Kyllähän tollainen 1.9 on järkiostos, 2.5 litraiseen ei oikein ole kuin fiilisperusteita.. toki vakiona tehokkaampi mutta käytännön suorituskyvyssä nyt ei ole ihan hirveetä eroa.. Itsellä on toi 2.5 enkä vaihtais 1.9 konetta enää.. Kaikissa on hydraulinokat mutta RULLAkeinut on se turvallisempi vaihtoehto.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.9.2014 19:06

^ kyllähän tuo AVF-koneinen ainakin minusta ihan kivasti menee jokapäiväiseen käyttöön. Suurin ero noissa on, että 1.9TDI konetta ei saa missään kopassa automaatti-nelivetoyhdistelmänä. Eikä saa ilmeisesti 2.0TDI-konettakaan. Linjaus VW-konsernissa, että autom-nelikko on aina isoimmalla koneella eli 2.5-3.0TDI.

Mutta kyllä luulis, että 50hp ero tuntuu jossain, puhumattakaan jos 1.9TDI on 110hp versio. Viriasiat toki erikseen, näillä auton hinnoilla itselle mielekkäämpää on vaihtaa autoa kuin piristää kalliilla entistä.
Viimeksi muokannut alspe, 12.9.2014 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.9.2014 19:37

Siinäpä se ongelma onkin kun ei saa tip-4wd kuin 2.5 koneella.. automaatti pakollinen itelle ja 4wd aina plussaa.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

tee-se-itse tai teetä-se-itse

ViestiKirjoittaja arduaen » 18.9.2014 23:38

Jos tahtoo "järkevän" 1,9tdi+ tippi+4wd, odota konevikaasta 2,5tdi ja downgrade sille 1,9:in. Jkylässä ainaki vagi service on tehny kyseisen operaation. Kustannuksista en toki sen suuremmin tiedä. Tomaatti loodasta en nii tarkasti tiä mutta 6-lovinen ainaki oli sopinu built-in periaattella 1,9:in.
Plussaa kyseisessä operaatiossa ainakin manuaali laatikossa on se että 2,5tdi:s on pidemmän välitykset.Luulis olevan tomaatti laatikos samoin? Lastutettuna 1,9 4motion välitykset tuntuu ainaki jo ihan turhan lyhyiltä omaan käyttöön.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.9.2014 7:46

Nokkaongelmien ja kalliin remmin vaihdon lisäksi kiinnostaa, että onko suurempi 2.5TDI mosa yhtälailla lujaa tekoa kuin hyviksi todetut 1.9TDI:t? Sehän määrittelee monesti auton kokonaiskustannuksia jos ei tarvitse konetta alkaa availemaan 300tkm kieppeillä.
Onko apulaitteet ja koneen muut kilkkeet kuinka samoja tai lujalaatuisia kuin 1.9:ssa?
Omalla AVF:lla ajettu nyt 374tkm, eikä mitään tehty, edes apulaittet yms. ei juuri vaihdettu.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 19.9.2014 8:37

Ostaa tarpeeksi uuden, ei ole nokka 'ongelmia'. Jakopääkään ei ole montaa euroa kalliimpi kuin pumppariin. Peruskoneenha 2.5v6 on varmasti yhtä kestävä tai jopa kestävämpi kuin 1.9. Apulaitteet varmasti yhtä paskoja tai hyviä kuin muissakin, niistä ei nyt voi tietää ikinä.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.9.2014 9:04

Mikä se on se tarpeeks uus? Hyväksyttävät moottorikoodit tuolle 2.5 v6 motille? Onko nuissa tarpeeks uusissa pumppu sitämallia, että sitä pääsee softaamaan?

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 19.9.2014 10:03

Rullamallisia on BAU, BDH, BCZ, BDG - eli 163/180heppaset vuodesta 2003 eteenpäin.
Kaikkiahan noita on saanut softattua. Toisia enemmän ja toisia vähemmän.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.9.2014 10:04

B-alkuiset veekuutoset on uusitulla yläkerralla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.9.2014 10:11

B-alkuiset veekuutoset on uusitulla yläkerralla.

Ilmeisesti aivan kaikki eivät.
Tuon mukaan BFC eli 120kW 02-03 mallit ei olisi rullakeinullinen.

Onko kokemuksia onko 120kW uusimmat versiot paljonkin pihimpiä tai nuhaisempia? Väännöissä on melkoinen ero, 60Nm. 120kW:n max vääntö samat kuin AVF:ssa, 310Nm

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.9.2014 10:26

Automaatilla ajellessahan tuota alavääntöä ei sinänsä pääse hyödyntämään kun laatikko vatkaa ja vispaa sinun puolestasi. Manuaalivaihteisella huomaa kyllä kahden sylinterin tuoman lisäiskutilavuuden ja siitä seuraavan alaväännön ihan tyhjäkäynnin tuntumassa.

Kaverin -98 A6Q nokkasilppuri-v6 kulkee pikkasen pienemmällä kuin minun nelipyttyinen nelikkopassattini, molemmat farkkuja kepillä ja järkevällä rengastuksella.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 19.9.2014 10:43

Kulutuksesta ei osaa sanoa, mut ainaki omassa, joka lienee vähän muutakin kuin lastuviritetty on aika maltillinen kulutus. Laadukkaammilla kärjillä ja about vakioon verrattuna tuplatehoinen (~300) matka-ajossa kulutus pyöri siinä 4.7-5.3l/100km. Vähemmän laadukkailla kärjillä about sen litran tullut lisää. Eipä ole tarvinut edes yrittää pihistellä päästäkseen tehtaan ilmoittamiin arvoihin.

Kaikki on kulunut mitä on tankannut. Toki jos ojentaa oikeata jalkaa, niin viisarin heilahduksen voi huomata silmällä jo melkein. :)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.9.2014 11:36

Automaatilla ajellessahan tuota alavääntöä ei sinänsä pääse hyödyntämään kun laatikko vatkaa ja vispaa sinun puolestasi. Manuaalivaihteisella huomaa kyllä kahden sylinterin tuoman lisäiskutilavuuden ja siitä seuraavan alaväännön ihan tyhjäkäynnin tuntumassa.

Kaverin -98 A6Q nokkasilppuri-v6 kulkee pikkasen pienemmällä kuin minun nelipyttyinen nelikkopassattini, molemmat farkkuja kepillä ja järkevällä rengastuksella.


Eikö tipparia ole ohjelmoitu isommalla koneella esim. vaihtamaan myöhemmin? Tottakai väännön hyöty minimoituu kun revittää, mutta tarkalla kaasujalla saa laatikon pitämään nykyisen vaihteen.

Aika harvoja kommentteja missä 2.5TDI ei veisi reilustikin enemmän kuin 1.9, ehkä nelikko nostaa reilusti kulutusta? 1.9:llahan voi päästä 5-6l kulutukseen joka on vain haave 6-koneella?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.9.2014 11:47

Tuossa yllä kirjoitin että kaverin kuutosaudi kulkee vitosella alkavilla lukemilla, mulla pyörii siinä karvan päälle kuudessa. Perus maantieajelussa siis. Ja jakajapumpullisella nelisylinterisellä nelikolla pääsee suht ongelmitta tuonne vitosen alkupuolelle oleviin kulutuslukemiin. Kutosjakari ei ole niin kaukana nelospumpparista.

En usko että automaatti pitää saman vaihteen jos painat kaasupoljinta kun kierrokset on 1400. Hyvin tuo kuutoskone jaksaa vetää noinkin alhaalta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.9.2014 14:21

^ OK. Mä oon päässyt noin 5,7l ihan minimissään kun ajoin 80km/h talvella maantietä. Sen alle ei mene maantiellä. Kaupunkissa sitten 7-9 l/100km

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.9.2014 15:32

Niin nämä mainitsemani kulutuslukemat oli toki kaikki manuaaliversioista.

Kolmen vuoden rivinelkku-nelikon omistuksen jälkeen voin todeta että kaduttaa etten ostanut veekutosta. Perustelin asian silloin halvemmilla ylläpito / virityskustannuksilla, mutta valitettava tosiasia on ettei iskutilavuutta voi korvata millään taikatempulla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.9.2014 7:46

^ juu huomasin, että kyseessä manuaalit. Laskee sille sen 1l/100km niin ei mene pahasti pieleen.
Itselle 1.9TDIq ei oikein ole vaihtoehto sillä haluan mukavuutta nini paljon, että automaatti on oikeastaan se josta en tingi. Tehot on yksi hailee kunhan liikkuu riitettävästi, ja toisaalta kuutoskoneen ääniä on vaikea simuloida virittämällä nelosta. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa