Ulkomailta tilattua tavaraa/ Reklamaatio

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

Ulkomailta tilattua tavaraa/ Reklamaatio

ViestiKirjoittaja timetuned » 19.8.2014 20:53

Alustetaampa hieman juttua. Autosta porsi kytkin keväällä, ja uutta lähdettiin etsimään suomen rajojen ulkopuolelta. Vaihtoehtoja pyöriteltiin ja päädyttiin tilaamaan briteistä kyseinen paketti. Myyjänä liike, 20000 palautetta ebayssä, 99,2% positiivista, joten asiansa osaavana oletin tuon olevan.

Kytkintä kaupattiin autooni sopivana muutospakettina(240mm paketti), joka kestäisi nykyiset ja tulevien viritysten tuomat lisätehot helposti (520nm). Sachsin Sre pakettia harkitsin myös, ja myyjältä sain vastauksen että käyttävät samoja osia. Tämän pohjalta tein siis tilauksen.
Pari viikkoa tilauksesta, paketti saapuikin kuten pitikin. Heti purettaessa pakettia huomasin että kytkinlevy on 228mm. Tästä välitön reklamaatio myyjälle, ehdotin osien palauttamista, mutta myyjän puheet saivat minut vakuuttuneeksi että tuo on oikea setti autooni, joten auto kasaan..

Asentamisen hoiti ammatikseen autoasennuksia tekevä yrittäjä, joka ihmetteli hieman asiaa, mutta paketti saatiin asennettua. Alkutuntuma hyvä, ja pito hyvä, joten kovaa ajoa...3kk ja noin 4000tkm niin kytkin alkoi jälleen luistamaan. Myyjäliike antaa kytkimelle 4vuotta/40000mailin takuun. Myyjä ihmettelee luistamista ja pyytää kytkimen lähettämistä takaisin englantiin jotta voivat tutkia asian.

Vihdoin päästään asiaan, eli mitä vaihtoehtoja minulla tässä tilanteessa on? Uutta kytkintä en samasta liikkeestä tule ottamaan, joten onko mahdollista hakea korvauksia paypalin/luottokunnan kautta? Olen kyllä valmis lähettämään kytkimen englantiin omakustanne hinnalla, mutta epäilyttää saako tuolta korvaavaa osaa/rahoja takaisin millään.
Euroopan kuluttajakeskus taitaa olla viimeinen oljenkorsi, vai mennäänkö tässäkin hommassa perse edellä puuhun?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.8.2014 21:25

Ei sinulla mitään muuta vaihtoehtoa ole kuin lähettää se kytkin sinne myyjälle takaisin tutkittavaksi, tai sitten ostaa jostain muualta uusi. Mikäli myyjä ei löydä kytkimestä öljyä/asennus/käyttövirhettä, niin silloin saat todennäköisesti heiltä uuden kytkimen tilalle. Myyjälle on aina annettava mahdollisuus korjata virhe, joka tässä tapauksessa alkaa sillä että lähetät sen kytkimen heille kuten ovat pyytäneet.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.8.2014 21:59

Ja virhe tapahtui jo ostajan kannalta siinä vaiheessa, kun 240mm tilasi ja 228mm otti vastaan ja asensi sen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.8.2014 23:10

Minun mielestäni tuossa selkeästi lukee, että "väärän" osan myyjä on vakuuttanut osan olevan silti käypäinen ostajan tavoitteisiin, joten mitään ostajan tekemää selvää virhearviotahan tässä ei ole.

Tekisin niinkuin MikaJ jo ehdotti. Ja mikäli toisella kertaa tulee myös epäpätevä osa, pyytäisin rahat pois. Älä unohda pyytää myös hyvitystä mahdollisista itse maksetuista postikuluista yms, mikäli tuote ei selvästi ole ollut käypäinen tai se on ollut viallinen. Mitä paypalilla maksettujen rahojen takaisin saamiseen tulee, niin omat kokemukset on sen suhteen erittäin positiivisia.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 19.8.2014 23:35

Mitä ikinä teetkin niin pidä mielessä Paypalin aikaraja claimin avaamiseen, muistaakseni 45 päivää maksusta. Vaikka lähettäisit tuon takaisin ja laittaisivat uuden tulemaan, niin mikäli se ei ehdi ennen tuota niin paypalin kautta ei pysty vaatimaan enää mitään. Jossain tapauksissa kannattaa avata claim varmuuden vuoksi.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 19.8.2014 23:36

saksaan ainakin takuuasia hoitu nätisti, tuli mailiin palautus lappu minkä tulosti ja liimas pakettiin ja eikun takasin postiin. laittoivat vielä ennen palautusta ehjän osan niin auto oli ajokunnossa kokoajan. Aina se ei välttämättä käy niin helposti, voi saada tavaran palautettua mutta sitten ei myyjästä kuulukkaan enää vaikka kuinka on hyvät palautteet. sillon ehkä voi paypal auttaa ainakin rahojen takasin saamisessa.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 20.8.2014 19:57

Kiitos vastauksista, samoja mietteitä itselläkin pyörinyt mielessä. Lukaisin tuossa tilausta edeltävän viestikeskustelun niin omasta mielestä tuo ollut aika tietoinen harhaanjohtaminen kun kysyin "Hi,
Is it the same set of sachs 883089 000052? it suitable Seat Leon 03 ARL?"
Myyjä vastasi jo tuolloin "Thanks for the message.yes they use the same kit, kind regards peter

Paketin saavuttua, minun reklamoidessa myyjän vastaus oli
"Hello, thank you for your message; the measurements are correct; this kit is the correct one for your vehicle. Keep in mind that your mechanic should not use any dowels with the kit. Thank you for checking first and you are ok to go ahead with fitment."

tätä en ihan heti hyväksynyt ja laitoin vielä vastauksen että tilasin nimenomaan 240mm setin johon tuli uusi vastaus:
"Your car originally has a 240mm clutch fitted with a dual mass flywheel. The solid mass conversion that we sell uses a 228mm clutch with the solid flywheel as a direct fitment. Please note that while the outer diameter of the clutch is smaller than original the clutch is an upgrade due to clamp pressure and friction material - the friction material is 17% thicker than standard are far more robust. The diameter of the clutch on no way has an affect on the performance as the surface coverage is on the width of the friction material is the determining factor. The item is correct and you are able to proceed with direct fitment."

Tämän pohjalta tuo sitten asennettiin. Pari päivää sitten olen laittanut myyjälle viestiä tuosta takuupalautus hommasta(annetaan mahdollisuus myyjälle takuukorjauksen), niin ei ole vielä vastausta tullut. Tämän takia hieman arveluttaa lähettää tuota takaisin, koska luultavimmin tulee vaan lisää turhia rahteja, ja tuo saadaan asennusvirheen tai muun syyksi.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 21.8.2014 22:10

meni jotenkin ihan ohi tuo että ollut 3kk alla, silloin ei valitettavasti Paypalista ole mitään apua, niitä ei kiinnosta jos valitusaika on mennyt umpeen.

MikaJ:n kanssa siis samaa mieltä, ei ole paljoa muita vaihtoehtoja kuin yrittää tehdä yhteistyötä myyjän kanssa ja saada sieltä mahdollisesti uusi tai rahat takaisin.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 10.9.2014 16:34

Asia hieman nytkähti eteenpäin, korttireklamaatio pankkiin luottokunnan neuvon mukaan. Pankista tuli viikossa vastaus:

Hyvitämme reklamoimanne tapahtuman luotollenne selvittelyn ajaksi noin viikon kuluessa tä-män kirjeen päiväyksestä.
Asian selvittely vie aikaa noin 2 kk kansainvälisten MasterCard-sääntöjen puitteissa. Mikäli selvittelyssä ilmenee jotain erityistä yllä mainittuna aikana, otamme teihin yhteyttä. Muussa tapauksessa katsomme reklamaatioasianne loppuun käsitellyksi.

Nyt odotellaan tuleeko myyjältä kyselyjä asian tiimoilta..

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.9.2014 17:37

Tein jo omankin ketjun aiheesta, mutta koska liittyy topicin aiheeseen, kirjoitellaan tännekin.


Tilasin www.topautoosat.fi osoitteesta takapyörien laakerit, Febi-Bilsteinit, varaosakoodit täsmäsivät tilaushetkellä ja laatikossakin oli oikeat koodit. Sisältä vaan löytyi vääränlaiset laakerit. Pistin viestiä kuvan kera saksaan, ja nyt odotellaan mitä sieltä vastataan. Myyjällehän olisi annettava mahdollisuus korjata virhe, mutta en minä voi odottaa kolmea viikkoa uusia laakereita vaan ne on pakko ostaa kotimaasta, tästä voipi Güntherit tietysti lähteä vänkäämään että ähäkutti, emmepäs anna rahoja takaisin vaan lähetämme uudet laakerit.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa