3BG 4motion Passat 365mm / 356mm jarrupäivitys Audi RS6:sta
Valvoja: ffp jäsenet
3BG 4motion Passat 365mm / 356mm jarrupäivitys Audi RS6:sta
edit. Säilytin alkuperäisen tekstin jälkipolvia varten, mutta ketjun aihe ja suunnitelmat muuttuivat pikkaisen. Hankin siis RS6 C5 korisesta audista kumpaankin päähän vakiojarrut, olkavarret, tukivarret jne.
Näyttää niin helvetin typerältä tuo takapää kun 17" vanteen alta pilkottaa 245mm saarioisten roiskeläppä. Kävin ebaytä ja perhealbumia jälleen kerran läpi, ja tein muutamia havaintoja.
- Audi A6 C5 korissa on takajarrusatulat vielä perinteisellä vaijerilla, eli sama pätee myös C5 korin RS6 audiin.
- C6 korin S6 Audissa on paljon perinteisemmän näköinen takajarrulevy kuin C5:n RS6:ssa (ja myös paljon halvempi)
- C5 RS6 takajarrulevy on 335x22mm, C6 S6 levy on 330x22mm
- C5 RS6 ja C6 S6 käyttävät täsmälleen samoja jarrupaloja vaikka satula on erilainen.
Saisiko näistä kahdesta kasattua siis pätevän yhdistelmän, eli RS6 takajarrusatulat + palat + kannakkeet ja S6 levyt?
Ainoaksi ongelmaksi vakio 245mm levyyn nähden muodostuu tuo D-mitta, eli isompi levy on 5.5mm ulompana kuin vakio. Mutta kun jokatapauksessa joutuu jonkinlaisen välipalikan tekemään satulalle (ja kannakkeille?) niin eiköhän tuota syvyyttäkin saa siten soviteltua kohdilleen...?
Ja käyhän Passatin käsijarruvaijerit suoraan noihin satuloihin, eli ei tarvi vaijereita alkaa vaihtelemaan...?
Näyttää niin helvetin typerältä tuo takapää kun 17" vanteen alta pilkottaa 245mm saarioisten roiskeläppä. Kävin ebaytä ja perhealbumia jälleen kerran läpi, ja tein muutamia havaintoja.
- Audi A6 C5 korissa on takajarrusatulat vielä perinteisellä vaijerilla, eli sama pätee myös C5 korin RS6 audiin.
- C6 korin S6 Audissa on paljon perinteisemmän näköinen takajarrulevy kuin C5:n RS6:ssa (ja myös paljon halvempi)
- C5 RS6 takajarrulevy on 335x22mm, C6 S6 levy on 330x22mm
- C5 RS6 ja C6 S6 käyttävät täsmälleen samoja jarrupaloja vaikka satula on erilainen.
Saisiko näistä kahdesta kasattua siis pätevän yhdistelmän, eli RS6 takajarrusatulat + palat + kannakkeet ja S6 levyt?
Ainoaksi ongelmaksi vakio 245mm levyyn nähden muodostuu tuo D-mitta, eli isompi levy on 5.5mm ulompana kuin vakio. Mutta kun jokatapauksessa joutuu jonkinlaisen välipalikan tekemään satulalle (ja kannakkeille?) niin eiköhän tuota syvyyttäkin saa siten soviteltua kohdilleen...?
Ja käyhän Passatin käsijarruvaijerit suoraan noihin satuloihin, eli ei tarvi vaijereita alkaa vaihtelemaan...?
Viimeksi muokannut Jultsu, 4.9.2014 21:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
vcds se vaatii, ei muuta.
esimerkki: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3B)_Brake_Electronics_(Bosch_5.7)
esimerkki: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3B)_Brake_Electronics_(Bosch_5.7)
-
- -
- Viestit: 247
- Liittynyt: 8.11.2007 23:00
Nostelempa vanhaa ketjuani.
Tarkoitus olisi toteuttaa siis RS6 jarrupäivitys passattiin, eteen 365x34 kiekot ja taakse 335x22mm.
Samalla kun hankin olkavarret, jarruhilppeet ja muut tarvikkeet, mieleen juolahti että tarvitsenko myös RS6 jarrutehostimen?
Kävisikö vielä niin onnellisesti että tuo RS6 tehostin on plug-and-play näiden Passattien kanssa?
3BG passat kun kyseessä niin tästä löytyy jo Bosch 5.7, joten sitä ei kai tarvinne vaihtaa RS6 audin vastaavaan? VCDS:llä vaan koodaa jarrujen koon uusiksi.
Tarkoitus olisi toteuttaa siis RS6 jarrupäivitys passattiin, eteen 365x34 kiekot ja taakse 335x22mm.
Samalla kun hankin olkavarret, jarruhilppeet ja muut tarvikkeet, mieleen juolahti että tarvitsenko myös RS6 jarrutehostimen?
Kävisikö vielä niin onnellisesti että tuo RS6 tehostin on plug-and-play näiden Passattien kanssa?
3BG passat kun kyseessä niin tästä löytyy jo Bosch 5.7, joten sitä ei kai tarvinne vaihtaa RS6 audin vastaavaan? VCDS:llä vaan koodaa jarrujen koon uusiksi.
Jatketaan yksinpuhelua.
Jarruhilppeet on nyt hankittu, kuten myös jarrutehostin, uudet olkavarret 4kpl, vetoakseleita, takadifferentiaali, takatukivarsia jne jne.
Pistin kyselyn katsastusasemalle että minkälaista dokumentaatiota he haluavat muutoskatsastukseen. Sieltä tuli ympäripyöreä vastaus:
Eli käytännössä: kertokaahan te, jotka olette vastaavanlaisia swappeja tehneet, mitä tuo "tunnistettava dokumentti" oikein tarkoittaa? Ajatuksena oli sutia jokaikinen osa pintaruosteesta vapaaksi ja sitten maalata mustalla alustasuojamaalilla, joka peittää nuo VAG-koodit kyllä aika tehokkaasti.
Vai lieneekö järkevintä vaan olla mainitsematta tukivarsien ja vetoakselien vaihdosta mitään? Kertoo pokerinaamalla inssille että nämä sopi tänne ihan heittämällä.
Jarruhilppeet on nyt hankittu, kuten myös jarrutehostin, uudet olkavarret 4kpl, vetoakseleita, takadifferentiaali, takatukivarsia jne jne.
Pistin kyselyn katsastusasemalle että minkälaista dokumentaatiota he haluavat muutoskatsastukseen. Sieltä tuli ympäripyöreä vastaus:
Jarrujen muutokset pelkästään ei vaikuta prosentteihin mutta akselistot ja akseliston osat vaikuttavat.
Jarruja ja akselistoja saa muuttaa Liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779 , 11§ ,12§,13§ määrittelemien rajojen mukaan.
Aina kun prosentteja merkitään katsotaan myös muut muutokset,vaihteisto? moottori? yms.
Ja kaikki pitää pystyä esittämään jollakin tunnistettavilla dokumenteillä.
Eli käytännössä: kertokaahan te, jotka olette vastaavanlaisia swappeja tehneet, mitä tuo "tunnistettava dokumentti" oikein tarkoittaa? Ajatuksena oli sutia jokaikinen osa pintaruosteesta vapaaksi ja sitten maalata mustalla alustasuojamaalilla, joka peittää nuo VAG-koodit kyllä aika tehokkaasti.
Vai lieneekö järkevintä vaan olla mainitsematta tukivarsien ja vetoakselien vaihdosta mitään? Kertoo pokerinaamalla inssille että nämä sopi tänne ihan heittämällä.
Projekti nytkähtelee pala palalta eteenpäin.
Paikalliselta katsurilta kyselin aiheesta, totesi että ei tarvitse jarrupäivityksestä erikseen todistella mitään kunhan asennukset on tehty asianmukaisesti. Jarrutehostimesta huomautti että kannattanee vaihtaa sekin tehokkaampaan, mutta käsitin että ei ole pakollinen. Tämä on kuitenkin myös hoidossa.
Eteen tulee siis RS6 C5 orkkisjarrut ja alumiiniset olkavarret, ja ainakin etummaisen alatukivarren joutuu vaihtamaan RS6:n vastaavaan. Muut tukivarret *pitäisi* sopia Passatista. Myös etuvakaaja vaihtuu RS6 malliseen, leveydessä oli parin sentin ero ja myös painossa "kohtalainen."
Taakse vaihtuu koko setti, eli diffi + 6kpl tukivarsia + vetarit + navat + vakaaja + käsijarrukaapelit + satulat ja kannakkeet. Nälkä kasvoi syödessä ja päätin valita vielä S6 C7 Audista 356x22mm takakiekot. Näille pitää värkätä jonkinlainen adapteri joka tuo kannaketta sentin ulospäin ja sentin poispäin navan keskiöstä. Teoriassa taakse olisi mahtunut myös 28mm paksutkin jarrulevyt, mutta se olisi vaatinut alkuperäisen kannakkeen viilaamista, siellä kun oli vako vain 27mm.
Olisikohan tämän ketjun parempi paikka nykyisin jo projektiosastolla?
Paikalliselta katsurilta kyselin aiheesta, totesi että ei tarvitse jarrupäivityksestä erikseen todistella mitään kunhan asennukset on tehty asianmukaisesti. Jarrutehostimesta huomautti että kannattanee vaihtaa sekin tehokkaampaan, mutta käsitin että ei ole pakollinen. Tämä on kuitenkin myös hoidossa.
Eteen tulee siis RS6 C5 orkkisjarrut ja alumiiniset olkavarret, ja ainakin etummaisen alatukivarren joutuu vaihtamaan RS6:n vastaavaan. Muut tukivarret *pitäisi* sopia Passatista. Myös etuvakaaja vaihtuu RS6 malliseen, leveydessä oli parin sentin ero ja myös painossa "kohtalainen."
Taakse vaihtuu koko setti, eli diffi + 6kpl tukivarsia + vetarit + navat + vakaaja + käsijarrukaapelit + satulat ja kannakkeet. Nälkä kasvoi syödessä ja päätin valita vielä S6 C7 Audista 356x22mm takakiekot. Näille pitää värkätä jonkinlainen adapteri joka tuo kannaketta sentin ulospäin ja sentin poispäin navan keskiöstä. Teoriassa taakse olisi mahtunut myös 28mm paksutkin jarrulevyt, mutta se olisi vaatinut alkuperäisen kannakkeen viilaamista, siellä kun oli vako vain 27mm.
Olisikohan tämän ketjun parempi paikka nykyisin jo projektiosastolla?
Mallailin tänään jarruja vanteisiin. 17" Team Dynamics Pro Race söi etujarrut "mukisematta", joskin piti pistää 25mm spaceri väliin että satula ei ottanut kiinni. Tilaakin näytti jäävän vielä milli tai kaksi.
Takajarrujen kanssa olikin sitten huonompaa kalaonnea, ei tullut pieneen mieleenikään että takasatula tulisi ulommas kuin nuo massiiviset 8-mäntäiset etuset, mutta niin tuo vain hinkkasi reunaan kiinni noin 4mm ennenkuin paketti oli navan keskellä. Olettaisin kyllä että tuota takasatulaa voi vähän höylätä, tuskinpa 5-6mm puutos paksuimmasta kohdasta oleellisesti heikentää täysalumiinisatulan jäykkyyttä. Taaksekin tarvittiin 25mm spaceri jotta käsijarrumekanismi ei ottaisi vanteen sisäsyrjään kiinni.
Muistelisin että RS6 paloista tuli jo vakiona 70mm raideväliin lisäystä, nyt jos tuohon pitää vielä lisätä 50mm spacereilla, saattaa ulkonäöstä ja käytöksestä tulla vähintään yhtä mielenkiintoista kuin tästä propellihattuprojektista...
Takajarrujen kanssa olikin sitten huonompaa kalaonnea, ei tullut pieneen mieleenikään että takasatula tulisi ulommas kuin nuo massiiviset 8-mäntäiset etuset, mutta niin tuo vain hinkkasi reunaan kiinni noin 4mm ennenkuin paketti oli navan keskellä. Olettaisin kyllä että tuota takasatulaa voi vähän höylätä, tuskinpa 5-6mm puutos paksuimmasta kohdasta oleellisesti heikentää täysalumiinisatulan jäykkyyttä. Taaksekin tarvittiin 25mm spaceri jotta käsijarrumekanismi ei ottaisi vanteen sisäsyrjään kiinni.
Muistelisin että RS6 paloista tuli jo vakiona 70mm raideväliin lisäystä, nyt jos tuohon pitää vielä lisätä 50mm spacereilla, saattaa ulkonäöstä ja käytöksestä tulla vähintään yhtä mielenkiintoista kuin tästä propellihattuprojektista...
Niin, tyhmä minä. Eihän se raideväli mihinkään kasva kun en vaihda apurunkoa RS6:en vastaavaan. Sellainenkin tuli hankittua mutta siinäpä olikin kiinnitykset 5cm leveämmällä kuin Passatissa joten myyntiin menee. Harmi, oli kivasti alumiinia eikä korroosion häivääkään...
Jotta ei mene täysin paskanjauhamiseksi, tässä muutama räpsy mitä yritän räpeltää.
356mm takajarrulevy + 335mm levylle tarkoitetut pala ja kannake. Eiköhän tuo vielä toimi ihan ok:
Etujarrut upposivat siis ongelmitta 17" vanteiden sisään, vaikkei sitä kuvista nyt näekään niin kyllä tuonne jäi se milli-kaksi pelivaraa:
Takajarrujen kanssa kävi se perinteinen eli veistelyksi menee. Levy on 4-5mm keskireiästä syrjässä.
Jotta ei mene täysin paskanjauhamiseksi, tässä muutama räpsy mitä yritän räpeltää.
356mm takajarrulevy + 335mm levylle tarkoitetut pala ja kannake. Eiköhän tuo vielä toimi ihan ok:
Etujarrut upposivat siis ongelmitta 17" vanteiden sisään, vaikkei sitä kuvista nyt näekään niin kyllä tuonne jäi se milli-kaksi pelivaraa:
Takajarrujen kanssa kävi se perinteinen eli veistelyksi menee. Levy on 4-5mm keskireiästä syrjässä.
Loppuviikosta voisi jopa saada autoa taas renkaiden päälle. Huomenna hakemaan taka-apurungon puslia ja siitä sitten pikkuhiljaa taas palikkaa takaisin autoon kiinni. Apurunko tuli hitsailtua kasaan, ruostepohjamaalattua ja päälle vielä motonetin alustansuojaspraytä.
https://www.dropbox.com/s/wg66pxcmwwb56 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/awhb1svjw7odc ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ame7qeqwn41wz ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/j42yir32laa8p ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ovalhvds9qjnk ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6b8xo4743n4uu ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2s10gii6eylcb ... 6.jpg?dl=0
Tässä vertailukuvaa Passat AVF:n takavetareista sekä RS6:n. RS6 kepit ovat tottakai paksummat, ulommissa päissä on paksumpi booritus ja erikokoinen päätypultti, ja sisäpäät 108mm halkaisijalla vs. passatin 100mm. Myös pituudessa on 3cm ero RS:n hyväksi, tottakai kun akselivälikin on suurempi. Mahtuukohan tuo nyt sitten elämään Passatin kapeammassa asetelmassa ihan ok?
https://www.dropbox.com/s/ga753pyc6bn6b ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4yhlkwa4rdktn ... 2.JPG?dl=0
Tukivarsissakin oletin olevan jotain eroja, mutta paskan vitut. ABS-sensorin kaapelin kiinnitysmuovin ruuvinpaikat vähän erilaiset. Voi noissa heloissakin kai jotain pieniä eroja olla, mutta näitä nyt ei olisi tarvinnut tähän projektiin päivittää ollenkaan. Toki nämä ostamani RS6 osat olivat paljon ruosteettomampia kuin alkuperäiset osat, ja L-sivutukivarret olivat alumiinia vs. orkkis rautaiset.
https://www.dropbox.com/s/p1ysa5a7783ih ... 5.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/alzvb2rdpu9mm ... 7.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k2e19vzfy6zaa ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cyk22yaqtdr9h ... 9.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/wg66pxcmwwb56 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/awhb1svjw7odc ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ame7qeqwn41wz ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/j42yir32laa8p ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ovalhvds9qjnk ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6b8xo4743n4uu ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2s10gii6eylcb ... 6.jpg?dl=0
Tässä vertailukuvaa Passat AVF:n takavetareista sekä RS6:n. RS6 kepit ovat tottakai paksummat, ulommissa päissä on paksumpi booritus ja erikokoinen päätypultti, ja sisäpäät 108mm halkaisijalla vs. passatin 100mm. Myös pituudessa on 3cm ero RS:n hyväksi, tottakai kun akselivälikin on suurempi. Mahtuukohan tuo nyt sitten elämään Passatin kapeammassa asetelmassa ihan ok?
https://www.dropbox.com/s/ga753pyc6bn6b ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4yhlkwa4rdktn ... 2.JPG?dl=0
Tukivarsissakin oletin olevan jotain eroja, mutta paskan vitut. ABS-sensorin kaapelin kiinnitysmuovin ruuvinpaikat vähän erilaiset. Voi noissa heloissakin kai jotain pieniä eroja olla, mutta näitä nyt ei olisi tarvinnut tähän projektiin päivittää ollenkaan. Toki nämä ostamani RS6 osat olivat paljon ruosteettomampia kuin alkuperäiset osat, ja L-sivutukivarret olivat alumiinia vs. orkkis rautaiset.
https://www.dropbox.com/s/p1ysa5a7783ih ... 5.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/alzvb2rdpu9mm ... 7.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k2e19vzfy6zaa ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cyk22yaqtdr9h ... 9.JPG?dl=0
Jepulis, asiasta pitää neuvoa rengasmiehiä. 25mm spacerilla satula tulee jo sen verran kauas puolista että sen keskikohta osuu myös vanteen sisäpinnan keskelle, ei pitäisi siis napata kiinni.
Suurimpana "ongelmana" projektissa on enää jarrutehostimen irroitus/vaihtaminen ja takasatuloiden adaptereiden väsääminen. Loppuauton nippuun pistäminenhän menee putsattujen ja rasvattujen osien kanssa vasemmalla kädellä huitoen yhdessä iltapäivässä..
Sitten pitäisi vielä löytää talveksi jotkut yhtä anteliaat 17" vanteet kuin nämä Team Dynamicsit. Myyntiin lähti OZ Superleggerat, ei riittänyt ollenkaan tila noissa kummallekaan akselille. Ei kestä myöskään perse enää sijoittaa 18" kevyisiin aluvanteisiin ja Nokialaisiin nastoihin, joten vaihdellaan vaikka sitten kumeja vain vanteille jos ei löydy sopivaa diiliä.
Suurimpana "ongelmana" projektissa on enää jarrutehostimen irroitus/vaihtaminen ja takasatuloiden adaptereiden väsääminen. Loppuauton nippuun pistäminenhän menee putsattujen ja rasvattujen osien kanssa vasemmalla kädellä huitoen yhdessä iltapäivässä..
Sitten pitäisi vielä löytää talveksi jotkut yhtä anteliaat 17" vanteet kuin nämä Team Dynamicsit. Myyntiin lähti OZ Superleggerat, ei riittänyt ollenkaan tila noissa kummallekaan akselille. Ei kestä myöskään perse enää sijoittaa 18" kevyisiin aluvanteisiin ja Nokialaisiin nastoihin, joten vaihdellaan vaikka sitten kumeja vain vanteille jos ei löydy sopivaa diiliä.
Jepulista. Projekti junnaa hivenen paikallaan, puhdistelua ja pikkunäpräystä olleet päivät täynnä. Isoimpana ongelmana oli takavetarien (epä)sopivuus, eli Audin takavetarit eivät sitten tietysti sopineetkaan kun olivat leveämmälle akselivälille. Piti pistää siis W8 passatin takavetarit tilaukseen saksan ebaystä, W8 passateissa on myös käytössä 82mm takalaakerit joten vetarien pitäisi sopia halkaisijan ja boorituksen suhteen Audin takanapoihin.
Päivitin tuon vetaritarinan tänne jos joku sattui seuraamaan ja odottamaan mitä projektille tapahtuu. Jääkööt tämä ketju nyt unholaan ja teen projektiosastolle uuden topicin jahka saan passatin taas nippuun. Jää turha höpötys ja rojuista puhuminen pois.
Päivitin tuon vetaritarinan tänne jos joku sattui seuraamaan ja odottamaan mitä projektille tapahtuu. Jääkööt tämä ketju nyt unholaan ja teen projektiosastolle uuden topicin jahka saan passatin taas nippuun. Jää turha höpötys ja rojuista puhuminen pois.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 81 vierailijaa