Passat TDI AHU 66kw ´99, mittarissa 418000km
Maantietä ajellessa lopetti turbo toimintansa ja tehot hävisi aika lailla.
Matkaa jatkettiin turbottomana (oli pakko), ja päästiinkin sellaiset 50km.
Tämän jälkeen tapahtui järjestyksessään seuraavaa:
1: Pientä tärinää konehuoneesta
2: Sellaista rahinaa/hankausta konehuoneesta
3: RUNSASTA harmaata savua putkesta
4: Kolinaa konehuoneesta
5: Poistuminen erkanemiskaistalle. Kierrokset huiteli kytkinpoljin pohjassa 4000rpm ja savua putkesta.
Hetken aikaa kierrokset seilaili 3000-4000rpm kunnes lopulta putosi tyhjäkäynnille.
Otin videonkin tapauksesta,
https://www.youtube.com/watch?v=-e6TMw_ ... e=youtu.be
Parkissa tarkastelin öljytikun, ja kaikki öljyt hävinneet koneesta.
Asiaan:
- Turbo ilmeisesti ainakin entinen, tuleeko viisaammille muuta mieleen ?
- (Voiko turbo "leikata" kiinni?)
- Onko moottoriöljy löytänyt tiensä palotilaan ja sitä kautta tullut sumuna putkesta ? (Onko tämä mahdollista/vaarallista?)
Arvostaisin vastauksia suuresti, niin tietää laitanko auton kuntoon vai myynkö osina.
Passat TDI AHU ´99: Turbo meni ainakin, särkyikö muuta ?
Valvoja: ffp jäsenet
Minusta kai tuo kävi aivan normaalisti. Turbo vaihtoon ja jos siitä on lähteny imusiivsestä osasia niin ne olis hyvä löytää. Äkkiseltään näyttäs että akseli meni turbosta poikki ja päästi öljyä imuilmaan. Jos sulla ei öljysummeri piipannu ja tuo video on viiminen kerta ku oot autoa käyttäny niin no problem. Motti kilahtaa välittömästi jos ei saa voitelua alkaen apuakselin laakerista ja tämän öljyttä käymisen kuulee heti esim venttiilien naputtamisena niinku kylmänä eka startissa. En oo varma meneekö yläkerta ennen alakertaa. Turboja löytyy käytettynä pariin sataan.
Siinä on käynyt se melkein pahin mahdollinen eli ahdin on hajonnut vakavasti ja päästänyt voiteluöljyt imuilman sekaan. Moottori on sitten käynyt pääosin tällä palotilaan joutuneella öljyllä niin kauan kun sitä on moottorissa riittänyt. Joskus öljyn vuoto ilman sekaan on niin runsasta että moottori ryöstäytyy täysin hallitsemattomasti ylikierroksille eikä sammu oikeastaan millään.
Kuvailemillasi oireilla koko moottorin ennuste ei ole kovin hyvä. Lukemattomia dieseleitä on särjetty juuri näin. Öljyt vähissä ajamalla kampiakselin laakerointi tykkää huonoa melko herkästi. Kannattaa tulevaisuudessa viheltää peli poikki heti ensi oireista niin selviää usein vain ahtimen uusinisella...
Kuvailemillasi oireilla koko moottorin ennuste ei ole kovin hyvä. Lukemattomia dieseleitä on särjetty juuri näin. Öljyt vähissä ajamalla kampiakselin laakerointi tykkää huonoa melko herkästi. Kannattaa tulevaisuudessa viheltää peli poikki heti ensi oireista niin selviää usein vain ahtimen uusinisella...
Kiitoksia vastauksista.
Tarkennusta sen verran että öljynpainevaloa/varoitusääntä ei antanut missään vaiheessa. Tyhjäkäyntiä kävi muuten normaalisti ja savuttamatta, turbon osaset siellä tuntus kälkättävän.
Kavereidenkin puheista oon saanu lähinnä sen, että toinen sanoo toista ja toinen toista.
pertti108 osui aika lähelle. Irroittelin turbon illalla:
- imusiivekkeistä oli ainakin yksi palanen irronnut
- akseli on poikki.
- pakosarjassa öljyä
Pitää vielä tuumailla tilannetta.
Tarkennusta sen verran että öljynpainevaloa/varoitusääntä ei antanut missään vaiheessa. Tyhjäkäyntiä kävi muuten normaalisti ja savuttamatta, turbon osaset siellä tuntus kälkättävän.
Kavereidenkin puheista oon saanu lähinnä sen, että toinen sanoo toista ja toinen toista.
pertti108 osui aika lähelle. Irroittelin turbon illalla:
- imusiivekkeistä oli ainakin yksi palanen irronnut
- akseli on poikki.
- pakosarjassa öljyä
Pitää vielä tuumailla tilannetta.
Ku se ei kalkata niin ei oo menny kaikki öljy moottorista läpi, katoppa paljoko pitää lisätä että alkaa näkyyn tikussa. Tyypillisesti nämä moottorit turbon rikkoontumisen takia särkyy aivan laakista sekunneissa, ei kymmenien kilometrien matkalla.
Onhan nuita turboja menny ja sitä savua tulee pienestäki öljymäärästä aivan sairaan paljon. Ja se öljy pakosarjassa tässä hommassa on ihan normaalia.
Öljyt oikeaan rajaan, letku turbon öljyputkien väliin ja käyttää vaikka lämpimäksi? Jos on käyny öljyttä niin et saa käymään lämpimäksu asti ennenku sylttää.
Onhan nuita turboja menny ja sitä savua tulee pienestäki öljymäärästä aivan sairaan paljon. Ja se öljy pakosarjassa tässä hommassa on ihan normaalia.
Öljyt oikeaan rajaan, letku turbon öljyputkien väliin ja käyttää vaikka lämpimäksi? Jos on käyny öljyttä niin et saa käymään lämpimäksu asti ennenku sylttää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa